< Tilbake til oversikten

Protein

veropiha sa for siden:

hei. jeg har ingen problemer med å få i meg lite karbs og mye fett.;) men sliter max med proteininntaket :( er meget kresen, fins d no tabeletter eller pulver man kan ta `?

maysa sa for siden:

ja det finnes protein pulver med lite karber i ....søk på det her inne så kommer det helt sikkert opp forskjelige forslag....

Nerthus sa for siden:

Maysa har et godt forslag, men det er VIKTIG for deg og få i deg protein av god kvalitet! Protein inneholder essensielle aminosyrer - dvs den kan ikke lage det selv i kroppen.

Rundt 1 g pr kilo kroppsvekt er anbefalt. Ren kylling, kjøtt, fisk, egg og sjømat er gode proteinkilder.
Du kan feks lage deg eggesalat med spekeskinke, eller biter av grillet kylling i. Bland majones og CF, purreløk, gressløk, litt sitronsaft, og ha i det du liker. Ost, egg, spekeskinke, kylling osv.

Les mer om proteiner hos Thomas Geisner

Yonah sa for siden:

Hva er det du liker av protein da?

Er det mengden kjøtt, fisk, fugl egg du har problemer med? Cottage cheese er en god kilde, 13g protein pr 100g.

veropiha sa for siden:

D er mengden og det at det er lite jeg liker å spise :( spiser en halv kyllingfilet feks, så er d stopp :( CC liker jeg ikke alene :( Skikkelig frustrerende og ikke klare og spise mat med masse proteiner ..

veropiha sa for siden:

ifølge diett.no fikk jeg i meg 34,6 g proteiner igår ?

Nerthus sa for siden:

Litt lite, du bør ligge nærmere 1g protein pr kilo kroppsvekt. Noen sier pr kilo FETTfri kroppsvekt som det da finnes kalkulatorer som regner ut for deg.

Spis heller flere små måltider om du ikke klarer og spise så mye protein på en gang. Suppler med proteinpulver også om mulig :)
Husk at reker, scampi, røykelaks osv også inneholder proteiner :)

Yonah sa for siden:

Har du prøvd hjemmelaget shake?

2-3 egg ( stol på meg, de færreste klarer å kjenne smaken! )
1/2-1dl fløte
1dl vann eller usøtet soyamelk
søtning etter smak, jeg tar 4 dråper stevia eller 1 liten s splenda
50-100g frosne bringebær
1-2ss olje( mindre olje hvis du bruker 1dl fløte, mere om du tar mindre)

Kjør sammen med stavmikser og server straks. Det går an å bruke tinte bær, men det er aller best med frosne.

Bruk de største mengdene med fløte og bringebær i starten, liker du det, kan du gå litt ned på fløte og bringebær. Jeg bruker 1/2dl fløte, 50g frosne bær og vann til passe konsistens. Dette er gjort på 2 minutter og en god frokost om man er sulten, men matlysten er på bunn..

veropiha sa for siden:

Takk skal prøve den shaken :) fikk å tips av min helsecoach om å kjøpe noe som het spiruline og ha i smoothier :)

taraquin sa for siden:

Er du helt i ro og stabil i vekt ville jeg ligget rundt 1 g\kg. Om du trener endel og\eller går jevnt nedover i vekt ville jeg lagt meg på 1,5-2 g\kg for å beholde\øke muskelmassen og bedre kroppssammensetninga, noe som kanskje reduserer noe på vektnedgangen, men synes betydelig mer i speilet\klesstørrelsene siden muskler tar mye mindre plass enn fett. Om du kjører svært strikt lavkarbo bør du ligge på et høyere inntak enn om du er mer liberal lavkarber siden kroppen stjeler mye av proteinet til omgjøring til glukose ved strikt lavkarbo (0-20 gram.) Når du begynner å komme opp i 50-100 gram trenger kroppen noe mindre for ikke å miste muskelmasse.

Enkle proteinkilder er whey-protein og erteprotein om du vil ta tilskudd i form av pulver\shake\blande i smoothie, disse inneholder alle essentielle aminosyrer. Soyaprotein anbefales ikke.

