[LEFT]Noen som vil være med på ett lite mysterium nå på høsten?[/LEFT]
[LEFT]Du trenger rundpinne 4, 60 cm burde holde.
50 g Flerfarget garn (garn A) med strikkefasthet passende til pinnestr
100 g Ensfarget garn (garn B) med strikkefasthet passende til pinnestr[/LEFT]
[LEFT]Man kan faktisk bytte om på A og B, men jeg synes selv det er finest med oppsettet over. Når det gjelder fargevalg så er det kun fantasien som setter grenser. Men fargene A og B bør matche hverandre, finest blir det om det er litt av farge B i det flerfargede garnet.[/LEFT]
Del 1:
med farge B, legg opp 40 masker.
Strikk glattstrikk frem og tilbake i 32 omganger. Avsluttes med vrangomgang
[LEFT]neste del kommer plutselig! :D[/LEFT]
[LEFT]Del 2[/LEFT]
[LEFT]Felleomgang: strikk 1 r, 2 r sm, strikk til det gjenstår 3 m, SSK, 1 r.
Strikk tre omganger i glattstrikk
Repeter disse 4 omgangene totalt 5 ganger
Det skal nå være igjen 30 m.[/LEFT]
[LEFT]Repeter felleomgangen. Strikk en omgang vrang.
Repeter disse 2 omgangene tilsammen 14 ganger
Det skal nå være igjen 4 m[/LEFT]
[LEFT]På retten: 1 r, 2 r sm, 1 r.
På vrangen: løft første maske til høyre pinne, strikk 2 vr sm, løft første maske over siste.
Klipp av og fest alle tråder[/LEFT]
[LEFT]Med farge B, legg opp 10 m.[/LEFT]
[LEFT]Neste del kommer plutselig :-)[/LEFT]
Del 3
Rad 1 (retten): Strikk ut omgangen
Rad 2: Fell 4 m, strikk vrang ut omgangen.
Rad 3: 1 r, øk 1, strikk ut omgangen.
Rad 4: Strikk 2 vr sm, strikk vr ut omgangen
Rader 5-10: Strikk glattstrikk.
Øke rad (retten): Strikk til siste m, øk 1, 1 r.
Strikk 5 omganger i glattstrikk.
Gjenta disse 6 omgangene totalt 5 ganger
Du sitter igjen med 12 m.
Gjenta øke rad en gang.
Strikk 3 omganger glattstrikk
Gjenta disse 4 omgangene totalt 4
Du sitter igjen med 15 m.
Klipp av tråden og sett maskene over på en hjelpetråd/annen pinne.
Del 4
Med farge B, legg opp 10 m.
Rad 1 (retten): Strikk ut omgangen
Rad 2: Strikk vrang, fell de 4 siste (jeg klippet av tråden og festet den).
Rad 3: Strikk til siste 2m , øk 1, 1r.
Rad 4: Strikk vr til siste 2m, strikk 2 vr sm
Rader 5-10: Strikk glattstrikk.
Øke rad (retten): 1r , øk 1, strikk r ut omg
Strikk 5 omganger i glattstrikk.
Gjenta disse 6 omgangene totalt 5 ganger
Du sitter igjen med 12 m.
Gjenta øke rad en gang.
Strikk 3 omganger glattstrikk
Gjenta disse 4 omgangene totalt 4
Du sitter igjen med 15 m, behold maskene på pinnen.
DEL 5
Med forrige clue allerede på venstre pinne, plasser første "flapp"/clue du strikket inn på pinnen. NB! Plasser begge så fremsiden er samme vei (erfaring kremt)
Neste pinne (retten): Strikk de 15 maskene fra andre flapp og 15 maskene fra første flapp
Du har nå 30 m på pinnen.
Strikk 1 omgang vrang.
Felleomgang: 1 r, SSK, strikk til det gjenstår 3 m, 2 r sm, 1 r
Strikk 1 omgang vrang
Repeter disse 2 omgangene tilsammen 15 ganger.
Du har nå 2 m på pinnen.
Neste p (retten): 2 r sammen.
Klipp av og fest tråder.
DEL 6
Med farge A legg opp 30 masker.
Strikk glattstrikk i 14 omganger
DEL 7
Fellerad (retten): 1 r, 2 r sm, strikk til det gjenstår 3 m, SSK, 1 r
Strikk 3 rader glattstrikk
Repeter disse 4 omg totalt 6 flere ganger
Du har nå 18 m
Repeter fellerad.
Strikk 1 vrang omgang
Repeter disse 2 omgangene totalt 4 ganger
Du har nå 10 m
Repeter felleraden en gang
Ny fellerad (vrangen): 1 vr, p2togtbl, strikk vrang til siste tre
m, 2 vr sm, 1 vr
Repeter den nye felleraden
Du har nå 6 m.
Strikk 1 omgang vrang.
Neste p (retten): 1 r, 2 r sm, 2 r sm, 1 vr.
Strikk 1 omgang vrang
Neste p (retten): 1 r, 2 r sm, 1 r.
