Har vært i ketose siden aug-10 og de føste 4 mnd gikk jeg ned 9 kg, som også var målet mitt. Etter jan-11 har jeg sakte lagt på meg 4 kg. ER veldig ops på karber, får alt fra grønnsaker og melkeprodukter. Har holdt meg til 12-15 kh/ dag. Var redd for at dette var for lite og økte til ca30 og er fremdeles i ketose. Dette har jeg holdt på i noen dager uten forskjell. Legger alt på diett.no og klarer ikke å komme under 1600-1700 kcal/dag, helst mer. Fordelingen har vært 75/20/5. Tror at jeg gjør alt rett, har prøvd maltitol og får blosukkerstigning av det og derfor holder meg unna alt "sukkerfritt".
Trener 2x/uke løping ca 1 time +20-30min styrke og svømmer 1 km en gang/uke. I tillegg sykler jeg, om mulig i stedenfor å bruke bil.
Nå er jeg motløs og vurderer en (eller to) høykarbodag. Er det lurt? Kan det kicke i gang fettforbrenningen?
Dere som har vært her lengre enn meg- please hjelp meg!
Dessverre vises det godt "sideflesket". Så der er ikke muskler. Kan treningen være et hinder for vektnedgangen utover det at musklene veier mer enn fett?
Har begynt med rundt 1700 fordi vekten bare økte enda fortere når jeg spiste mer. Trente før jeg begynte å legge på meg også, kansje litt letteere økter.
Er det bare treningen du har trappet ned på? Hva spiser du annerledes nå enn du gjorde da? Kan 1700 kalorier rett og slett bli for mye for deg når du ikke trener?
Jeg må kraftig ned i kalorier for å gå ned i vekt... dessverre... :)
Det var ment motsatt. Trente mindre før og spiste mer (tror jeg). Så begynte vekten å gå opp. De første månedene var jeg avslappet i forhold til det men nå begynner det å plage meg skikkelig.
Har ikke lyst til å begynne på "sultekur. Synes lavkarbo+lavkalori blir slitsomt.
Jeg er også en av de som ikke KUN kan fokusere på karbohydrater....vekten min VIL ikke ned om jeg ligger over 1500-1600kcal daglig.
Jeg har funnet ut etter mye prøving og feiling at det beste for min kropps velferd og vektnedgang er å ligge mellom 1300-1500kcal daglig , ca 15-25g karber og helst mere enn 70% fett...ligger ofte på 80% fett!
Jeg trener overhode ikke! og går alikavel ned ca 0,5-1kg i uka.
Forøvrig så er jeg nå 85,6kg( startvekt 92,5kg) og 168cm....
Det er nettopp det jeg frykter.... bare tanken på å sulte er forferdelig. Er allerede småsulten med 1700 kcal. Spiser helst ordentlig kjøtt, fisk eller kylling og friske grønnsaker for å unngå fellene i ferdigpodukyer eller blandinger.
Kan kroppen ha "vent seg" til lite karber og går på "sparebluss"? Derfor opprinnelige spm om nytten av en "karbodag"?
Altså tilbake
Hva med å øke kaloriene og ikke karbohydratene en stund? Kanskje 1700 kcal er for lite for deg, og at kroppen holder igjen?
Jeg tror jeg ville prøvd det før jeg hadde prøvd ut høykarbodag. Tenker da på å beholde fordelingen 5/20/75 sånn omtrentlig, iallefall.
Jeg har litt planlagt/litt ufrivillig hatt noen høykarbodager, og det er ikke noe særlig greit med kvalme, verk i kroppen og generelt uvel.. for min del, da.
Nå skal du ta det jeg sier med en stor klype salt, for jeg er ikke noen ekspert - men hjelpe meg hvor godt jeg kan forstå frustrasjonen din! I min forståelse så høres det ut som om du har gått på sparebluss lenge. En skal da ikke krype oppover i vekt på 1700 kcal...? Om en trener bare litt og beveger seg en del, så burde en likevel gå ned i vekt - være seg om en nå sverger til lavkarbo eller Grete Rodhe metodikk.
Håper noen av ekspertene her kan gi deg noen gode og forløsende råd.
Gi ikke opp!
:)
[quote=Modezty;1227070]Hva med å øke kaloriene og ikke karbohydratene en stund? Kanskje 1700 kcal er for lite for deg, og at kroppen holder igjen?
Dette hadde jo vært drømmen! Har dessverre prøvd den løsningen også. Mere/mindre karber, mer/mindre fett, mye mat er prøvd. Resultatet har vært enten at vekten er stille eller går opp litt...
