lucifine sa for siden:
Noen som har noen tips? Ingenting frister (bare cola zero for det fjerner slim, men jeg kan ikke pimpe på det hele dagen). Noen som har tips til enkle supper, matretter eller hvasomhelst?
lucifine sa for siden:
Noen som har noen tips? Ingenting frister (bare cola zero for det fjerner slim, men jeg kan ikke pimpe på det hele dagen). Noen som har tips til enkle supper, matretter eller hvasomhelst?
Kitt sa for siden:
Fra Gerds oppskrifter Chilisuppa er rå når man har vondt i halsen. Bedøver alt fra drøvlen og ned!;)
lucifine sa for siden:
Takk!!
Yonah sa for siden:
Jeg har knapt klart å spise i det hele tatt ved halsbetennelse( og det har jeg hatt 10 ganger siden høsten 2009..), og når jeg klarer å spise ender det med nudler.. Men jeg blir altså så dårlig at jeg er sengeliggende i mange dager etter oppstart av pencilin da.
Prøv deg på div supper, hurtigis( frosne bringebær, 1 egg og fløte til det dekker bærene+ søtning, mos med stavmikser) og vann med smak av noe slag.
Jeg har ikke klart å spise noe særlig lavkarbo ved halsbetennelse, når jeg orker mat igjen og prøver å spise, så svir det så fælt at jeg ikke klarer å svelge..
Riktig god bedring!
smgj sa for siden:
Hjemmelaget iskrem? Jeg synes kaldt hjelper (og konjakk.. men det er langt fra lavkarbo).
lucifine sa for siden:
Nå er jeg på min andre pencillinkur og er like elendig.. Feber, svimmel og dehydrert da jeg ikke får det til å svelge noe pga klumpen i halsen. Hurrah..
Var hos legen i går og tok en haug med blodprøver, men måtte finne denne tråden for å se datoen på innlegg nr 1. Det har virkelig gått en hel mnd nå.. TRAGISK.
Nerthus sa for siden:
Har du kul i halsen også eller er du bare veldig opphovnet? Kan det være en halsbyll? Da vil ikke penicillinen klare og ta den (been there gitt....). Jeg hadde kronisk halsbetennelse i mange måneder før jeg endelig fikk innvilget fjerning av mandler da jeg var 17.
Etter en måned, dehydrering og fremdeles feber selv med penicillin ville jeg bedt om å bli sendt videre til øre-nese-hals spesialist.
god bedring :klem: fra meg!
Alynna sa for siden:
Varm kyllingsuppe er godt synes jeg da. kan gjøres enkelt med buljongterning, vann, litt grillet kyllingkjøtt, 1 ts tomatpure, 1 ts eddik/sitronsaft, litt søtning (2 ts sukrin?) noen småbiter av gulrot, persillerot, litt mer strimlet kål og salt, pepper og et dryss med krydder du liker, f.eks provence. Legg til fett med f.eks en dl fløte, et "smørøye" av creme fraiche eller revet god ost oppi, og lur i 2 ss kokosfett uten smak (pure eller delfiafett), tipper kokossmaken kan bli litt mye når man er syk. Smør tror jeg for og kan bli litt mye.
En energirik, men mild kremet sopp-, brokkoli-, asparges-, spinat- eller blomkålssuppe er også noe man kan tåle. Buljongterning, vann, fløte, salt, pepper, halv løk + grønnsak eller sopp. Litt sitron og søtning og salt igjen.
En frisk tomatsuppe kan funke om man synes det over er kvalmt. 1 boks tomater, fyll samme boks med vann, kok opp med 1 kyllingbuljongterning, 1/2 løk, 1 dl fløte (blir ikke kvalmt her, bare reduserer den skarpe smaken), en halv chilli og et fedd hvitløk om du er mest opptatt av å rense opp i luftveiene og halsen. Smak til med søtning og salt.
Stavmikser på alt utenom sopp og kyllingsuppe. Tar ca 15 minutter og er de letteste lavkarbosuppene jeg vet om. Man kan lure oppi et kokt egg delt i to, oppi flere av suppene for mer mat.
