Jeg har prøvd å finne svar på det jeg lurer på i forumet uten hell.
Jeg lurer på hvilke lavkarboprodukter som finnes i vanlige butikker. Da mener jeg ikke f. eks egg og bacon, men spesiallagde lavkarbo/"lavkarbo"-produkter. Jeg setter stor pris på alle tips, også om "lavkarbo"-produkter som ikke egentlig har et spesielt lavt innhold av karbohydrater.
Hm, dette temaet er nok tatt opp før. Min erfaring er at spesielt Meny og Ica har i større grad fått inn sånt som sukrin, mandelmel, fiberhusk og johannesbrødkjernemel. Dette er allikvel butikk-avhengig...
Det å ramse opp ALL lavkarbomat man får i mange butikker blir helt håpløst da dette er MYE! Min anbefaling er at du går deg en tur selv - slik de fleste her har gjort - og leser på innholdsfortegnelsene.
Lavkarbo-produkter som ikke egentlig har et spesielt lavt innhold av karbohydrater - hva mener du med det? Vanligvis er jo ikke dette da et lavkarboprodukt, men alt man bare skal bruke i svært liten mengde er jo lavkarboprodukt sånn sett, sånn som feks hvitløk.
Takk for svar. For å presisere litt: Det jeg er ute etter er ikke alle produkter med lavt karbohydratinnhold, men produkter som markedsfører seg som lavkarbo. Altså: med "lavkarbo"-produkter mener jeg da produkter som markedsfører seg som sådan, uten å nødvendigvis ha spesielt lavt karboinnhold.
Jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Det finnes ikke spesielt mye merket med lavkarbo på dagligvaren. Jeg vet om fedon lindberg sine produkter( brød, müsli og bars) og atkins( bars som regel). Og nå kom den bakemiksen fra møllerens med litt vel mye karber for oss på ketogent.
Ellers spiser vi vanlig mat, vi bare utelater stivelse og sukker fra kosten.
Det eneste jeg kjøper på helsekost er fiberhusk og johannesbrødkjernemel, en gang i året. Noen dagligvarer har dette, men ikke her i trysil.
Du finner nok ikke så mange lavkarbo produkter i butikkene, utenom den nye Møllerens Lavkarbobrød. Da må du nok til nettbutikkene. Det finnes nå etterhvert noen nettbutikker som selger lavkarbomat i Norge.
På min nærbutikk - EuroSpar - har de fiberhusk, sukrin og sukrinmelis. Det fant jeg ut i går! Nå savner jeg bare tyrkisk yoghurt, må visst godsnakke litt med dem om det.. ;-)
Det hender jeg bruker jyttemel, Line Holdal (Lilalife) bruker litt av det i sine oppskrifter. Det er et glutenfritt produkt, og det har de også på den nærbutikken min. Spesielt lavkarbo er det ikke, men et par spiseskjeer i maten går greit.
Men har du så innamari bruk for ting som ikke selges i dagligvaren? Er det noe spesielt du er ute etter? Dersom det er noe spesielt, så kanskje vi kan hjelpe deg.
Butikkene har som regel sukkerfri gelè, den kan brukes på lavkarbo. Kan lages til gele eller fromasj. Ofte finner man sukkerfritt syltetøy som kan brukes i begrensede mengder, lerum og nora har hver sin variant uten sukker.
Tror aldri jeg har sett noe veldig nyttig i dagligvarehandel merket "lavkarbo" - det eneste jeg kommer på er den monster-energidrikken som skryter på seg å være "lo-carb", og den har bare et noe lavere sukkerinnhold enn de andre. :rolleyes:
Man kan bestille sukrin + div annet (bl.a. brødblanding) fra Funksjonell mat. Det koster endel mindre enn i butikkene, spesielt sammenligna med prisene i helsekostbutikkene.
Hei
Min lokale Spar-butikk har en egen lavkarbo hylle med bl.a. følgende varer:
Fiber Fin, JBK (johannesbrødkjernemel), fiberhusk, cocosa – begge varianter, mandelmel, sukrin, sukrinmelis, boks m/ lavkarbo brødmix (fra funksjonell mat)
I tillegg fører de ett par Atkins barer
Her hvor jeg bor, har de ikkeno i dagligvarebutikk, kun rema som har cloetta og sukkerfritt sjokolade.
Har saumfart MENY og det er IKKENO der omtrent, kansje småposer med fiberhusk.
Tror en tråd som dette dessverre ikke er så nyttig, siden det varierer fra butikk til butikk (lokalt) og ikke fra kjede til kjede slik jeg trodde før....
P.s. (!) Remabutikken min tok plutselig inn sjokolade fra sukkerfritt til en bra pris, og etter at lageret var tømt, så fylte de ikke på. Jeg spurte betjeningen titt og ofte når jeg handlet annen mat der, om hvorfor de hadde "glemt" den sjokoladen. Og nå tar de inn jevnt og trutt! Og det blir fort tomt (ikke pga meg!). Så det hjelper å gjøre butikken oppmerksom på populære "nisjevarer" :)
Sunkost her har identiske priser, på feks tagatesse og sukrin, med funksjonell mat. i tillegg so slepp en frakt.
Tagatesse er vel det einaste eg kjøper på helsekost. Ellers spiser eg vanlig mat frå butikk.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.