Lite kalorier (altså ca 1300) er enda uprøvd men da er det lettere med lavkalori enn lavkarbo. Grunnen hvorfor jeg begynte på lavkarbo, var først og fremst muligheten å spise meg mett og likevel gå ned i vekt. Og det fungerete jo noen måneder.
Er fortvilt når jeg ikke vet hvordan er det best at jeg skal fortsette..
ER helt enig selv! Det er ikke mye mat og hadde med glede spist mere. Nå må jeg passe på kaloriene hele tiden, ikke direkte sulten men ikke ordentlig mett heller. Prøver å holde under 1700 og lykkes av og til til 1550.
Gode forslag?
Hmm...
Vet jo ikke hva som blir rett for deg, men om det var meg så ville jeg gjort to ting. Jeg ville gått opp mot 2000 kcal og økt treningsmengdene. For min del så funker det veldig bra med motbakke trening. Finn deg et fjell og gå oppover!
Det brenner av en masse kcal, det er ikke veldig stor belastning for kroppen, men gir mye bra formutvikling tilbake. Kanskje er du fastlåst i en del mønstre. trener på samme måte, sover på samme tid, spiser de samme greiene? Da venner kroppen seg til det og effekten av det som en gang var så bra, blir borte.. Dermed kan det være lurt å se på treningen og om du kan kaste litt rundt på aktiviteter og treningstider og kanskje få god effekt av det?
Kryper du videre nedover på inntaket av kcal, så står du i fare for å miste både glød og gnist - så det vil jeg ikke anbefale.
når du har vært i ketose så lenge som du har, så kan jeg ikke skjønne at det skulle gjøre noe å ta en karbodag bare for å se om det løsner. du vil jo uansett komme i ketose igjen ganske raskt :)
Mer trening har jeg ikke lyst til eller tid til. Nå blir det allerede 4 timer effektiv trening+uttøying,dusjing etc etterpå. Noen gang er øktene så harde at resten av dagen blir lite effektivt da all energien forsvat på Elixia.Tidspunktene må også bli de samme da vi er flere som trener sammen. Skogsturer i helgen er jo mulighet å få til i tillegg. Tror også at mindre kalorier vil bli negativt. Synes allerede at jeg har mistet noe "energi og glød".... bruker å være en "energibombe" og nå er jeg ikke så ivrig på alt...
I grunn enig, men jeg sliter litt med å komme tilbake etter en høykarbodag. Da har jeg lyst til å småspise hele tiden, i tillegg til at jeg ikke føler meg bra. Men - for all del, det er jo bare å prøve?
En annen ting - hvor høy er du, og hva veier du? Kan det være at du har fått mer muskler? Du trener jo endel?
Les gjerne litt i bloggen til Thomas Geisner - han har mange gode tips jeg ville prøvd før bevisst høykarbodag.
Er 156 og spinkelt bygd. Veier 53.5. Selv om jeg trener en god del, har jeg tynne armer, ben og altfor liten rumpe(ikke le...). Flesket sitter på ryggen og magen. Er ikke ute etter en perfekt kropp, bare bli kvitt noe av ryggfettet og magen. De få kiloene som var borte noen få måneder, var akkurat nok. Selv om alt annet var like smått da også, gjorde det ingenting da flesket på "feil" stedene var borte. Midjemålet 85 cm... hofta 83...
Ok - da er du jo ikke langt unna idealvekt, iallefall.
Kanskje du kunne prøvd å endre litt på treningsprogrammet ditt? Legge inn litt mer styrkeøvelser som planken m.m. Se svaret i denne posten på Fristende lavkarbo hvor Fristende lavkarbo cecilie får svar mtp spørsmål om kosthold og trening - og spesifikt i forhold til magen. Kanskje det hjelper?
Det jeg tenker er at på LCHF så vil vekten ""normaliseres" etter en bestemt tid...og de som er overvektige går ned i vekt, og de som er udnervektige går opp...
En liten tanke kan kanksje være at det du syns er en god vekt for deg, ikke nødvendigvis er det "kroppen din" mener du burde veie :)
Ellers er det klart at du ikke skal gå å være sulten! fysj, det er det verste jeg vet, og er derfor jeg også holder meg unna lavkalori.,,,
Jeg følger kalorirestriksjon også,,,men jeg går ikke å er sulten forde:)
Men som sagt, en liten tanke kan være at kroppen din mener du skal veie noe annet en du selv vil ...:)
Det er ikke kiloen som er problemet, men når jeg legger på meg er det kun på ryggen og magen. Derfor må de bare "fettbrennes". Har snakket med personlige treneren også og gjør masse mageøvelser. Kan likevel gjøre en forandring, det er helt sikkert bare bra. Likevel er ikke det løsningen, alene.
