Må vi absolutt løpe til legen og ta masse prøver når vi lever på lavkarbo? Det må jo være greit å kjenne på kroppen og formen om man føler seg i god form :confused:
Har ikke tatt en eneste prøve utover det som man normalt tar i forbindelse med et legebesøk. Er frisk og i god form, som faktisk blir bedre og bedre etter som kiloene forsvinner. :rolleyes:
Tror å løpe til lege for å ta prøver om man ikke har noen andre tilleggsplager er unødvendig....
Jeg så ikke behov for å ta blodprøver da jeg begynte, jeg heller - men skulle på sett og vis ønske jeg hadde gjort det, så jeg selv hadde kunnet se utvikling og endring i forskjellige ting. Om du ikke er så nysgjerrig, er det jo ikke noe å tenke på.
Det du risikerer å oppleve er at om du blir syk på noe tidspunkt og får påvist feks en vitamin-mangel, kan lege velge å klandre kostholdsendringen din "automatisk", uten at det nødvendigvis stemmer. (Det har vært noen tråder med sånne historier her inne...) Så om jeg hadde begynt kostholdsendring i dag, hadde jeg bedt om å få tatt blodprøver av den grunn - det er altfor slitsomt å krangle med leger. :p
Jeg tok ikke noen prøver da jeg startet, og angrer litt på det nå. Da jeg var hos legen sist, første gang etter at jeg startet på lavkarbo for et år siden, tok legen uoppfordret en hel rekke prøver. Skulle gjerne hatt noe å sammenligne dem med, for jeg tror de er bedre nå enn de var, og det hadde virkelig vært noe å slå i bordet med om noen mener at lavkarbo (ketolyse) er farlig og øker f.eks. kolesterolet.
Enig i at du ikke MÅ, men som du ser så finnes det grunner til å gjøre det allikevel. Jeg tok masse prøver før jeg begynte og bla har FT4, som sier noe om forbrenningen, økt fra 13 til 18 i dag! I tillegg hadde jeg da lavt B12 og folat,som også normaliserte seg i løpet av 3 mnd.
Mitt kolesterol er like fint og lavt i dag etter to år som før jeg endret kosthold :) Greit og ha argumentasjon om noen kritiserer kostholdet ditt, spesielt om legen din gjør det :)
Jeg har ikke tatt en eneste prøve i forbindelse med kostomlegging. Ketogen kost gjør i allefall ikke ting verre. Det er sukker, hvitt mel og stivelse som ødelegger kroppen min, ikke sunt fett, grønnsaker og animalsk protein. Menneskekroppen er skapt for å spise kjøtt og det vi finner av grøntfòr som er lett tilgjengelig..
Bare et lite innskudd fra sidelinjen her:
fT4 sier ikke noe direkte om forbrenningen. fT4 er lagerhormonet og det må omdannes til fT3 (skjer i praksis ved at et jodatom skjæres av fra molekylet) før det er noe "futt" i det. Et bra lager med fT4 er kjekt, men det garanterer altså ikke et godt stoffskifte - selv om man uomtvistelig er nærmere. ;)
Takk smgj, ser jeg er litt "lettvint" i forklaringene mine innimellom ;) Skulle heller bare kommentert endringen, fordi legen vurderte og sette meg på medisiner...
Ja for å ha noe å "slå i bordet med" hadde jo vært greit :D Tok noen prøver like etter at jeg var begynt med lavkarbo, men det var pga av tidligere jernmangel. Så kanskje jeg skulle tatt nå allikevel da, så kunne jeg kanskje triumfere litt :D :p :rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.