jenta26 sa for siden:
hei på dere, kjøpte slike prior pølsekuler i dag for å variere litt i matveien, ligger på rundt 20-30 gram karbo om dagen, og det er 6 gram karbo pr 00 gram i denne så da er det vel ikke så ille?
jenta26 sa for siden:
hei på dere, kjøpte slike prior pølsekuler i dag for å variere litt i matveien, ligger på rundt 20-30 gram karbo om dagen, og det er 6 gram karbo pr 00 gram i denne så da er det vel ikke så ille?
Gerd sa for siden:
De karbene kommer jo av stivelse fra mel/potetmel (som oftest).
Jeg ville unngått det for ofte i vertfall :)
jenta26 sa for siden:
så lenge jeg holder meg til karboinntaket mitt så går det nok bra:)
Gerd sa for siden:
joa, men viss du skal ned i vekt, så blir jo stivelse feil type karber. Stivelse omdannes til sukker i kroppen :)
jenta26 sa for siden:
jo men er sunt siden det er kylling og kalkun, men skal ikke spise mye av det
Gerd sa for siden:
du gjør jo hva du vil :ja:
Men greit å si fra viss andre leser også ;)
Carisma sa for siden:
Kylling og kalkun er vel ikke noe sunnere enn annet kjøtt. Dessuten er det nok lite av kjøttet, og mer av innmat, brusk o.l som brukes i disse.
kamp sa for siden:
14% rent kjøtt ;)
Maskinelt utbenet kylling- og kalkunkjøtt (47 %), skummet melk, kalkunkjøtt (13 %), stivelse, salt (1,9 %), glukose, krydder, gjærekstrakt, laktose, hydrolisert vegetabilsk protein (soya), aroma (inneh. bl.a. soya), løk, antioksidant E315, konserveringsmiddel E262, E325, E250. Skinnfri.
Om du vil spise de og liker de så kan du gjør det.
Men personlig så foretrekker jeg naturlige råvarer på mitt LCHF kosthold :)
Photobscura sa for siden:
Bare sånn på siden: alt av karbohydrater i vegetabilsk kost er stivelse (stivelse i grøntfôr oppstår under fotosyntesen). Men stivelse spaltes også til enkle sukkerarter i kroppen. :)
Men med det sagt er pølse- og farsemat ganske "uren" mat, den stivelsen man finner der (gjerne potetstivelse o.l) er sterkt bearbeidet.
Det er jo ingen krise å spise noe sånt som dette i blant, men å skulle innlemme det i sitt daglige kosthold er ikke nødvendigvis en god idé.
Peppa Gris sa for siden:
Jo, jeg synes det er ille. Ikke så mye på grunn av antall karber per 100 gram, men på grunn av innholdet. Avfall presset sammen til små kuler. Usj!
Men nå er smaken som baken, og like du disse så hvorfor ikke.
Dog kan man lage noe lignende selv. Kvern kyllingfilet og bind det sammen med egg og fiberhusk (og det krydret du vil). Det blir jo ikke pølsekuler, men kuler. Og de smaker godt. Og er sunne. Så tre ting på en gang :D
Sweetie73 sa for siden:
Så god ide, Peppa Gris!
Men i min uvitenhet tenker jeg med en gang "kyllingkjøttdeig".
Er ikke det rent kjøtt? Eller har du en god grunn til å heller kverne opp fileter? (Hehe....med full jobb og lange dager trenger jeg gooode grunner til å kverne i stedet for å kjøpe ferdig....:o)
Peppa Gris sa for siden:
Kyllingkjøttdeig er MUK, noen synes det er ok, andre synes det er kvalmt. Jeg kan finne på å lage mat av kyllingkjøttdeig, men foretrekker langt på vei ren vare.
nellie sa for siden:
Nei, det er MUK-maskinelt utbeinet kjøtt:) En blanding av mye rart. Hvis man er obs, så kjenner man brått at man tygger i litt brusk og sånt:)
Sweetie73 sa for siden:
Er det?? Det er jo skikkelig kvalmt! :eek: Det var i grunnen nok argumentasjon....:o Da er det fram med kjøttkverna!
Tørr nesten ikke spørre, men.... Er all kjøttdeig MUK?:confused:
Peppa Gris sa for siden:
Nei, heldigvis ikke. Det står bakpå :)
Sanney sa for siden:
I disse tider hvor vi kaster sinnsykt mye mat er det vel bare bra at hele dyret blir brukt istedenfor å kastes når man har skjært ut fileer. Det er da fortsatt ren mat selv om det ikke er indrefileen som brukes.
Kitt sa for siden:
Jeg vet at det er MUK i mye ferdigmat av kylling/kalkun, men i ren kyllingkjøttdeig?
Kilde?
Peppa Gris sa for siden:
Bakpå pakningen. Det står MUK med store fine bokstaver :eek:
Kitt sa for siden:
Det har jeg sjekket før, og det sto ikke noe om det. Har bare kalkunkjøttdeig nå, og der står det i hvert fall ikke. Det står: lårkjøtt av kalkun 97%, vann og salt!
Ikke et ord om MUK.
Denne pleier jeg å bruke. Ikke noe om MUK der heller!
Men feks på pølsene, der står det jo, så jeg tror det ville stått om det var tilfelle med kjøttdeigen også!
Peppa Gris sa for siden:
Det sto hvertfall på min kjøttdeig :)
Sweetie73 sa for siden:
Halleluja! :love: hehe.... Ble veldig bekymra nå for hva jeg skulle spise framover. Kjøttdeig er en vare jeg bruker (nesten) daglig!
kamp sa for siden:
Jeg har fått papirer ang first price sin kyllingkjøttdeig fordi jeg syntes den smakte så rart. Jeg sendte dem brev og spurte om det var MUK og fikk signert brev tilbake at den ikke inneholder muk.
Sweetie73 sa for siden:
Bra det da! (Men samtidig...hvis den smaker litt rart så er en kanskje like langt? :o)
kamp sa for siden:
Var et engangstilfelle. Normalt så smakte ikke den slik ;)
Sweetie73 sa for siden:
Aha! :D Det var godt...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.