Spekemat og tunfisk (jeg lager ofte tunfisksalat med tunfisk, majones, olivenolje, diverse krydder og rører godt sammen, veldig godt på f.eks lavkarboknekkebrød eller ved siden av salat, en kan gjøre det samme med ferdigstekt kylling.) Hvite, faste oster har generelt et meget høyt proteininnhold, f.eks inneholder parmesan over 50 gram pr 100 gram. Baconsvor inneholder mye, men har lavere kvalitet enn å spise vanlig bacon pga mye bindevevsprotein. Nerthus har flere gode poenger ift proteinrik mat. Eks inneholder røykelaks rundt 20 gram pr 100 gram, og de fleste jeg kjenner kan fort spise 100-200 gram i ett måltid :)

Nerthus sa for siden:

Ha i et par ss cottage cheese også så får du enda mer protein. Har du en god blender vil du ikke engang legge merke til at det er CC i den :)

Aline sa for siden:

I den shaken kan du ha proteinpulver også. Jeg synes det er veldig godt med sjokoladesmak proteinpulver til bær-shake :sikel:

Yonah sa for siden:

Jeg pleier å ta cottage cheese i steden for et egg, men er man var på konsistensen så kjenner man det helt klart, selv med mikser, for jeg mikser godt. I dag var jeg tom for cottage cheese, og tok 3 egg, og det ble glatt i forhold gitt. Også er det jo det at eggene kan jeg hente i hønsehuset, cc må jeg på butikken etter..

veropiha sa for siden:

hva slags proteinpulver er d? Shaken var nydelig :) hærlig frokost :)

rut311 sa for siden:

Skyr fr Q-meieriet inneholder mye protein.(men dog aspartam som ikke er så bra)

Aline sa for siden:

Om du liker den uten pulveret, så er det enda bedre :D

veropiha sa for siden:

Energi 1766 [RIGHT]Basert på ditt ADI[/RIGHT]
Fett 153g Mettede fettsyrer 63.6g Flerumettede fettsyrer 13.3g Enumettede fettsyrer 42.2g Kolesterol 852mg Natrium 934mg 62% Karbohydrat 19.3g 15% Kostfiber 4.32g 17% Tilsatt sukker 0g Protein 72g 157% Tiamin 67% · Selen 110% Riboflavin 91% · Folat 20% Vitamin A 184% · Vitamin E 200% Sink 76% · Vitamin D 72% Vitamin C 0% · Vitamin B12 198% Vitamin B6 42% · Kalium 28% Fosfor 122% · Kopper 19% Kalsium 29% · Magnesium 22% Niacin 56% · Jern 28% Basert på ditt ADI

Nerthus sa for siden:

Flink - doblet proteininntaket jo! :heia:

veropiha sa for siden:

ja oppdaget det :) ,men ble litt bekymret over kaloriene :/ syns d høres så mye ut, for kunne godt tenkt meg en sånn shake til kvelds , men da blir det over 2100 kal.

Nerthus sa for siden:

Ikke bekymre deg for kaloriene før du har spist lavkarbo i minst 4 uker og ikke har vektnedgang. Du er vel såpass fersk også at du fint kan spise mer mat nå i starten enn du vil finne komfortabelt etterhvert - dette avhjelper og få i gang fettforbrenningen :)

veropiha sa for siden:

flott :) da blir det shake til kvelds og :) elsker lavkarbo <3 skulle ønske jeg fikk øynene opp for dette tidligere istedet for alle "superkurer" med pulver og slikt :/ nå ser jeg jo forandring, kroppen går inn, vekta ned, humøret og energien opp :=)

Nerthus sa for siden:

Tenker det samme jeg også.. hadde spart kroppen min for mye dritt av slankekurer oppgjennom om jeg hadde visst om dette når jeg var tyve... MEN det er aldri for sent ;)

Noenkiloformye sa for siden:

Jeg småspiste salatkylling, og det ble faktisk litt ut av det etter hvert :)

Kitsu sa for siden:

Den naturelle er uten aspartam. Kan sikkert blandes i shake den og, og fortsatt få noe glattere kosistens enn med CC.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.