Nu er det rett før jeg mister motet fullstendigt her jeg sitter med magesknip fordi jeg for første gang på snart 5 uker har skeiet ut med 70 % mørk sjokolade fordi jeg har gitt skikkelig opp hele greia.
Har holdt meg til ca 15 g karber for dagen og lagt inn all mat på Diett.no med fordeling med 75% fett, 20% protein og 5%karber til tider lavere på karber og litt høyere på fett.
Har lagt på omkring 1600-2300 i kcal inntak og drukket vann/saft til den store gullmedaljen.
Første uken gikk jeg ned 2,2 kg, fornøyd men nu er det slutt og de 2,2 kg er på igjen.
Jeg har ikke skeiet ut, selv ikke da jeg var 4 dager i København og besøkte min bror. I to bursdagsselskaper, sagt nei til to fester alt for at dette skulle komme skikkelig igang da jeg virkelig må ned i vekt og gjerne få noen av de av fortest mulig siden jeg snart skal opereres.
All mat jeg spiser og oppskrifter jeg bruker er fra Dr. Dalhquist eller Dr. Hexeberg eller inne fra her.
Jeg har prøvd flere ganger i løpet av året og komme skikkelig igang med lavkarbo og det eneste jeg har oppnådd i løpet av dette året er og gå opp ca 15 kg i vekt. Men denne gangen var og er jeg fast bestemt på at det skal lykkes og at jeg skal ha det som en varig livstilsendring.
Så nu trenger jeg sårt hjelp siden jeg har lest nybegynnertråden forlengs og baklengs, lest tre bøker om lavkarbo og nilest inne på her og stadig ikke funnet svaret jeg må ha.
Jeg er 174 cm høy og veier litt over 98 kg. I fjor gikk jeg på Alizonne kuren og gikk ned til 73 kg, men gikk opp noen kg da jeg ble operert og satt dønn i ro i 10 uker og gikk så opp de resterende i løpet av året, så nu er jeg tilbake til null :(
Så vær så grei og se om dere kan hjelpe meg da jeg virkelig veit mine arme råd lengre, skjønner ikke ka jeg gjør galt.
Jeg er omtrent like høy og "lett" som du er og har ingen vektnedgang om jeg ikke ligger på 12-1300 kalorier pr dag, så du har min fulle medfølelse...
Vi går gjennom det i detalj her - så gi oss detaljer!
Si litt også om hva du mener med at du "flere ganger har forsøkt og komme i gang med lavkarbo" - betyr det at du har forsøkt, så skeiet ut, forsøkt igjen eller hvordan er det egentlig? Dette kan nemlig ha innflytelse på det du opplever nå.
1 stk. Lchf pannekake
200 g Brokolig & blomkål
200 g kyllingkjøttdeig
50 Synnøve Finden ost
1/2 dl kremfløte
10 g Baconsvor
100 g Kavli skivet ost med skinke
50 g peanøtter
1853 kcal F: 70% P: 25% K: 3%
93 g advokado
77 g Makrel i tomat
2 kokte egg
10 g majonaise
20 g krydderskinke
2 stk Lchf pannekake
10 g agurk
10 g isbergsalalat
20 g tomat
10 g paprika
1917 kcal F:78 % P: 20% K: 2%
39 g advokado
170 g Makrel i tomat
15 g Majonaise
3 stk Hexeberg Knekkebrød
30 g Meierismør
40 g Krydderskinke
100 g Norwegian ost
100 g Kjøttdeig
10 g Isbergsalat
20 g Cherrytomat
10 g Agurk
30 g Paprika
30 g Selskapsdressing
80 g Pistasjenøtter
2491 Kcal F: 80% P: 17% K: 3%
Blir veldig fort lei bare vatten så drikker en del Fun Light desverre.
Jeg har tidligere startet opp med lavkarbo, dvs gått på i en måned eller to, gått ned 4-6 kg ramlet utpå gjerne fordi vi skulle på ferie, fest osv alltid en unnskyldning, er så gått en måned eller to før jeg startet opp igjen men da har jeg så lagt på meg det jeg har tatt av og gjerne 2-3 kg ekstra.
Du spiser lite grønnsaker og en del salat istedet, stemmer dette? Jeg synes med unntak av grønnsaker at du spiser greit variert.
Min tanke er at du spiser faktisk for mye kalorier... hvis du øker på med grønnsaker (dvs litt karber) og reduserer litt på fettet i et par uker kan det hende du opplever at det kan skje noe.
Hvor mange måltid spiser du hver dag?
Jeg ville forsøkt og legge meg på 14-1500 kalorier pr dag i 2 uker, kutt saften, drikk heller farris bris med smak istedet. Kutt nøtter og i så stor grad som du orker lavkarbobrødmaten. Pøs på med grønnsaker til alle måltid - salat er ikke grønnsaker :) Kutt farsematen og prøv og spis rene proteinkilder istedet. Fisk, kjøtt, fugl, sjømat osv.
Dette er MITT forslag, basert på egenerfaring. Jeg går ikke ned et gram om jeg ikke ligger veldig lavt, selv om jeg spiser optimal fordeling av næringsstoffer og maks - MAKS - 20 g kh pr dag. Sånn er'e bare... jeg jobber med og motivere meg til å strippe mitt eget kosthold. Utfordrende fordi jeg er søtsugen (etter kunstig søtt) og fordi SELV om jeg ikke er sulten på så lite kalorier jeg må ned i (faktisk ganske mett hele tiden) så er det en liten omveltning i hjernen og spise små porsjoner :)
Håper dette setter i gang litt tankeprosesser...
Mange av og på på lavkarbo gjør at det etterhvert faktisk blir mye vanskeligere og gå ned i vekt. Kroppen blir forvirret og trenger mye lengre tid for å slippe taket i fettet dessverre... spiser du da godt med fett i tillegg (som du SKAL og BØR), kan kroppen fint få nok energi fra dette fettet, og trenger da ikke gjøre den vanskeligere jobben med og gjøre om kroppsfett til energi.... (tenker jeg da :))
Jeg kan bare snakke for meg selv, men har veldig lik erfaring som Nerthus ...
