< Tilbake til oversikten

Sjokoladebehov, magnesiumbehov?

Yrla sa for siden:

Kakao er svært rikt på magnesium, ulike studier viser opp til 550mg pr 100g!!! Det er myyyye.
www.okosjokolade.no/om-kakao/naeringsinnhold.html#Kakaobiter

Så om du r på lavkarbo, sliter med sjokoladesug og ikke tar magnesiumtilskudd, ta magnesiumtilskudd eller unn deg litt rå kakao eller lag egen sjokolade med lavkarbo-søtning.

Yonah sa for siden:

Men 100g kakao er MYE... Tror heller jeg koser meg med litt kakao og tar mine magnesiumtabletter hver kveld.

Men ellers er kakao det eneste jeg har funnet som er så rikt på magnesium.Noen som vet om noe annet?

Yrla sa for siden:

85 g kakao-nibs fordelt utover en dag er overkommelig og dekker altså magnesiumbehovet.

Yonah sa for siden:

Sikkert Ok for den som spiser litt mere moderat, men 100g gir 10.7g karbo.. Jeg bruker heller de på grønnsaker jeg. Og jeg må ta minst 600mg magnesium, dersom jeg tisser me, må jeg ha 300mg mere.

Men kakao er et godt tips altså! Og kakaonibs er godt! Tenkte jeg skulle bestille, til å hakke og ha over feks cottage cheese med creme fraiche.

Yonah sa for siden:

Men man skal visst ha god råd for å bruke kakaonibbs som magnesiumtilskudd... 79kr for 200g.. Litt heftig pris om man skal innta nesten 100g om dagen.

Men som kos er ikke prisen gæli da. Og produktene til økosjokolade er rene og ikek varmebehandlet. Forskjellen kjenner man på smaken! Det er temmelig stor forskjell.

Yrla sa for siden:

Ja, selvsagt, men det spises vel ikke bare for nyttens skyld?;)
Poenget med tråden var at det er en grunn til sjokoladesuget.
At det ikke er sukkeret men magnesium kroppen trakter etter.
At noen vil ha sukker er fordi en egentlig trenger næring.
Men sukker er godt og lettvint og kan bli en dum vane. Jeg var sånn med frukt.
Var for travel til å lage mat, bare tok meg frukt istedet.

amritam sa for siden:

Mandler inneholder 270 mg pr. 100 g. Det er jo ikke like mye, men litt lettere å spise mer av enn kakao.

Linjemannen sa for siden:

Jeg har innvilget meg en daglig dose på 20 gram med Freias 70% med pekan og havsalt. Den smaker jo bra og innleder for min del kvelden - etter en kort middagslur på sofaen.
:)

smgj sa for siden:

Da jeg gikk på GR var min kvelds høydepunkt 1 bit fazer mint... :) Egentlig ingen dårlig vane det heller. For min del er problemet "begrensning". Det har blitt lettere, heldigvis. Jeg tror det henger sammen med mer vitaminer/mineraler i kosten og dermed mindre cravings og mer "ekte, uavhengig kos".

Yrla sa for siden:

Ja, og sammen er det godt også. Mamma spiser to store sunne sjokoladebiter om dagen som kost-tilskudd. Holdningen hennes når hun sier: "jeg må ta sjokoladen min" er så fin:) Hun tar gledelig sin "medisin". Når man må noe er det lettere å begrense seg.

Linjemannen sa for siden:

Face your demons, er det noe som heter. Men da må en nesten vite hvor de er og hvem de er.

Det jeg vil frem til er at for dem av oss som har vært så heldige å lykkes langt bedre enn vi egentlig hadde drømt om med kostholdsomlegging (og, ja, jeg er en av dem) så er det lett å tro at livet bare er en dans på roser. Men det er jo ikke bare det da...

Altså - gamle mønstre ligger godt rotfestet - omtrent som hestehov og løvetann i en gressplen. De spretter jo opp igjen neste vår, nesten uansett hva en har gjort. Slik er det nok også med "cravings", egne belønningssystemer, kos og lyster. Som du er inne på så er det viktig og riktig å fjerne de fysiologiske betingelsene for usunne "cravings" eksistensberettigelse. Men det er nok ikke nok bare å gjøre det.

En bør gå nøye igjennom sine egne "cravings" og prøve å finne ut hvorfor de er der og på hvilken måte de fungerer. Det handler også mye om psykologi. For noen blir det utenkelig å flørte med sjokolade, uansett hvor mørk den er. Alkoholikere bør heller ikke kose seg med et glass rødvin... For andre så er det kanskje mulig å spise 20 gram mørk sjokolade hver dag? For min egen del så vet jeg ikke enda... Så dette er et slags sånn face your demons opplegg for meg da.

teleslynga sa for siden:

Enig med linjemannen. Jeg er livredd for å havne på kjøret igjen og ligger helt unna sjokoladen.

smgj sa for siden:

Jupp. Det er definitivt individuelt og gjerne også forskjellig over tid. For meg ser det ut som at når man tar vekk mest mulig av det fysiske behovet (altså sørger for at man har nok vita-/mineraler) så er det psykiske håndterbart - og det er for meg lettere å leve med "litt" enn "uten". Men jeg må ha en bestemt mengde "litt" å forholde meg til, kjenner jeg.

Yrla sa for siden:

Enig, Linjemannen. Jeg tør ikke røre sukker, jeg. Er litt redd alkohol også. Tar ingen sjanser. Men rå kakonibs orker jeg ikke spise mye av så det begrenser seg selv. Det er ikke "farlig" å spise litt mye av det heller.

Newstart sa for siden:

Hmm bruker man ikke krom for slike ting da?:confused:

smgj sa for siden:

Jaja... man kan skrive om cravings og delta i diskusjoner om "sjokolade og magnesium" og ENNÅ ikke sette det i sammenheng med eget økte sjokoladebehov... og hodepine og forfallende emalje - og det selv om man registrerer moderate tå-kramper. (Tåkramper har alltid vært et tegn på mineralubalanse hos meg. "Fikses" vanligvis med enten kalsium eller magnesium for en periode.)

Nå skal jeg "kjøre magnesium" en periode og se om ikke hodepinen kanskje drar dit pepperen gror og at misfargingen på tennene kanskje reduseres. (Visste dere at magnesium er en vesentlig byggestein til tannemalje? Det visste ikke jeg. Ikke at magneium faktisk også kan virke positivt mot en del migrenetyper... !!!)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.