< Tilbake til oversikten

Kladdkaka

#1

Gerd sa for siden:

Kladdkaka

Ingredienser:

150 gr smør
150 gr sukkerfri mørk sjokolade
4 egg
1,5 ts vaniljepulver
2 ss sukrinmelis


-Smelt smør og sjokolade, vaniljepulver og sukrinmelis. Ta kjelen av plata. Og la den avkjøle seg litt.

-Visp eggene luftige
-Hell sjokoladen i eggene i en tynn stråle, og rør sammen
-Helles over i en 24 cm. rund form(dekk bunnen med bakepapir.)

Stekes midt i ovnen i 8-10 minutter på 200 grader.( Jo lenger den steker jo fastere kakekonsistens blir det på den. Ved ca 10 min. i min ovn er den flytende inni etter steking, men blir fast etter avkjøling)

Avkjøles og settes kaldt. Må stå kaldt i vertfall 1 god time.

Serveres med et lite dryss sukrinmelis.
Ev. med friske syrlige bær.

[img]http://forum.lavkarbo.no/picture.php?pictureid=3117&amp;albumid=443&amp;dl=1318070300&amp;thumb=1[/img]


#2

Yonah sa for siden:

Nam! Hvordan er denne i forhold til Fedons franske?


#3

Gerd sa for siden:

Den har jeg aldri laga :)


#4

Aline sa for siden:

Denne skal testes :sikle:


#5

Gerd sa for siden:

Veldig god :D


#6

babydoll sa for siden:

wow, kake med bare fem ingredienser!! Skal prøves!!


#7

Photobscura sa for siden:

Åååh, midtsommar, kladdkaka ...! Mhm!


#8

Sunda sa for siden:

Kremt.... Eh.... i fare for å stille et idiotisk spørsmå: Hva er sukrinmelis?? PS! Haster! Tenker å lage kaka nå - HVIS jeg har mulighet til å få tak i sukrinmelis da! :-D


#9

Photobscura sa for siden:

Melis av sukrin. ;) Du får kjøpt stort sett kjøpt det på de samme stedene som du får kjøpt vanlig sukrin; helsekost og velassorterte butikker.


#10

Sunda sa for siden:

Ååååkei.... Tusen takk :-) Da må vi vente til i morgen :-) Kan nesten ikke vente! Slurp!


#11

nellie sa for siden:

Looks fantabolous:sikle:


#12

Melusine sa for siden:

Mmm, nå fikk jeg veldig lyst på kladdkake!


#13

Aline sa for siden:

Jeg har bakt, og gleder meg til å smake! :sikle:


#14

Antoinette6 sa for siden:

Jeg vil også ! Sikkert god med litt sånn frosne bringebær og fløte til, - i stavmikser. . .

:sikle:


#15

Yrla sa for siden:

Denne ser god ut. Noen som vet hvor mye sukrin og kakao som må til for å erstatte sjokoladen?


#16

Dietta sa for siden:

Aha, ser ut til å kunne være en favoritt til "Julaften" kake :sikle:


#17

Yonah sa for siden:

Jeg vet ikke, men skal du erstatte sjokoladen, må du også ha mere smør i, siden det er fett i sjokoladen og du tar bort det..


#18

Bønna200 sa for siden:

Denne laget jeg i dag, men den smakte bare veldig svidd sjokoladepudding. Som når man lager sjokoladepudding og det svir seg i bunnen så smaken setter seg i hele greia.
Hva gjorde jeg feil? Røra var himmelsk, så det kan ikke være der jeg feila. Kan det være fordi jeg brukte folie i bunnen istedet for bakepapir?


#19

Jabba sa for siden:

Denne kaken høres deilig ut!!! Nam.....KAKE!!!


#20

Ziltoidia sa for siden:

Jeg har prøvd en lignende oppskrift hvor jeg bruker kakao og sukrin istedenfor sjokolade. Svaret er imidlertidig irrierende vagt: "smak deg frem". :p


#21

Yrla sa for siden:

ja, det kan ikke engang kalles en oppskrift:)


#22

Yrla sa for siden:

ja, tror det det er muligens det

#23

senka sa for siden:

Du klarer det fint YRLA:)


#24

Yrla sa for siden:

takk, ja, jeg bare sammenligner med andre oppskrifter. men jeg har kuttet ut sjokolade nå og dette er jo rene konfekten, så jeg dropper det.

#25

senka sa for siden:

Har du kuttet sjokoladen i den:(Selvfølgelig går det uten den,enda sunnere:D


#26

Yrla sa for siden:

nei, jeg har slutta å spise sjokolade:) så da blir det ikke noen kake heller.

#27

Bønna200 sa for siden:

Tror det skjedde noe med folien og røra. Men etter to dager i kjøleskapet ble kaka likevel kjempegod. :)


#28

Yrla sa for siden:

så bra da!