Jeg kan ikke gå høyere enn 1500kcal daglig selv om jeg ellers spiser optimalt LCHF i forhold til e% fordeling av karbo,fett og proteiner.
Det løsna veldig for meg da jeg begynte å spise MYE mere grønnsaker. Men jeg ligger likevel under 20g karbo om dagen. Jeg skal virkelig spise mye grønt for å klare å krype over 20g karbo om dagen.
Selv om jeg spiser kaloriredusert skal det sies at jeg IKKE er sulten, overhode. men det var likevel en omstilling og spise litt mindre måltider. Ellers hjelper det på kcal inntaket og fjerne noe av fettet og erstatte det med grønnsaker. Slik som Nerthus skriver..
Det er i hvert fall dette som har fungert for meg :D
jeg ville også så absolutt kuttet ut saften en periode for å se om det kan være en vektstopper.
Ok, har egentlig ikke tenkt så masse over at salat og grønnsaker er forskjelligt, grønt er grønt er det liksom blitt til, så det bliver endret fra og med imorgen, så er det blomkål og brokkoli for alle penger :)
Skal begynne og drikke Farris igjen, er kjøpt inn og satt på kjøl, var veldig glad i det når jeg gikk på Alizonne så det kan jeg bli vane med igjen så lenge det er litt smak.
Får kutte ut mine to skiver lavkarbobrød, har egentlig spist de mest for å holde magen igang :)
Dette skal prøves :)
Magen holder du igang med fiber fra grønnsakene også :)
Tenk deg en skikkelig stoooor middagtallerken: Fyll opp mer enn halve tallerenen med en stor haug grønnsaker, enten en god salat med fetaost, oljedressing eller rømme på og kanskje litt oliven, knuste nøtter eller pinjekjerner, eller like mye brokkoli, blomkål, og eventuellt bittelitt gulrøtter, belgfrukter, løk ect (om du vil tillate deg det), så har du kjøtt fisk omtrent like mye som man beregner ellers, 2-400g pr porsjon avh. av hva slags proteinkilde det er og en god dæsj med fet saus oppå der igjen.
Det er et av mine vanligvis max 3 måltider i løpet av en dag.
Det andre evnt også 3. måltidet er ofte et nannaknekkebrød eller en lavkarbobrødskive med et godt lag smør og fx en tykk skive leverpostei, eller ost på.Jeg steker i smør, har smør og fløte i sauser, men jeg lasser ikke på med fett.
Jeg lasser på med grønnsaker. De første 2-3 ukene lasset jeg på med fett for å bli mett, men etterhvert som blodsukkeret ikke lurte meg til å spise mer, så var ikke det nødvendig.
Til å begynne med var blodsukkeret mitt helt på tur og jeg var fryktelig sulten. Nå har magesekken blitt mindre og blodsukkeret er gjevnt og fint og jeg er sulten når kroppen er tom for energi, ikke når magesekken er tom for mat.
Jeg spiser sikkert bare halvparten så store mengder kjøtt/fisk nå som før.
Jeg spiser sikkert dobbelt så mye grønnsaker nå som før (jeg spiste mye fra før også)
Også er jeg ikke lenger redd for å bruke fullfettprodukter, nøtter og fete proteinkilder.
Jeg teller ikke kcal, men jeg får i meg mye mindre kcal allikevel fordi jeg ikke føler behov for dem.
En annen snodig ting er jo at jeg nesten ikke bruker salt heller... for det var nemlig alltid pasta og poteter som var det jeg trengte salt på... ironisk, sant?
Har du funnet alle oppskriftene her inne med grønnsaker istedenfor typiske potet/pastaretter? De er geniale! Da får du puttet i deg masse grønnsaker på samme måte som vi spiste KH før :)
Røstiselleri istedenfor røstipoteter, blomkålmos istedenfor potetmos, squashpasta, blomkålris osv... Egentlig typisk vegitarkost kanskje, men det fungerer utmerket som tilbehør istedenfor poteter og pasta også:)
Kanskje er du fortsatt i omstillingsfasen?
Kanskje holder kroppen din på vekten, det gjorde min i allefall. Jeg gikk ned 4 kg den første uka, så stod det stille noen uker, så droppet jeg 2 kg til, så stod det stille i 2 mnd og plutselig forsvant nesten 1,5 kg. Nå har jeg gått på lavkarbo i 4 mnd og mistet 7 kg. Ikke sånn ekstrem vektnedgang, men veldig merkbart for meg. Jeg har i tillegg droppet fra klesstørrelse 42(på en god dag)-44 til at jeg nå kan komme inn i 36 om plagget har rett fasong, men iallefall 38-40 i de fleste plagg.
Om du skal klare å spise lavkarbo må du legge om på lang sikt, ikke som en slankekur.
Håper du finner motivasjonen og får det til :)
Jeg trives veldig godt med maten som jeg spiser no og velger heller den enn vanlig høykarbo.
Jeg skal holde dere oppdatert over hvordan det går.
Nu skal jeg ha meg en uke med masse grønnsaker og null saft for å se om det hjelper meg litt igang igjen, jeg håper virkelig at dette kan hjelpe meg litt i sving igjen da jeg mister motet når ingenting skjer og jeg prøver å følge alt til punkt å prikke.
