Fordi det virker nesten ikke som det er lov å spørre om noe her inne. Jeg trodde dette forumet var for å få råd, gi råd, lese og få kunnskap. Men jeg har sett så mange tilfeller her her hvor svarene er direkte frekke og dere henviser til bøker. "Hadde du gjort leksa di hadde du vist svaret".
Hvorfor ikke bare la vær å svare om du ikke kan svare vedkommende? Jeg vet flere som kvier seg for å spørre om ting her inne pga svarene man risikerer å få. Skal det være slik da folkens..? Vi er vel voksne mennesker alle sammen og sånn oppførsel synes jeg er litt unødvendig.
Vet du hva ... jeg har tenkt på nøyaktig det samme!!! Det er helt ille å lese noen av de svara som folk slenger ut med her! Ikke misforstå - mange er utrolig trivelige, men det er veldig mange som fremstår som besservissere her inne.
Vi leser nok de samme ordene på forskjellige måter - det er trist at noen opplever det slik dere beskriver. Det er heller ikke første gang dette tas opp, temaet kommer opp med jevne mellomrom hele tiden, og jeg tror slett ikke det kommer av at "veteranene" her på forumet er slemme, vriene eller vrange. Tvert imot!
Slik jeg leser det, handler det mest om å understreke hvor viktig det er å ikke gå blindt inn i en omfattende kostholdsendring. Når noen gir råd om å lese boka, sier de egentlig "Det ser ut som om du ikke helt har forstått hvordan ditt og datt henger sammen, og det er leit, og den aller enkleste måten å unngå feil og dårlige resultater på, er å forstå hvorfor sånn er sånn. Og denne kunnskapen og forståelsen - den finner du mye bedre presentert og lettfattelig i boka, enn gjennom adspredte forumtråder hvor folk med høyst varierende kunnskapsnivå kommer med innspill."
Jeg skulle ønske at dette ikke ble oppfattet som kritisk eller utrivelig. :o
Jeg har ikke merket noe til det så vidt jeg kan huske, men så er ikke jeg en av de mest aktive her inne heller.
Hva med at man sier ifra når man får svar man synes var ukoselige? Er jo ikke sikkert de mener å være vrange, de er rett og slett bare ikke klar over hvordan andre kan tolke innleggene deres? :)
Mange kommer her inne og ønsker at andre skal fortelle de i detalj hvordan de skal spise lavkarbo. Når man vet hvor mye arbeid man selv har lagt ned i og forstå og lære seg et nytt kosthold, blir det av og til litt frusterende og få de samme spørsmålene som det allerede finnes dusinvis av tråder om.
Man har et eget ansvar for å ta initiativ til å innhente kunnskap også, husk at de som er "veteraner" her inne bruker av sin egen fritid - gratis - for å motivere og hjelpe nybegynnere...
Min erfaring er at det faktisk er ganske mange som er hyggelig mot spørsmål som er spurt før, og en anbefaling om å lese boka på nytt igjen bunner ut i egen erfaring om at man forstår ikke ALT første gang :)
Ta med at vi er et stort antall individer med individuelle bakgrunner og erfaringer. Noen er ikke alltid like heldig med hvordan de ordlegger seg, men det er altså litt opp til den "nye" og prøve og ikke ta alt NEGATIVT! I et så sammensatt forum må man nesten forvente og få forskjellige tilbakemeldinger - men i bunn og grunn mener jeg at ydmykhet overfor et nytt "fag" må være tilstede.
Stiller man spørsmål og oppfatter at det er "besserwissere" som svarer er det noe helt rivende ruskende galt. Vil man ikke HA svar av disse som kan og vet da? Litt ydmykhet og gjennomgang av hvordan man selv uttrykker seg når man spør om hjelp gjør at det er lettere og være hyggelig tilbake også :)
Helt enig, reagerer man på svar, ikke gå og bli sur og fornærmet. Ta kontakt med vedkommende det gjelder, og forklar hvordan du oppfattet innlegget og løs opp uenigheter med en gang istedet for å gå og ikke trives :)
Vet dere hva... jeg har ikke fått en eneste negativ komentar, jeg... MEN jeg har lest timevis med tråder her inne (for ikke å gå blindt inn i en omfattende kostholdsendring) og har ved flere anledninger sett direkte ufine innlegg. Så ja, jeg støtter lårannediskon som tar opp dette. Jeg ville bli veldig ulykkelig over å få servert noen av svarene som blir gitt her. Og det har ikke med å oppfatte feil. Fint å bli tatt litt mer seriøst enn som så når noen forsøker å belyse en problemstilling.
