Har endelig fått tatt skikkelig grep med fettfestival/fakir + Udos Choice og Cocosa, og etter 2,5 år løsner det endelig.
Og fant stoor inspirasjon hos Thomas Geisner, Bergen-legen, som nå kjøre eget hardt diettopplegg det neste året.
Han har mye interessant - blant annet behov for mye søvn for å dempe stresshormon og vektbrems. Den har jeg klart å følge. Har også kuttet ut kaffe av samme grunn.
Og for første gang merker jeg Skaldeman- effekten... 6 kilo siden 3. september :-)
Veldig interessant, lettlest og fornøyelig lesning!
Kan sikkert også være til inspirasjon for oss "vanlige dødelige" også, enn om det med proteinpulver på morran og hardcore treningsrituale ikke er det som frister mest. :p Kalddusjer er jo vi litt forfengelige som vil ha ekstra blankt hår bekjent med. ;) Sitron i vannet er noe jeg benytter meg av med ujevne mellomrom (og det avhjelper, om enn marginalt, vannsamling i kroppen). Kanel er noe jeg hele tiden tenker at jeg skal innføre som noe mer fast i kostholdet med tanke på bl.a insulin, men det blir av en eller annen grunn mest med tanken ...
Det med nok søvn er veldig viktig! På alle områder.
Jeg tror nok ikke dette er noe jeg vil følge i fotsporene, men det var faktisk litt inspirerende!
Ja, jeg tenker også på dette som inspirasjon, og har bare plukket noen tiltak :-)
Og synes spesielt det er interessant med fokuset han setter på stresshormon og søvn! Han tror jo selv blant annet at hen trolig gikk fra vekttap til å legge på seg på samme diett pga forstyrret søvnmønster - kan være noe av svaret for sånne som meg som har spist lavkarbo i flere år uten større resultater.
Personlig tror og håper jeg at for lite fett og søvn har vært storbremser, men vi får se. Tar ingenting for gitt med jojo-kroppen min..
Hard trening gir økt stresshormon, så der har jeg unnskyldningen for ikke å trene (kun gåturer og tendenser til jogging)
Har prøvd meg med ti sek kald dusj på ryggen - det er ikke så ille og gjørmeg faktisk piggere om morgenen!
(så lenge strålen ikke treffer fronten! ai, smerte :-) )
Ja, da var det dét igjen, da. Med cassia og ceylon. Cassia er jo standardkanelen i Norge, enn om den sies å være en billig etterligning. Men det skal finnes ceylon tilgjengelig også, om man leter godt nok.
Det med søvn er veldig viktig. Jeg har mye stress i kroppen på grunn av sykdom, og jeg vet vel innerst inne at det er der nøkkelen ligger for hvorfor det er så #%&@/=) vanskelig for meg å gå ned de siste kiloene. Jeg blir ellers veldig glad hver gang jeg hører at en lege legger såpass mye vekt på stresshormon, det har dessverre for lite fokus sånn ellers i skolemedisinen. Det burde liksom si seg selv at en kropp i konstant stress vil over tid bli syk og sliten og vond, og en syk kropp vil ikke nødvendigvis prioritere fettforbrenning ...
Kalddusj i mitt hode er vel noe relativt, men godt og vel under lunkent vann har jeg skylt håret (og dermed nakken ;)) med i årevis når balsamen skal ut.
Tenker ofte at jeg skal se etter om de har ceylon-kanel på f.eks Sultan her på Grünerløkka, men glemmer det stadig. :rolleyes:
Ærlig talt har jeg bare smakt cassia, det jeg vet.
Etter å ha lest dette var jeg positivt overrasket da jeg så at nærbutikken (Kiwi) hadde krydder fra Hindu. Men der ble jeg skuffet gitt, fordi butikken hadde tydelig nok vært oppsøkt av våkne lavkarbere siden hylleplassen over prislappen var skrapet for kanel... :p
Hah! Se der. Bevisstheten er det første man blir blind på. :cool: I min velfylte krydderhylle har jeg både tørket og ikke mindre enn to bøsser hel kanel fra ... Hindu! Der står det klart og tydelig at dette er ekte kanel, og ikke cassia. Yay! Og jeg har hatt i hvert fall en av de tørkede ganske lenge, den hele kjøpte jeg til gløgglag i fjor. Så jeg har da altså spist ekte kanel i årevis uten å være helt klar over det. :D
Jeg har en teori om at hukommelsen er forbundet med rompa, for hver gang jeg leser noe nytt og nyttig, så glemmer jeg det med en gang jeg reiser meg ... :rolleyes:
Har jo kutta kaffen nå, så vet ikke helt hvor jeg skulle ha stappa kanel i tillegg. Er te med fløte for min del, og ikke en gang klart å utvide med cocosa..
