< Tilbake til oversikten

Ang. diett.no

rut311 sa for siden:

Jeg har nå flere dager lagt inn maten min på diett.no.

Men idag tok jeg en manuell utrekning av de energigivende stoffene som er:

-Fett = X x 9
-Protein = X x 4
-Karbohydrater = x x 4

For det er kun disse som gir energi sant?

Utregningene gir meg 2 forskjellige svar.
Diett.no mener at jeg har en kcaltotal på 2137, mens min egen utregning gir en kcaltotal på 1912.

Regner jeg eller maskina feil?

smgj sa for siden:

Har du noen alkoholenheter dissse dagene? ;)

I så fall gram alkohol x 7...

Edit:
Se også tabellen i wikipedia om kalorier i polyoler, fiber og organiske syrer.:
en.wikipedia.org/wiki/Food_energy

rut311 sa for siden:

Ingen alkohol!

Så man skal faktisk telle kalorier av kostfibrene? (I så tilfelle blir jo alle mine egne "definerte matvarer" feil, og da er det mulig jeg gir opp:P )
Hva er organiske syrer?

Yonah sa for siden:

Det er noen feil i diett.no, så mulig du har tastet inn noen matvare som har et annet energiinnhold enn det du har regnet med. Litt her og der kan bli den forskjellen du fant.

rut311 sa for siden:

Jeg sjekker jevnt over matvarene jeg bruker, og legger inn dersom jeg ikke finner det som stemmer overens med matvaredeklarasjonen på matvarene mine.

rut311 sa for siden:

Næringsinnhold

Energi 2252 (Utregna av diett.no)

Fett 166g x 9 = 1494
Karbohydrat 20.3g x 4 = 81,2
Kostfiber 0g
Protein 104g x 4 = 416

<u>=  1991, 2</u>

Her er det e differanse på 260,8 kcal!

lifejack sa for siden:

De tallene du bruker (9,4,4) er ca-tall/gjennomsnitter, så det blir vanskelig å sammenligne hvis diett bruker mer nøyaktige tall for hver enkelt matvare.
Forøvrig regner man (igjen i gjennomsnitt) 2kcal pr gram kostfiber. Dette er - som sagt - et gjennomsnitt basert på et standard norsk kosthold, så noen fibertyper vil gi tilnærmet 0kcal, mens andre vil gi noe høyere enn 2kcal:)

smgj sa for siden:

Ingen grunn til å gi opp for det vel. Går fint an å gå ned uten å telle noe som helst. ;)

(Å lage mettende, "kjedelig" mat av skikkelige råvarer... ikke melk, sukker eller mel, ingen alkohol, juice eller tørket frukt/nøtter (untatt macademianøtter) og maks 250g frukt daglig gjorde susen for meg. ;) )

rut311 sa for siden:

Nei jeg gir ikke opp kostholdet, men etter et langt platå på 8 mnd, der jeg også har gått opp 4 kg, (etter 20 kg nedgang), så valgte jeg å bli bevisst på kaloriinntaket, og det å få en riktig balanse på næringsstoffene -> 75/20/5.
Derfor bruker jeg diett.no.
Nå forstår jeg at kcal bare er en pekepinne, og at jeg fortsatt må lytte til kroppen.

smgj sa for siden:

Ah - jeg kjente ikke forhistorien din. Viktig å lytte til kroppen - men det er da også sannerlig viktig at verktøyene man bruker er riktige. Jeg visste heller ikke at det var gjennomsnittsverdier. I min enfoldighet trodde jeg at 1 g protein ga en forutsigbar mengde energi uansett hvor proteinet kommer fra. Men det er kanskje vel så logisk at kroppen ikke nødvendigvis oppfatter og behandler kjøttprotein på samme måte som hveteprotein... :confused:

rut311 sa for siden:

Ja, jeg ble litt usikker nå, men velger nå å bruke diett.no som en pekepinne.

Nerthus sa for siden:

Send en epost til diett.no. Jeg har tidligere kommentert link-feil i systemet deres, og fått hyggelig svar tilbake ganske raskt :)

Si gjerne fra hva de sier tilbake :)

rut311 sa for siden:

Da har jeg sendt mail!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.