Men neste uke folkens så suser kiloer av, bare vent og se hahaha spørs om det er så enkelt men alltid lov å drømme :)
vekten min står forholdsvis stille og...men spiser nok litt mye... men når kroppen har brukt mange år på å snike seg opp i vekt, vært litt overvektig i 20 år, og jojoslanket meg tidlligere..så får eg heller bruke god tid da. Trives ihvertfall godt m kostholdet mitt nå, og sysns det er forbausende lett å si nei til chips, snacks og søtsaker( spiser hjemmelaget rå sjokolde da;) og litt nøtter og baconsvor iblant)
Halloen igjen
Bare sånn et enkelt pip fra meg:)
Jeg er nu gått over til og spise masse mer grønnsaker og mindre salat, men her går det heilt skeis, ramler jo opp på 25-35 karber for dagen og enda mer hvis ikke jeg holder igjen på et blunk når jeg spiser masse grønnsaker, dvs at jeg ligger på ca 7% karber for dagen og det blir jo for masse.
Ellers prøver jeg og holde meg på ca 1100-1300 kcal for dagen for å se om det hjelper på vekten.
Er det stor krise at det blir mer karber når det meste kommer fra grønnsaker, har jo hele tiden vært så streng på 75-20-5 så ble heise usikker her. Og skal jeg evt ta de to prosent fra fett eller protein kvoten min ?
Nå ser det litt ut som om du overanalyserer kostholdet ditt ihjel! Ikke bekymre deg for karbohydrater som kommer fra grønnsaker. Ikke spis for lite fett!
1100-1300 kalorier er ganske lite, ikke hold deg der lenger enn et par uker om du ikke har vektnedgang!
Nå har du gjort ganske mange endringer over kort tid, så du må nesten gi kroppen en sjanse til å tilpasse seg det du spiser nå.
Hvis du ikke har vektnedgang etter 4 uker med redusert kalorinntak, økt grønnsaker og kutt i all kunstig søtning - tror jeg du må spise en del MER mat og spesielt fett for å få i gang fettforbrenningen din.
Har du noen infeksjoner eller kroniske sykdommer vil du kunne oppleve at det er vanskeligere og gå ned i vekt...
Det siste har jeg tenkt en del på. Jeg var i en ulykke for et par år siden og har siden slitt med betennelse og nerveskader i høyre skulder og arm. Bruker en del smertestillende til tider og har vært igennom to operasjoner og skal i jan/feb gennom nr 3, så har jo tenkt på at kansje kroppen stresser en del bare med det.
Jeg skal ikke gjøre flere forandringer på en god stund, må bare få karber litt ned siden dagens inntak ble 11%.
Det høres veldig sannsynlig ut. Betennelser - uansett type - er en partystopper av de store. Hva med å konsentrere deg om å spise riktig og rent og ikke tenke så mye på kilo akkurat nå? Legg heller et godt grunnlag for å bli frisk fort. Tenk litt på om du trenger vitaminer/mineraler ut over de du eventuelt tar... og forresten - omega3-tilskudd hjelper godt mot betennelser. Men du må bra opp i mengde.
Spiser 2400mg EyeQ kvar dag med nattlysolje, og Spektro multivitaminer i perioder(spesielt vintermåneder) og i perioder drikker jeg Floradux urtejerntilskud når jeg kjenner at jeg blir ekstrem trøt og svimmel.
Jeg skal prøve å tenke mindre på vekt og heller konsentrerer meg og maten og få trent mer, så løsner det sikkert til slutt :)
Gikk ned 25 kg ifjor med Alizonnekur for de som kjenner til den, og det er surt at kvar eneste kg er kommet tilbake bare fordi jeg ikke klarte holde meg vekke fra karbohydrater, får jeg først litt for masse klarer jeg ikke stoppe, så kunne gladelig spise godteri til frokost og middag :(
Og nu skal de kg av igjen, men denne gangen uten Alizonne kuren da den var svindyr og ikke lærte meg hvordan jeg skulle klare meg i kvardagen.
Det håper jeg min nye livsstil kan lære meg med tid og stunder, for dette er ikke bare en slankekur for meg lengre, da jeg merker mine smerteperioder blir kortere og min migrene er borte vekk og jeg har det bedre i hele kroppen med maten jeg spiser nu.
Så får ta tiden til hjelp, men når man leser om "alle" de som raser ned i vekt på null komma nix så tror man jo automatisk at man selv gjør noe feil når man ikke gjør det. Men har jo skjønt at det er et fåtall som gjør det egentlig ;)
Vet ikke om det hjelper, men jeg har spist lavkarbo med rundt 20 g kh og 70+% fett hver dag (så godt som) i to år nå og har vel egentlig knapt gått ned noe som helst. Jeg gikk ned 7-8 kilo på spisdegslank, men pga sykdom og litt "utsveving" i vår, kom en del på igjen.
Jeg har så mange andre fordeler av kostholdet - samtidig som jeg nå vet hvordan jeg kan holde vekta når jeg når målet ;) - at det er "helt greit" om du skjønner.
Har derimot ingen problemer med og forstå verken frustrasjon eller mangel på motivasjon når det butter i mot. Da må man ikke overanalysere det man spiser etter min mening - men heller prøve og spise helt ren mat uten kunstig søtt og prosessert mat i noen uker for å se om det hjelper.
Som sagt, for meg er det kun kraftig reduksjon av kalorier som trigger forbrenning av kroppsfett. Så lenge jeg aldri er sulten og spiser variert burde jo ikke det være noe problem, men som sweettaste-junkie og en som har brukt mat som "kos" hele livet er det litt vanskelig, nesten som en liten skilsmisse - og prøve og finne andre måter og "kose" meg på... Det eneste jeg vet helt sikkert er at to uker med "strikte" ren-mat spising er ofte det som skal til for at det skal føles naturlig og fortsette og spise slik senere også :)
Det ligger i hodet - nesten bestandig! (sukkerjunkie-hjerne som kødder det til innimellom ;) )
Åh så glad jeg er :)
Endelig ser det ut for at kroppen vil samarbeide litt om vårt felles prosjekt.
Idag har jeg endelig gått ned de 2,2 kg som jeg var gått ned men så gikk opp igjen av en eller annen mystisk grunn pluss 1,5 kg til så tilsammen er det nu 3,7 kg :) Happy happy
Jeg er gått kraftig ned på karbohydrater, dvs prøver de fleste dager og ligge under 15g for dagen og så er jeg blitt obs på mitt kcal inntak for jeg kan åpenbart ikke innta uendelige mengder mat, så innstramming måtte til.