#29

Sanney sa for siden:

skal den virkelig bare være 2 cm høy? (og det er å ta i) brukte 24cm form, fluffy egg og tynn sjokostråle og alt....
men i følge en svensk venn av meg skal det være bakepulver i kladdkaka... og det har jo ikke denne oppskriften o_O


#30

Bønna200 sa for siden:

Min ble også veldig tynn, men jeg tenkte ikke over det før nå...


#31

senka sa for siden:

Det viktigste at den smaker godt:D:)


#32

Gerd sa for siden:

Vil bakepulveret ha noen hensikt når det ikke er mel i kaka?
Jeg har aldri laget den orginale, kun sukkerfri.

Bruk mindre form viss dere syns den blir for lav :)


#33

Sanney sa for siden:

nei jeg vet ikke, han ga meg ikke oppskrifta for å si det sånn. men den var visst forskjellig. smaken var det ikke noe å si på da. men orker ikke mye av gangen, gnaske heavy.
brukte vanlig mørk kokesjokolade da jeg sitter på do av cloetta sine sukkerfrie, så like greit at man bare orker litt :)


#34

Bønna200 sa for siden:

Det gjorde ikke meg noe at den var lav. Jeg søkte istad for moro på nettet etter vanlig oppskrift og det var ikke bakepulver i de heller.
Og den var god da! :D (Selv om det tok et par dager i kjøleskapet her før den mystiske svidde smaken forsvant.)


#35

Sanney sa for siden:

nei, wikipedia sier at hele poenget er at det ikke skal være gjær eller bakepulver... så nå lurer jeg på om jeg skal spørre svensken min hva slags kake han baker :p vet noen lager kladdkaka i langpanne.. må rekke til en hel armè!


#36

Yonah sa for siden:

Det er tusenvis av oppskrifter på kladdkaka. Jeg har oppskrifter både med og uten. Oppskrifter med og uten sjokolade osv. Kladdkaka=klissete sjokoladekake.
Det skal ikke være nødvendig med bakepulver uansett, for det er så lite mel og mye egg.


#37

Alynna sa for siden:

Bakepulver har jo en hensikt i melfrie kaker fordi det hever "av seg selv" når man tilsetter væske og varmer opp, bare konsistensen på røra er bra. Da tenker jeg på i motsetning til gjær, som trenger sukker/stivelse for å spise og produsere CO2.

Men jeg tror ikke det skal være nødvendig med bakepulver i kladdkaka, den skal jo være litt sånn myk, mektig og kompakt :) Ser ut som en spennende oppskrift!


#38

r.o sa for siden:

Hei Gerd! Blir denne helt "tynn" eller ser dette ut som en kake.... mener om den egner for studenten vår som må ha kake til salgs i stykker?


#39

Bønna200 sa for siden:

Jeg er ikke Gerd, men denne kaken er tynn. Den hever ikke, for å si det sånn.
Men fytti f.... så god! :)


#40

Nupsida sa for siden:

Laget denne igår og den ble fantastisk!!
Prøvde å lage den i dag og for å ha med i selskap og tenkte at den må bli bra som muffins, men det gikk ikke i det hele tatt :P


#41

Yonah sa for siden:

Den funker som muffins, men du må ikke bruke vanlige papirformer, det blir bare kliss og setter seg fast. Velg enten silikonformer eller smør aluminiumsformer godt.


#42

senka sa for siden:

Tusen takk for oppskrift Gerd :):)
Lagde i går...NYDELIG, smelter seg på tunga :D


#43

Lillemy71 sa for siden:

Hørtes nydelig ut, men kan jeg spørre hvilket merke av sjokolade du brukte?


#44

senka sa for siden:

Jeg brukte blanding av mørk sjokolade 86 % + 72 % ;)
Spiser ikke det så ofte..da går det bra :D


#45

Nupsida sa for siden:

Jeg bruker sukkerfritt sin! 1,5 karbohydrater pr. stk om jeg ikke husker feil :)

Denne kaka er så fantastisk! Jeg har prøvd mange lavkarbokaker og de blir sjelden skikkelig gode, men denne er super! :)


#46

Ziltoidia sa for siden:

Tror jeg trengte denne oppskriften.

Det har blitt litt vel mange besøk til Nordic Bakery og Scandinavian Kitchen i det siste for å si det sånn. :3 synde


#47

Soldamen sa for siden:

Mangler vaniljepulver. Forslag til erstatning?


#48

Ziltoidia sa for siden:

Det går an å bruke vaniljeessens, frø fra vaniljestang eller vaniljeekstrakt, men det er ikke krise om du utelater det helt heller. Vanilje er mer som en bonus heller enn en kritisk ingrediens. :)


#49

Nupsida sa for siden:

Jeg bruker bare vaniljeessens!


#50

nellie sa for siden:

Denne har jeg lagd i dag!:) Med pecan og havsaltsjokolade, et lite lag appelsin og jordbærgele på toppen. Og litt kaffe i røra.


#51

stinei sa for siden:

Skal sannelig prøve denne i helga. Kanskje med et lag jordbær-fromasje oppå?


#52

Drømmepie sa for siden:

Denne skal prøves :sikle:


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.