< Tilbake til oversikten

Nøtter og bær ...

Marella77 sa for siden:

Kan man på Ketolyse-dietten eller LCHF spise mye av nøtter og bær? Skjønner ikke dette, det er jo iallefall mye karbo i nøtter... Anyone?

Kitsu sa for siden:

Pananøtter og valnøtter er forholdsvis lave på kh-innhold. Samme med bringebær.

Marella77 sa for siden:

Tusen takk for tips! ps, wow!! gått ned 30 kg! Det må være sinnsykt deilig... som å fly tipper jeg ;)

Kitsu sa for siden:

Har gått fra å være sterkt medisinert astmatiker til å svømme tusenmeteren uten problemer, pluss å jogge opp fjellsiden her en gang i blant. Deilig, jepp! Og jeg skal innrømme, jeg har nok ikke vært den flinkeste "ketolikken", er alt for glad i å småspise. Men har holdt meg til, som du spurte om, nøtter, pluss krem med bringebær om jeg har hatt lyst på noe litt friskere. Har fungert kjempeflott for meg.

Marina sa for siden:

Bær og nøtter er greit for de fleste på LCHF. :) Dette er sunne kh- kilder (selv om karbene selvfølgelig teller med i "regnskapet"). På debatt på nrk i går sa Fedon "ekstreme tiltak i ekstreme tilfeller". Med dette mener han at ekstremt overvektige bør kutte mer enn de som ikke har så mye å ta av. Hexeberg er enig i dette. Begge beskriver bær og nøtter som sunt. Dalquist har også flere oppskrifter med både bær og nøtter i sin kokebok ;)

Nerthus sa for siden:

Sjekk boka "ketolyse-dietten" - alt du trenger og vite om ketolyse står der :)

Marella77 sa for siden:

Ja, som sagt, imponert, håper jeg også klarer dette. Er motivert da, og det lover jo godt ;)

Fint at man kan spise krem og valnøtter da, det er jo godt bare i seg selv syns jeg ;)

Marella77 sa for siden:

Kjøpte boka i dag... :)

Marella77 sa for siden:

Ja her må det ekstreme tiltak til, så da kutter jeg ut bær og det meste av nøtter ;)

Iris20 sa for siden:

Jeg spiser 2paranøtter hver dag, jeg så på the doctors tv, at dette var en av hemmelighetene til å holde blandt annet huden sunn og frisk;)

Alynna sa for siden:

Mer enn to paranøtter daglig er også giftig i det lange løp :P

Paranøtter er altså veldig god kilde til selen, i riktig dose så er dette veldig sunt.

Tilbake til trådstarter: Dette er telle-mat. Tell karbene, så er nøtter og bær noe av det beste du kan få i deg på ketolyse. Det er slikt karbene bør komme fra, ikke posesauser o.l..

Marina sa for siden:

Noen nøtter og bær inneholder mer kh enn andre, så det kan være lurt å lese innholdsfortegnelsen nøye. :) Der bommet jeg litt i starten :p Bringebær er f.eks veldig greit

Alynna sa for siden:

En del frosne bær har feilaktig merking av fiber som kh på pakken. Dette skal egentlig ikke forekomme i Norge. Derfor så kan du se enkelte merker ha bringebær med 6-7 kh/100g, bruk hodet i dette tilfellet, og følg næringstabeller, bærene er stort sett like mtp kh-innhold og dette forandrer seg ikke under innfrysing.

Det er også mye feilmerket kokos og linfrø. Og dessverre, en del nøtter :/ Om nøttene ikke er tilsatt noe, så bruk en skikkelig tabell fra myndighetene. Har sett produsenter slenge på samme tall på valnøtter som på cashew, det er bare slurv :(

Marella77 sa for siden:

Jeg aner ikke hva paranøtter er, men de høres bra ut! :)

Godt tips! Takk :)

Ja har funnet ut at det er bringebær som er best... Er det ikke typisk at det er de jeg liker minst...hehe. Jordbær er vel ikke så ille heller da... :)

Ok, må følge godt med med andre ord :) Takk for tipsene. Ps, sjekka ut pinjekjerner i dag. Det varierte fra 4 kh til 14 kh. Uttrolig stor forskjell da!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.