Men nu har jeg det bra i kroppen, mine skuldersmerter er ikke så intense de fleste dager og jeg har endelig energi til og gå på turer og trene litt igjen :)
Så nu håper jeg at det går rette veien og jeg kansje når å gå ned noen kg til før jeg skal reise heim til mine foreldre og søsken og deres familie til jul. Hadde vært kjekt og kunne vist at jeg også endelig var begynt å gå ned i vekt (alle er tynne der) men vi får ta en uke av gangen foreløbig.
Notert ned på Diett.no :)
Men det eneste var egentlig og kutte ned på kcal inntaket og litt på karber sånn som dere rådet meg til :)
Er så taknemmelig for hjelpen jeg har fått :) Greit nok å lese seg grønn på bøker men ikke alltid man finner svaret man leiter etter der likevel desverre.
Så nu håper jeg det fortsetter å gå rette veien :)
Gleden var kortvarig over min vektnedgang, søren og :(
Jeg er redd jeg spiser for lite, har lagt på en 13-1500 kcal for dagen, men er egentlig aldri sulten men har vel økt på med mer protein og mindre fett for å holde meg innenfor kcal inntaket og og det er nok ikke bra for meg.
3,7 kg ned på 2 mdr syns jeg er litt lite, når ikke jeg har skeiet ut, mosjonert og spist veldig kontrollert, så lurer på om jeg nu skal øke kcal og fett innholdet for å se om det gir endring.
Noen av oss - og det gjelder spesielt for mange med ymse sykdommer - er trege... For å si det sånn. Jeg er overlykkelig om jeg klarer å holde vekta i perioden september til januar... (Har ikke klart det i år... 3kg opp. :( ) Jeg setter det i sammenheng med at jeg alltid kjenner meg verre på høsten. Sover mer og aktivitetsnivået går ned og "uggaene" i kroppen går som regel noe opp.
Så jeg har egentlig lyst til å si at du skal være glad for at det er rett vei... ;) Meeeeen jeg skjønner jo at du vil jobbe for å oppnå raskest mulig resultat, altså. Når det gjelder mengden så hadde jeg min beste nedgang på GR mellom 1700 og 1500. Da var jeg nok lettere enn deg og moderat aktiv på fritiden, stillesittende jobb. Har ikke tellet siden... Og dette er jo så forskjellig.
Hvordan er det me energien, sånn overskuddsmessig. Jeg har prøvd å senke calori nivået en del men måtte nå øke på fordi jeg støtt var sliten, og ikke gikk jeg ned heller.
Jeg syns det er utrolig rart at vekten din står så stille.I steden for å stille et spørsmål om kost,lurer jeg på hva du trener?hvor ofte du trener? samt hvor lenge du har trent aktivt?
Jeg har spist LCHF fast i 2 år nå.Jeg gikk ned 11 kg i starten av dietten min,uten å nødvendigvis trenge det..ettersom jeg allerede hadde en greit slank figur.
Jeg har opplevd å i periodevis gå veldig ned i vekt,men aldri opp. Dette har jeg kommet frem til at har 4 grunner.
jeg har periodevis spist litt mye kalorier.Skeiet ut i ukedager med lchf ostekaker og annet søtt som er en erstatning fra de værste carbs, men allikevel ikke bra:S
har spist en frukt til dagen
Har periodevis spist knekkebrød til frokost
alkohol i helgene
Dette er de eneste grunnene til at jeg noen gang går opp i vekt på lchf. Holder jeg meg moderat i forhold til disse. forsetter jeg bare å holde vekten eller gå mer ned.
Jeg har sluttet å både måle,veie o.l ettersom det bare gå automatisk, men på en typisk dag spiser jeg:
Frokost:1/2 boks turkisk yougert,utblandet med 1 skje sjokolade protein pulver og en ts sukrin.
Lunsj: Et rundstykke (LCHF) med pålegg, eller salat med fiske kaker og avocado.
mellommåltid: i Krise tilfeller har jeg mellom måltid, som da blir en atkins bar
middag: Rent kjøtt eller fisk,masse grønnsaker og litt ost.
Jeg spiser kun tre måltider til dagen.Jeg har alltid fett til hvert måltid. Jeg har fast spise dag 1 gang i uken (lørdager) hvor jeg propper i meg alt jeg vil fra klokken 18 & utøver.
Grunnen til at jeg nevner mitt kosthold o.l her, er at jeg syns det virker veldig rart at du som har så bra kontroll over selve kost mengden skal ha problemer med å gå ned de kg du vil.Jeg går jo ned i vekt selv om jeg har en fast spise dag i uken! Å det syns jeg virkelig du også skal unne deg! Du seier at du til slutt ikke orket med å spise en 80% sjokolade.jeg spiser en sånn en gang i uken uten om spise dagen!!
Derfor..tror jeg forskjellen ligger i aktivitets nivået!???
Jeg trener stort sett hver dag,minimum 45 min,maksimum 1,3 time. Jeg løper mye,samt trener moderat styrke. I tilegg går jeg tur flere ganger pr uke. Jeg er også veldig aktiv i den jobben jeg har.
Kan det faktisk være slik at du spiser korrekt,kanskje til og med for lite,men at aktivitets nivået ditt må opp? å hvis du ikke har vært spesiellt aktiv,tar det jo tid før kroppen blir vant med fysisk aktivitet.
Jeg går turer med hunden i rask tempo kvar dag ca 6 km opp og ned bakker. Ellers akkurat nu trener jeg litt vekte/spinning/jogging en til to ganger i uken.
Men før sommerferien trente jeg 3 ganger i uken på treningssenter med løbing på løbeband (5km) og vekt og slyngetrening.
