< Tilbake til oversikten

Kcal - fett

maysa sa for siden:

jo altså det jeg lurer på det som diett.no setter opp som goal det er jo kcal og hos meg er det på litt over 3000 men er jo langt under det ligger på 2000-2200 som regel noen ganger under og noen ganger over ....vil det da si at jeg får i meg for lite fett men 3000 er jo vannvittig mye, men stemmer jo om mann skal ligge på 27g per kg men om mann skal ha 21g pr kgkroppsvekt blir det jo for mye ...noen tips?:)

Nerthus sa for siden:

Har du ikke muligheten til å velge kalori-grense selv? Litt lenge siden jeg har rotet rundt på diett.no (dessverre hehe).

Min tanke er at om man holder seg på noenlunde fordeling av karbo - protein - fett, så kan man faktisk spise lite kalorier, men fremdeles "lavkarboriktig". Jeg har vært nede på 12-1300 pr dag - først da får jeg vektreduksjon - men jeg var jo aldri sulten, det bare bare uvant med de små porsjonene :)

Nå vet jeg ikke om spørsmålet ditt bunner ut i sent vekttap eller behov for å spise nok/lite nok/rett, men hvis det er manglende vekttap feks så kan du jo forsøke og forske litt på dette selv ved og spise en bestemt mengde kalorier pr dag i et par uker og se hva som eventuelt skjer :)

Uansett en klem til skjønne Maysa fra meg en sen søndagskveld med lett bakrus etter en flott lørdagskveld med langstekt lammelår og kjempetrivelige naboer/venner på besøk :)

Kitsu sa for siden:

Man kan velge grense selv nå. Man kunne ikke det før. Diett.no går ut i fra at man spiser lavkalori, ikke lavkarbo. Tar alt programmet foreslår med en klype salt.

maysa sa for siden:

joda sen vektnedgang ..men også vekt oppgang....så prøver og fnne ut hvor mye jeg skal spise har lest en bok av dhalquistmen der sto jo ikke hvor mye av vær osv kunhva som er ja og nei og litt....litt om fordeling ...

Nerthus du har jo skrevet masse om fordeling så etter min vekt s vidt jeg har forstått det så skal jeg ligge på 126 g protein og 126 g fett + karber fra gr.saker...hmmmm

maysa sa for siden:

lurer på om jeg skal lese ketolyse boka den er vel ganske detaljert eller?

Nerthus sa for siden:

Jeg har endel tid i dag, kan jeg ikke se på journalen din slik jeg har lovet også kan jeg komme tilbake til deg? :)

Jeg har sikkert en del tanker rundt dette, siden jeg er i noenlunde samme situasjon selv for tida - med unntak kanskje av at jeg har spist litt høykarbo av og til:)

jenta26 sa for siden:

synes diett.no er litt rar, dem sier bare om hvor mye kalorier jeg skal ligge på for å ha den vekta jeg har nå

Nerthus sa for siden:

Velg "mine mål" øverst. Der kan du velge kalori-inntak pr dag selv, samtidig som du får oppgitt hva du skal spise for å opprettholde vekta :)

Nerthus sa for siden:

Hm, det blir kanskje feil - oppgir du nå-vekt og mål-vekt og tid for å nå målet, vil den beregne hva du må ligge på i kalorier for å nå målet ditt...

jenta26 sa for siden:

vet ikke hvor jeg kan legge inn nåværende vekt og målvekt jeg

jenta26 sa for siden:

Jeg fant ut av det, tusen takk:)

Nerthus sa for siden:

:) så bra!

Hvis du er inne på dine mål, ser du fanen øverst der det står "mål for næringsstoff" (til høyre for "vektmål") - der kan du velge dine mål for inntak av karbohydrater, protein og fett også! Greit, for da kan du legge inn en lavkarbo-fordeling av næringsstoffer, og få en pekepinn om du ligger greit an uten at du må inne og se på diagrammene på siden av "mine måltider" :)
Nederst på siden vil du da hele tiden få opp hvordan du ligger an denne dagen etterhvert som du legger inn måltid :)

jenta26 sa for siden:

fikk beskjed om å ligge på 1547 kalorier for å gå ned 4 kg til 16 november, håper jo på flere kg enn det da, men, utfra det jeg skal spise i dag så kom jeg opp i 1581 kalorier, er det ille med litt over 30 kalorier mer?

Nerthus sa for siden:

Nei. Ikke heng deg opp i kaloriene i en sånn grad at de styrer matinntaket ditt. Hold deg "rundt" anbefalt inntak, vær mer obs på næringsfordelingen av resten :)
Vær også obs på at du kan tåle MER kalorier enn anbefalt, eller at du må spise MINDRE enn anbefalt for å nå vektmålet ditt. Uansett er dette et greit utgangspunkt, og enkelt og juster opp eller ned om du ikke helt får den effekten du ønsker.

Lavkarbo er et kosthold som det etter min mening gjør det lettere og kjenne på egen kropp om hva som er optimalt inntak :)

jenta26 sa for siden:

takk for svar:) i henholdsvis så ligger jeg på 74 22 og 4 i prosent så ligger godt an. gleder meg bare til å få igjen vekta mi i dag så jeg kan gå på den i morgen å se hva jeg veier. ikke veid meg på over en mnd, huff, er ganske redd kjenner jeg

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.