< Tilbake til oversikten

Treg mage ... Noen som kan hjelpe?

Nelly sa for siden:

Jeg har ikke vært ordentlig på do på 4-5 dager tror jeg. Merker at det stresser meg litt, selv om jeg ikke har nevneverdig ubehag. Men gruer meg nesten til neste gang nå. Er veldig flink til å drikke masse vann. Har for en liten stund siden tatt et glass med vann og linfrø, og sitter nå og tygger lackroltyggis...
. Så spent på virkningen av den. Pluss at jeg har tatt noen slurker pepsi max, det bruker og hjelpe. Uff, jeg har erfart at kostholdsendring generelt slår litt feil på magen min. Er ca 4 uker siden jeg startet på ketolyse. Drikker kaffi med fløte, men selv det hjelper ikke.... Noen som har noen knakende gode råd... Er litt desperat her...

TrillTrall sa for siden:

Hvis du ikke har ubehag trenger du ikke stresse med det - på lavkarbokosthold blir det mye mindre avfallsstoffer (=avføring) enn på høykarbo og det er ikke uvanlig at det kan mye lengre imellom de store dobesøkene enn tidligere. :)

Drikk mye vann og spis litt tyrkisk yoghurt kanskje? Det skal være godt for tarmen i alle fall. :)

Nelly sa for siden:

OK, da stresser jeg bare ned. FOr jeg tror ikke det hjelper og være så oppsatt på det som jeg er nå....

smgj sa for siden:

Grønnsaker og fett... og eventuelt magnesium om det skulle ta for lang tid. Du finner også flere tråder om evnet under her. (Sett inn pil ned. ;) )

amritam sa for siden:

Hvis jeg får problemer med forstoppelse (noe som skjer veldig sjelden, bare når jeg er på visse medisiner), så bruker jeg å spise litt chlorella - det ordner alltid opp i sakene for meg. Kan ikke spise noe særlig chlorella til vanlig da, for da får jeg for løs mage.

maysa sa for siden:

jepp, det endrer seg når man endrer kosthold...leste her ett eller annet sted (var det Torkil som skrev det tro) at det kunne gå ganske lang før magen og tarmene stabiliserte seg ...lykke til ...du har jo fått masse gode tips her.

Peppa Gris sa for siden:

Har du fiberhusk? En skje i et glass vann pleier gjøre susen.

Ennah79 sa for siden:

1 ts Purly Greens utblandet i vann/sukkerfri saft gjør susen:)

randidu sa for siden:

Hadde samme problemet selv tidligere, men et daglig inntak av magnesiumtabletter hjelper meg. Prøvde loppefrø i vann eller yoghurt, mengder med kaffi og måltid med ekstra mye fett, men kun magnesium som gjør susen for min del. Lykke til! :)

Ignite sa for siden:

Spis en pose med store IFA, bare pass på at du ikke har planer i morgen ;)

Nelly sa for siden:

Tusen takk for tips dere. Jeg er redd jeg er blitt litt for opphengt i dette nå. Føler meg som mormor.... Så i dag var jeg på randen til å gi opp hele lavkarbo. Har vært på do i dag da(jada, her kommer detaljene...). Jeg kan bare ikke tenke annet enn at magen likevel er full av dr... men nå må jeg bare la være og tenke på det. Har kjøpt meg en te som skal hjelpe, og noe frukt og fiber tabletter. 5,3 karber i en, men det får heller bare være.... Jeg skal jo egentlig bare være fornøyd at jeg ikke har noen plager.... Føler ikke at magen er oppblåst og har bare hatt bitte litt mageknip, men det kan jo forekomme uansett.... Kanskje jeg bare overdriver???? Uansett, skikkelig deppa jeg, fordi jeg vil så gjerne føle meg "sunn" på lavkarbo, men nå er jeg mer opphengt på bæsj enn noe annet...

Petra71 sa for siden:

Her er det "dobesøk" sånn ca en gang i uken på lavkarbo,
trodde det var ganske vanlig på dette kostholdet.... :)

Nelly sa for siden:

Ja, da jeg våknet i morges så jeg litt lysere på tingene. Vel har jeg vært lite på do, men jeg har jo vært på do. Kanskje jeg bare må venne meg til at det er så lite på lavkarbo. Jeg har liksom bekymret meg for forstoppelse uten å være oppblåst, ha vondt eller hatt ubehag. Bare ettersom hvor mye jeg har vært på do. Så nå skal jeg fokusere på andre ting, og heller stresse meg opp over ting når det er reellt... Men takk for svar alle sammen. Jeg skal være veldig bevisst på det forebyggende arbeidet. Det sier seg jo selv når man ikke spiser frukt eller grove kornprodukter og lignende så går det tregt...

smgj sa for siden:

Trøst deg med det at mat som går seinere igjennom kan bidra til bedre opptak av vitaminer/mineraler også da.
Bare sørg for å spise rikelig med grønnsaker, og gjerne rå og drikke nok - så går det seg til. Jeg er på potta daglig/annenhver dag på et liberalt lavkarbokosthold (og for meg er det en klar forbedring fra flere ganger daglig. ;) )

Okie sa for siden:

Signerer det med magnesium og Nannahs gode knekkebrød hjelper. En rute om dagen er nok til å holde ting i gang. Og mengden er mye mindre. Stusset over det i begynnelsen jeg også :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.