Selvsagt er det ikke sånn ment. Men jeg har sett folk spørre om ting de lurer på og få svar som rett ut sier "Er du helt på jordet....". Konstruktive svar er jo bare flott!
jeg prøver å lese trådene jeg, men fant ingen tråd om den som heter: du vet du er på lavkarbo når.............. eneste som forvirrer meg er måltider.
For legen min sier mange små måltider, men slikt er frustrerende for meg og for meg er det normalt med 3 måltid men er livredd for at kroppen skal gå på sparebluss og at jeg ødelegger forbrenningen igjen.
eneste måten jeg merker jeg er sulten på er når det rumler i magen min
Det finnes mange forskjellige måter å si "les/sett deg inn i boken/stoffet" på.... og nesten alle her inne sier det på en flott måte, men det har jammen meg vært noen tråder der jeg sitter å måper når jeg leser. Har vært forum-vanker i mange år, og er også moderator på et stort forum, og sjeldent har jeg hevet øyenbrynene som et par ganger her. Men hvis hensikten er at det er ønskelig at medlemmene her fortrinnsvis leser seg frem til svar i faglitteratur og gamle tråder fremfor å spørre i en ny tråd - så er jo saken grei:o Jeg merker hvert fall at lista som nytt medlem her inne for å spørre om ting ligger MYE høyere enn jeg er vant til i forumverdenen.
Jeg tenkte det samme når jeg var ny her. Nå har jeg fått en super evne til å ignorere de som alltid er sure, er blitt bedre "kjent" med nickene og vet hvem som alltid kommer med oppgulp og hvem som kan høres kvasse ut, men mener det godt.
Tonen her inne kan være ganske spesiell til tider, men man kommer inn i det. Faren er jo at man blir lik selv :eek:
Heldigvis er flertallet supre mennesker som ønsker å hjelpe!
Jeg må si at jeg ikke har følt at jeg har vært redd for og spør om noe her inne, så jeg kan ikke akkurat si jeg kjenner meg igjen i dette, men på den andre siden fikk jeg en tilbakemelding der jeg selv ble beskyldt for og ha en ovenfra og ned holdning, så jeg er kanskje en av dem som dere mener har en besserwisser-holdning?
Jeg har hele tiden følt at forumet er inkluderende, men som med alle skriftelige forum; det trykte ord kan oppfattes på helt andre måter enn når man prater med noen og også har kroppspråk og ansiktmimikk og forholde seg til.
Jeg prøver etter beste evne og svare, men kjenner jeg av og til blir litt småfrustrert når enkelte ferske sier at LCHF ikke virker selv om de ikke passer på å få i seg fett, eller de får sjokk når de kjenner på kroppen hva det vil si og gå fra høykarbo til ketose sånn rett uten videre.
Mitt lille hjertesukk er at man bør jo gjerne sjekke opp litt FØR man kaster seg inn i noe. Og har man ikke sjekket opp på forhånd og spør her inne, så må man vel nesten godta at man blir bedt om å sjekke og lære litt selv?
Jeg tror (legg merke til tror, siden denne ikke er min tråd) at det er mye måten ting blir sagt på, kanskje mer enn hva som blir sagt.
Det skrevne ord kan noenganger være vanskelig å tolke, og dersom man utrykker seg kvast, bestemt, eller kanskje litt ovenifra og ned så kan det blir mye verre skriftlig en om man ser glimtet i øynene.
(Og dette var ikke ment til BenteR, jeg kan ikke huske deg som ufyselig på noen måte :) )
Det er nok mye som blir oppfattet feil, og også noe få ugne svar fra tid til annen. Dessverre.
Enkel regel: Hvis du er lei av å svare på samme spm om og om og om igjen... La være å svare ;) Hvis du blir så irritert at du blir fristet til å slenge ut et irritert svar, la være å svare...
Lett!
Men man kan ikke ta seg nær av at man blir rådet til å søke etter svar, eller lese en bok. Sålenge det er skrevet på en vanlig normalt høflig måte. Hjelp til selvhjelp er en fin ting! :)
Synes lavkarbo forumet er annerledes enn de fleste andre fora jeg er på. Det å legge om hele kostholdet til lavkarbo krever en innsats fra den som skal legge om, og i det innebærer det å lese seg opp på temaet. Det er greit å ha basic inne før man spør synes jeg. Nybegynnertrådene i forumet er geniale - og jeg har lest gjennom fryktelig mange gamle tråder og det har iallefall hjulpet meg.
Synes også det er riktig å henvise til bøker - f.eks. hvis noen har kostholdsfilosofi Atkins, Ketolyse, Hexeberg eller Skaldemann som eksempler. I og med at man har valgt en filosofi, går jeg også utifra at man har lest seg opp på "reglene" for akkurat den filosofien.