Noen forslag?
Og med fakirlignende tilstander må det nesten være noe uten søtning..
og kanelen kan jo vitterligen ikke taes "tørt" (host, host..)
Hva med kanel man kjøper på typiske markeder ol, sånne poser med "5 poser for 100,-"??
Er DET ekte kanel?
Krydder generellt i butikken er jo svindyrt i forhold, så derfor har jeg kjøpt lager fra sånne boder jeg, både tørkede uter og krydder. Har vært rimelig god kvalitet og ofte bedre enn det gulnede, uttørka knusket de selger i butikkene ofte...
Vel, det er mange som med hell har brukt det i matretter. Oppskriften min på chili er helt fantastisk med en teskje kanel. Men det er jo litt lite, da.
Drikker du te? Fruktte med kanel må jo være en høydare!
Jeg ser noen ikke liker ceylonvarianten, men selv synes jeg den er god.
For de som vil teste over tid, så kan det vurderes å kjøpe på iherb. Jeg ser de har pakker med nærmere et halvt kilo til 20 $ :)
Jeg vet ikke hvor mange karber du godtar, selv synes jeg denne frokosten ser god ut :)
Du har kanskje sett den før, siden den er hentet hos Geisner :p
Men kjenner jeg er ikke så gira på 30 g protein når jeg våkner... jeg har redusert proteininntaket mitt totalt de siste månedene. Har klart å ligge høyere enn jeg sannsynligvis trenger de siste årene .... Nå hadde det sikkert ikke vært nødvendig med så mye som tretti gram, all den tid jeg er kvinne og har lavere proteinbehov enn en mann som i tillegg er fysisk mer aktiv enn jeg.
Kaffe i dag: Det snek seg opp i melkeskum og kanelet glemte jeg. :p Men skal kutte ettermiddagskaffen. Og kutte melk av og til og innføre kanel.. høres jo godt ut. Må sjekke om jeg har rette kanelet..
Sitrus - har faktisk drukket sitronvann innimellom de siste par dagene, bare fordi jeg har hatt sitron til andre ting (reker, kyllingkarrigryte...) og det har føltes og smakt godt med sitronvann..:)
Jeg har hatt generelt for lite søvn de siste ti årene! Kanskje ikke rart det har sneket på seg litt ekstra magefett... Tre barn hvor ingen har sovet rundt (sterkt i mot gråtekurer) før de har vært noen år gamle pluss at jeg er B-menneske og ikke har vett til å legge meg i tide bidrar bra..:p
Melkeprodukter - sliter med å kutte. Klarte å kutte det i flere mnd for noen år siden og gikk samtidig ned noen kg... så ja... :rolleyes:
Ingen fare for at jeg har trent hardt uten nok søvn innabords.... har et litt for moderat aktivitetsnivå.:o
I prinsippet enkle punkter, men når det allerede strander på søvn...
I stedet for å bøtte i seg proteinpulver, kan man kanskje i stedet starte dagen med en kyllingsalat, cottage cheese eller noe sånt? Ikke vet jeg. Jeg spiser i grunn det samme til alle måltider (eller ikke det samme, men mye det samme sammensatt).
Jeg måtte teste kanel i kaffen i dag. Jeg skulle nok ha rørt rundt litt, for med ett hadde jeg en kanelklump i halsen, hvilket resulterte i en hostekule, og nå må jeg vaske stuebordet ... :rolleyes:
Jeg spiser som oftest egg til frokost, gjerne to egg så proteinbehovet burde jo bli dekket opp gjennom det. Regner med at det er ok at jeg spiser smør og kokosolje som fettkilde i tillegg til egg, evt også hjemmelagd lavkarboknekkebrød...
