< Tilbake til oversikten

Smerter i ledd pga lavkarbo?

jimbo sa for siden:

hei
synes jeg har lest et sted om at man kan få smerter i ledd/føtter osv.av og gå på lavkarbo!
jeg har vert på lavkarbo i 6 uker, ned 10kg :)
men jeg har no fått lettere smerter i knærne!
kan det skyldes noen vitamin mangler?
råd tips motas med takk:)

vh jim

TigerTove sa for siden:

Jeg har bare fått med meg at smerter i ledd kan bli bedre av lavkarbo :)

Har du noen teori utenom kosten på hvorfor du har vondt? Gått mye i det siste, trena hardere, flyttelass etc..

Nerthus sa for siden:

Har jeg aldri hørt om, heller har mine leddsmerter forbedret seg kraftig.

Spiser du ketogent, kan du fint spise ketolyse-tablettene. Er du usikker, be om en vitamin- og mineralstatus hos legen og spør om dette med knærne!

Chamomilla sa for siden:

Mener å ha lest nettopp at det kan hjelpe å kutte melkeprodukter ved leddsmerter, men husker ikke helt hvor. Kan ha vært bloggen til Thomas Geisner.. Mange begynner kanskje å spise mere melkeprodukter på lavkarbo og kan få leddsmerter om de ikke tåler det?
Jeg har redusert kraftig på melkeprodukter noen dager, har hatt vonde knær i noen år og synes faktisk de er bedre for tiden. Bare at jeg husker ikke når det skjedde... kanskje før jeg kuttet i melken? :p

Med andre ord - ta det jeg skrev med en ørliten klype salt. ;)

jimbo sa for siden:

kan jo ver andre grunner til smertene ja! jobber jo på betong gulv hele dagen! samt at jeg har økt antall dager i uka med fotball trening!:rolleyes:

TigerTove sa for siden:

Da sambo jobba på trelastlager måtte han sparkes ut av senga om morran :eek: i en alder av 28 år, den betongen er stygg altså! Nå jobber han ute, variert og mye aktivitet, resultatet er at ryggen bare er trøblete i vår- og høstonn.

Ofte begynner/intensiverer man treninga ved en kostomlegging ;)

taraquin sa for siden:

Dette er ikke uvanlig og kan skyldes ubalanse ift omega 3 og 6. Prostagladiner fra omega 6 kan øke betennelser\smerter, de fra omega 3 motvirker dette\balanserer det. Egg, meieriprodukter og ikke-økologisk kjøtt inneholder endel omega 6 og lite omega 3. Planteoljer som soya, solsikke og mais inneholder svært mye omega 6. Fet fisk og planteoljer som linfrø, hamp og raps (alle bør være kaldpressede) inneholder mye omega 3. Ved å øke inntaket av omega 3, kutte ned på noen omega 6 kilder kan man redusere leddsmerter og betennelser. Se forøvrig denne artikkelen fitnessbloggen.no/omega3-omega6-balanse/#respond for mer info, finnes krydder etc som kan hjelpe :)

I en vektnedgangsperiode er kroppen ofte mer utsatt for plager siden man har lite å gå på\kroppen har det tøft, om man da øker treningsmengde etc kan dette for en kortere periode virke inn negativt på tross av vektnedgang. Å endre på aktivitetene som å sykle istedet for å jogge, svømme istedet for å gå osv kan være til god hjelp.

Bønna200 sa for siden:

Jeg har fibromyalgi og mine leddsmerter har blitt mye bedre etter jeg la om til lavkarbo i sommer...

lillekri sa for siden:

Dette har jeg selv opplevd, og er et velkjent problem ifm trening..

Trening ved energi-underskudd kan resultere i nedbrytning, pga at kroppen ikke har energimengde til å hente seg inn like raskt etter trening. (Selv om du eter like mange kalorier som tidligere, klarer ikke kroppen ta de til seg like raskt, når karb-andel reduseres.)

Selv måtte jeg redusere fra 3 til 2 økter i uka, og bli mer forsiktig med å trene hvis støl etter siste trening.. Lytt til kroppen din, så går det nok bra.

Ville også prøvd om omega-3-tilskudd hjelper!

jimbo sa for siden:

takk til dere for alle gode råd:)

jimbo sa for siden:

føler meg stiv eller på grensen til krampe i starten av ei trening(fotball) dette går over når jeg har blitt varm! med 10 kg lettere kropp så synes jeg treninga er lettere og jeg holder både trykke og utholdenheta bedre en di fleste høykarbo spillerne! har masse og gi enda etter 90 min spilling:)
blir stiv i føttene dagen etter men ikke så mye som da jeg var på høykarbo! drar og handler kostilskudd no:)

smgj sa for siden:

Du har selvfølgelig kontroll på at du får i deg nok magnesium? Eller tar tilskudd? Magnesiumbalansen har mye å si for kramper...

jimbo sa for siden:

har ikke kontroll på noe jeg:o har kun levd etter lavkarbo mat og kun regnet karboer! men har kjøpt magnesium,krom, multikosttilskudd+ c vitaminer. så da bør jeg ikke få så mange mangler:)

smgj sa for siden:

:D - jeg tenkte at om du bruker diett.no så får man iallfall en pekepinn på om man ligger i nærheten av anbefalt dagsinntak over tid.

Hamster59 sa for siden:

Har fått mer vondt i knær og hofter. Kanskje en god idé å sjekke balansen mellom omega 3 og omega 6, slik taraquin er inne på. Er nesten avhengig av tyrkisk yoghurt, men burde kanskje prøve noen uker uten melkeprodukter. Det kan bli hardt...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.