150 gr smør
150 gr sukkerfri mørk sjokolade
4 egg
1,5 ts vaniljepulver
2 ss sukrinmelis -Smelt smør og sjokolade, vaniljepulver og sukrinmelis. Ta kjelen av plata. Og la den avkjøle seg litt. -Visp eggene luftige -Hell sjokoladen i eggene i en tynn stråle, og rør sammen -Helles over i en 24 cm. rund form(dekk bunnen med bakepapir.)
Stekes midt i ovnen i 8-10 minutter på 200 grader.( Jo lenger den steker jo fastere kakekonsistens blir det på den. Ved ca 10 min. i min ovn er den flytende inni etter steking, men blir fast etter avkjøling) Avkjøles og settes kaldt. Må stå kaldt i vertfall 1 god time. Serveres med et lite dryss sukrinmelis. Ev. med friske syrlige bær.
Kremt.... Eh.... i fare for å stille et idiotisk spørsmå: Hva er sukrinmelis?? PS! Haster! Tenker å lage kaka nå - HVIS jeg har mulighet til å få tak i sukrinmelis da! :-D
Denne laget jeg i dag, men den smakte bare veldig svidd sjokoladepudding. Som når man lager sjokoladepudding og det svir seg i bunnen så smaken setter seg i hele greia.
Hva gjorde jeg feil? Røra var himmelsk, så det kan ikke være der jeg feila. Kan det være fordi jeg brukte folie i bunnen istedet for bakepapir?
skal den virkelig bare være 2 cm høy? (og det er å ta i) brukte 24cm form, fluffy egg og tynn sjokostråle og alt....
men i følge en svensk venn av meg skal det være bakepulver i kladdkaka... og det har jo ikke denne oppskriften o_O
nei jeg vet ikke, han ga meg ikke oppskrifta for å si det sånn. men den var visst forskjellig. smaken var det ikke noe å si på da. men orker ikke mye av gangen, gnaske heavy.
brukte vanlig mørk kokesjokolade da jeg sitter på do av cloetta sine sukkerfrie, så like greit at man bare orker litt :)
Det gjorde ikke meg noe at den var lav. Jeg søkte istad for moro på nettet etter vanlig oppskrift og det var ikke bakepulver i de heller.
Og den var god da! :D (Selv om det tok et par dager i kjøleskapet her før den mystiske svidde smaken forsvant.)
nei, wikipedia sier at hele poenget er at det ikke skal være gjær eller bakepulver... så nå lurer jeg på om jeg skal spørre svensken min hva slags kake han baker :p vet noen lager kladdkaka i langpanne.. må rekke til en hel armè!
Det er tusenvis av oppskrifter på kladdkaka. Jeg har oppskrifter både med og uten. Oppskrifter med og uten sjokolade osv. Kladdkaka=klissete sjokoladekake.
Det skal ikke være nødvendig med bakepulver uansett, for det er så lite mel og mye egg.
Bakepulver har jo en hensikt i melfrie kaker fordi det hever "av seg selv" når man tilsetter væske og varmer opp, bare konsistensen på røra er bra. Da tenker jeg på i motsetning til gjær, som trenger sukker/stivelse for å spise og produsere CO2.
Men jeg tror ikke det skal være nødvendig med bakepulver i kladdkaka, den skal jo være litt sånn myk, mektig og kompakt :) Ser ut som en spennende oppskrift!
Laget denne igår og den ble fantastisk!!
Prøvde å lage den i dag og for å ha med i selskap og tenkte at den må bli bra som muffins, men det gikk ikke i det hele tatt :P
Den funker som muffins, men du må ikke bruke vanlige papirformer, det blir bare kliss og setter seg fast. Velg enten silikonformer eller smør aluminiumsformer godt.
Det går an å bruke vaniljeessens, frø fra vaniljestang eller vaniljeekstrakt, men det er ikke krise om du utelater det helt heller. Vanilje er mer som en bonus heller enn en kritisk ingrediens. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.