Neste p (vrangen): Løft en maske av, 2vr sm, løft første maske over andre maske.
Fest alle tråder.
P2tog tbl = løft de neste to maskene av som om du ville strikket de rett
til høyre pinne, sett de tilbake
til venstre pinne (de er nå vridd vrang)
strikk dem sammen vrangt gjennom bakre maskeledd (knotat, men det går)
SISTE DEL
Legg den flerfargete biten inni den ensfargede med to "ben". Husk at disse bena skal peke mot hverandre. Sy sammen på vrangen. De to "føttene" skal ligge langs undersiden av den flerfargede biten. Dette er fronten.
Sy fronten fast i den store ensfargede biten med retten mot hverandre. Vreng mysteriet. Dette er baksiden.
Fyll mysteriet med ett eller annet (bomull feks) og sy sammen bunnen.
Brett ned spissen øverst slik at spissen er ca på tredje-fjerde rad av det flerfargede (telt ovenfra). Sy spissen fast med gul/oransje/rød eller hvit tråd på fremsiden. Stingene skal vises.
Gøy hvis flere enn meg blir med. Jeg har kjøpt garn i dag - husket feil da ang. mengder da, men bytter i morgen. Har kjøpt ragg strømpegarn. Pinner hadde jeg fra før av.
Første del står først i første innlegg. Har skrevet inn: del 1 nå. Håper det hjelper.
Det blir 8 deler i alt :ja:
del 3 kommer enten senere i kveld, eller i morgen tidlig.
SSK har hvertfall stått for slip slip knit i andre mønstre jeg har strikket. Noe sånt som å ta en maske over, den neste over, og så strikke dem på den andre pinnen, om jeg ikke husker feil. Skal sjekke opp på youtube
SSK=slip, slip, knit. Mener å huske t det betyr at du skal ta to masker løst av pinnen, strikke maske nr 3 og så ta nr 1 og 2 over nr 3( felle 2 masker altså).
Jeg tror at antall masker skal man regne ut selv.. Begynne med de 30 man skal ha igjen og siden finne ut hva det var ved starten..
Jeg ække sint hvertfall, syntes egentlig det var litt søtt :)
Får følge opp med et dumt spørsmål - 32 omganger - er det 32 pinner (16 rett og 16 vrang) eller 32 av hver?
Jeg vil bare også nevne at jeg selv driver og strikker dette mysteriet, jeg vet hva det blir, men har ikke laget det før.. :p
Ser at der jeg fant dette, så er det en del spørsmål etterhvert, men vi får hjelpe hverandre, og jeg kan evt finne svar på det andre stedet og lime dem inn her.
Gi en tilbakemelding når dere er klar for del 3 da :) tar det ikke for fort, slik at flest mulig kan få være med.
Og selvsagt kan dere gjette på hva det blir, og vise bilder underveis.
Har ingen idé foreløpig hvertfall om hva det skal bli. Skulle nok gått opp en pinnestørrelse, men kjører på videre, eier ikke tålmodighet gitt. Ennå ikke ferdig med del 1, men regner med å få gjort litt mer i morgen!
Størrelsen på pinne og garn har egentlig ikke så mye å si, annet enn at det blir mindre.. :p Og det går nok enda litt tid før man kan tippe hva det kan bli, men etterhvert vil jeg gjerne høre
**
tenker vi venter til i morgen kveld da med å legge ut neste del, så får jeg også strikket meg i rute :)
8 deler i alt. Legger ut delene med ujevne mellomrom, så kan hver enkelt strikke som det passer. Jeg ligger etter selv for her prioriteres en jakke til jenta.
Men, så ligger jo oppskriften her fremover for alle til slutt da :)
Sukk, har litt dårlig samvittighet for dette jeg. Har ikke hatt tålmodighet til å strikke i det siste i det hele tatt. De gangene jeg har tatt i et strikketøy har jeg bare kasta det fra meg litt etterpå. Jeg er ikke av de som klarer å stresse ned ved å strikke - jeg blir bare frustrert jeg, når stressnivået er høyt i utgangspunktet. Men - jeg skal strikke, det får bare bli om litt.
herregud, er det mulig å gjøre så mye feil... Jeg har jo bare surret dette til, og rotet med fargene. Første delen er ensfarget, og de to neste er flerfarget. Går det fint likevel?
Et spørsmål til - Når jeg skal begynne på del 5, og strikke sammen de to delene - greit nok at retta skal være samme veien på begge. Men hvilken vei? de nederste "tappene" fra hverandre eller mot hverandre? Om du skjønner...
Tror det er riktig, men tør ikke gjøre noe mer før jeg vet sikkert. Dette er ikke dagen for å tippe. Det eneste som er sikkert er at jeg kommer til å gjøre feil ;)
Jeg brukte restegarn som ikke var av samme materiale og strikket dessuten "føttene" feil vei. Lat som jeg er orket jeg ikke rette opp i dette, men den ble nå søt da, skeiv og rar som den ble ;)
morsomt var det hvertfall, kom gjerne med flere Lava :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.