< Tilbake til oversikten

Dagbladet i dag

Mithila sa for siden:

I dag skriv Dagbladet om at det å ete lavkarbo-mat er mykje dyrare enn høgkarbo. Heilt tullete artikkel, spør du meg. Men konklusjonen deira er altså at det er 38% dyrare å ete lavkarbo. Heldigvis har også t.d folk frå Dr.Hexeberg-klinikken uttalt seg. Andre som har lest dette?

nellie sa for siden:

Latterlig.

Yonah sa for siden:

Lurer veldig på hvordan de har kommet frem til dette?

For oss er det i allefall ikke dyrere enn vanlig kosthold. Sparer jo enorme summer på en bolle her og et wienerbrød der. Og saken er jo at når jeg ikke spiser søtt, så kutter jo de andre kraftig ned også:D

Supera sa for siden:

Jeg har ikke lest artikkelen, men påstår de at lavkarbo er dyrere eller sier de at det kan være dyrere enn høykarbo? Lavkarbo er jo ikke nødvendigvis dyrere... Det spørs hva man gjør det til... En svinesteik til 40 kr kiloen eller indrefilét til flere hundre kroner kiloen. Akkurat som på høykarbo har man valg der noen er billige og noen er dyre. Og veldig mange bruker mindre på mat og snacks på lavkarbo fordi at snacksposten blir så mye lavere og fordi man lager mer mat fra bunnen av.

senorita sa for siden:

det er kanskje billigere enn lavkalori, men billigere enn "vanlig høykarbo" det tviler jeg på!

Qlio sa for siden:

Tror det blir cirka det samme i utgifter, men bedre kvalitet og smak!

Yonah sa for siden:

Men det er jo klart at det blir dyrere om man i utgangspunktet lever på kneip med hvitost og en ring paprika til pynt 3 ganger om dagen og middagen består av billigpasta til 5kr for 1/2kg og pastasaus til 5kr for et stor glass og proteinet er billige ostesteaklets i beste fall. Jeg har levd billig og faktisk klart å få til middag for oss 5 til 30kr inkl. grønnsaker, men det er jo kun i krisetilfeller der det faktisk IKKE finnes penger til mat. De fleste har jo faktisk langt bedre råd enn vi har og trenger ikke å bruke kalkulator i butikken.

Jeg har lagt ned veto nå, jeg må ha skikkelig mat, så vi raider tilbudsaviser, sjekker kjøtthyllene for nedsatte varer som kan slenges i fryseren, kjøper feks frossen brokkoli på rema til 10kr for en pose osv. Og hamstrer billig mat. Nå er blomkål billig, så fort vi får inn penger nå, skal jeg kjøpe masse blomkål og rive ris og fryse ned og lage mos å fryse ned. Men heller det enn de helseplagene jeg har hatt i sommer og høst.

Det går an å leve ganske billig på lavkarbo, men da må man ta det som er billig og fryser lønner seg. Men jeg ser jo at mange andre familier på samme størrelse gjerne brenner av 10.000kr på mat pr måned, vi ligger på under halvparten. Så at folk skal klare å få det dyrere om de spiser som gjennomsnittsnormannen forstår jeg ikke. Men det er kanskje de som spiser alle bollene? Trim-Kari sier jo at bolleslaget ikke har gått ned, så da må jo de andre ha begynt å spise mere boller? For vi spiser ikke boller, og de gjorde vi før nå og da..

Aline sa for siden:

Fin artikkel i aftenbladet. Svihus har så rett. Mye stolthet som er ute å går.

Mariann S sa for siden:

Ja, ein fin artikkel :) statens ernæringsråd må nok svelge ett par elefanta etterkvart :D

Dietta sa for siden:

For ikke å snakke om et par stooore flokker med kameler :p

Alynna sa for siden:

Jeg lever helt flott på lavkarbo på 50 kr dagen, vet jeg. Spiser ferske grønnsaker, egg, fisk, kjøtt, meieriprodukter. Dette inkluderer ikke sjampo, vaskepulver, dopapir og sånt, men alt til mat/drikke inkl. kaffe, helsekostartikler, krydder, og slikt man kjøper sjeldnere.

