Hei,
nu har jeg gätt ned 13 kilo og 13 centimeter rundt midjen, hoftene , brystet og egentlig er jeg fornöyd. :D Vekten er ennä pä nedtur, selv om det gär lanagsomt. MEN! I dag fikk jeg svaret pä blodprövene. Kolesterolet er KJEMPEHÖYT:eek: Har noen andre erfaring med kolestrol og lavkarbo med mye fett?? skal jeg gä over til low caeb med lite fett?? Liker ikke den tanken..
nu mä jeg si at jeg bor i Österrike, og de har andre mäleenheter enn i Norge. Kolesterolen er 277 mg/dl akseptert er 140-200
HDL Kolesterol er 82 mg/dl >45
LDL 175
triglyceridene er bra 99 mg, den kan väre opptil 190
Kolesterol/HDL er 3,38 den kan väre opptil 4,0
ja, jeg mä jo tilstä at jeg bare trener en gang i uka, jeg mä vel ta meg sammen og trene mere. Jeg har sluttet ä spise egg til frokost, spiser knekkebröd med bacon eller skinke. Öker heldigvis ikke i vekten (jeg har spist meg lei av egg til frokost) Ellers er jeg nöye med ä holde dietten
Egg er nå ihvertfall friskmeldt når det gjelder kolesterol, så det synes jeg ikke du skal slutte med.
Nå forstår jeg ikke verdiene dine, at HDL er høyt skal ikke være så farlig, mens det er LDL - og da spesielt små partikler som ikke er bra.
For kvinner er det faktisk ny forskning som sier at det ikke er så farlig med høyt kolesterol som man har trodd...
Anbefaler deg og søke opp kolesterol her inne på forumet, og også sjekke ut Espen Rostrup sin blogg. Søk i søkefeltet i bloggen hans på kolesterol og les artiklene som da kommer opp.
Det er også nærliggende å spørre hvor lang tid det har gått siden du la om kosten. Det er ikke uvanlig at kolesterolet øker en stund før det så synker igjen og stabiliserer seg på et helt kurant nivå.
Som Nerthus antyder er det ikke nødvendigvis så farlig med noe forhøyet kolesterol, og det er til dags dato ikke funnet noen korrelasjon mellom høyt kolesterol og hjertesykdom.
Det er ikke ukjent at kolesterolet går opp i den perioden kroppen slipper fett heller. Dette fettet som slippes går via blodet. ;) Dette gir endrede blodverdier hos mange (ikke alle). Dessverre er dette en kilde til bekymring for mange. Jeg synes du skal vente til at vekten har vært stabil - eller iallfall ikke har endret seg mer enn 1 kg i måneden i 1-2 måneder og så be om en ny prøve. I mellomtiden leser og lærer du om kolesterol og mytene om kolesterolet og spesielt om kvinner og kolesterol (hint: kolesterolsenkende er som regel verre for oss enn kolesterolet...) Da vil du antakelig få et riktigere bilde av blodet ditt. :)
Og så - uten at jeg er noe god på dette - ser det ikke ut som at de skumle markørene er høye hos deg. Triglyseridene (som vel er de verste) er veldig fine. Forholdet mellom HDL og LDL er fint.
Les gjerne mer her i Lene Beatrice sin grundige innføring om kolesterol i lavkarboperspektiv: lenabeatrice.net/mat-og-helse/kolesterol/minikurs-om-kolesterol/
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.