< Tilbake til oversikten

Hva gjør dere når hormonene roter med apetitten?

Muff-muff sa for siden:

Mensen er i anmarsj og jeg er suuuuuulten... Vil bare spise og spise og spise... Om jeg fremdeles var usunn, så hadde jeg dyttet nedpå med sjokolade, men det er selvfølgelig helt uaktuelt.

Jeg har tatt dobbel dose magnesium og drukket mye. Jeg drikker en del mint-te, da jeg føler det normalt hjelper på søtsuget, men jeg er altså sulten i minst like stor grad som jeg ønsker meg søtt :hungry: Jeg har hverken tid eller lyst til å tømme kjøleskapet og kan ikke tenke meg at dette er et genuint behov :(

smgj sa for siden:

Jeg har lest at vi skal ha mer proteiner i "hormontiden".... Kjøtt kan hjelpe en del, men det er ikke sjokolade, synes jeg. Prøv? (Vi har visstnok noe høyere metabolisme i deler av syklusen også.)

Muff-muff sa for siden:

Takk for tipset. Da skal jeg lage kalkunfilet til middag og se om det hjelper :)

Yonah sa for siden:

Mer fett og protein, spis deg skikkelig mett, så minsker du sjansen å ha lyst på noe.

Jeg har ikke slik lyst på søtt som henger sammen med mensen, enten er den der hele tiden uten variasjon på høykarbo, eller så kommer det og går helt tilfeldig på ketogen kost, men mest om jeg ikke spiser nok.

Rin sa for siden:

Jeg tror i alle fall det med høyere metabolisme stemmer for meg i glupsk-dagene mine rett før mensen. Pleier bare å lystre kroppens signaler og spise når jeg vil spise, jeg - og det sammenfaller ofte med at vekta gjør nedrykk. :cool: Til tross for at energiinntaket godt kan finne på å bli det dobbelte av det vanlige, i de dagene.

Yrla sa for siden:

Jeg spiser litt mer de dagene jeg er mer sulten og litt mindre de dagene jeg er mindre sulten. Sånn går det opp i opp, og dessuten skal du følge sult og metthets-signalene uansett om de varierer fra dag til dag eller ikke. Jeg inntar litt mer protein og fett de dagene.

Muff-muff sa for siden:

Det KAN selvfølgelig være et genuint behov for mat som melder seg, men siden jeg har hypoglykemi og blodsukkeret blir ganske ustabilt rett før mensen (selv om jeg gjør mitt beste med tilnærmet ketogen kost), så er jeg skeptisk.

Jeg skal i alle tilfeller spise en god middag snart :)

Jeg spiste litt chorizopølse tidligere og det var til god hjelp, så fett+protein er nok løsningen, som vanlig.

smgj sa for siden:

Altså - jeg har lest et sted (husker ikke kilde, dessverre) en teori om at vår trang til søtt egentlig er en misforstått proteintrang. Ved et kosthold på breddegrader hvor frukt/bær kun finnes i sesongen så er kjøtt/proteiner det eneste som minner om "søtt". Jeg husker jeg opplevde argumentasjonen som noe søkt (det finnes jo søtlige grønnsaker), men bestemte meg for å gi det en sjans en periode. Altså ... når man har lyst på søtt så kan man spise protein med minst mulig krydder. (f.eks kjøttrester eller kokte egg eller tunfisk - kan faktisk tenke meg at lever (kyllinglever) ville virke veldig bra siden den faktisk er veldig mild på smak.) og så vente i 20 min før man revurderer "søttrangen". I mange tilfeller så ga det seg for min del. Men ikke på samme måte som etter en halv plate sjokolade. ;) Det ene var liksom en myk tilbakegang. Det andre var å slå trangen i hodet med en hammer. Dog - jeg vil tro at på lang sikt så er proteinmetoden å foretrekke.

Yrla sa for siden:

Men kropppen har kanskje behov for litt ekstra energi før mensen. Hvorfor vet jeg ikke, men jeg vet at blodet kroppen vet det skal utstøte ikke bare er næringsrikt ,men også inneholder verdifull yin-energi. Så litt ekstra mat bør den få om den krever det, synes jeg.

Yrla sa for siden:

Ja, smgj, jeg tror søtbehov er sultbehov og det som stiller sulten er protein (og fett). Kjøtt med smør smaker søtt, synes jeg.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.