Tvilling82 sa for siden:
Ja, overskriften sier vel sitt...
Tvilling82 sa for siden:
Ja, overskriften sier vel sitt...
Photobscura sa for siden:
Egentlig ikke?! Mener du at man kan få kronisk lavt stoffskifte av å gå inn og ut av ketose, eller at lavt stoffskifte fører til at man går inn og ut av ketose?
Jeg har forøvrig ikke hørt om noen av delene, og jeg har lavt stoffskfite.
BenteR sa for siden:
Skjønte heller ikke hva som menes her....
smgj sa for siden:
Utdyp, utdyp. Altså, jeg skjønner ikke hvordan du tenker og kan dermed ikke si om jeg kjenner til noe som støtter/avviser tanken du har? :)
Altså - vedvarende streng lavkalori er kjent å kunne føre til forbigående (altså mens man kjører streng lavkalori og en periode etter) lavt stoffskifte = den biologiske forklaringen på "sparemodus". Dette er ikke en sykdom, men kroppens naturlige mekanisme for å spare energi underr hungersnød som slår inn.
Det finnes også forskning som antyder at det samme kan skje under lengre streng lavkarbo (da snakker vi lengre perioder under 50g karbohydrater). Uansett er dette reversibelt (selv om det kan ta tid).
Det å gå inn og ut av ketose skulle "i teorien" (jeg har ingen anelse om hva som skjer i praksis!) beskytte mot dette (selv om det ikke høres så veldig bra ut ellers).
Kronisk lavt stoffskifte har som regel andre årsaker. Mistenker du dette bør du få målt TSH, fT4 og anti-tpo (anti-tpo er markøren for hashimotos/graves og dette er de vanligste stoffskiftesykdommene).
BenteR sa for siden:
På Sonjas Stoffskifteforum anbefales lavkarbo, og jeg med mitt problematiske lave stoffskifte har ingen betenkeligheter med å leve lavkarbo iallefall.
Charlott sa for siden:
Mitt stoffskifte har eeeendelig blitt stabilt etter over 20 år med jo-jo prøver, og jeg har hovedsaklig levd ketogent i over 2 år :D
Tvilling82 sa for siden:
Takker så mye for svar!!
Det jeg tenkte på var om dersom man f.eks. går på ketolyse (eller iaf lever ketogent), men har flere sprekker som fører til at man "stadig" går inn og ut av ketose, da kan føre til at man får kronisk lavt stoffskifte?
Må legge til at dette ikke er et problem for meg, men har blitt "skremt" av andre om at dette kan skje...
Charlott sa for siden:
Etter 25 mnd på hovedsaklig ketogent kosthold og stoffskifteprøver hver 6. uke, kan jeg si at for meg har det kun vært positivt mtp mitt lave stoffskifte og ut-og-inn av ketose :D
smgj sa for siden:
Næh - hvis noen påstår dette så vil jeg gjerne høre hvilke argumenter vedkommende har, eventuelt hvilken forskning h*n støtter seg til da. Vi har jo nettopp utviklet oss med et regulerbart stoffskifte for å kunne tåle svingninger i mattilgangen. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.