maysa sa for siden:
www.bt.no/nyheter/okonomi/N-er-det-smrkrise-2597715.html
måtte jo smile litt
maysa sa for siden:
www.bt.no/nyheter/okonomi/N-er-det-smrkrise-2597715.html
måtte jo smile litt
utolmodig sa for siden:
Ha ha:D
En venninne av meg som ikke er på lavkarbo hadde et utbrudd i butikken forleden...
"Faens lavkarbo!! Hvor er smøret mitt??"
langaard sa for siden:
:lol:
lucifine sa for siden:
lerlitt
maysa sa for siden:
haha den var morsom
Festina lente sa for siden:
Svigermor er også oppgitt.... "De har jo aldrrrrri smorr på butikken lenger!!" (sagt med skikkelig bergensk skarre-r:D)
Kathja sa for siden:
Haha så artig!
*Harrytur til Sverige og smugle smør :lol: *
nellie sa for siden:
Vel. I Sverige er det nok enda større smørkrise:) Pga den fine nye fettavgiften i Danmark.
Fikk 500 gram smør til 35 svenske kroner her i forrige uke. Det var på Svinesund da.
ToreH sa for siden:
Smør er bra, men hva i alle dager bruker dere så mye smør til egentlig? Vi bruker veldig mye cocosa fett til steking osv. Men har ikke på unormalt store mengder smør på brødskivene må jeg innrømme. Går litt meierismør til baking osv, men ikke mer enn "normalt" vil jeg si. Skal sies at jeg aldri lager egen mat heller, det fikser kona siden hun er utrolig lavkarbofiksert, men tror ikke vi bruker mange kiloene med smør i uka.
Er det feil å steke med cocosafett?
Ignite sa for siden:
Nei, det vel heller spørsmål om hvilken smak man foretrekker på maten. Personlig foretrekker jeg smørsmak.
ToreH sa for siden:
Ok, men må vel spørre, bruker du vesentlig mye mer smør nå bare fordi du er på lavkarbo ift tidligere? Eller er det et merforbruk fordi du steiker oftere?
smgj sa for siden:
For min del har jeg kastet soft light og melange ut av huset :eek: og bruker SMØR. Det er jo ikke store mengder det er snakk om men om vi er mange nok som gjør dette så vises det jo på salgstallene fra butikkene... Jeg bruker nok 1-2 ss daglig... og så bruker Husets Herre litt når vi lager saus. Hvilket kanskje er 1-2 ganger i uka. Hva kan det være? 1 pk månedlig, kanskje?
blucher sa for siden:
Men herremin for en spørreundersøkelse... Valg mellom Spiser ikke smør - Bremykt - Andre smørtyper??? Andre smørtyper blir da både meierismør, setersmør OG margarindritt eller? Ok, vet at margarin IKKE egentlig kan kalles smør, men det tror nok mange andre 'der ute'. Jaja.
Bruker mer meierismør enn tidligere hos oss, for bruker det også når jeg lager kaker og vaffelrøre til bruk i foreningskioskene jeg må bidra til. I tillegg til steking og at jeg eeelsker omelett med smør til frokost.
Har ikke opplevd tomme hyller her jeg bor da, bortsett fra seterrømme her for ikke så lenge siden.
TrillTrall sa for siden:
Det var helt tomt for Bremykt på butikken her i dag, har vært nesten tomt flere ganger i det siste har jeg sett. Kanskje jeg skal kjøpe noen bokser neste gang jeg handler et sted der de har noen?
De hadde meierismør da så jeg kjøpte det istedet, men for en prisforskjell på foliepakket og i såkalt "bordpakning"! :eek:
Photobscura sa for siden:
Nettopp!
Eneste jeg bruker smør til er steking og over grønnsaker, og jeg steker jo stort sett all maten min. Vet ikke hvor mye smør jeg bruker, men kanskje en halvkilospakke på halvannen til to uker?
Synes det er positivt at folk blir mer bevisste på rene matvarer, for margarin er IKKE smør. Det er smørbart, men det kvalifiserer uansett ikke. Jeg vil ikke ha nesten-plast i maten min. :p
smgj sa for siden:
Bøh - "bordpakning"... man har da vel en pen og tett boks sjæl. ;)
lucifine sa for siden:
Bruker mer smør jeg. Hjemme hos oss brukte vi bare vita, eller kaaanskje soft flora light. Da jeg flyttet sammen med mannen brukte han brelett så det gikk lenge i det frem til jeg oppdaget at jeg likte smaken på bremykt. Stekte i margarin (mamma bruker bare formfettspray). Nå som jeg er lk så bruker jeg smør når jeg steker, men mannen bruker enda brelett og margarin. Han om det.
TrillTrall sa for siden:
Jeg skal ha det på jobben og her er det langt mellom plastboksene. :) Får se om jeg har noe hjemme jeg kan ta med.
Yonah sa for siden:
Oj, får du smøret til å vare i opptil 2 uker! Oj da.. Godt det ikke er smørkrise i Trysil.. Nå på vinteren må brødspiserene her ta til takke med bremykt fordi smøret blir knallhard i brødboksen( kaldt hus gitt) og end bruker vi MINST 1 pakke smør i uka, regner ca 3pakker på 2 uker.. Men jeg gjør som deg og steker alt i smør da, til alle såklart og minstejenta får smør innnblandet i all varm mat( minst mulig sondemat og mest mulig smør og fløte:D ).. Smør er godt, nam!
Altså, jeg mauler ikke smør, men det går jo med til steking, på kjøtt som saus osv... Prøver å knipe inn på fløta, for jeg er ikke sikker på om melkeproduker er så bra for meg..
Photobscura sa for siden:
Kanskje ikke så mye som to uker?! Men i hvert fall halvannen. Tror jeg. :p Har ikke regna så nøye på det. ;)
Men nå er jeg bare en person, da. Og relativt småspist, så det har jo innvirkning.
smgj sa for siden:
Når man sjelden spiser brød/brøderstatninger går det mindre for vår del iallfall.
Carisma sa for siden:
Her er det motsatt. Kanskje fordi jeg ikke har spist smør på brødskiva siden jeg var ti.... Men vi steker jo for det meste maten, og da alltid i smør. Det går kjapt en pakke i uka eller så.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.