Problemet mitt er at jeg ikke kan trene så veldig masse da jeg har en skulder som er ødelagt, så jeg tåler ikke særlig masse belastning, noe som jeg håper blir bedre når jeg skal igjennom min tredje operasjon 6 desember.
Så et av problemer med null nedgang tror jeg kansje kan være at jeg noen dager spiser masse smertestillende og de kan binde litt væske i kroppen kjenner jeg.
Jeg har fra idag kuttet ut alt som heter Fun Light saft og Pepsi Max i håp om forandring om en ukes tid.
For tiden ser min matplan sånn ut i løpet av en dag:
Frokost:
1 Eggemelk Kakao, eller 3 stekte egg med 4 bacon skiver og en tomat, eller 4 osteknekkis med to kokte egg, majonaise og skinke og tomat.
Lunsj:
2 lavkarbobriks (Hexeberg) med egg eller skinke, ost og tomat/agurk/paprika
Omelett med litt stekte grønnsaker og ost eller tunfisk med masse majonaise og salat.
Middag:
Blomkålsmos m kjøtt, kålgryte, koteletter i fad, kyllingfilet, m grønnsaker og kansje gratinert med ost, tacosalat osv, lager all middag atter Hexeberg og Dahlquist sine kokebøker.
Hvis jeg blir mer sulten spiser jeg et par osteknekkis med pålegg, litt baconsvor, peanøtter, lavkarbo kjeks.
Noen uker orker jeg nesten ikke mat mens andre uker er jeg nesten sulten konstant.
Her går det tregt men jobber fortsatt med saken :)
Har en veldig vond periode så blir lite mosjonering, da energi er rett i kjelleren da nattesøvn er dårlig pga smerter.
Men på tirsdag skal jeg opereres på nytt, kom noe fortere enn forventet så jobber med å forberede meg mentalt til en ny omgang med gjennopptrening av et stk arm som ikke kommer til å virke på en god stund.
Men prøver å se litt positivt opp i allt, kansje mine smerter blir mindre så jeg ikke trenger så mange smertestillende lengre og kansje det igjen gjør at kroppen min begynner å gå ned i vekt :) :) det hadde vært en fin ting :)
Så nu er jeg i full julemodus stress, må bli ferdig med alle julegaver innen tirsdag så imorgen reiser jeg til bergen med handleliste og så må jeg prøve å bli ferdig.
I helgen skal jeg prøve å få skviset inn litt kakemennbaking, har ikke funnet en lavkarbo variant så blir vanlige til barna så får jeg heller stå over.
Lurer litt på og bestille boken fra kjernesunn familie med juleoppskrifter i, noen som har den? er den bra?
Går stadig ikke ned i vekt :( er så lei.
Var hos legen idag og tok stingene mine idag i skulder og nevnte da mitt problem med vekten.
Han ville hjelpe meg når jeg kom fra juleferie, men han sa at lavkarbo ikke var etter som ble anbefalt av kostrådseksperter og sa det veit jeg, men det er Grete Rhode og når ikke man går ned da heller ka pokker gjør man da?
Jeg har bestillt to bøker av Sture Skaldemann, lurer på og prøve hans opplegg for å se om jeg kan få gang i systemet, noen som har prøvd?
Syns de fleste klager over at de er konstant sultne når de går på det så er litt usikker.
Ellers er det rett før jeg hiver meg igang med Alizonne igjen selv om det koster flesk, men det virker i det minste på meg, problemet er bare og holde det etterpå :(
Jeg er så oppgitt over hele greia, så nu tar jeg juleferie og reiser heim til mamma sine gode og sunne kjøttgryter en uke :)
God jul alle mann og kos dere :)
Jeg ville byttet ut fløte, lavkarbobrød, kjeks etc. og nøttene med noe annet proteinrikt og karbofattig som egg, fisk, ost og kjøtt. Bruk ikke så mye nøtter om gangen som 80 g da det blir mye kalorier av det, ta max 30 g og velg en type nøtt med færrest karbo(mandel, hassel, valnøtt), ikke peanøtter. Vær i aktivitet hver dag, sov nok(ikke stress) og drikk nok væske. Det er ikke noe galt i å spise salat og det er sjelden pepsi max har noe å si på vekta.
Ikke inne på Skaldemann, var bare inne og leste noe av det de skrev i forumet og der var det en del som klaget over sult så måtte spørre ;)
Istedenfor en lavkarboskive med egg, majonaise til frokost, kan jeg da bytte den ut med eggemelk med 50 g smør?
Lunsj blir omelet, eller noe kjøtt med enten salat/grønnsaker?
Middag samme sorten som lunsj?
Skal innrømme at det meste av det jeg spiser inneholder enten fløte eller rømme, blir ofte saus av det i pannen ups. Men hvis jeg kutter ned på det og kutter ut peanøtter til kos, kansje det da er håp for meg og?
Men så må jeg kutte ut mange av oppskrifter i dr. Dahlquist sine kokebøker da de fleste inneholder fløte :( må begynne på bar bakke igjen.
Kor masse har smertestillende og si for vekten?
Bruker for tiden ca 4 Paragin Forte og ca 4 paracet for dagen, men håper snart og kunne skjære enda mer ned :)
Jeg drikker hverken kaffe eller te, men skal innrømme jeg drikker en del tynt utblandet fun light, farris m smak og pepsi max.
Veit jeg overanalyserer en del, men jeg holder virkelig på og miste håpet totalt når ikke vekten vil flytte seg.
Hadde Skaldemann vært noe for og få satt forbrenningen min i sving, eller ikke? Noen som har erfaring?
