< Tilbake til oversikten

Innleggelse på sykehus og faste

aatinka sa for siden:

Jeg er innlagt på sykehus for et mindre inngrep, og fastet fra kl 24 i natt. Av en eller annen grunn ble blodsukkeret mitt målt i dag morges, og da jeg spurte hvorfor så var svaret bare at de skulle sjekke at det ikke ble for lavt(!) De sjekket det ikke senere på dagen, så det var litt merkelig syns jeg.

Siden jeg ikke var førstemann på lista så fikk jeg lov (ble oppfordret til) å drikke litt utover dagen, så jeg drakk vann og noe te uten sukker, men jeg lurer på om de egentlig mente jeg skulle ha i meg litt saft (for at ikke blodsukkeret skulle bli for lavt), det antydet i alle fall en av pleierne på avdelingen. At pasientene kunne bli sure når blodsukkeret sank pga. faste. :eek: Jeg ble ikke sur, bare litt slapp, ikke så veldig sulten heller egentlig, men så er kanskje kroppen min mer vant til å klare seg uten/med lite karber? Det ble ingen operasjon på meg, klokka 16 ca fikk jeg beskjed om at jeg kunne få middag :D Da ga jeg blaffen i om det var poteter eller om det var mel i sausen gitt... :hungry: Merkelig det der! Selv om jeg ikke følte meg så veldig sulten så var jeg nok det likevel.

Jeg vet at det ikke er anbefalt å være i ketose før operasjon, og jeg har nok ikke vært det de siste dagene heller. Spist litt poteter til middag bl.a, men ikke vanlig brød. Jeg tror nemlig at kroppen min har det bedre med et stabilt blodsukker selv om jeg skal opereres - eller kanskje nettopp da? Og etter så mange timer med faste så vil jeg tro at kroppen produserer ketoner sånn at hjernen har litt "mat" uansett.

Jeg er litt overrasket over at sykepleierne ikke vet mer om dette - er det overhodet ikke vanlig å regulere blodsukkeret med kosthold lenger? Jeg er insulinresistent og har tatt en blodsukkerbelastning som har gitt verdier helt på grensen til diabetes type 2 for noen år siden. På lavkarbo har jeg glimrende blodsukker og har derfor ingen behov for sjekke om jeg er utenfor eller innenfor grensene nå, men setter på dette skjemaet man må fylle ut ved innleggelse at jeg har insulinresistens.

I kveld fikk jeg beskjed om at jeg er satt opp som førstemann i morgen tidlig, så da blir det bare en vanlig natts faste til i morgen tidlig forhåpentligvis! :heia:

Jeg er litt usikker på hva jeg vil med dette innlegget (kanskje hjernen min ikke har fått nok ketoner likevel...) - jeg er bare litt frustrert over at kunnskapen omkring blodsukkerregulering er så fraværende - eller kanskje ikke fraværende, men ensrettet. De er jo opptatt av at blodsukkeret ikke skal bli for lavt tydeligvis, og det er kanskje riktig for de som spiser "vanlig mat", men ikke for meg. Hva om de får inn epileptikere som spiser lavkarbo? Det er en ikke ukjent behandling for dem så vidt jeg vet.

nellie sa for siden:

det kan hende at de ikke føler at de kan gå utenfor det de har lært på skolen og det som er vanlig praksis på avdelingen, selvom de vet annerledes, pga kunnskap de har tilegnet seg som privatperson?

Tenk om alle sykepleierene skulle gjøre det på sin helt egne måte? Det hadde vært spennende.

aatinka sa for siden:

Det er vel bare jeg som syns de skulle hatt avkrysningsbokser på skjemaet sitt - en for høykarbo og en for lavkarbo :p Så mye enklere det hadde vært (for MEG...)

nellie sa for siden:

Ble du ikke "kartlagt" når du ble lagt inn da? Jeg var innlagt her for tre uker siden og fikk da med på detta kartleggingsskjemaet at jeg var lavkarber.:p Uten at det hadde noe praktisk betydning.

aatinka sa for siden:

Jo da, jeg ble undersøkt grundig i går. Det var ikke ment som noen kritikk egentlig, bare en betraktning ;)

Dietta sa for siden:

Hei og hopp og takk for sist !!!!!!
Det er ikke lett med lavkarbo på sykehus - du har helt rett. Har vært innlagt med junior mange ganger (som du vet), og jeg fikser all maten hans selv. Det har alltid vært stor forståelse for det, siden han er epileptiker på ketogendiett, men tror egentlig forståelsen bunner ut i at maten hans er "medisin" for en "sykdom". Må alikevell passe på som en smed - for det kommer av og til pleiere som skal gi han is, gelè e.l. for å være snille ;). Enig med deg i at det er litt rart med så lite forståelse for lavkarbo kosthold. Mange diabetikere spiser lavkarbo etter oppfordring fra lege, og på greier seg uten medisiner, så det kan jo ikke være et ukjent fenomen på sykehus :confused:
Ha, nå er det ketoner i sving her også. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget heller, annet enn å ønske deg lykke til i morgen - og speedy recovery.
Blir du liggende lenge og trenger et skikkelig lavkarbomåltid - si fra. Jeg kommer som et skudd med egg, bacon, fløte, rømme og hva det måtte være fruen begjærer :p

Peppa Gris sa for siden:

Diabetikere blir jo ofte "behandlet" med brød med margarin og lettsyltetøy og en ekstra dose insulin, så det er nok en enorm mangel på kunnskap om matregulering av blodsukker.

aatinka sa for siden:

Dietta: Så kos å se deg igjen! Jeg klarer meg nok med maten jeg får her i de få dagene dette gjelder, men jeg sender deg en melding når jeg er hjemme.

Peppa Gris: Ja, ikke sant! Datteren min hadde svangerskapsdiabetes og fikk beskjed om å spise vanlig mat og sette insulin i stadig større doser. Rart at blodsukkeret ikke steg når hun spiste egg og bacon til frokost...

nellie sa for siden:

Jeg hadde begynnende svangerskapsdiabetes og fikk beskjed om å kutte ut melk, sukker, frukt og brød, så det kommer nok helt ann på hva legen mener selv er best:)

Qlio sa for siden:

Hvorfor ikke gjøre det enkelt med maten? Og kroppen har jo selvsagt det bedre om den får riktig mat istedet for insulinsprøyter! aatinka har et godt eksempel hvor blodsukkeret ikke stiger på egg og bacon, hvorfor blir man tvunget inn i dette skeive mønsteret og sett rart på om man finner andre ting som funker?

aatinka sa for siden:

En annen ting jeg funderer på er om kroppen min har lettere for å tåle faste siden den er mer vant til å være i ketose og skru over på fettforbrenning. Jeg hadde forbausende lite problemer med å faste egentlig.

Men det er klart - som Nellie også skriver så har det litt å si hvem du treffer på.

smgj sa for siden:

En kropp som er vant med fettforbrenning tåler definitivt faste bedre. Det er jo veldig ofte blodsukkerfall som oppattes som "sult". Og det opptrår lettere under et karbohydratrikt kosthold, med tilhørende insulinsvingninger - i sær på høy GI - enn på et lavkarbo/lavGI kosthold.

Fett = diesel for kroppen ... ;)

aatinka sa for siden:

:heia::heia: Kroppen er egentlig fantastisk!

Det er litt sånn jeg opplever det også her jeg sitter og venter IGJEN. Jeg skulle egentlig opereres først i dag, men så har det visst kommet inn 2 barn akutt, og da venter jeg jo gjerne så klart.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.