< Tilbake til oversikten

Hvordan "fete opp" en salatbolle?

FrkMarge sa for siden:

Vi skal "bruke opp" noen reker i dag, men det er ikke nok til en middag, så jeg tenkte å lage en "salat".
Hva ville dere puttet oppi for at det skulle bli en skikkelig mettende middag til 2 voksne?

Jeg har tenkt å ha i:
300g reker
1 skinkeboks?
3-4 kokte egg
Isbergsalat
Litt hakkede valnøtter
Kanskje en avokado
Eventuellt litt fetaost
Div grønnsaker som litt tomat, paprika, stanggselleri osv.

Og dressing til.

Ser for meg at jeg blir sulten igjen etter 2 timer, det er jo nesten ikke fett her selv om jeg bruker avokado og nøtter i...

Er helt rådvill. Noen som har forslag?

Yonah sa for siden:

Du har jo allerede en avokado, det er mye fett. Så med dressing er det vel fett nok mener jeg.

Men skal du ha i en skinkeboks i tillegg til masse reker og egg? Skulle ikke dette være til to personer da? I såfall har du mere enn nok protein bare i rekene jo. Det er jo ingen vits i å ha mye mere protein enn du trenger?

Lag en god dressing av halvblandet majones og rømme og krydder som du føler passer til rekene. Hva med sitronsaft, gressløk, dill?

Nerthus sa for siden:

Bland deg en god aoili til dressing :)

Majones og creme fraiche, masse hvitløk, litt salt, litt sitronsaft(ikke nødvendig). Jeg har i litt flytende natreen også. Evt om du har kan du ha i litt chiliolje for en sprekere smak.

FrkMarge sa for siden:

Hm... synes jeg trenger mer "kjøtt" enn en halv rekeboks jeg da... 300g er jo delt på 2 voksne og mannen er ingen småspiser for å si det sånn :)
Er noe med at det er så "lett" mat... nesten ikke fett i reker og mye mindre mettende enn fx biffstrimler.

Dressing er ikke noe jeg kan gitt... Går oftest i ferdiglaget, eller rett og slett rømme med krydder i her. Har aldri laget dressing selv...:o Egentlig liker jeg ikke å lasse på med det heller - bruker det mer som krydder...
...saus til kjøtt og fisk derimot kan jeg godt spise med skje:p

Dressingoppskrifter?

FrkMarge sa for siden:

Forresten Avokado har jeg egentlig ikke lyst på... men det var liksom det eneste jeg kom på som passet i en salat og som det var litt fett i...:o

Nerthus sa for siden:

Hm - må du ha det mer detaljert enn jeg skrev? Bland halvt om halvt med majones og creme fraiche. Prøv deg fram med feks 30 gram av hver og se an mengden. Et par hvitløksfedd. En klype salt. Et par dråper sitronsaft. Et par sprut flytende natreen, eller annen søtning du har i hus. Du kan jo blande inn gressløk, purreløk, osv om du vil.

Hele poenget er å smake til underveis :)

Vil du ha noe som er mer "thousand island" preget, ha i en ss ketchup uten sukker. (da trenger du ikke hvitløk i)

Yonah sa for siden:

Men selv om du putter på med 4 egg, så er det jo masse protein, da må du ha nok fet dressing, da blir du mett. Du skal ikke spise deg mett på protein og ha fett i tillegg... Det er begge deler. Husk at metthetsfølelsen på høyfettkosthold kan komme sent, så ikke hiv i deg maten, men kos deg.

langaard sa for siden:

Masse sprøstekt bacon, til og drysse over, er godt:)

FrkMarge sa for siden:

Jeg vet jo at det er fettet jeg skal bli mett av... Men mitt lille hode klarer ikke helt å tenke seg til hvordan jeg skal bli mett av salat...
Ang dressing klarer jeg maks å få meg 1-2 strøkne ss på en stor salatporsjon før det vokser i munnen... vet ikke hvorfor, har aldri likt det spsiellt godt! Liker kryddersmaken det gir da. :)

Jeg skal forsøke ut grunnoppskriften din Nerthus. Kan jeg bruke rømme/kesam istedenfor CF? Har ikke CF nemlig! :)

Yonah sa for siden:

Såklart du kan bruke rømme- creme fraiche er også rømme, bare med en annen syrningskultur.

smgj sa for siden:

Fete salatingredienser i tillegg til de du har nevnt:
oliven
majones-/aiolii-/rømmedressinger/tadziki
baconbiter
soltørket tomat fra olje
marinert hvitløk fra olje
pinjekjerner eller andre nøtter
røkelaksbiter
hvitostterninger
chevré
ansjos

Nerthus sa for siden:

Jepp, bruk det du har!

FrkMarge sa for siden:

Tusen takk for tips alle sammen. Har håp om at vi blir mette av dette, kanskje det blir rester til og med:p

For å være ærlig så har jeg aldri smakt CF... Jeg har alltid vært så glad i rømmesmaken, så har ikke helt sett vitsen med å bytte den ut med CF hverken på skiva eller i sausen :)

Nerthus sa for siden:

CF opplever jeg som mer "nøytral" i smaken enn rømme. Friskere kanskje? Jeg bruker uansett det jeg har i kjøleskapet om det er rømme eller CF har ikke så mye å si.

Yonah sa for siden:

Sånn føler jeg det smaker og, rømme er surere på noe vis. CF er mildere og på et vis ikke så "tung". Den er fin å piske og bruke som krem på kaker faktisk!
Jeg har servert bløtkake med halvblandet krem og creme fraiche og folk og lurt veldig på hvordan jeg har fått til en så frisk bløtekake.

surfeline sa for siden:

Jeg putter en teskje eller to med økologisk rømme. Det er skikkelig godt - og mettende.

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Majones er godt til salat.
Striml opp litt spekeskinke eller salami og stek i en varm stekepanne, med smør. Salt og godt. (også veldig godt i f.eks. blomkålsuppe)
Bruk olje fra fetaost og hell over salaten.
Nøtter er fete og mettende.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.