Alynna sa for siden:
Jeg har fjernet falske mandler (polypper) da jeg var 4, og tror jeg har fått det igjen gradvis nå. Det plager meg litt om natten, og får man den minste vanlige luftveisinfeksjon så det hovner opp, blir det slitsomt å puste og det går utover almenntilstanden. Skal få det undersøkt. Be om å få gå til ønh-spesialist som Nerthus skriver.
Jeg fik også streptokokker i russetiden, og etter det ble mandlene (de "ekte") ganske så redusert, slik at også virusinfeksjoner merkes ganske godt i halsen. Penicillin virker ikke på virus, det eneste som virker på meg da er varme sokker, varm seng, varm dusj og skjerf om man må ut. Helst så mye ro som mulig. Litt fribol halsdrops er lindrende.
Yonah sa for siden:
Fikk du medisiner godt nok fordelt utover dagen?
Jeg har hatt 3 runder på rappen hver gang jeg har hatt streptokokker, sannsynligvis pga jeg fikk sterke tabletter morgen og kveld, og ikke godt nok fordelt, så da har jeg fått det igjen noen dager etter endt 10dagers kur.
Håper du får tatt kverken på dette nå!
lucifine sa for siden:
Har vært hos øhn spesialist pga at jeg har masse arrvev der det samler seg puss pga mange halsbetennelser, pleier å få halsbetennslse, øreverk, bronkitt hvert år jeg.. Jeg fikk altså henvisning om å ta mandlene. Fikk et brev fra sykehuset at jeg ikke er prioritert og at det var et års ventetid. Tror det er et år siden så jeg har bedt legen min om å purre litt. Jeg føler at dette er anderledes enn det jeg pleier å ha. Har en sabla stor og hoven klump på den ene siden av halsen (du kan se den på utsiden) og slimet er så seigt at jeg til tider ikke får puste (for å ikek snakke om spise noe. Alt er en kamp. Det er vondt å spise, drikke, svelge.. Er skikkelig dehydrert nå, visste ikka at tiss kunne bli brun :O ). Det er ikek streptokokker for det testet han i går, han trodde kanskje noe mytoplasta greier men jeg skal ringe i morra og få prøvesvarene. Jeg er svimmel og har feber på 39 (vanlig kroppstemp pleier være 36,5). Har prøvet å lidndre med varmt og kaldt men ingenting hjelper.. Eller det vil si i dag kjøpte mannen en cola zero til meg, det hjalp til å fjerne en del av det seige slimet.. Det er så seigt at jeg snorker/surkler når jeg ligger selv om jeg er våken. Beklager detaljer her..
Reason sa for siden:
Jeg skal ta et par visdomstenner til uka, og da er planen å hamstre fløte og smør for å lage Gerds fløtegrøt. Nam! Blir nok også en del av den ferdige Nordfjord blomkålsuppa på Rema 1000, tenker jeg. Enklere blir det vel ikke!
Og god bedring, høres ut som en skikkelig kjedelig situasjon :/
Nerthus sa for siden:
Det kan hende at du har fått deg en halsbyll altså, og den må du inn på sykehuset og få tømt før det blir så trangt at du virkelig ikke får puste... føler du at det nå er så trangt at du får lett panikk med jevne mellomrom fordi det er så tungt og få inn luft, dra på legevakta asap!
Blir bekymret for deg jeg - har ligget slik selv - og fått beskjed fra legevakt som kom hjem at om det ble så trangt at jeg ikke fikk puste måtte jeg komme på legevakta snarest så de fikk tømme byllen, jeg fikk nemlig ikke til å gape ordentlig (fikk maks lillefinger mellom tennene), sånn at det ble vanskelig og få i seg mat annet enn tynn suppe etterhvert.
Hva sier fastlegen din da? Tror han at prøvene vil kunne si noe om hva som er problemet når halsen din er en svær hoven smertefull klump og du har feber og er dehydrert, OG penicillin ikke har hjulpet? Nei, dra til legevakta og si at du får ikke puste lengre så får du hjelp der!
