Hei folkens - vi hadde stinn brakke i Bergen i slutten av oktober, det var kjempegøy. "3 leger om lavkarbo" var et konsept som slo an, med Espen Rostrup, Andreas Eenfeldt og Thomas Gesiner.
To kliniske ernæringsfysiologer ble så rasende at de forlot salen etter første foredrag!
og 27. november så har vi vårt to-dagers seminar i Oslo, på Høyres hus. Programmet er nesten klart. Kenn Hallstensen vil fortelle om lavkarbo og trening, Dag Viljen Poleszynski om ernæring og hormoner, Gunnar Lindgren om margarin. Bloggerne Lena Beatrice og Ronnie Mathiesen, Sten Sture Skaldeman skal kåsere om nordiske matskatter ...
Tidligere overlege ved Lipidklinikken Tor Ole Kjellevand om kolesterol, og Gunn Karin Sakariassen om barnemat.
Fjorårets seminar var en stor suksess.
Det er fremdeles en LITEN åpen post igjen som skal fylles! Er det noen som har noen tips eller forslag? (Takk til brukere på lavkarbo.no som tipset om Gunnar Lindgrens margarin-foredrag.)
Det blir i år som i fjor, mulighet for fellesmiddag på lørdag kveld. (Helt frivillig selvsagt, vi bare organiserer det.)
Finn noen som har spist seg friske... eller ha et innlegg om lavkarbo og helse. Jeg har spist meg symptomfri fra chrons, min far har spist seg så godt som medisinfri fra diabetes2 og høyt blodtrykk, mange her inne har spist seg friske fra mageproblemer, pcos, muskel- og leddsmerter osv osv.
Det er viktig at det kommer fram at lavkarbo ikke er en slankekur, men en helsekur, vektnedgang kommer ofte som en bonus :)
Det er på tide og få vekk inntrykket "alle" som ikke kjenner lavkarbo har om at dette kun handler om slanking og kortvarig kur, men at man faktisk kan redusere statens utgifter når det gjelder helse og uføretrygd.
Slike argumenter pleier ofte og hjelpe på med og anerkjenne lavkarbo som et kosthold for mange :)
Målet er jo ikke at hele verden skal spise lavkarbo, selv om de fleste av oss mener alle har godt av et lavkarbokosthold av en eller annen variant. Målet etter min mening må være og få forståelse for at mange blir friske og slanke av lavkarbo, etter at de har forsøkt statens anbefalinger i mange år og bare spist seg mer syke... Det burde vært med en disclaimer på statens anbefalinger: Gjelder kun noenlunde normalvektige, friske mennesker. Mennesker med disse sykdommene (lang liste feks dia2) vil ha større effekt av et karbohydratredusert kosthold...
Samtykker med Nerthus. Vi er f.eks mange som ikke tåler mel på en eller annen ikke-cøliakisk måte. Å leve på et kosthold som hver dag pirker immunsystemet i siden gjør ingen kropp noe godt over tid. Premanente betennelsestilstander bidrar ikke bare til overvekt, men til mange kroniske sykdommer. Mat er medisin og for en del av oss er et kosthold under lavkarboparaplyen medisin.
Takk for tilbakemeldinger - jeg skal ta det med når vi ser på finpussingen. Det skal alltid være en miks av faginnlegg fra fagpersoner og personlige bidrag.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.