< Tilbake til oversikten

Mageknip - Et resultat av økt fettinntak?

SteinGalen sa for siden:

Jeg trener styrke to dager i uken og intervalltrening en eller to dager, og mitt problem er vektoppgang (jeg er 170cm/63kg). Jeg har lenge vært strikt på inntaket av feil karbohydrater, men for ca. to måneder siden havnet jeg på kostdoktorn.se, og forandret da kostholdet til å inneholde mye mer fett. F.eks. spiste jeg før en kyllingfilet med brokkoli og litt smør. Nå legger jeg til en halv avokado og en god klatt rømme.

Problemet er at jeg har hatt mageknip flere av de ti siste dagene. Så mye at jeg har hatt problemer med å få sove. Det er utrolig mentalt slitsomt. Er dette en midlertidig "bivirkning" av mitt økte fettinntak...eller noe annet?

smgj sa for siden:

Tåler du melk? Har du hatt like stor mengde melkeprotein/melkesukker i kostholdet før?

Det er heller ikke sikkert at kroppen din liker så mye fett ennå. Det kan lønne seg å øke sakte. Hva med å beholde avokadoen, men droppe rømmen noen dager?

Nerthus sa for siden:

Håpløst og si om du ikke deler mer informasjon om hvordan du spiser utenom at du har økt på med fett

Med 170 cm og 63 kg - mener du at du er overvektig, eller har vekta begynt og øke på? Siden du sier problemet ditt er vektoppgang? Hvis du er mann er du vel normalvektig nå?

SteinGalen sa for siden:

Jeg tåler alt. Takk, skal prøve uten rømme.

Klokken syv om morgenen er jeg så trøtt at jeg ikke orker å spise "tungt". Spiser derfor en Tine 125g kokosyoghurt med noen valnøtter og litt kanel. Spiser ca. en time senere og ca. hver tredje time resten av dagen (utenom middag) enten:

• Egg, fårepølse og valnøtt
  • Kylling, brokkoli, smør, rømme og avokado
  • Kjøttdeig, brokkoli, tomat, tacosaus, rømme
  • Hamburger, tomat, agurk

Til middag spiser jeg andre måltider siden jeg må lage mat til mine barn (de spiser litt poteter, pasta, o.l.). F.eks. hvis jeg lager kjøttkaker med rødbeter, erter og poteter, spiser jeg ikke poteter. Hvis jeg lager kjøttdeig, pasta, agurk og tomatsaus, spiser jeg alt. Hvis laks med agurksalat, rømme og poteter, spiser jeg ikke poteter. Det mest usunne jeg spiser er vel disse pannekakene:

6 egg
2,5dl melk
2,5dl siktet hvetemel
2ss brunt sukker
1ts kanel
Stekes i kokosolje

Ja, jeg ser nå at det var dårlig skrevet. Jeg mente at jeg ønsker å gå opp i vekt. Jeg har alltid ligget rundt 60 kilo, og slik jeg forstår det må jeg ha kalorioverskudd for at treningen skal føre til økt muskelmasse. Treningen stagnerer siden jeg ikke klarer å øke vekten.

Vibeke-67 sa for siden:

Jeg får mageknip av for mye fett, men om det samme gjelder deg er jo umulig å si. Du kan jo forsøke å kutte litt ut og se om det blir bedre?
Har det noe å si for avføringen? Løs? hard? Eller er det bare luft?

Yrla sa for siden:

Kanskje du spist deg for mett? Kanskje du har spist gassdannende mat (erter, løk, kål etc), kanskje du har spist maltitol? Om du vil ha sunn tarm er selvsagt sukker og fint mel lurt å utelukke, men det vet du sikkert. Om du vil opp i vekt, hva med å spise mange måltider eller mellommåltider med mye kalorier som nøtter, ost og mørk sjokolade?

Nerthus sa for siden:

Melmat ville jeg kuttet, det finnes lavkarbopannekaker som er gode :) De kan du også ha fløte i istedet for melk, som er mer næringsrikt for noen som skal opp i vekt.
Jeg ville også spist potet istedet for pasta, da pasta ikke har særlig med næring i motsetning til potet.

SteinGalen sa for siden:

Da er vi muligens to. Avføring og tidspunkt for dobesøk har dog ikke forandret seg.

Føler ikke jeg har spist meg mettere, nei. I en lang periode, fram til før sommeren, bestod nesten hvert måltid av bønner og linser med kjøttdeig. Merket da selvfølgelig økt gassproduksjon, men ikke ubehag. Maltitol har jeg ikke fått i meg; spiser ingenting med søtningsmidler i. Mel og sukker er jo noe av det verste man kan spise, men med tanke på at jeg spiser det sjelden tror jeg ikke det har forårsaket mageknipen.

Spiser veldig lite pasta, men kanskje jeg rett og slett skal begynne å spise poteter. Kanskje ikke det smarteste for en som ønsker å få fram en sixpack, men mulig at energioverskuddet fører til at jeg klarer flere repetisjoner, og at musklene dermed blir mer framtredende. Verdt et forsøk.

