< Tilbake til oversikten

Havregrynsgrøt?

veropiha sa for siden:

Hei. Er meget fersk her, og lurer veldi på om jeg kan spise havregrynsgrøt med sukrin og kanel på til frokost når jeg går på lavkarbo? Og kan jeg ha smørøye på grøten? :)

Modezty sa for siden:

Det kommer vel an på hvor mange karbohydrater du har lagt deg på pr dag? Hva er maksgrensen din?

For min egen del kan jeg ikke spise havregrynsgrøt lenger, da blodsukkerstigningen blir for høy - men det er jo veldig individuelt.

Marina sa for siden:

De fleste på LCHF spiser ikke korn (havre). Jeg lager heller rømme- eller fløtegrøt. Men smør og sukrin er alltid lov ;)

nellie sa for siden:

Hvis du skal spise havregrøt bruk store havregryn, da de er fullkorn.

Jeg pleier spise havregrøt kokt på vann. Bruker ca 1/2 dl havregryn. Koker bare opp også rører jeg inn ca 1 1/2 dl cottage cheese og varmer opp. Koker ikke, for da blir cottage cheesen sånn ekkel.

Proteinene i cottage cheese gjør at den totale belastningen på blodsukkeret ditt blir mye lavere enn om du spiser ren havregrøt. Så kan du ha i et smørøye og sukrin og kanel:) Jummi jummi.

Siden du spiser egenkomponert så er det bare til å prøve i vei og se hvordan det virker på deg.

tverten sa for siden:

Mye karbo i havegryn....

TrillTrall sa for siden:

Llitt grøt av store havregryn går dersom du har et ganske liberalt karbo-tak. Sukrin på + kanel og et godt smørøye på til! :) Hakk gjerne en neve nøtter og hiv oppi grøten når du koker den.

taraquin sa for siden:

Havre på liberal lavkarbo ser jeg ikke noen problemer med, men mengden kan ikke være så stor. Hjemme hos oss spiser vi litt havremelsgrøt eller havregrynsgrøt med masse smør og kanel i, sukrin eller syltetøy med lite sukker i bruker vi som søtning. Havre har i motsetning til andre kornslag masse næring innenfor kimen og ikke bare ytterst, fullkorn hele veien, til og med inni ;) Havre inneholder også mye vannløselig fiber i motsetning til hvete, noe som bedrer biotilgjengeligheten og ikke irriterer fordøyelsessystemet som endel opplever med f.eks hvetefiber. Havre inneholder heller ikke gluten foruten spor fra f.eks hveteproduksjon i de som ikke er garantert glutenfri. De som reagerer på gluten og cøliakikere kan faktisk spise ren havre uten problemer så fremt det er ren glutenfri havre: tidsskriftet.no/article/258704

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.