Er bare redd at jeg må ned på veldig lavt kalorinivå for å gå ned igjen. Kan ikke skjønne at samme kostholdet,som for et år siden hjalp meg å rase ned i vekt, nå lager bare trøbbel...
Skjønner hva du mener og er i prinsippet enig. Likevel må vi huske at også vi som ikke har fedmeproblem, bør kunne ytre våre ønsker for fremgang. De fleste synes nok at tjukkere midje enn hofte, er ikke idealvekt. Lover deg, tar ernæringen alvorlig og dette sitter ikke i hodet. Har ingen skrudd selvbilde eller spiseforstyrrelser. Konstaterer at jeg vil ikke gå mere opp i vekt og at jeg spør om råd hvordan gå ned de kiloen som har kommet de siste 9 mnd med samme kosthold og trening. Nettopp pga at lavkarbo ikke er slankekur men vektregulerende livstil. Det er mulig at kroppen min vil ha denne vekten nå, men det er slitsomt med tanken på feks klær på en dame 156 cm og str 42 rundt magen og for stort ellers. Høres det ut som normalvektig?
Jeg er ingen kostholds- eller helseekspert, men på meg virker midje-/hofteforholdet ditt å være for høyt. Det er en tråd her inne på oljer; forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45728 - kanskje du finner noen tips her? Selv har jeg hatt god nytte av å kutte ut etpar måltider (frokost og kvelds), og heller spise mer til lunsj og middag. Da blir jeg god og mett og slipper å fyse/småspise. Har som regel et lite mellommåltid mellom lunsj kl. 11 og middag kl. 18 - da tar jeg en ølpølsepinne og litt nøtter - eller bare en fløtekaffe eller to. Jeg blir fort litt dårlig om jeg spiser ekstra karber, så jeg har ikke prøvd høykarbodager for å booste nedgang - for min del har jeg gått andre veien og spist mer fett, egg og sånt. Nå er jeg tre cm lavere enn deg og veier etpar kilo mer enn deg (54-55), men er kraftig bygget og har ikke noe særlig ekstra å ta av nå. Mener at midjemålet mitt nå ligger rett rundt 70 cm.
Det er rett og slett mage- og ryggfettet jeg må til verks med. Leste tråen du linket og det kan være noe der...:)
Har allerede kuttet ned til 2-3 måltider/dag. Da blir jeg mett og holder det noenlunde gående. Problemene blir sene kvelder ved dtamaskin eller tv... blir alltid ivrig med div gjøremål sent og da rekker jeg å bli sulten også.
Bare som info - det oppleves ikke som en sultekur og spise lite kalorier på lavkarbo. Jeg var ikke sulten annet enn de første tre dagene, etter det var det vanskelig og få i seg alle måltidene... med lavkalori er jeg konstant sulten og bare tenker på neste måltid.
Har overhode ingen spiseforstyrrelse tanker om deg heller:) Tvert i mot, høres ut som en fornuftig og sunn jente.
Lurer på om du kunne ha hatt noen hendelser, episoder eller livskriser i det siste som kanskje kunne ha ført til økt stress?? Lite søvn, dårlig adbeidsmiljø o.l
Tenker da på de siste 9 mnd hvor vekta har gått gale veien..
jeg er overhode ingen ekspert på dette området! men det er en kjent sak at stress=økt utskillelse av kortisol og adrenalin. Begge disse hormonene påvirker blodsukkeret og fører til at det stiger, som igjen kan være negativt for god fettforbrenning.
Nerthus, jeg føler det samme. når jeg spiste lavkalori gikk jeg konstant med søtsug og småsult selv om jeg spiste omtrendt samme mengde kalorier som jeg gjør nå med ketogent kosthold :)
Samtidig forteller trådstarter at hun opplever sult om hun spiser mindre enn det hun gjør nå...og det er jo ikke ønskelig:)
Huff så trasig. Har du prøvd å legge helt om kosten? Altså ikke spise det samme vante liksom. Det hjalp meg. Man går seg litt fast, eller skal vi si at kroppen blir altfor vant med det? :) Jeg spiste stort sett det samme hele tiden, sånn noenlunde ihvertfall. Jeg varierte jo middager og diverse men det var kjøtt med blomkål, broccoli osv. Det samme opp igjen.
