< Tilbake til oversikten

Farlig for baby å være i ketose?

Theri sa for siden:

Jeg er 31 uker på vei, og min kjære går på ketolysekuren. Da blir det selvfølgelig litt lavkarbo-måltider på meg også innimellom, men jeg spiser normalt. Jeg spiser det jeg vil ha, men spiser dog ikke så mange måltider gjenom dagen. Unner meg godteri innimellom, og prøver å fokusere på å ikke legge på meg så mye, men slanker meg ikke. Min kjære har noen ketostix stående, og jeg testet meg bare for morroskyld igår kveld og idag når jeg stod opp. Igår kveld var det negativt utslag, men når jeg stod opp hadde jeg utslag på ketoner i urinen. Den nest svakeste fargen. Nå skal det sies at når jeg tok testen idag så var det 18 timer siden sist jeg spiste. Sånn blir det når en spiser sein middag, og sover vekk hele dagen i tillegg. Kan det være tilfeldig at jeg testet positivt på ketoner? Eller forbrenner kroppen ketoner etter noen timer uten påfyll av mat? Er det farlig for baby?

nellie sa for siden:

Det er helt normalt å komme i ketose i løpet av natten, selv når man ikke spiser lavkarbo:)
Bare pass på å ikke være det når du tar urinprøve når du skal på kontroll. Jeg var i kjempeketose på en kontroll og det ble stor ståhei:p

TrillTrall sa for siden:

Såvidt jeg har skjønt så er mange, mange av oss i ketose om morgenen nettopp fordi det er så lenge siden vi har spist, så det er ingen fare for babyen i magen dette her. :)

Theri sa for siden:

Flott. :) Ble litt småstressa siden jeg har lest meg ganske greit opp på lavkarbo og har fått med meg at ketoner ikke er bra for lille baby. ;) Men dere som har peiling, når på dagen er det best å teste seg for ketoner for å få mest mulig riktig utslag? Min kjære testet igår kveld og ble fortvilet fordi det var negativt utslag. :P Kanskje han tester seg på feil tid? (Men nå har han også kost seg litt for mye i helga da, sånn at han kanskje har gått ut av ketosen.)

TrillTrall sa for siden:

2 timer etter siste måltid om kvelden skal visstnok være det beste tidspunktet.

Dietta sa for siden:

Jeg var i ketose store deler av svangerskapet, uten at noen brydde seg om det. Gikk til kontroll på sykehuset hele tiden, og det eneste de lurte på var hva jeg spise :D (Som var: 2 knekkebrød med brunost til frokost + masse skummet, det samme til lunch, ørret/laks med råkost til middag og nye knekkebrød til kvelds med mere melk). Det synes de var helt bra, og brød seg ikke om ketosen.
Dette er 15 år siden, og jeg hadde aldri hverken hørt om lavkarbo eller ketose da........ Men - så mye karbo og alikevel ha ketose er merkelig ;)

heleneharefrøkenglad sa for siden:

Har lest at ketose kan gi hjerneskader hos fosteret, så det er ingen tvil om hva jeg vil gjøre NÅR jeg blir gravid igjen!

maysa sa for siden:

nå må jeg bare si det at sååååå farlig er det nok ikke med litt ketose...de gravide som har hyper remesiss(som meg) er ofte i ketose pgaoppkast osv ...når det blir høy ketose så blir man lagt inn for og få intavinøs væske så lenge almentilstanden tilsier det også. så uansett er det ikke noe og være redd for...men og leve lavkarbo ketose er ikke bra.
lykke til og gratulerer med den lille på vei!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.