Takk for alle forslag så langt. Setter pris på at så mange bruker sin dyrebare tid på meg og mine problemer;).

Yrla sa for siden:

Om poteter: om du koker de opp, lar være å spise de til de er kalde eller er gjenoppvarmet ,er karbohydratene omdannes sånn at mindre kan opptaes i kroppen og det blir lavere GI. Du kan jo spis litt bare.

Nerthus sa for siden:

De tas fremdeles opp i kroppen, det går bare saktere. LenaBeatrice hadde om dette i bloggen sin for en stund siden

Yrla sa for siden:

Ja selvfølgelig.

SteinGalen sa for siden:

Har veldig lyst at LCHF skal fungere for meg (spesielt HF). Avokado blandet med rømme og smør er super digg...tacosaus blandet med rømme er fantastisk. Er jo overbevist om at fett som næringskilde er viktig. Hvis mageproblemene er forårsaket av økt fettinntak, må det jo være flere andre her som har opplevd det samme.

Har nå hatt vondt eller ubehag i to uker, så selv om jeg ikke tror legen kan hjelpe tar jeg turen i morgen. Tar med meg en avføringsprøve.

Yrla sa for siden:

Jeg har lest her inne at noen får vondt i magen pga fettet. Galleblæra har kanskje litt grus i gangene sine pga lavt fettinntak tidligere. Du kan jo si til legen at du mistenker det. Han trykker på forskjellige organer for å se hvilket som er plaget.

Vibeke-67 sa for siden:

Synes det er rart du har mageknip uten at det er endringer i fordøyelsen - løs/hard eller luft. Det er det hos meg. Så jeg tenkte det kanskje var noe annet så bra du skal sjekke hos legen.
Kan jo være pga noe helt annet enn fett også, urinveisinfeksjon f eks.
Lykke til!

Carisma sa for siden:

Spiste du avocado tidligere eller er dette nytt? Ei veninne av meg reagerer veldig med mageknip på avocado selv i små doser.

SteinGalen sa for siden:

Mageproblemene har vært ok de siste dagene. Hadde til og med en dag uten ubehag (hadde glemt hvor deilig det er å ha normal mage). I dag kl 15 spiste jeg en kyllingfilet med 1/2 avokado og en klatt rømme i håp om at jeg var på bedringens vei. Not so. Fikk et forferdelig mageverk, som først nå har gitt seg.

Det kan absolutt virke som avokado eller rømme spiller en rolle her. Jeg har spist avokado og rømme ganske mange uker, opptil flere ganger til dagen, uten problem, men antar det kan ta litt tid før noen problemer oppstår.

Vibeke-67 sa for siden:

Har du sjekket nivået ditt på vitamin B-12? Det er en veldig enkel blodprøve man tar hos legen og vel verdt å finne ut av.
Kom plutselig på at mange har hatt magevondt åga mangel på dette :ja:
(inkludert meg, selv om det er litt mer diffust siden jeg har magevondt av andre årsaker også).

Yrla sa for siden:

Det er ikke melkeproduktet rømme du reagerer på da? mer vanlig det.

Nerthus sa for siden:

Kutt begge to et par dager, og sjekk så ut hver enkelt alene :)

Vibeke-67 sa for siden:

Men vil man ikke få mageknip av andre melkeprodukter da?

Yrla sa for siden:

Ja, sannsynligvis. Tåler du andre produkter tror du? Melk, ost, fløte? Du kan jo teste å fjerne alle melkeprodukter fra kostholdet ditt en uke og se om magen blir bedre. Jeg ante ikke at jeg ikke tålte så godt mel før jeg kuttet ut brød. Da opplevde jeg at uroen i magen ble borte. Jeg merket det raskt.

Yrla sa for siden:

Og om jeg ikke har nevn det allerede i denne tråden, men i en annen, så er det sånn at en matvare man er dilla på og bare må ha, liksom, er en vare man kan bli eller allerede er intolerant overfor, fordi kroppen opplever det som belastende å bli utsatt for mye av det samme over lengre tid. Mamma ble melkeintolerant etter et år med dilla på flere dl yogurt til hver lunsj. Hun får diare, tror jeg, av fløte, ost, yogurt, is og melk nå selv om hun kuttet ut yogurten for flere år siden.

SteinGalen sa for siden:

Husker i tenårene en periode da jeg "levde" på cornflakes og h-melk med sjokoladepulver:). Jeg har aldri hatt problemer med mat. Har alltid veid et par kg +- 60.

Er klar over at det er vanskelig å gi en diagnose på mageproblemer. Er ikke fan av "legehjelp" heller. Første gang jeg ønsket å teste mitt nivå av D vitamin spurte legen (dog ydmykt) hvorfor. Og B-12 som det nevnes...flott hvis legen hadde foreslått det. Nei, les deg opp å bli din egen lege er det en må strebe mot.

Vibeke-67 sa for siden:

Det er jeg enig i :ja: men du må ha en lege til å ta den prøven :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.