Alle tips mottas med glede :)
Hei :) jeg har ikke lest hele tråden, så kanskje andre har foreslått dette allerede. Mitt beste råd er å spise godt (men lite karboer) mellom 10-18, deretter drikk bare vann. DA tror jeg du vil gå ned. Lykke til :)
Tror nok den armen din er med på å lage probemer med vektnedgangen din. Kroppen vil nok først og fremst jobbe med å gjøre deg frisk igjen:)
Når det er sagt, så er det utrolig hvor store individuelle forskjeller det er på hva som virker for vektnedgang. Noen sier de må opp i kh inntak, andre sier de må ned - og folk har ulike partystoppere - så dette blir mye prøv og feil for oss alle;)
Jeg måtte helt ned mot 10g kh om dagen for å få grei vektnedgang. -Og da måtte jeg være veldig bevisst på å kutte alt av nøtter, bær og brøderstatninger slik at kh ene kom kun fra grønnsaker + bitte-litt fløte/rømme i sauser. Jeg gikk ned 20 kg på den måten og nådde målvekta mi i midten av november. Etter det har jeg økt littegranne forsiktig på kh ene - ligger nå på 15-20g pr dag - og det er nok til at vekta har sluttet å gå nedover for meg. -Nå var det jo det som var poenget, da, så det er greit. -Jeg ville bare med dette si at kanskje noen av oss er mer kh-ømfintlige enn andre og derfor må stramme enda mer til:rolleyes: -Men hvis du skal teste det så kutt ut brøderstatninger, nøtter, frø, bær osv og begrens fløte/rømme slik at du får plass til maksimalt med grønnsaker innen kvoten din.
Ønsker deg lykke til med både bedring etter operasjonen og vektnedgang:)
Jeg skal prøve det Bente1 kansje det hjelper på meg :)
For nu er jeg oppe i 10 uker uten vektnedgang så det blir jo bare mer og mer lite motiverende og gå på vekten.
Men jeg tar det fra 1 januar, orker ikke å være dødsstreng nu i julen når vi skal reise til danmark en uke og skal farte rundt og besøke familien.
Men fra 1 jan blir det ikke mer lavkarbobriks a la Hexeberg, ikke mer peanøtter/mandler, prøve kun og få karber fra grønnsaker og kutte mest mulig ned på fløte og rømme.
Jeg har en meny jeg må få laget totalt om. Har aldri talt skikkelig på grønnsaker og salat siden jeg syns det er litt tungvint og telle 10 g agurk, 20 g paprika osv kvar gang, siden jeg gjerne lager en stor porsjon og har til og stå i kjøleskapet, men skal gjøre det denne gangen.
Jeg må og skal få det til, for jeg digger all maten og savner sjeldent karber.
Skaldeman er kanskje ikke så dumt for deg nei, han har noen interessante teorier og er selv et levende bevis på at det virker. Han har jo selv gått ned 60-70 kg ved å spise mye fett og proteiner og drikke mye vann, og minimalt av det meste annet.
Ellers er det rart at du ikke har gått ned noe på 10 uker med ditt kosthold. Ser at enkelte har opplevd at melkeprodukter kan være en showstopper, kan det være der problemet ligger? Jeg for min del har vel gått ned ca 7,5kg i samme periode på Hexebergs opplegg, 14 totalt siden august. Og jeg bruker fløte, smør og spiser også peanøtter og 70% sjokolade. Men folk er forskjellige, det den ene tar av med legger den andre på seg av. Kan det være at forbrenningen din er kommet litt i ulage etter din forrige slankekur?
Kroppen vil alltid prioritere å reparere seg selv, pluss at med operert skulder vil du ha en masse stresshornonet i kroppen som hindrer nedgang. Fordelen er i det minste at kroppen heler raskere og bedre på lavkarbo enn høykarbo...:o
Dere har mange oppmuntrende ord her, veldig taknemlig :)
Har idag vært og talt med en trener som også driver og slanker personer etter lavkarbo metoden og vi fikk gått litt igjennom mitt opplegg.
Hennes svar var: Kutt ned på fett og opp med protein og minimer litt på grønnsaker. Ellers må jeg gå over til rent vann, ikke farris eller pepsi max annet enn lørdag.
Ellers trudde hun nok at kroppen min var ganske stresset etter to operasjoner og gjennopptreninger og så en som er hysterisk fordi hun ikke går ned i vekt oppi det hele :(
Så etter jul kjører jeg over på ca 55-40-5 for en periode for og se om det hjelper.
Ellers har jeg avtalt at jeg skal komme til henne en tur etter jul og så går vi igjennom det jeg spiser og så skal jeg på en sånn bodymasindex maskin for å måle muskler og fett og vann.
Så nu slapper jeg litt av, tar juleferie, spiser litt av alt uten å ta heilt av :)
Jeg har hatt litt fri i juleferien og vekten er nu gått opp, noe som ikke kom som en bombe desverre så vi begynner på den igjen imorgen.
Jeg har brukt juleferien på og lese GI null med Sture Skaldeman og hans ene kokebok og jeg har bestemt meg for og prøve hans 50+ opplegg en stund for og se om jeg får gang i fettborbrenningen min.
Jeg har hamstret masse kjøtt da jeg var i DK så nu er jeg klar for en ny start med Sture Skaldeman og hans kokebøker så håper det kan hjelpe meg i gang :)
Godt nyttår folkens håper dere har hatt en kjekke jul og et godt nyttår :)
Jeg er nu begynt på nytt etter en ukes ferie i Danmark i julen og der gikk spisingen litt skeis, men koselig var det :)
Jeg er nu begynt på Skaldeman 50+ og følger GI Null boken sine oppskrifter.
Jeg håper det kansje kan få sving på ting sånn jeg ikke trenger og gi opp for jeg vil ned i vekt men samtidig trives jeg storveis med maten så den kommer jeg nok til og beholde uansett.
Men kjenner jeg syns det er litt hardt med Skaldeman 50+ ikke masse spennende man kan spise.
Jeg tenker at det kanskje kan være melken som gjør det? Pluss betennelsen og at dietten ikke helt får stabilisert seg helt før du mister tålmodigheten og gjør noe annet?