I tillegg ville jeg anbefale å lese gjennom næringsmiddeltabellen - skum igjennom karboinnhold og gul ut - det gjorde jeg, og fikk en aha-opplevelse på noen matvarer - og noen gledelige "oppdagelser" også :)
Mange bra svar her nå! :)
Godt å se at det også er folk som annerkjenner at det til tider er ufine svar her.
Min oppfatning er at de aller fleste er bare flotte! Og igjen, det å bli henvist til en bok er helt ok - og riktig! Det er vel andre ting det blir reagert på. (I alle fall gjelder det meg.)
Selv er jeg imponert over den tålmodigheten som utvises her inne. Jeg har brukt forumet flittig de siste 7 mnd. og har lært minst like mye av svar til andre, som svar på spørsmål stillet av meg selv. Jeg sukker tungt når folk forventer fiks ferdige opplegg av typen: " Hei, jeg har tenkt å begynne med lavkarbo. Fortell meg hva jeg skal gjøre". Man MÅ gjøre en egen innsats for å sette seg inn i hvordan lavkarbo fungerer. Ellers kan det i verste fall være farlig. Jeg er videre oppriktig lei av disse som til enhver tid skal ha "oppbacking" på utskeielser. Ønsker man resultater, går det simpelthen ikke an med høykarbohelger. Men DET er nesten ikke lov å si her. Man kan ikke få i pose og sekk. Så... om jeg skulle være så bitchy, det er i beste mening !:)
Man kan bli lei av de samme spørsmålene, man kan være uenig. Men jeg synes det bør gå an å svare høflig uansett - og ta sak og ikke person. Jeg ser at det syndes noe mot det siste her - og til tider i en krass tone når diskusjonen har blitt "het". Men heldigvis ikke ofte, og enda sjeldnere i nybegynnertråder, tror jeg?
Jeg synes vel også det er greit med påminnelser om hvordan dette oppfattes når man ikke kjenner seg helt "husvarm" og er "på fornavn" med nickene.
Og - det må være lov å minne folk på at et lite minimum av egeninnsats for å hente inn kunnskap forventes - på en hyggelig måte, selvfølgelig.
Og i det du blir bitchy er det ingen som ser den gode meningen bak.
Er man sliten og lei enkelte tråder og spørsmål bør man både for sin egen og trådstarters del ligge unna. I et forum bør det være plass til mangfoldet, både de som skeier ut og de som ikke gjør det, som et eksempel.
Vi kan godt ønske at alle var flinke, dyktige, leste alt osv men slik er det ikke, og før vi aksepterer hele mangfoldet blir det sur stemning.
Jeg tror ikke at jeg er kjent som et "troll" her inne. Jeg har heller ikke merket meg at du gir unyttige råd. Men jeg er av den oppfatning at av og til må man kalle en spade en spade. Og det var hva jeg gjorde nå ! :)
Jeg har merket meg at det er vanlig åhenvise til gamle tråder. "Skroll ned, så ser du mange tråder om dette temaet" er et vanlig svar å få. Ikke at det trenger å være galt. Men de fleste ville vel søkt opp de gamle trådene, om de ikke ønsket å kanskje få et annet svar som står i de trådene? litt klønete forklart av meg.. ;)
Etter å ha vært her noen år vet jeg godt at søkefunksjonen kan være veldig trøblete. Kommer det da noen og stiller spørsmål av typen "hvor mange karbohydrater er det i tomat" kan det godt hende jeg viser til en annen tråd med akkurat det spørsmålet eller en link til matvaretabellen. Ikke for å være slem, utålmodig, oppgitt eller vanskelig, men for å hjelpe folk til å hjelpe seg selv.
Det er jo litt vanskelig å ikke bli misforstått her innimellom. Slenger man med et ":)" på slutten så er det brått noen som tar det som noe negativt og utelater man f.eks et smil ser det brått kort og surt ut..
Trist om noen blir lei seg.. Jeg hadde hvertfall satt pris på om folk f.eks sendte en PM om de følte at jeg var dum mot dem..
Jeg synes det er helt greitt å henvise til andre tråde der det samme emnet er tatt opp, men da MÅ det følge med en link til tråden...
For det ER ganske vanskelig å søke på ting her.
Jeg har fx forsøkt å søk på mine egne tråder og ikke klart å finne dem enda jeg har ført opp nøyaktig tittel på tråden.:eek:
Jeg har også forsøkt å søke på problemstillinger og får konsekvent opp en haug med tråder der et av ordene er brukt kanskje laaaangt inne i side 50 eller noe sånnt.
Det burde jo være kurrant å søke opp fx "oopsie, oppskrift" og få opp tråden med nannas oppskrifter eller en av de andre trådene som handler om oopsier?
Isteden kommer alle tråder der ordet oppskrift eller oopsies er nevnt alene opp. Iallefall først.