Blir veldig engasjert på dine vegne kjenner jeg ;) Hører at du er bekymret selv også selv om du prøver og holde kontrollen... Håper det ordner seg snart!! :klem:
lucifine sa for siden:
Takk for svar Nerthus! Er bekymret for jeg skjønner jo at det ikke skal være sånn! Kan ikke spise rømmegrøt og blomkålsuppe for det inneholder fløte som lager mer slim og da får jeg ihvertfall ikke puste! Har sovet litt oppreist i natt (og hele dagen frem til klokka var halv fire) og det har fungert. I dag morges gikk jeg på do og ble så svimmel og kvalmen at jeg måtte sove på gulvet en halvtimes tid. Feber er på 39 nå. Er ikke normalt dette?? Crp var på 56 og alle prøvene var negative. Så jeg tror du har rett jeg. Hva er en halsbyll egentlig?
lucifine sa for siden:
Æsj har lest litt på nett.. Stikke hull på hørtes lite kult ut.. Men hva er sjansen for at denne pencillinkuren greier det som den første ikke fikk til?
Oppsiden: jeg har gått ned over fem kilo siden dette tullet begynte :knegg: Spørs om det kommer rasende på igjen når jeg begynner å spise skikkelig?
Nerthus sa for siden:
Her kan du lese mer om halsbyll. Ikke så uvanlig ved halsbetennelse, det er en infeksjon som sprer seg til vevet nær mandlene.
Jeg måtte ta hull på min, kjapp og effektiv affære som ble gjort på legevakten i mitt tilfelle av en ønh spesialist. Er den kommet for langt, vil ikke penicillin kunne avhjelpe. Jeg kunne heller ikke ligge og sove, men måtte sitte så oppreist som mulig, ellers følte jeg at jeg ble kvalt.
Du er såpass dårlig, og har så høy feber at jeg mener du bør dra på legevakten, evt komme deg inn til fastlegen i morgen og spørre om det kan være en halsbyll. Ikke vanlig at fastlegen kan ta hull på den, spørs hvor dyktig han/hun er...
Ved vanlig halsbetennelse ville du allerede begynt og føle deg bedre nå, så få det sjekket ut! Klarer du og gape ordentlig, eller er det noe som stopper gapingen? Min byll lå "inne i munnen", ved siden av hullet ned til svelget, så den må ikke sitte helt bak i halsen. Hadde forferdelig smak i munnen, samtidig som jeg snakket grøtete. Spesielt det at det var så vanskelig og puste var det verste.
Nerthus sa for siden:
Har du fått annen type penicillin, eller sterkere dose? HVIS det er en halsbyll og den har utviklet seg for langt klarer ikke penicillinen og ta den. Stikke hull tar et lite sekund bare, du rekker ikke kjenne at du får særlig vondt, smaken av materien er egentlig det verste.
lucifine sa for siden:
usj magen vred seg bare av tanken. Ja skal ringe legevakt og høre hva de mener. Jeg har virkelig ikke tid til å være syk og ihvertfall ikke SÅ dårlig! Fikk en annen type pencillin enn sist, har perioder der jeg føler meg litt bedre men så går det nedover igjen. Klumpen ligger helt bak og under kjeven så jeg kan åpne munnen nokså ok (har sår i begge munnviknene, sikkert pga dehydreringen så det stopper seg litt der).
Nerthus sa for siden:
Sjekk det ut og oppdater oss (meg ihvertfall). Du blir raskt frisk OM det er halsbyll og OM de må tømme den altså!
lucifine sa for siden:
Ja det skal jeg gjøre!
lucifine sa for siden:
39.1 i feber men jeg tror det løsner litt nå!! Drakk litt vann nå nettopp, kjenner at kulen er litt mindre vond.. Skal sove nå, håper den gode trenden fortsetter...
Nerthus sa for siden:
Det håper jeg også! God bedring!
lucifine sa for siden:
Ja nå går det den rette veien, jeg kjenner tydelig bedring i klumpen og det går ann å svelge nå! Yey! Tror feberen er borte også i dag. Så rart, det måtte likosm toppe seg for å gi seg..? Åhh håper dritten er helt borte til Søndag kveld.. Skal være alene med snuppa og på jobb..