Var bare en tanke. Men kan jo hende at kroppen din syns du er fin nå.:D At du skal gå så mye mindre ned i kalorier kan jeg ikke fatte å begripe går an. For det er da lavt nok vel. Hva med å øke litt mat inntaket da? Eller hadde du prøvd det sa du?( Skal få med meg alt som skjer her hjemme mens jeg er altfor ivrig etter å svare i denne tråden).
Mange har jo god hjelp i en høykarbo dag. Men kan kanskje være lurt å ikke gå så veldig høyt. Sånn som for eks tre poser boller, masse poteter osv...... ja du vet hehe. Men spise endel mer karbo enn vanlig for så å se om noe skjer.
Lykke til ihvertfall, du har min dypeste medfølelse:p. Irriterende når ingenting skjer.
Jeg skratter høyt: er 53 år og ferdig med overgangsalderen.... og det trengs vel fremdeles en mann til det, eller? :) Dere fikk meg i bedre humør med alle kommentarer opg omsorg. Tusen takk!
Jeg er også b-menneske :D Fryktelig lakenskrekk og aller mest produktiv etter solen har tatt kvelden :o Jeg tenker at jeg må spise nok til måltidene for ikke å bli sulten om kvelden. Jeg vet at det sies at man skal spise seg passe mett - for meg holder ikke det så lenge jeg spiser to ganger om dagen. Da må jeg spise meg ordentlig mett! Og så merker jeg veldig godt om middagen har vært for mager, da blir jeg sulten fort igjen om jeg har spist aldri så mye mat. For meg er nok fett alfa omega :) Nå lider jeg heldigvis av strikkedille, og da er jeg lissom opptatt med dét på kveldstid og er ikke så kjapp til å ta turen innom kjøleskapet :)
Har hatt masse stress over en lang periode og det kan jo sikkert ha sin betydning. Likevel er det vanskelig å tro at det alene skulle være grunnen til at jeg øker i vekt. Har jo ikke bare stress heller. Spiser ganske variert og trives på lavkarbo, eneste jeg savner egentlig er frukt. Ja, og wienerbrød:), det brukte jeg å spise kansje to ganger i året...
Takk til alle dere som har giddet å svare meg. Hjelper bare det, selv om rådene er sprikende...:)
Kroppen vår er ett samensatt og komplisert system... og det kan være mange grunner til stagnering og vektøkning.
Noen har en teori om at kroppen holder på fettet, og kanskje til og med lagrer litt fett når det nermer seg høst og vinter. At man er litt sesongstyrt rett og slett..at kroppen forbereder seg på kaldere tider..en slags gå-i-hi-effekt...
Enkelte har vanskeligere for å gå ned i vekt på høst/vinter pga dette...
Men det er ikke noe jeg vet mye om, men har hørt snakk om.
Jeg vet ikke om dine kg har kommet den siste tiden, eller jevnt over på de 9mnd.
Uansett tror jeg ikke du får så mye mere svar her...men jeg håper du ikke gir opp og fortsetter å prøver. Det er ikke lett å holde motivasjonen oppe når vekta går gale veien, men bruk forumet og støtten du får her!
Her er det mange fantastiske folk og støtte å få! :D
Kanskje du skulle unne deg en høykarbo kveld med et wienerbrød og en frukt eller to? Siden du likevel funderer på dette med høykarbo "sjokk" og sier dette er noe du savner... Hadde selv en gedigen kakesprekk og det var veldig godt, men spiste meg kvalm og hadde verdens dårligste samvittighet da... Heldigvis hadde det ingen negativ effekt på vekta i hvert fall, unngikk den i 3 uker rundt da og den snudde faktisk... Kan ikke si så mye om hvorfor da, denne kroppen her er heller ikke lett å forstå seg på.
Kan med glede registere nå at vekten går ned igjen! Vil gjerne dele med dere min erfaring med div forsøk...har prøvd i løpet av maaange måneder "kalorikontroll", mere proteiner, mere karber, mere og mindre mat, høykarbodag... og vært fortvilt lenge da vekten gikk sakte oppover. Siste førsøk (ca 2 uker) har gått på fettfordelig ca 80%, kaloriene har da vært rundt 2200-2400/dag, karbene rundt 15. Dette ser ut til å virke for meg:) Nå har vekten begynt å gå ned igjen, litt etter litt, og jeg spiser meg mett igjen! Herlig!
Overbevisningene rundt meg, om at lavkarbo virker bare en liten stund og for de som er veldig overvektige, begynte å slå rot hos meg.... nå er den tvilen borte!. Sønnen prøver fremdeles å snakke om tilfeldigheter.....smiler....jeg vet bedre:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.