Det går jo ikke an å lete igjennom alle de trådene... Derfor spør man kanskje "dumme" spørsmål som har blitt spurt før...:o
uff og uff. De som stiller seriøse spørsmål bør få svar. Det føles så mye mer konstruktivt når noen viser at de har prøvd å sette seg inn i lavkarbo innledningsvis. Ikke bare letttvintveien. Jeg har selv vært lite aktiv de siste mnd etter å ha oppnådd målet mitt. Men jeg føler jeg skylder forumet noe, etter å selv blitt ledet på riktig vei. Så nå vil jeg dele av mine erfaringer.
Det er jo prisverdig :) Blir det ikke ofte litt sånn? At de som føler de har fått noe positivt ut av et forum gjerne bidrar ekstra selv når man selv egentlig ikke trenger det mer?:)
Kanskje ikke prisverdig, men etter at livet mitt er blitt friskt og lavkarbo MÅ jeg gi litt tilbake. Jeg har jo lært så ufattelig mye her. Det er en vakker verden av kunnskap og erfaring. Jeg kan bare ikke melde neg ut.
Når det gjelder å søke, så er jeg helt enig. Som fersk på denne siden er det vanskelig å søke seg frem til relevante ting, for søkemotoren er litt tungvindt bygd opp. Men det går an å søke på oopsie, men søk da i oppskriftsforumet. Så, da gjelder det å lære seg noen smarte søketriks.
For å finne egne tråder du selv har startet: Gå inn på din egen profil -> statistikk -> Finn alle tråder som Nick har startet
Utforsk og bruk utvidet søk. Utelat f.eks søk i journalforumet eller oppskriftsforumet dersom de forumene ikke er relevante for det du leter etter. Søk også på brukernavn om du leter etter et spesifikt svar fra en bestemt person. Skift over til vis resultat som innlegg, da ser du i forhåndsvisningen om innleggene som kommer opp er særlig relevante. Bruk * i søk om du er usikker på hvordan ting skrives. F.eks johannes* om du er usikker på hvordan johannesbrødkjernemel skrives. Eller f.eks kylling* i oppskriftsforumet om du er ute etter å søke etter forskjellige oppskrifter med kylling. Dersom du søker på kylling*, så få da frem søkeresultat med både kyllingkjøttdeig, kyllingsuppe, kyllinglår og mange andre som starter med kylling.
Det kan også være greit å gå på Kontrollpanel -> Endre Valg (i menyen til venstre, under instillinger og valg) -> Trådvisningsvalg -> Standard avkorting for trådalder -> skift til "Vis alle tråder" (Dersom det ikke alt er gjort da, det lå ikke automatisk innstilt på dette tidligere, mulig det gjør det nå.)
Ja! Det håper jeg også på, jeg slet så innmari med den opprinnelige søkefunksjonen her inne (som sikkert utdaterer google ;)) i starten at jeg holdt på å klikke i vinkel, men begynte bare å bruke google, og søkte alt på +lavkarbo. :)
Det kommer vel til å skje etter hvert, og den baren som er der oppe nå kom vel sånn kjapt opp etter litt press. Men TTT, og sånn er det jo når vår superflinke admin som tar seg av alt det tekniske her inne også har jobb og familie, som de fleste av oss.
Men jeg prøver å spre ordet om at den finnes så godt jeg kan!
Ellers, sånn i forhold til trådtemaet, så synes jeg det kan være litt begge deler her inne. MEN jeg anser det overhodet ikke som den generelle stemningen her inne, langt i fra. Det handler vel mest om både noens måter å uttrykke seg på like mye som noens måter å lese ting på. Jeg tror på å trekke pusten og lese et svar to ganger, eller å bare ta the high road og la det være.
Jeg bruker i perioder mye tid og krefter på å prøve å hjelpe nye og forvirrede, men jeg må nok innrømme at spørsmål av typen "Hjelp! Hva skal jeg spise?" som det pekes til tidligere i denne tråden, hopper jeg elegant bukk over ... :o (Men jeg gidder heller ikke å bruke tid eller energi på å tyne vedkommende for tynt grunnlag).
Jeg har ellers ikke så mye forumserfaring utenom lavkarbo.no, og synes generelt det er stor takhøyde og mye velvillighet og vennlighet her inne. Det hender jeg er litt på kvinneguiden (men ikke så ofte lenger), og jeg har inntrykket av at forumet vårt framstår som en inkarnasjon av Moder Theresa i forhold. Makan til mye drøy bitching og personangrep, altså ...
Forumkulturen er så forskjellig rundt omkring. Jeg har vanket på andre fora hvor brukere hadde blitt utestengt for kortere/lengre tid av uttalelser som det ikke sies noe om fra administratorhold her.
