[font=Arial][/font] [color=navy][/color] INGREDIENSER 1 kopp sterk kaffe (0,5 dl marsala) - Jeg droppet dette, og resultatet ble likevel helt nydelig! 2 ss cognac, eller brandy (Jeg var nok litt mer raus med cognacen) 1 pk cavalier cinnamon crisp kjeks 3 stk egg 1 dl splenda ( Originalen sier 2 dl sukker, men min utgave ble absolutt søt nok) 200 g mascarpone (kremost) (Jeg hadde ikke mascarpone og brukte ricotta, det gikk også fint!) 2 dl kremfløte 40 g mørk sjokolade (f.eks cavalier)
[color=navy][/color]
[color=navy][/color] FREMGANGSMÅTE
Bland kaffe, (marsala) og brandy i en stor bolle. Dypp kjeksen i blandingen og legg den i en dyp form. Når kjeksen er bløtt opp i væsken lar den seg fint forme etter fasongen på formen.
Skill eggeplommer og eggehviter. Pisk plommene med splenda til den blir lys i fargen. Miks inn mascarponeosten. Pisk kremen og vend den inn.
Pisk eggehvitene stive (med helt ren bolle og visp – ellers får du det ikke til). Vend kremblandingen forsiktig inn i eggehvitene.
Bre kremen utover kjeksen. Dryss over revet sjokolade.
Nei, jeg har ikke brydd meg om det i og med at den ble servert i selskapssammenheng, og da var det nok for meg å vite at jeg hadde plukket vekk størstedelen av karbene.
[color=#000080][/color]
Har ikke ingrediensene tilgjengelig her nå, men kommer nok til å beregne innholdet neste gang jeg lager den :)
JEG kjøper dem på helsekosten; Du må vel bare sjekke der du ellers finner cavalier-produkter.
[color=navy][/color]
(Men om du er ihuga tiramisu-fanast må du nok innstille deg på at dette blir litt annerledes ettersom det brukes kjeks med kanel-smak. Jeg syntes kanelen løftet smaken, men det spørs jo hva man forventer seg.)
Oi, det var ikke lett å svare på. Du kjenner jo at det er kanel, da...
[color=navy][/color]
Jeg vet at cavalier også har slike vaffel-kjeks, de er kanskje mer lik ladyfingers på smak, men da må du jo eventuelt stå og skrape bort fyllet av kjeksen før du bruker den.
[color=#000080][/color]
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.