Så man skal faktisk telle kalorier av kostfibrene? (I så tilfelle blir jo alle mine egne "definerte matvarer" feil, og da er det mulig jeg gir opp:P )
Hva er organiske syrer?
Det er noen feil i diett.no, så mulig du har tastet inn noen matvare som har et annet energiinnhold enn det du har regnet med. Litt her og der kan bli den forskjellen du fant.
De tallene du bruker (9,4,4) er ca-tall/gjennomsnitter, så det blir vanskelig å sammenligne hvis diett bruker mer nøyaktige tall for hver enkelt matvare.
Forøvrig regner man (igjen i gjennomsnitt) 2kcal pr gram kostfiber. Dette er - som sagt - et gjennomsnitt basert på et standard norsk kosthold, så noen fibertyper vil gi tilnærmet 0kcal, mens andre vil gi noe høyere enn 2kcal:)
Ingen grunn til å gi opp for det vel. Går fint an å gå ned uten å telle noe som helst. ;)
(Å lage mettende, "kjedelig" mat av skikkelige råvarer... ikke melk, sukker eller mel, ingen alkohol, juice eller tørket frukt/nøtter (untatt macademianøtter) og maks 250g frukt daglig gjorde susen for meg. ;) )
Nei jeg gir ikke opp kostholdet, men etter et langt platå på 8 mnd, der jeg også har gått opp 4 kg, (etter 20 kg nedgang), så valgte jeg å bli bevisst på kaloriinntaket, og det å få en riktig balanse på næringsstoffene -> 75/20/5.
Derfor bruker jeg diett.no.
Nå forstår jeg at kcal bare er en pekepinne, og at jeg fortsatt må lytte til kroppen.
Ah - jeg kjente ikke forhistorien din. Viktig å lytte til kroppen - men det er da også sannerlig viktig at verktøyene man bruker er riktige. Jeg visste heller ikke at det var gjennomsnittsverdier. I min enfoldighet trodde jeg at 1 g protein ga en forutsigbar mengde energi uansett hvor proteinet kommer fra. Men det er kanskje vel så logisk at kroppen ikke nødvendigvis oppfatter og behandler kjøttprotein på samme måte som hveteprotein... :confused:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.