Om det er bra eller dårlig? Vel - det kommer an på
Hvilken omgangsform brukerne kjenner seg komfortable med - for forumet er summen av brukerne. Som regel vil "veteraner" telle mer enn "noviser" i en sånn diskusjon.
Hvordan man ønsker forumet skal framstå ovenfor nye forumbrukere. Det er en kjennsgjerning at man som ny forumbruker gjerne er mer vár og forsiktig. I et forum hvor ikke tilmeldingen er så stor som her vil man dermed gjerne ivareta nye mer og kanskje strekke seg litt lenger? (Også tålmodigheten når det gjelder samme spørsmål for totusenåttehundreognittefjerde gang... og som novisen lett kunne finne via søkemotoren.)
Til 7. og sist er det admingruppa som må avgjøre hvilken tone man ønsker og være villige til å følge opp avgjørelsen. Uansett er det en vanskelig balansegang.
Ok at det er slike tråder her inne i ny og ne, så nyankomne medlemmer kan lese litt om hvilken mening andre har om dette. Sikkert lett å bli litt skremt av tonen i noen tråder her. Nå sikter ikke jeg til tråder som nye strater nødvendigvis. Hvis man blir lei seg og synes folk er frekke når man får råd om å lese i bøker eller tips om tråder som svarer godt på spørsmålet, synes jeg man er vel sårbar. Men i noen tråder hvor folk tipser og råder helt feil har det til tider vært veldig krast. F eks når folk råder til lite fett OG lite krabohydrater, her har de nok fått gjennomgå. I andre tråder kan medlemmer være virkelig uenige og diskusjonen går høyt og det kan bli krast der og. Når man som ny leser gjennom slike tråder kan man jo virkelig begynne å lure. Men jeg synes dette også er en veldig bra del av forumet, hvor diskusjonen går friskt og meninger kommer fram. Det jeg ikke liker så godt, er når det blir usaklig og gjerne når det går på person.
Nødvendigheten av å ha rom for slike diskusjoner her inne, er f eks å gjøre det helt klinkende klart at visse kostholdsretninger er direkte farlige og ikke forenlige med lavkarbo.no.
Jeg er veldig glad for lavkarbo.no, og alt jeg har lært og hatt nytte av her inne.
Jeg har lagt merke til at det kommer noen "spisse" innimellom alle gode svar og vink.
Så det med et smil myker opp innleggene, om man da ikke mener det spisst :D
Og så har jeg lurt på hvor grensa går for å poste nytt eller skrive inn i eldre tråder. For jeg har lest svar som "dette er en gaaaaaaaamel tråd" og oppfattet det skarpt.
Så om man da lager en ny tråd kan man få "søk opp, det ligger tråder om dette her fra før".
:o
Vær mot andre som du vill at andre skal være mot deg!
Det er ingen tvil om at det ordtaket er sant! <3
Vi skal støtte og gi hverandre råd, det er ikke alle som kan alt.
Det er derfor dette forumet finnes mener jeg, og viss noen begynner og hakke eller på peke noe, så synes jeg dette er synd.
Ingen er utlært , ikke en gang den dagen man går bort.
Tenker som så at det er et like stort mangfold her inne som i resten av verden. Det eneste vi har felles er kostholdet. Noen har en krassere måte å uttale seg på, noen er kortfattet og andre igjen har kanskje litt kort lunte og synes folk kan ta litt mer ansvar for seg selv.
Men, majoriteten her inne er skikkelig trivelige, hjelpsomme og suuuuuperhyggelige! Ferdig snakka :p
Nå har jeg holdt meg utenfor diskusjonen til nå, men denne måtte jeg bare kommentere litt!
Når jeg forteller at en tråd er gammel, er det som regel fordi den som kommer med et nytt innlegg i tråden ber om råd eller annen reaksjon fra trådstarter. Her som andre steder dukker folk opp og forsvinner igjen. Når jeg ser at det blir bedt om svar fra personer som ikke har vært aktive på 2-3 år, mener jeg jo slett ikke å være "skarp" når jeg forteller at tråden er gammel og man ikke kan forvente svar!
Når jeg forteller at ting har vært diskutert her tidligere, er det som oftest for å fortelle hvor vedkommende kan finne mange og gode svar på spørsmålene sine uten å måtte vente til noen gidder å svare i tråden.
Det tok feks meg lang tid å finne ut av dette med at tråder med liknende titler dukker opp om man scroller heeeeelt nederst på siden. Er ment som en hjelp til nye brukere når jeg forteller dem om den muligheten, ikke noe som helst annet!:)
Men angående de gamle trådene, mine innstillinger var slik (når jeg registrerte meg) at de ikke syntes. Dette måtte endres manuelt på kontrollpanelet. Kan være greit å vite at ikke alle nye ser alt :)
Det er ikke de trådene det snakkes om her, men..
