< Tilbake til oversikten

Frukttyper, preferanser?

Charley sa for siden:

Hei! Jeg og forloveden styrer på med dette her, men for å være ærlig er det mer glede enn styr. Begge ser allerede etter to uker resultater både på midjemål, form og vekt. Vi priser oss veldig heldige for å ha funnet dette, mye kommer av diverse store plager som vi nå er kvitt mye av karboen. (Forlovedens kroniske magesmerte forsvant HELT etter tre-fire dager på lavkarbo) Men uansett, til saken:

Har lest startrådene grundig. Vet at bær er å foretrekke fremfor frukt generelt. Men hvilke typer frukt er bedre enn andre (epler kontra appelsin etc.)? Kan dog nevne at vi ikke fører strict lavkarbo, men ligger nok under 40-50 g til dagen.

Synes dette forumet er veldig godt i læringsøyemed :-)

smgj sa for siden:

Generelt forsøker man å holde seg til frukt med lavt sukkerinnhold. Noen skjeler også til fruktoseinnholdet i de enkelte frukttypene da man mener at fruktose kan være mer skadelig for metabolismen enn sukker.

www.weightlossresources.co.uk/calories/calorie_counter/fruit.htm

Charley sa for siden:

Wow, det ang. fruktose var jeg ikke klar over. Er det trygt å anta at samtlige karbohydrater i frukt stammer fra fruktose?

smgj sa for siden:

Nei - så enkelt er det ikke. ;) Det varierer fra frukt til frukt.

Jeg tror heller ikke at fruktose fra "hel frukt" er så lett å spise i skadelige mengder dersom man har en rimelig frisk metabolisme (Jeg snakker ikke om diabetikere, eller "nesten-diabetikere" her)... Fordi det gjerne blir stopp etter 2-3 epler MAKS.
Men at det er en helt "annen trille" når man får den som "high fructose syrup" i f. eks leskedrikker... eller drikker juice. Her stopper ikke mengdene naturlig på samme måte som når man faktisk spiser frukten i stedet for å drikke den, eller drikke noe med "konsentrert fruktsukker" tilsatt.

Charley sa for siden:

Hehe, er nok "hel" frukt jeg tenker på ja. Juice o.l. har jeg skjønt er ute (savner det ikke heller). Hvordan scorer f.eks. dadler hos Fedon? Veldig kjekk frukt da det demper et evt. søysug

smgj sa for siden:

Kjenner ikke til Fedon, men vet at det er veldig mye sukker i tørket frukt, så der må du være forsiktig med mengdene. :)

VSB sa for siden:

Dersom du skal følge Lindberg, så er ikke han negativ til fruktose. Han mener derimot at det er å foretrekke pga. GI. Når det gjelder frukt bør du også se på GI ikke KH innhold.

www.drlindbergs.no/filestore/Artikkelbilder/pdf-filer/GILISTE.pdf

Cherry sa for siden:

Ikke bananer og ikke druer. Epler, grapefrukt spesielt, appelsiner, pærer og sånn går greit. Men ikke mer enn EN om dagen, og da helst sammen med noe annet, f.eks CC, nøtter, etc.

Nerthus sa for siden:

Klementin har vel ca 4 g kh pr stk, jeg er også glad i piel de sapo melon som inneholder rundt 6 g kh pr 100 g.

Ellers er jo jordbær og all annen bær genialt :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.