Jeg mener å ha hørt flere ganger (uten at jeg skal påstå at jeg følger det, akkurat) at det er en fordel å starte dagen med det mest fettrike måltidet, og avslutte dagen med det mest stivelsesrike. Hvorfor det skulle være sånn, det husker jeg ikke. Men jeg tar også alltid oljene mine til frokosten. Føler jeg kommer bedre i gang med dagen om jeg spiser et måltid med mye fett. Det kan gjerne være kokte egg med smør på. :)
Tror det hadde med at spiser man det stivelsesrike først, stiger blodsukkeret litt (som vi vet), inntar man deretter fett - opprettholdes det forhøyede blodsukkeret lengre enn om du spiser motsatt.
Det var en studie som ble diskutert her for en stund siden, som omfattet inntak av sukkervann, deretter oljer - og så testet de med kaffe innimellom og da ble blodsukkeret forhøyet ENDA lengre enn bare med fett. I think...
Uthevet tekst er FEIL - se korrigering i neste innlegg :)
Nei, nei, nei - det er OMVENDT av hva jeg sa! Fett først, så sukker opprettholder et høyere blodsukker over lengre tid. Med kaffe etter fett - opprettholdes et enda høyere blodsukker...
Jeg skal straks sette på en fårikålkjele. Det burde da være fett nok! Og jaggu meg spise fårikål til frokost og ta en kopp kaffe etterpå! Jeg er deres kvinne i felten! :D
Jeg har, inpirert av denne tråden, holdt meg unna melkeprodukter så langt i dag og drukket espresso i morges med kanel (vanligvis blir det latte...)... Ingen kaffe i går ettermiddag og ikke mere kaffe i dag heller er planen..
Søvn? Minstemann vekte meg i fem-halv-sekstiden så den biten utgår.. :( ..selv om jeg la meg en smule tidligere enn vanlig i går kveld..
Jaha! Da har jeg vært prøvekanin for å se om kveldskaffen gjør oss tjukk, og vel ...
Jeg målte blodsukkeret drøyt tre timer etter siste måltid -4,3.
Jeg spiste en god porsjon fårikål, lot det (som i forsøket Nerthus linka til) gå fire timer, og målte så blodsukkeret etter 1 time (hadde det ikke vært for at jeg nesten er tom for strimler, så skulle jeg ha målt det flere ganger, fra 15 min og til f.eks 90).
Men uansett, blodsukkeret viste 4,1 en time etter to breddfulle kopper (enn små kopper) kaffe.
Så jeg tror ikke jeg skal bekymre meg for det lille jeg drikker av kaffe etter jeg har spist feit mat, altså. Jeg er uansett ingen frokostspiser (men en morgekaffedrikker -åh, ja!)
Jeg kuttet ettermiddagskaffe, hadde kanel på kokospannekaker og unngikk i det store og hele melk, med unntak av en vareprøve med wheyprotein tidlig ettermiddag.
Lå generelt lavere på karbo enn jeg pleier også (detaljer i journalen min). Men vekta hoppet ned 700 g fra i går!!! Jeg mistenker sterkt melkeprodukter for å være min partystopper, men har ikke vært villig til å kutte før nå. Ser ut til at det må til gitt, selv om mitt "eksperiment" ikke har vart særlig lenge. Har erfart det før.
em en annen:
hvis jeg husker rett så snakket Geisner også om at kaffe på kvelden øker cortisol-nivået slik at søvnen, og perioden med veksthormon under søvn blir dårligere..
Så når vi er inne på sen-kaffe. Noen tanker rundt effekten av det på helse eller vekttap?
(og lurer litt på om jeg begynner å grave meg litt vel langt ned i detaljene her.... )
En dag er lite forskningsmateriale da... når det er sagt har jeg samme mistanke som deg til melk også for min del. På ferie eksperimenterte jeg med å gjeninnføre melk og ser ut til å tolerere melk, men gikk et par kg opp. (Lekk tarm, reagerte på mel og melk ... lang historie .. legen mener at reaksjonen på melk kunne være en sekundæreffekt og forsvinne etter at tarmen ble frisk og mel 100% ute av kosten... fyren hadde nok rett, men 1-3 kg har gått på etter at jeg begynte å meske meg i melk, fet ost og tyrkisk youghurt :mad:)
Se innlegget mitt over, men jeg kuttet melk samtidig. Uansett så trenger jeg nattesøvn med treåring som vekker meg nesten hver natt, så den skal jeg være obs på, kutte ettermiddagskaffe altså.