Vegard L sa for siden:

Leste artikkelen i dagbladet, og så på hvilken mat de sammenliknet prisene på. Jeg stoppet etter sammenlikningen av brødene. Greit nok at lavkarbobrødet kostet ca 4 ganger så mye, men så var det også veldig mye mer mat i dette brødet.

Blir like teit som å si at 4 egg er fire ganger så dyrt som 1 egg. Selvfølgelig er maten dyrere når inntaket er høyere, men de må da ta hensyn til at lavkarbomåltidene vil holde deg lenger mett. Spesielt når studier viser at man på lavkarbo inntar mindre energi ad libitum.

Mat av høyere kvalitet koster mer, men dette gjelder uansett kosthold. Vi nordmenn bruker en latterlig liten andel av inntekten vår på mat, så å investere noen ekstra kroner i egen helse har alle råd til!

Photobscura sa for siden:

Enda et eksempel på at det begynner å gå tomt for gode motargumenter. Ikke bare er man uhøflig, ekstrem og miljøfiendtlig, man sløser med penger også ... :rolleyes:

Hamster59 sa for siden:

Leste det og syntes det var kjempeteit. Spiser vi egg og bacon til frokost hver dag. Noen kanskje, men mange gjør ikke det. Og hva med grønnsaker? Her var det ingenting av det. Skulle man sammenligna pastarett påhøykarbo, burde man sammenligna med pasta laga av squash, men det hadde de vel ikke fantasi til. Og karbonadedeig er ikke spesielt lavkarbo og mye dyrere enn kjøttdeig. Til lunsj bruker jeg som regel rester fra middag, lager sjelden noe eget. Nei, dette regnestykket kjente jeg meg ikke særlig igjen i.

Vegard L sa for siden:

Karbonadedeig er da absolutt lavkarbo? Mye høyere kvalitet på karbonadedeig enn på kjøttdeig, så jeg velger karbonadedeig any day! Fett tilsettes kostholdet på andre måter.

nellie sa for siden:

Altså. Folk bruker vel ikke mer penger på mat enn det de har råd til? Noen bruker helt sikkert mer penger på mat, men da er de neppe tvunget til det evt så er det vanskelig å være økonomisk i starten, før man har fått utforsket litt diverse.

Har akkurat samme matbudsjett her nå, som før.. Fordi at det er det vi har råd til.

Lulla84 sa for siden:

Tullete. Syns det veier opp mot hverandre jeg da ;) . Vi har ikke noe økt budsjett egentlig. Egentlig så vil jeg si det nesten er billigere, fordi man kjøper ikke dyre hlvfabrikat mat.

Tomsverden sa for siden:

Så kommer det jo ann på hva man ønsker å bruke penger på! Noen kjøper jo flere par dyre sko hver lønning, mens jeg kjøper meg god mat og nyter den.

pleiadene sa for siden:

JOJOLAVKARBO
Har vært helt lavkarbo, litt lavkarbo, av lavkarbo, på lavkarbo ....
Etter diskusjonsprogrammet på NRK undret jeg på om dere har noen erfaringer som det ble henvist til: Hvis man en gang har begynt på lavkarbo, og blitt som meg, av og på - er det helt håpløst å begynne helt scratch igjen? Og få resultater? Det ble påstått at hvis man "hoppet av" for så å begynne igjen, så uteble resultatene .... Noen som har prøvd?

