Litt frustrert....har gått på ketolysekuren i fire uker, har gått ned totalt ca 4 kg, ingenting sist uke. Men det verste er at formen er elendig! Slapp, uvel, orker ingenting....vil bare slappe av og sove. Nesten litt sykdomsfølelse i kroppen. Hva gjør jeg feil? Har hørt man skal få slik energi av kuren. Er i ketose, sjekker ofte.
Vil så gjerne holde ut og fortsette kuren, men kan jo ikke gå slik...
Støtter Gerd her - spiser du RIKTIG og NOK? Legg gjerne ut en oversikt over hva du spiser i løpet av en dag eller to :)
Har du reell overvekt, eller er du nær normalvektig er det svært viktig og spise nok fett, siden kroppen ikke har så mye kroppsfett og hente energi fra.
Spiser sjelden mer enn to måltider per dag, pluss muligens noe smått innimellom.
I går:
Lunsj: Omelett av 2 egg, ca 50 g spekeskinke og 40-50 g hvitost. Stekt i smør.
Middag(sent): Ca 150 g strimlet svinekjøtt og litt squash stekt i smør. Kokt sammen med ca 1 ss seterrømme og 0,7 dl fløte.
Mellommåltid: 3 biter lavkarbo-bountysjokolade
Annen typisk dag:
Frokost: 2 egg, 70 g bacon, stekt i smør.
Middag: 1 kotelett, litt blomkål, sopp-og fløtestuing
Mellommåltid: 3-4 osteskiver
Har ikke så mye matlyst for tiden..men blir jo en del kalorier i dette pga fettet.
Dersom du spiser slik du skriver over her, så følger du ikke ketolysekuren, så da er det i allefall ikke den det er noe feil med.
Du skal spise grønnsaker til hvert måltid, 15g karbo pr dag fra grønnsaker. Du skal spise nok protein og nok grønnsaker og siden fylle på med fett for å få nok energi i maten.
For meg ser det ut til at du skulker unna grønnsaker, for lite protein og lever på fett. Ja, man skal spise fett, men man skal spise NOK grønnsaker og protein også. Og det er viktig å ta tablettene på denne kuren fordi kroppen skyller ut ekstra mye mineraler.
Det er så stor forskjell folk imellom når det gjelder optimal mengde karbohydrater og antall måltider og sånt. Noen av oss finner ut at alt er supert med en meny ala den du beskriver, mens andre sliter veldig når de kommer under sitt individuelle behov for karbohydrater.
Når du ikke har holdt på mer enn fire uker, tenker jeg at du nok ikke har hatt tid til å eksperimentere deg frem til dagsmenyen din og avgjort at det er den næringssammensetningen som fungerer best for deg. :cool: Jeg ville prøvd å følge ketolysereglene til punkt og prikke: 15 gram karbohydrater hver dag, og hovedsaklig fra grønnsaker. Det er godt mulig det vil ha positiv effekt på formen din!
Og ikke undervurder kosttilskuddene - man blir fort litt ekstra slapp av å mangle mineraler!
Enig med resten - følg kuren slavisk noen uker, pøs på med grønnsaker og spis PROTEINER! Proteiner inneholder essensielle aminosyrer som er svært viktig for kroppen din - og som du MÅ få ved og spise gode proteinkilder.
Kjære deg, det er ikke RART du er så dårlig form! Kom igjen og ta et krafttak, spis MER til alle måltider, da spesielt grønnsaker og proteiner og se hva som skjer i løpet av en ukes tid :)
Tusen takk for svar! Er litt sjokkert her jeg sitter....trodde virkelig ikke jeg spiste så lite. Skal prøve å øke inntaket ja, og være flinkere med grønnsakene!
Gikk i samme fella jeg og :)
Jeg måtte ta flere små måltider, for med 2 store fikk jeg ikke i meg nok av noe som helst. Fikk faktisk bedre appetitt med flere små.
Signerer de øvrige som har svart ! Du er inne i en litt problematisk fase (4-6 uker). Spis NOK karbohydrater (grønnsaker) og spis selv om du ikke er sulten. Det er viktig for ikke å bli slapp og kraftlløs. Plutselig løsner det ! Det var min erfaring. Masse lykke til ! :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.