Du kan gå inn på din egen profil ved å trykke på "nicket ditt". Trykke vidre på "statistikk" og der står det "Finn alle tråder startet at FrkMarge" eller noe sånt. Der får du opp en liste over tråder du har startet. Trykker du på "Finn alle innlegg FrkMarge har skrevet" får du opp alle innlegg du har skrevet i dine egne og andre sine tråder.
F.eks: Jeg vil si at mine kunnskaper om temaet "håravfall" er relativt greie. Jeg opplevde selv å miste omtrent 2/3 av håret mitt etter jeg begynte å gå ned i vekt. Jeg leste og leste og leste om det for å finne en kur. Jeg vet bittelitt om håravfall.
Det dukker opp nye tråder om dette værtfall annenhver uke. Jeg skjønner fortvilelsen. Jeg skjønner frustrasjonen. MEN: Det finnes omtrent ørten tusen tråder her inne som er "hjelp jeg mister alt håret + EVT. det må være ketosens skyld". " Man trenger ikke starte en ny tråd om dette, så når jeg ser tråd nr. 3 om det samme på to dager blir jeg litt frustrert og en anelse provosert, for det går an å søke.
Og dersom jeg mot formodning skulle finne på å svare at det går an å søke, eller du kan lese her eller der, og får til svar "hvorfor svarer du i tråden om du ikke kan svare på mitt spm?" eller "dette er jo en gammel tråd, vil ha ny info" At det var sa du? Da blir jeg sint og jeg må beherske meg for å ikke skrive en tordentale. Men jeg trenger jo selvsagt ikke lese disse trådene, jeg gjør jo ikke det. Jeg kan jo selvsagt bare la være å svare i det hele tatt eller gjøre en minsteinnsats for å kunne hjelpe noen andre med håravfallet. Det kan jeg jo. Så kan jo alle de andre la være å svare også. Det blir ett fint forum:)
Jeg nekter også nå konsekvent å svare på tråder som tydelig er skrevet av personer som ønsker quick fix, seile på noen andres kunnskaper, alt lagt opp i hendene, eller de av dere som tror at ketose er eneste lavkarboretningen, og de av dere som skal ned 2 pyntekilo ved hjelp av ketose og ikke vil høre på at det kanskje er smartere å velge en annen retning.
Hør her, jeg prøver så godt jeg kan å holde meg i skinnet, svare saklig eller ordentlig, jeg prøver å la være å lese tråder jeg vet vil provosere meg til å skrive en mil lang tilsvarspost på. Jeg prøver altså. Men noen ganger provoserer ting meg ultimat mye, og spesielt nå når jeg er nært opptil høygravid og sånn passe på felgen når det gjelder alt.
Jeg ser veldig godt poenget til Cherry. Kanskje har man brukt lang tid på innlegg/forklaringer/utdypinger om et tema en eller flere ganger før. Gjerne med lenker til relevant informasjon.
Jeg oppfatter det da som et ønske om å hjelpe når det henvises til andre tråder. Jeg har gjort det flere ganger når jeg ser at noen ikke har fått svar etter noen timer, og jeg ikke har tid (eller lyst til å bruke tid) på å skrive et utfyllende svar. Prøver å skrive hyggelig :)
Det er også flere emner som aldri blir gamle. Som hårtap, leggkramper, symptomene som mange får ved overgang til ketose, migrene som for mange blir mye bedre mm.
Og som Kitt så har jeg noen ganger henvist til lista med lignende tråder som dukker opp nede. Fordi jeg brukte tid før jeg fant de selv, og fordi jeg liker å hente informasjon flere steder for å gjøre meg opp egne meninger om noe.
Jeg ser også at det kan føles utrivelig noen ganger med knappe svar. Men jeg har oftere sett at noen kommer med spørsmål som tyder på at de har forstått lite av lavkarbo, noen har kommet med mer utfyllende svar. Ofte med lenker til relevant informasjon for å underbygge svaret. F.eks i forhold til "sunt fett" - mettet, umettet, omega3,6... Og da får tilbake omtrent at: "du er ikke fagperson, så du har ikke noe grunnlag for å uttale deg om det. Jeg vil ta litt herifra og derifra og vil at det skal virke. Ellers er det noe galt med lavkarbo.." Har noen tatt seg tid til å begrunne hvorfor de mener noe, og argumentet tilbake er at det er feil "fordi det vet alle" - så reagerer jeg. Beklager, det var litt frustrasjon fra meg, Men jeg føler absolutt at problemstillingen går litt begge veier. Ikke bare at det er flere av de "gamle" her som er frekke.