Så er vi godt igang med uke to av Skaldeman 50+ plus min spesial :/
Til frokost: 2 egg, 2 ss fløte og 3 remser bacon
Lunsj/kvelds: Det samme som over eller middagsrester fra dagen før
Middag: Farsebrød, kyllingfileter, biffer av oksekjøtt (plus litt brokoli og blomkål som jo egentlig ikke er lov).
Gikk ned 2,9 kg første uken, Hurra for meg :)
Drakk kun vann hele første uken, men sorry altså jeg går så lei så nu drikker jeg litt Fun Light og Pepsi Max og masse vann.
Jeg lurer jo bare meg selv ved å gjøre det og spise grønnsaker men jeg takler ikke den den farveløse tallerknen.
Men status blir gjort opp på neste veie dag hvis alt har stoppet opp til da, er det slutt på grønnsaker og saft og brus igjen.
Henger meg på her Happy girl; er/har vært i noe samme båt som du. Masse gode tips fra mer erfarne ser jeg som er nyttig i hverdagen. Stå på Happy girl; du får til dette - helt sikkert!
Jeg sto faktisk stille i 9 uker før kiloene plutselig raste av i noen uker for så å gå javnt ned på slutten.
Jeg er 51 år og har nå BMI på 22.3 og det ser ut til at det er slik kroppen min liker å være.
Er så glad for at det har løsnet litt siden jeg har lagt kosten mer over på Skaldeman.
Jeg holder mitt karbohydrat inntak på et minimum, så går masse i egg, bacon, kjøtt, det jeg har av karber kommer fra brokkoli/blomkål og litt saus men det holder jeg helst til et måltid for dagen.
Har det ellers ganske bra, har kuttet masse ned på smertestillende, så nu er det kun noen dager i uken jeg trenger litt.
Idag skal jeg begynne og trene skikkelig hos fysioterapeuten, nu skal høyre armen få trent opp de riktige muskler igjen, det blir jo spennende og se om alt streiker etter det. Tenkte jeg skulle gå litt før sånn jeg fikk jogget litt på tredemøllen der, kansje jeg kan bli litt mer sporty enn bare og gå :)
Gikk på vekten i dag for første gang på ganske mange dager. har veid 99 siden jula og i dag var den 96,6!!! Men jeg gjorde tabben og måtte dobbeltsjekke, og da viste vekta 99 igjen. BLÆ.. testet flere ganger og den holdt seg på 99... Jaja.. var da noen få sekunder med intens glede da!
Så ble det ned 0,4 kg denne uken, dvs ned 3,9 kg på tre uker :)
Det går sakte nedover så da kan jeg ikke være annet enn tilfreds etter å ha slitt så lenge før jul :)
Jeg skal være ærlig og innrømme at jeg ikke klarer å holde meg heilt på skaldeman 50+, jeg må ha litt grønnsaker på middagstallerknen ellers blir den så trist og farveløs at det er til og bli deprimert over :o (ja jeg veit det ikke er lov) og så hender det at det ryker til litt peanøtter engang
iblant om kvelden når jeg er for lat til og gå ut i kjøleskapet og hente og lage noe mat :( Forbedringspotensiale heter det vel så fint?
Smertestillende er kuttet veldig ned, virker som min tredje skulderoperasjon har vært ganske så vellykket :) Jeg har jo noen måneder med gjennopptrening igjen før jeg kan si det sikkert, holder nu på med øvelser med 1 kg vekte, (som er j..... tungt) og da merker man jo at mange muskler er totalt fraværende mens en annnen er totalt overarbeidet.
Hvis ikke min trapez muskel lære og slappe av og la de andre muskelgrupper jobbe må vi kansje prøve og sette den litt ut av spill i perioder med Botox sånn de andre muskelgrupper kan få trent seg opp uten at den ødelegger alt kvar gang, men foreløbig trener jeg og så får jeg triggerpunkt behandling etterpå av fysioterapeut og så går jeg en til to ganger i uken til kiopraktor hvor jeg får satt nåle med strøm i for å løsne opp trapez musklen og stimulerer de andre til og våkne :)
Jeg vet ikke om det er noe gale med vekta, den ligger stort sett på 99,0-99,9 :P Noen ganger over og noen ganger litt under. Så den er nok sikkert riktig. Ikke legger jeg merke til noe på kropp og klær heller.
Etter samarbeid med lege på Hexebergklinikken gikk jeg på Eurodietten i 8 uker for å få en kickstart på vektnedgangen. Det blei bare bøff. Jeg ned 5 kilo. 3 den første uken, 2 den andre og sto stille resten. Legen synes dette var veldig lite, så da var det tilbake på ketogent kosthold. Blodsukkeret mitt har gått fra mellom 13 og 15 fastende til rett under 7, så DET blir i allefall bra. Har jo spist ketogent før og vet hva jeg kan spise og sånnt, men må nok ta en veie og registrere runde for å være sikker. Legen og jeg er nok enige i at jeg har unormalt vanskelig for å gå ned i vekt, noe som nok skldes enorme insulinnivåer i blodet. Får håpe det går ned snart slik at vekta kanskje kan bevege litt på seg også. 99 kilo på 165 cm er slitsomt... Har også begynt å bevege meg mer, men har hatt null innvirkning på noe ennå...
Motivasjonen blir veldig laber i perioder når det ikke skjer noe. Men det er jo så feil! Blodsukkeret mitt beviser jo at noe skjer! Og herlighet så lei jeg begynner å bli av salater til lunch! Må få ut fingeren og begynne å bake noe brød eller andre godsaker. Har jo oppskriftsbøker, så det er jo ikke det det skal stå på. Men er ikke alltid like lett å få tid og ork som fulltidsstudent med to unger. Jaja.. er jo bare å kjøre på... Har vært igjennom ketolyse hexeberg, eurodiet og nå ketogen kost i løpet av et år, men bare en liten periode på høykarbo i løpet av dette året.... Til sammen har jeg gått ned 6 kilo, men jeg gikk heller ikke opp i høykarbo perioden. Snedige kroppen...
