< Tilbake til oversikten

Svimmel etter Atkins-slutt!?

boble sa for siden:

Jeg lurer på om noen har opplevd å bli svimle og kvalme etter å ha gått fra induksjons-kosthold og tilbake til "vanlig" kost.
[color=royalblue][/color]
Jeg har nemlig ei venninne som har gått på induksjon i nesten 2 uker,men som kuttet her om dagen av div grunner. Og nå nettopp ringete hun og var skikkelig dårlig. Svimmel og kvalm. Og hun hadde pitring i hendene og var iskald.
Da hun var ute å kjørte i stad,mått hun stoppe flere ganger pga. svimmelhet.
Er det noen av dere som her vært ute for noe sånt eller kjenner noen som har det?
Det kan jo så klart være hva som helst,men lovte jeg skulle spørre her.
Så da gjør jeg det!
(håper ikke det har noe med det å gjøre for da får jeg dårlig samvittighet siden det var jeg som fikk henne i gang med induksjon..)

HP sa for siden:

Atkins induksjon utløser ikke insulinresistens, dvs du holder et stabilt blodsukker. Å spise "vanlig kost" når du har insulinresistens er som å sette ukontrollert utfor en berg-og-dalbane...

Jeg opplever det hver gang jeg vandrer fra den vise vei... :o

boble sa for siden:

Takk for det,HP.
Litt greit å vite årsaken til sånne reaksjoner!

Muskat sa for siden:

Som HP sier!
Det er veldig sannsynlig at hun kjenner blodsukkerstigningen og fallet tydligere fordi hun har vært uten denne følelsen lenge. Jeg bare sovner som en stein, jeg, hvis jeg tar et stykke av de evindelige bursdagskakene i lunsjtida. Resten av arbeidsdagen er bortkastet. Men jeg hadde disse plagene tidligere, jeg var bare ikke så oppmerksom på dem, fordi jeg da fyllte på med en jevn rekke med karber hele tiden. Ingen ting som en kopp kaffe og en sjokoladebit når jeg holder på å slokne på kontoret... Uff, kjenner suget helt hit, jeg!
[font=Verdana][/font]
Høres ut som om venninnen din muligens lider av hypoglykemi (lavt blodsukker), og kanskje hun til og med er på grensen av diabetes og egentlig trenger å sjekkes av en lege.
[font=Verdana][/font]
Muskat

Amica sa for siden:

Ja, eller lavt blodtrykk. Jeg får slike "anfall" når jeg får blodtrykksfall. Blir først kvalm, så svimmel, så blir jeg liiiik bleik og kaldsvetter før man nærmest svimer av. Veldig ekkelt. Men synes venninnen din skal ta en tur til legen uansett, å få sjekket alt fra Vitaminer til Jern, og blodsukker osv..

Tingeling sa for siden:

mm.. Dette var litt rart å lese om, for akkurat denne følelsen som jeg tror dere beskriver her har jeg opplevd kanskje 4-5 ganger. Blir liksom litt "utenfor meg selv", svimmel, iskald og nummen i kroppen. KJEMPEEKKELT! En gang fikk jeg sånn på skoletur til Hellas, men hvor jeg også begynte å hyperventilere (det gjør jeg jo aldri!!) så lærerene kjørte meg til legevakten, men de fant ikke noe spesielt - pluss at de jo snakket gresk.. hehe. Legen min sa det kunne være "hva som helst".
Men årsak til slike episoder kan være hva da sa dere ?
Hypoglykemi? Eller blodtrykk??
Jeg pleier å få i meg noe mat - og da går det over...

veldig usikker

Amica sa for siden:

Jeg fikk til svar blodtrykksfall hos legen min...Og det hjelper med mat hos meg og :ja: (selv om det egentlig er mer som et anfall, det kommer, og så må jeg vente til det er over, så er det over for den gangen). Dessverre skjer det på de rareste plasser, og til de rareste tider. Som på den praktiske eksamenen min, eller når jeg stod sammen med lillebroren min som lå på stellebordet. Skumle saker.

Men jeg har også funnet ut at man må passe på å drikke nok vann. Vet ikke om det har noe med det å gjøre, men kom på at jeg helt hadde glemt å drikke den dagen..

Nille sa for siden:

Hver gang jeg (med vilje) har spist mye karber får jeg en sånn reaksjon. Kvalm svimmel og fryktelig trøtt. Jeg kaller det karbesjokk, men det er jo som HP og Muskat sier her. Blodsukker "all over the place". Det et jo derfor vi spiser lavkarbo - kost i balanse og balanse i blodsukker !:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.