hei, jeg har nå praksis i barnehage, spiser frokost rundt 7-8 tiden, lunsj ca kl 12 også middag mellom 4 og 8, er det dumt hvis det går mer enn 6 timer av og til mellom lunsj og middag, skal til en kompis fredag og vi bruker som regel ikke spise middag da før til ca rundt idol begynner, vil bare ikke ødelegge forbrenningen min og føler lavkarbo er supert for meg
En god tommelfingerregel er å spise når du er sulten og stoppe når du er passe mett. Det betyr at det i utgangspunktet ikke er noe som heter så og så mange timer mellom måltidene. Det kan tenkes at du trenger et lite mellommåltid før middagen kommende fredag, og det ser jeg på som ganske sansynlig, men da kan du kanskje ty til et lite lovlig mellommåltid?
Forbrenningen din forteller deg når den trenger påfyll. Det er jo nettopp det som er så fint med å fylle på nettopp når sultfølelsen kommer. Da ønsker kroppen mat. :)
merker bare at jeg er sulten ved at det rumler i magen jeg, ellers merker jeg ikke noe særlig sult, så jeg trenger ikke mellomtid hver dag da for å si det slik?
tror jeg får legge inn så det blir 4 måltider daglig, slik at jeg slipper å blande osv med mye, også hender det ofte jeg trener på kvelden og, merke rogså at jeg er mer tørst og jeg som til vanlig sliter med å drikke vann hehe
Nei, men hvis det går mange flere timer mellom måltidene akkurat på fredag så kan det jo tenke at du trenger det den dagen. Det var det jeg tenkte på. Lytt til kroppen, så ordner det seg! :)
Du skal spise når du er sulten og stanse når du er mett på lavkarbo. Om du er sulten etter 2 timer etter siste måltid spiste du kanskje for lite ;) - eller om du blir sulten etter 6 timer har ingenting å si for forbrenningen din. Dette er ikke lavkalori, hvor blodsukkeret må holdes opp ved og fylle på med karbohydrater :)
Sent ute med posten min, bekrefter bare det som allerede er sagt :)
Det eneste unntaket fra det som er sagt over er dersom du velgger lav-GI filosofiene, som f.eks. Fedon Lindberg, da skal du spise hver 3-4 time. Ellers skal du lytte til kroppen, kanskje er et egg med majones nok til at du kan fungere gjennom disse timene? Eller med en stor lunsj trenger du kanskje ikke det heller?
Jeg klarte meg i 10 timer sist fredag, fra frokost til middag, men da hadde jeg sneket i meg et halvt eple og et par paranøtter underveis.
Om du spiser godt til lunsj nå på fredag, kan du klare deg fram til Idol. Ha gjerne noen nøtter i beredskap, så kan du hive innpå en neve på ettermiddagen.
fedon lindberg er virkelig ikke noe for meg. så en neve nøtter holder liksom om jeg blir sulten for eks etter middag eller før middag, var til en venninne i kveld, såkalt venninne, hu er så imot alt ved meg. alt er liksom negativt med meg, har liksom fått igjen kontakt med en jeg holdt på med for 1 år siden, elelr vi har vel hatt kontakt hele tiden, han ser jo meg som venn, men jeg ser på han som en go venn.
saken er den at hu tvang meg til å spise biff med fløtegratinerte poteter i kveld, hu klaget hvis jeg ikke spiste, jeg ble bare mer og mer uvel.
da jeg gikk hjem gråt jeg, aldri vært så kvalm før, aldri aldri mer skal jeg spise noe poteter osv. skjemmes sånn over meg nå. og jeg som hadde en så fin dag i dag.
Tvang deg til å spise????
Kjære vene, ingen TVINGER deg til å spise vel. Si nei og stå for det. Mange her som opplever at folk slenger med leppa over at man velger bort maten de velger, men det er DU som velger hva som skal inn. Hvis du ikke klarer å si nei, må du jobbe med deg selv og øve på å si nei. Det er ikke din venninne sin feil at du nå er kvalm etter å ha spist poteter.
takk carisma og fiffi, bare frustrert for tiden+ at hu sier at lavkarbo er så usunt osv også leste jeg den drittartikkelen på vg.no i stad, huff om lavkarbo
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.