Hvem har vel ikke sett en diskusjon om kosthold der slike argumenter titter nesa fram: "Jada, ALT er farlig, selv gulrøtter kan jo sikkert være farlig, særlig!" eller noe på linje med "Jada, det er jo ikke heroin det er snakk om, det er mat!"
Javisst, gulrøttene står jo i grønnsakshagen og vifter med hvite blomster og grønne blad, og har vært på tallerkenen siden steinalderen, bortsett fra at vi ikke hadde tallerkener på den tiden, så de er garantert greie. Bortsett fra på ketolysekuren, Atkins introduksjon og andre "strenge" lavkarboretninger.
Eller? Haaaar du nå sjekket?
Ifølge siste Biolog (nr 2 2011, s. 25) inneholder gulrot: "foruten provitamin A og vitamin B6, også giftstoffene myristicin, falcarinol og falcarindiol og den svært giftige polyynen carototoxin."
Videre: "De kan gi allergier og dermatitter og falcarinol binder seg til cannabinolreseptoren (CB1) og gir hallusinasjoner."
"Slike mengder giftstoffer ville aldri vært godkjent dersom de var "syntetiske"."
"Myristicin [...] finnes i gulrot og mange andre skjermplanter. Seks til sju milligram er tilstrekkelig for å oppnå en psykofarmakologisk effekt."
Hasj, altså. Cannabis. Ikke heroin.
Av en eller annen grunn, sikkert en eller annen miljøskade, synes jeg dette er skikkelig morsomt.
Meeeen det kan jo være bare fordi jeg spiste masse gulrøtter til middag i går...
Ifølge artikkelen er det liknende stoffer i persille og mye annet grønt.
Lurer på om vegetarianere vet hva de egentlig "går på"?
Hihi.
Stemmer det at vegetarkosthold anbefales for dem som vil ha spirituelle opplevelser / være alternativ? Mulig det bare er noe den gulrotifiserte hjernen min finner på.
Det blir neppe det samme med bacon, iallfall :cool:.
Tror ikke det, det står at "grønnsakene ble most" og "testet gulrotekstrakter".
"Typiske konsentrasjoner er 34,4 mg/kg myristicin, 30,3 mg/kg falcarinol og 83,6 mg/kg falcarindiol bestemt som våtvekt gulrot. Carototoxin forekommer i omtrent 2 mg/kg."
Jeg har ikke kilder på dette, men vi har ofte "medisinmenn" innom jobben og de har vært meget klare på medisiner som inneholder betakaroten er ugunstige for røykere og at de må ta et alternativ.
Var dette jeg trodde du henviste til. Studien heter "Alpha-Tocopherol, Beta-Carotene Cancer Prevention (ATBC) Trial".
Denne studien er gjort på tilskudd av antioksidanter, og kan på ingen måte overføres til antioksidantinntak i form av mat. Dosene er på et helt annet nivå, og i matvarer er det mange stoffer som påvirker hverandre.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.