Yonah sa for siden:
Så godt å høre at du føler deg bedre!
lucifine sa for siden:
Så da var lykken noe kortvarig. Onsdag var jeg tilbake hos legen og fikk en annen type piller. Antibiotika tror jeg. Det har ikke slått helt ut sånn som sist men jeg kjente det i ørene og i halsen. Hoster mer nå. Det er en rar hoste som gjør meg hes, men som ikke ligner bronkitthosten jeg er vant med. Den er mer en slags tørrhoste men jeg kjenner periodevis at den er hard (om dere skjønner?).
To pencillinkurer og en antibiotika kur senere, burde jeg ikke vært heltforbannafrisk nå?? Har lite smerter nå, er bare slapp og det er denne hosten. Antibiotikaen stoppet resten kjapt. Crp var en ynklig 17 da vi målte på Onsdag. (Føler meg hyperkonder ja)
Kitt sa for siden:
Er det tatt prøver for mycoplasma lungebetennelse?
Vet det går nesten overalt for tiden. Man blir hanglete og småsyk med slapphet, småfeber og vond hoste aldri så lenge. Gubben og jeg hadde det for 11 år siden (vet det fordi vi kjøpte huset mens vi var syke:p) og så slapp og halvsyk med hoste og elendig form tror jeg jeg ikke har vært mange ganger i mitt liv!
Det krever en spes type antibiotika for akkurat denne typen lungebetennelse, så det kan være derfor du er tilnærmet frisk av andre ting mens dette henger igjen!
lucifine sa for siden:
Vet legen har snakket om det kunne være det, har bare antatt at de testet for det? vet bare at alle prøvene mine kommer tilbake "fine" og gjør at jeg føler meg enda teitere og enda mer hyperkonderete.
Kitt sa for siden:
For all del, ikke føl deg hypokondrete!:eek:
Er ikke sikkert at du er testet! Har du fått sånn diger q- tips laaaaangt ned i nesa?
Hvis ikke, er det lite sannsynlig at det er teste!
Er det tatt røntgen av lungene dine feks? Gubben fikk lett stumme lungebetennelser før han fikk astma- medisiner som faktisk virket. Kun astmalegen som hadde vett på å sende han til røntgen. Samme lege som oppdaget mycoplasma- lungebetennelsen også, faktisk!
lucifine sa for siden:
Tok en qtips ned i halsen? Er det godt nok elle rmå det være i nesen?
Tingen som plager meg mest, ja enda mer enn at jeg selv er syk, er at min treåring hoster helt maken til meg. Hun har vært forkjølet, hatt øyebetennelse og hatt en hoste som ikke gir seg i løpet av den siste mnd.. Litt ekkelt syntes jeg..
Tenk om det er sånn Mycoplasmadritt da?
Hva er symptomer en skal se etter?
Kitt sa for siden:
Den i halsen var vel for å sjekke for streptokokker, tenker jeg!
Typisk om snuppa også har det, pleier ofte å ramme hele familien, denne mycoplasma- greia + at den varer leeeeeenge uten behandling!
lucifine sa for siden:
Var redd du skulle si det ja..
Kitt sa for siden:
Sorry!:nedfor:
Skal jeg slette innlegget?;)
Be om å få det sjekket, du! Ikke sikkert det er noen vits å behandle når det har gått såpass lang tid, men greit å finne ut av uansett!
Masse god bedring til både snupp og mamman sin!:klem:
lucifine sa for siden:
Takk så masse! Det er utrolig greit å få litt råd, føler meg litt mindre teit nå som jeg skal ringe legen enda en gang. Herremin hva legen må tro om meg :knegg:
Heldigvis er hverken Snuppa eller jeg helt ødelagte men det er klart at hostingen påvirker nattesøvnen noe.. Får ringe legen og få time og ta henne med meg slik at de kan sjekke oss begge ordentlig. Jeg har astma bronkitt og pleier å være utsatt for allslags luftveissykdommer så dersom jeg har dette mycoplasma så hadde jeg ikke vært det minste overrassket. Snuppa får alltid det jeg får for en eller annen merkelig grunn.. Kanskje fordi hun har refluks? De sier at immunforsvaret ligger hovedsakelig i tarmene?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.