Og som det er påpekt over her, det går nok mere på at vi er forskjellige som mennesker. Og at når vi skriver så mangler tonefall, smil, kroppsspråk. Og at forskjellige fora får "sitt språk".
Når det er sagt, så slenger jeg ut en ide om å klistre litt flere tråder. Nybegynnertråden til arnakristin blir det jo lenket til hele tiden, uten at jeg har inntrykk av at det føles frekt?
Kanskje vi kan bygge opp tråder som klistres om leggkramper, migrene, hjertebank, hårtap, irritabel tarm og andre ting mange lurer på?
Det skal alltid være lov å spørre om ting, og jeg synes man bør svare høflig.
kanskje ikke rett plassen å spørre her, men flere som synes diett.no er rar? jeg får ikke opp hva jeg bør ligge på i kalorier for å ned i vekt, bare hva jeg må ligge på for å beholde min nåværende vekt
Jeg synes dette forumet har en til tider mye barskere tone enn det andre forumet jeg er på, og synes noen ganger folk kan være urettmessig oppfarende :p Men det er stort sett i god mening, og det er heller ikke nødvendig å ta alt til seg - det er tross alt et forum.
Jeg synes ikke det er rart at fok svarer krasst eller med store ord når spørsmålene som blir stilt er svart på 1000 ganger før, eller når noen forventer å få alt servert, typ "Hva skal jeg spise?" uten noe mer info eller konkret problemstilling. Ja, forumet er kronglete å søke i, i tillegg er det en litt rotete forumkultur, hvor nye spørsmål blir stilt i tråder med helt andre titler, og man må lese mye for å få svar på spørsmålene sine. Men det er sånn forumet er, og min holdning er at man kan enten like det, være med å forbedre det, eller ikke være her i det hele tatt.
Et annet søketips er et site-søke i google. Gå inn på google.com, skriv
site:lavkarbo.no spørsmålet ditt
Da får du treffene som et vanlig googlesøk, men kun fra lavkarbo.no ;)
Jeg synes det er fint at vi kan ta opp vanskelige temaer jevnlig så man kan få blåse ut litt frustrasjoner og meninger, og i større grad FORSTÅ begge sider i et tema man kan være litt uenige i :)
Hvis forumet hadde klart og vært det snilleste - søteste - alle føler alt er fantastisk hele tiden burde vi puttet det på flaske og solgt det til høystbydene ;)
Dessuten er forumet så bra FORDI vi er forskjellige! ALLE er velkomne, følsomme nybegynnere, krasse veteraner, snille av alle slag - det er plass til alle! Så lenge vi tar opp ting når det blir HELT feil - så kan man ikke forlange mer.
Jeg har vært på forum som har vært så bitchy at man VIRKELIG måtte passe ordbruken sin for å ikke bli misforstått og halshugd.... :eek:
Jeg også, Dagbladets diskusjonssider f.eks. Jeg syns faktisk det er i overkant mye klapp og klem her inne jeg :D. Men så er jeg fan av å kalle en spade for en spade i real life også jeg da. Og å diskutere sak fremfor person.
Forøvrig trodde jeg at forum med overtall av jenter ofte gjorde de pusete, men etter å ha søkt på ende gravid/mammaforum må jeg si at her inne er det rimelig mildt og hensynsfulle i forhold!
Jeg har bare erfaring fra gravid og mammaforum og her inne er det jo rene englegården i forhold. Tar du opp en gammel tråd her, får du link til en nyere eller "Denne tråden er fra 2007". Tar du opp en gammel der får du: "Skjønner ikke hvorfor folk på død og liv skal ta opp disse gamle trådene HELE TIDEN???:rolleyes::o:rolleyes::mad::snill:"
Og fullt av 18-19 åringer som kaller andre stokk idiot fordi de var dumme nok til å drikke kaffe med koffein under graviditeten f.eks. :eek: er det rart det blir krig? :rolleyes:
Lurer foresten på hvilke gravid/mammaforum dere er på, mitt prøver/gravid/foreldreforum er veldig koselig. Bortsett fra i diskusjonsdelen, der går det hett for seg!
Det er jo akkurat sånn googlesøkeboksen øverst på siden skal fungere! (Bortsett fra at du slipper unna med å kun skrive søkeordene, alle treffene er fra forumet :))
Jeg er ikke på noe, men googler mye babyspm og da kommer det endel forumtråder opp. Men de har igrunnen ikke frista til registrering noen av de. :rolleyes:
BIM holder jeg meg langt unna, har ikke sett verre krangleforum. Det var like ille i 2003 da jeg ventet min første.
Også er det noen forum jeg har unngått fordi det er lov å ha kjempesignaturer hvor folk viser frem sine små gull( det er koselig), men det er så slitsom å lese når innlegget opptar 15cm i høyden på skjermen. Slike forum er skikkelig irriterende å lese på..