Rin sa for siden:

Litt relatert til dette - Når man først bevisst har valgt å endre sitt kosthold, og kjent positive konsekvenser av det, finner jeg det sannsynlig at mange får øynene opp for at det er litt merkelig å hele tiden etterstrebe å bruke minst mulig penger på mat. Nå husker jeg ikke tallene i hodet, men mener å ha lest at vi i dag bruker en vanvittig mye mindre prosent av inntekten på mat enn for noen tiår siden. At god mat er en god investering tror jeg kan være en naturlig tanke når man først har kjent at kroppen responderer så annerledes på én type mat fremfor en annen. :cool:

Samtidig er det jo som Nellie sier, vi bruker så mye som vi har råd til. Selv lever jeg på AAP, som setter noen grenser for hva jeg kan ha i mitt basiskosthold, samtidig er jeg villig til å bruke mer på mat enn mange andre med mitt økonomiske utgangspunkt. Fordi det gjør hverdagen bedre for meg, rett og slett. :)

smgj sa for siden:

Vi bruker nok ganske mye på mat. Ikke fordi vi kaster så mye, men fordi vi har relativt god råd og er opptatt av gode råvarer. Kostnaden er proteinene - kjøtt, fisk og gode egg. For grønnsakene er egentlig ikke dyre om man ikke kjøper så mye i gangen at man må kaste.

Vi kaster svært lite mat. Det er sjelden at noe annet enn grønnsaksskrell og bein kastes her. Vi spiser alle rester og kattene får avskjæret der det er egnet. Den største forskjellen fra tidligere kosthold er at vi ikke har brød i huset (mannen spiser noe knekkebrød) og vi bruker svært lite halvfabrikkata - og ikke fjordland eller liknende. Sammenliknet med "hvermansen" så bruker vi kanskje noe mer på proteinene, men i sum tror jeg det blir mindre tross alt - for ferdig- og halvferdig mat blir dyrt i lengden... og metter mindre. Dessuten kaster gjennomsnittsnordmannen visstnok 30% av maten han kjøper. Det skjer ikke her.

nellie sa for siden:

Jeg har sett på Luksusfellen at enkelte klarer å bruke både syv og åtte tusen på mat på en måned. Vi bruker fem tusen på alt av matvarer og forbruksvarer, på oss tre, i månedene hvor vi har "god råd". Så da konkluderer jeg med at lavkarbo er sinnsykt mye billigere enn høykarbo. Kunne blitt journalist, jeg.

smgj sa for siden:

Ja... for å journalist det trenger man bare å vite at kildesjekking tar mer tid enn det er verdt. :p

Jeg tror det er riktig jeg at lavkarbo ikke er dyrere - om man

1. Ikke havner i "erstatningsmatfella" (lavkarbobrød, lavkarbosjokolade, lavkarbopizza, atkinsbarer, lavkarbospaghetti o.l. ... ).
    Apropos lavkarbopasta så debunket Jimmy Moore (fra livi'n la vida low carb) at den var lav GI... han hadde samsvarende stigning på lavkarbopasta som på alminnelig...
  2. Lager mat fra bunnen av.

Jeg tror også et høykarbokosthold laget fra bunnen av er billigere enn et "vanlig kosthold". ;)

danielve sa for siden:

Og er man heldig og bor ved svenskegrensa er det fantastisk billig med lavkarbo ;)

Vegard L sa for siden:

Sammenlignet med andre land, bruker vi en latterlig liten del av inntekten vår på mat. Alt handler om prioriteringer, og for min del prioriteres helsen :)

taraquin sa for siden:

De har da helt rett i at lavkarbo kan bli dyrere. Mange høykvalitets matvarer som grønnsaker, fisk, kjøtt, smør, olivenolje etc er jo betydelig dyrere enn mye brødmat, ferdigprodukter av fisk og kjøtt, margarin, solsikkeolje osv. Det er ikke vanskelig å leve billig på lavkarbo om man er bevisst på det (går etter tilbud, handler koteletter istedet for filet, egg er rimelig, noe typer fisk er rimelig osv), men det er nok adskillig LETTERE å leve billig på høykarbo pga kneipbrød som mange bruker, sjokopålegg, rundstykker, pasta osv. Matbudsjettet hjemme hos oss er dyrere nå enn før når vi f.eks kjøper helmelk og fløte istedet for eksta lett melk, mer hvitost (som koster endel), mer grønnsaker og mindre ris og pasta. EV olivenolje istedet for billig raps og solsikkeolje som vi kjøpte før, bremykt og meierismør istedet for firstprice margarin til 8 krone pakka osv. Jeg synes det er vanskelig om ikke umulig å leve like billig som før, men ikke dermed sagt at det er veldig dyrt. Men desverre: Skikkelig bra mat koster ofte mer, drittmat\junkfood koster ikke så mye... Om man skal leve "sunt" på høykarbo vil jeg tro at det og kan bli ganske dyrt.

De fleste jeg kjenner som kjører lavkarbo bruker mye mer på mat, men det har nok med deres forestilling av hvordan lavkarbo er og ikke nødvendigvis sånn en som lever balansert\fornuftig på lavkarbo gjør.

nellie sa for siden:

Så i morgen leser vi artikkelen: "Høykarbo KAN være dyrere enn lavkarbo"? Det er mye som kan skje her i verden.

gladhverdag sa for siden:

orker ikke kjøpe avisa når det står lavkarbo på fronten...det er nok nå...er så mye usaklig ute å går. Hva med uttalelsene til disse lutefiskkara på God kveld Norge...kjære vene....

Makat sa for siden:

Og jeg er så enig; tror vi allerede etter en mnd har spart masse på dette. Før var jeg gjerne på butikken hver dag, for å kjøpe rask middag, godteri og slikt. Nå handler jeg mer stort, er skjelden på butikken for jeg har ikke behov for godter eller boller... Jo, jeg er overbevist om at å slutte å kjøpe godter gir kjempeutbytte i sparegrisen!!!! :-D

smgj sa for siden:

Og så kan man jo også spare på avisene... De er virkelig bare tomme karbohydrater for tiden. :cool:

Siria sa for siden:

Det er aldri håpløst eller for sent å begynne med en ny livsstil. Jeg er sånn at jeg skeier ut innimellom. I ferier spiser jeg mer karbohydrater,og jeg skeier ut i ferier og selskaper. Men i hverdagen er det tilbake til lavkarbo igjen. For meg går dette fint. Jeg har en stabil vekt (pluss/minus 1 - 2 kilo) og kommer raskt inn i ketose igjen når jeg legger om til lavkarbo igjen.

det blir sikkert vanskelig å gå ned i vekt om man skeier ut hver helg, men jeg aner ikke hvor mye du mener man skal være av og på.

Biggie Small sa for siden:

Jeg sparer vel ca. 50.000 i året på karbohydrat-helvete-turene til nærmeste bensinstasjon for å kjøpe sjokolade og anna rask en sen fredagskveld.. hvor samme tur blir gjentatt på onsdag natt.. etc.

2 deler trøst og 2 deler "dop" mens livet går forbi.

Har vært på "vannvogna" nå i 2 år med Lavkarbo.. kontroll for første gang i livet, følelsen av metthet for første gang i voksen alder..

Dagbladet kan ta seg en tur til pluto for min del..

plast sa for siden:

Min erfaring er at det er dyrere - for meg. Egg og bacon til frokost er dyrere enn tre skiver kneipp med leverpostei. Lavkarbobakst med johannesbrødkjernemel og glutenmel er dyrere enn bakst med hvetemel og gjær. Det er dyrere å lage en lasagne med fløte og squash enn å kjøpe en ferdigpakke fra Toro.

Men so what? Nordmenn er det folket i Europa, på tross av hva Dagbladet og VG skriver, som bruker minst andel av inntekten sin på mat. For min del er det i hvert fall ingen stor deal. Det er ingen deal i det hele tatt!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.