Så godt å finne ut at jeg ikke er totalt alene i denne verden om og ikke gå ned i vekt selv om man prøver hardt og inderlig! Føler at "alle andre" går ned 1 kg i uken uten å gjøre spesielt mye, mens jeg trener og trener, spiser fett for gullmedaljen og leser meg grønn på bøker. Men kanskje jeg altså spiser for mye? Hvordan regner man ut kcal i løpet av en dag? Veier dere maten? Jeg har ikke gjort det til nå, men har lest mye på næringsinnhold på matvarer og vært veldig striks på karbo, men ikke totalt inntak.
Det jeg ble litt obs på nå er fun light! Jeg vet at den er kunstig søtet, men hvordan kan den hindre vekttap? Og hvorfor er farris/bris bedre? Hva med pepsi max?
Jeg har vurdert å kutte ut meieriprodukter for å se om det kan hjelpe til, men da skjønner jeg ikke hvordan jeg skal få i meg nok fett. Melk og yoghurt har jeg ikke drukket en eneste gang, men tenker her på fløte, rømme og ost. Jeg spiser mye ost :p
en stund spiste jeg for mye proteiner tror jeg, og derfor har jeg de siste ukene økt fettmengden. Dette har gjort at jeg har fått veldig mye mer energi og overskudd. Det føles godt, men kanskje det betyr at man tilfører kroppen for mye? jeg trener ca 4 ggr i uken og spiser ca 4 måltider om dagen når jeg er sulten og til jeg er passe mett.
Ser ikke helt hva jeg gjør galt..
Kan det være slik at noen mennesker (jeg) ikke passer til et LCHF-kosthold? Er det noen dom er bedre tilpasset å spise karbo enn andre?
Jilina, du trenger ikke gjøre dette vanskelig i første omgang :)
Se det først som positivt at du ikke går OPP selv om du spiser mye i mengde. Det er et svært godt tegn etter min mening, og det betyr at du har "lært" tildels og spise slik at du opprettholder kroppsvekten. Dermed er egentlig det vanskeligste i boks, selv om du ennå ikke har funnet formularet for å gå NED i vekt.
Mitt forslag er - siden du er klar over at du spiser mye proteiner og fett - spis mindre porsjoner. Foran hvert måltid, tenk gjennom hvor mye du VANLIGVIS ville spist. Legg så på tallerkenen - helt bevisst og gjennomtenkt - MINDRE mengde. Begynn feks med og halvere alle porsjonene dine i en uke. Det kan være en ide og notere seg ned noen dager sånn ca (ikke veie og måle) hvor mye du spiser til hvert måltid, så du har et utgangspunkt. Spis halve porsjoner i en uke. Du KAN oppleve at du blir litt sulten de første par, tre dagene, men du må nesten spise mindre enn kroppen forbruker for å ta av fettreservene, så ignor dette, evt øk på med grønnsaker for å avhjelpe.
Spiser du mer enn nok protein og fett vil ikke kroppen trenge og ta av kroppsfettet (gitt at du er reelt overvektig). Det er etter min oppfatning en tyngre prosess for kroppen og omdanne kroppsfett til energi enn inntatt fett, derfor tror jeg man får en liten følelse av sult i starten. Dette bør gå over etter noen dager. Noter deg ned små stikkord etter hvert måltid, føler du deg mett, eller er du bare fysen på mer fordi du er vant med og spise større porsjoner, er du sulten til kvelds, er du sulten når du våkner osv. Vei deg etter en uke, samtidig som du måler med målebånd og sjekk status.
Jeg spiser nok som deg nok mat til at kroppen ikke trenger ta av kroppsfettet, og vet hvor vanskelig dette er - siden hjernen min mener den har større rett til å ta avgjørelser vedrørende mat enn jeg har ;) Et brått kutt i ALT som smaker søtt vil jeg også anbefale - jeg har ikke klart og gjøre det selv foreløpig, men det står på lista! Andre her inne har med hell og overbevisning klart dette tidligere, :heia: Rut311 (håper det ble rett brukernavn hehe):
Lavkarbo er "for alle", men ikke alle har naturlig innebygget mekanisme for når det er "nok" mat. I tillegg tror jeg - at siden man skal spise litt mindre enn forbruket - vil ikke kroppen til alle og enhver være med på å "sulte" - selv om den har mer enn nok fett på kroppen og ta av. Dette gjelder kanskje de som i stor grad har sultet seg ned i vekt tidligere? Kroppen er smart, og med god hukommelse (dessverre...) ;)
Nerthus: som vanlig gir du veldig gode råd og tips. Noen ganger ønsker jeg at du har en Nerthustråd hvor du samler alle svarene dine, slik at de er lette å finne....
Ja ja lykken var kortvvarig :( Har de siste to uker gått opp 2,2 kg selv om jeg holder meg til kostplanen og ikke har hatt noen sprekk.
Trener 3 ganger i uken med kondisjon og masse vekttrening så lever i håpet om at det er det som gjør at vekten er gått opp og at den snart går ned igjen.
Var hos kostholdsvejleder og la frem min kostplan og jeg spiste rett sa hun så ned i vekt skulle jeg jo egentlig gå meinte hun. Men siden jeg vist har en kropp som holder godt på sine kg kunne jeg prøve og spise mer kjøtt, dvs rent kjøtt, ikke kjøttdeig, pølser og bacon, men mer koteletter, kyllingfilet, fisk. og så kunne jeg prøve og kutte ut ost og fløte siden noen reagerte på meieriprodukter noen hun trodde at kansje jeg gjorde siden mine brødre og mor har melkeallergi.
Så nu prøver jeg dette i en uke 14 dager, så får vi se om vekten går ned igjen.
Mannen er nu gått ned 6 kg på samme tid som meg, flott for han men kjipt for meg, litt motivasjonsdreper.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.