Jeg må innrømme at jeg sier i fra dersom noen drar opp en tråd fra 2005 eller så og spør direkete til hovedinnlegger( som gjerne IKKE er her), eller der hovedinnlegger for 2 år siden spurte om råd på sin meny. Det er utrolig mange som ikke ser på datoen på når tråden ble startet. Hovedinnlegger har gjerne ikke bruk for de rådene nå...
Ellers har jeg faktisk aldri vært på noe annet forum hvor det er så lite positivt å starte nye tråder. De andre forumene jeg er på har til og med en funksjon som forteller at denne tråden ble sist svart i for så og så lenge siden, er du sikker på at du vil poste.
Det er lov å søke og lete litt selv, og det er mange dårlige til, men det burde være lov å starte ny tråd uten å få krasse svar. Jeg svarer gjerne på det sammen igjen og igjen.
Men innlegg som oser av at hovedinnlegger ikke har lest noe,men enda bedyrer at de følger kuren til punkt og prikke og lurer på hva de gjør galt er vanskelige å svare på. For de oppgir sjelden HVA de spiser og i hvilke MENGDER de spiser eller om de faktisk er overvektige i det hele tatt. Hvordan skal noen vite hva folk gjør galt når de ikke oppgir hva og i mengde? Det hjelper ikke så mye å si at man spiser kylling, biff, agurk, paprika, fløte, smør og ekte majones når mengdene uteblir. Forholdene mellom matvarene er utrolig viktig for å vite hva som kan være feil. Ofte kan det jo være nettop fordeling mellom protein, fett og karbo som er feil eller at vedkommende spiser alt for lite.Eller at man spiser mye av en matvare vi vet kan være vektstopper.
Ellers liker jeg meg veldig godt her inne og synes dette forumet er en av de koseligste jeg er på.
Støtter denne fullt ut.
Jeg trålet igjennom en god del av de klistrede trådene her inne når jeg fant forumet.
Jeg vil gjerne legge til at det er en del av oss som ikke er vokst opp med og aldri har fått noen opplæring i bruk av pc annet enn det man har prøvd seg frem med selv.
Selv er jeg en av dem.
En del ting har jeg jo tilegnet meg, men i en del emner er min kunnskap veldig mangelfull, bl.a. å bruke søkemotorer.
Jeg kunne tenke meg en "søk i forumet/søk på google for dummies" også???:o
Med typiske spørsmål som "hvordan finner jeg min egen tråd?":rolleyes: osv? og teskjeforklaring på hvordan man gjør det?
Og en tråd som omhandlet det som går under betegnelsen "partystoppere" her inne? Noe alla "Hva kan være årsaken til at jeg ikke går ned i vekt?"
Sikkert flere gjengangertemaer også som folk irriterer seg over...
Forresten mitt gravidforum var BIM, og der er det regelrett mobbing!!! :mad:(Anonymforumet da, riktignok, ikke resten av forumet)
Og en liten ting, det kommer sikkert ti femten hjelp jeg går ikke ned - se på menyen min tråder pr dag i perioder. Det kan faktisk hende at et svar andre har fått gjelder det du lurer på også. De færreste er sååååå unike... ;)
Dessuten irriterer jeg mer over de som ikke veier maten, men likevel er skråsikre på hvor mye av de forskjellige næringgsstoffene de får i seg. :rolleyes:
Sjeldent jeg irriterer meg over tråder....bare overser og svarer i de jeg synes jeg kan gi noen svar i.
Men jeg svarer ikke så mye i nye tråder da...;)
Men da jeg var ny her, så var jeg en ganske så klønete forumbruker, det var det første forumet jeg var med i. Så jeg så ingen av nybegynnertrådene og det tok faktisk lang tid før jeg så hele forumdelen :lol: jeg hoppet rett inn på bloggen, og der er det jeg oppholder meg mest. Der har jeg fått god hjelp i starten, fått personlige venner jeg har kontakt med her i byen. Og jeg spurte om det meste jeg lurte på, og fikk god hjelp. Men jeg delte jo også, fortalte hvordan rådene hadde hjulpet meg f eks. Så kanskje det er et tips til dere som spør, å oppdatere og fortelle hvordan det går? Det hjelper også godt å takke for råd og gi noen positive tilbakemeldinger om man har fått god hjelp.
Jeg synes ikke det er mange krasse svar her, heller. En sjelden gang. Å skrive at en tråd er gammel, eller at det finnes mange tråder om emnet, er ikke krasst.
Det er noe jeg vil bli flinkere på, for det er så hyggelig når man har brukt tid på å gi råd, å få en oppdatering!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.