Hvordan påviser man lekk tarm? Biopat jeg gikk til for noen år siden mente jeg hadde lekk tarm og satte meg på melkefri diett noen mnd og hun mente også at det blir reparert på den tiden. Jeg innførte melk igjen.. og gikk opp i vekt, men jeg slakket opp på karber og ble etterhvert gravid også...
Sabla godt spørsmål. Tror ikke det kan hamres i stein som en diagnose innenfor allmenmedisinen, men for min del så var symptomene kronisk diarre (etter langvarig bruk av smertestillende og en prehistorie med gjentatte antibiotikakurer/ingen probiotika og generelt dårlig allmenhelse) og ekstremt mange høye utslag på et IGg-matvareintoleransepanel. (Jeg ble forklart at det siste tyder på at mange større molekyler går fra tarm til blodbane enn det som immunforsvaret er utviklet til å forvente = immunrespons gjennom lekk tarm.)
Under første gangs gjenninnføring av melk (etter ca 4 -5 måneder uten og tilskudd av l-glutamin for å styrke tarmslimhinnene) så fikk jeg diarre igjen. Andre gang (etter å ha tatt inn smør i kosten - det gikk greit) så forsøkte jeg med youghurtprodukter. Det gikk greit og jeg tok inn ost og melk. Det har også gått greit magemessig, men jeg mistenker altså at det bidrar til vektøkning. (Nå har jeg omtrent badet i melkprodukter for å teste reaksjonen skikkelig, da... trenger ikke så mye melk i kosten egentlig og tenker å kutte tilbake til "bruk i supper og sånt" i stedet for youghurt/cc-frokoster og daglig ost.)
True that! Skal være litt forsiktig med å si myth busted, men nå drikker jeg sjelden kaffe på kvelden, ettermiddagen hender det jo, men det meste av kaffeinntaket mitt er på formiddagen, men er det kaffe igjen i kanna etter dagens første måltid (som jo gjerne er fettrikt) så hender det jeg drikker litt kaffe etter jeg har spist igjen. Nå må jeg uansett kjøpe meg nye testtrimler, så kanskje jeg skal gjøre en litt mer utførlig test, bare for moro skyld?
Jeg tåler heller ikke meieriprodukter noe særlig (bortsett fra smør). Det er visst kaseinet jeg er intolerant mot. Det går greit en sjelden gang i mindre mengder, og da særlig syrnede produkter. Det er en trist affære, ettersom jeg sikkert kunne ha levd på ost om jeg fikk lov. :p (Og har tidvis nesten gjort det også). Men en opprørt mage og utslett på ansikt og bringe etter større inntak taler et tydelig språk ... Buhu. :(
Jaja, jeg gapte over litt mye i går med såpass strengt kosthold og i dag gikk jeg motsatt vei etter en start riktig så LCHF. Ble svimmel utpå ettermiddagen og følte at det var greit å fylle på med karber.. Høykarbo kveld med pizza, hvitvin, kaffe og kake og det hele bare for å forvirre kroppen min maks. Det gjorde godt en stund, men nå er jeg kvalmt mett av kake. :( Kommer sterkere tilbake.... :liste:
Ok, jeg reparerer, kanskje litt sent. En Tim Ferris er utført. Tok til og med 50 istedet for 40 knebøy. Får mye energi på høykarbo gitt... Fortsatt stuffa. Man blir ikke det på lavkarbo på samme måten. Kvalmende.
Nå er sikkert vannet som slapp tilbake etter kakespising i går, men bare opp 400g igjen. Det pleier å svinge mer i helgene også uten kaker, men da med både latte og mer meieriprodukter innabords. Fortsatt veldig tidlig å konkludere selvsagt med noe som helst.
Sitronvann virker jo overkommelig. Sitron på handlelista. :)
Ja, når det gjelder sitronvann. Jeg har i grunn aldri tatt meg helt bryet med å finne ut om disse konsentratene man får kjøpt i grønn flakse/gule plastflasker faktisk er "fullverdig" sitronsaft? Annet enn hva som påstås på flaskene, forsåvidt. Ærlig talt synes jeg det er pes å skive sitron, dyrere blir det også. Lat.com
Fikk lyst til å sjekke Geisner sin blogg igjen. Den er nå lukket, satt privat. :( Synd. Jeg likte den bloggen.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.