Stilkselleri inneholder stoffet kumarin som kan bremse utviklingen av kreft. Har en høyt blodtrykk er det også gode grunner til å spise mer stilkselleri. Stoffer i grønnsaken gjør at musklene rundt pulsårene slapper av og dermed får årene til å utvide seg. Når det er mer plass på innsiden av årene, kan blodet strømme med lavere trykk.
I tillegg til å være rik på vitamin C er selleri også en god kilde til kostfiber, kalium, folsyre, B-vitaminer, A vitamin, fosfor og jern, samtidig som den er svært kalorifattig.
Jo, men det er vel som med alt annet, alt er bra i moderate mengder. Vi gidder ikke spise en pakke stangselleri om dagen heller. Betydelige mengder kumarin anses som helseskadelig, og myndighetene i mange land anbefaler å begrense det daglige inntaket til 0,1 mg pr kg kroppsvekt. Moderat bruk av kanel vurderes som risikofri, men Mattilsynet angir begrensninger bl.a. for små barn.
Kumarin øker også aktiviteten til hvite blodlegemer, som hjelper immunforsvaret til å finne og ødelegge potensielle skadelige celler, inkludert kreftceller.
I tillegg er det påvist at sammensetningen i selleri hindrer svulster i å vokse. Bra for mental helse
Ikke bare er sellerien bra for dietten, men den er også bra for den mentale helsen.
Forskere har funnet ut at sammensetningene kan bekjempe Alzheimer’s og andre degenerasjonssykdommer.
Et hvert bevis på at selleri kan forsinke utviklingen av hjerneskader kan flytte matvaren inn i gruppen av supermat, sammen med grønn paprika, kamille og andre grønne grønnsaker som inneholder lignende kjemikalier.www.nettavisen.no/yeye/relasjoner/article1922885.ece
Så... det stoffet som er i både selleri og kanel kan senke blodtrykket? Burde jeg i så fall dempe inntaket av disse, siden jeg sliter en del med for lavt blodtrykk i utgangspunktet? :o
Jeg spiser stangselleri nesten hver dag fordi det er godt, men visste ikke at det er sååå sunt. Har med på jobb biter med stangselleri i en boks sammen med biter av jarlsbergost, eventuelt i tillegg litt tomat og valnøtter. Supert som mellommåltid.
Vi får spise stangselleri mens det er sunt. Snart kommer det nok en kontramelding;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.