< Tilbake til oversikten

Hva er ekstrem lavkarbo?

runnmensunn sa for siden:

I lys av alle diskusjonene som pågår undrer jeg meg på dette? Er såpass fersk i gamet at jeg blir litt usikker. Med tanke på at mange, bla Fedon anbefaler at en bør ikke gå på ekstrem lavkarbo uten tilsyn av lege. Jeg har forresten stor respekt for Fedon, syns han er en skikkelig gluping som har gjort veldig mye bra for Norges kostholdsvaner.

Leste også noe om at mange opplever vitaminmangel når de går på lavkarbo. Jeg mister hår som bare det (siden mai) og neglene mine (som var supersterke før) fliser seg opp. Virker som om jeg mangler vitamin B sånn i første øyekast. Men skjønner ikke helt at jeg skulle ha fått i meg så mye mer vitamin B før. Stivelse i forskjellige former er jo ikke akkurat proppfull av vitaminer....? Spiser mye mer grønnsaker enn før, så jeg syns det er litt rart.

Dette er en typisk ¨matdag¨ for meg og mannen, vil dere kalle dette ekstrem lavkarbo?

Frokost: Rester fra middagen dagen før. Feks kyllingfilèt i saus laget av cremefraiche.
Lunsj: 3 av Nannahs knekkebrød med smør og ost. Eller egg og majones (nam)
Middag: Kjøttdeiggryte med ,chili, paprika, kål,hvitløk, skåldede tomater. Serveres med rømme og en god salat.
Kvelds: Et par knekkebrød, ev noen osteknekkiser, kanskje en atkinsbar ikke noe store greier.

teleslynga sa for siden:

I mitt hode er ekstrem lavkarbo når man er i ketose.

Carisma sa for siden:

Ketose er ikke noe som kun eksisterer i lavkarbo. Kroppen går i ketose når den ikke har mer karbohydrater å forbrenne. Man kan f.eks komme i ketose over natta, når det går lenge mellom måltidene. Hvis man er syk er det veldig vanlig å havne i ketose. Vil vel ikke kalle noen av de tingene særlig ekstreme?

Ekstrem lavkarbo er tilnærmet 0g karbohydrater pr dag, altså de som ikke spiser grønnsaker eller meieriprodukter.

arnakristin sa for siden:

Tydlig at du ikke har satt deg inn i hva lavkarbo er for noe så her kommer litt klipp&lim fra nybegynnertråden

teleslynga sa for siden:

Jeg vil absolutt påstå at å i lengre perioder å befinne seg i en tilstand som ellers kun er vanlig om natta eller kanskje når man er syk, er litt ekstremt. Men naturligvis, å kutte grønnsaker helt: DET er ekstremt, det.

Peppa Gris sa for siden:

Jeg er i ketose helt opp til 50 gram karbohydrat per dag, jeg klarer ikke se at det er ekstremt?

Bokhylle sa for siden:

Jeg aner ikke hva som er rett og galt, men i mitt hode tenker jeg at "ekstrem lavkarbo" er når man spiser under 20 gram karbohydrater om dagen, sånn omtrentlig.

marjusen sa for siden:

I mitt hode er det ekstremt når man må kutte ut hele matgrupper. Som feks frukt, fullkornsprodukter osv. Og det er gjerne på ketogene kosthold.

krokodillen sa for siden:

Hm, "ekstrem lavkarbo" tenker jeg må være å legge opp kostholdet etter lavkarboartiklene i VG. :p

BenteR sa for siden:

I mitt hode er ekstrem lavkarbo når man for det første kutter karbene omtrent til rota og ikke spiser fett fordi man har fettskrekk. Ikke bare sulter man kroppen, men man rett og slett tømmer den for vitaminer og mineraler, etc.
For det andre ser jeg det også som ekstrem lavkarbo når man øker proteinmengden enormt mye og supplerer med litt grønt og litt fett.
Jeg er ikke helt enig i at det å være i ketose nødvendigvis betyr at man lever ekstrem lavkarbo. Man kan være i ketose opptil 50 karbohydrater, noe jeg ser her inne jeg ikke er alene om. Om man bare passer på og få dekket alle sine næringsbehov gjennom et variert kosthold, anser jeg ikke dette som ekstremt.
Men dette er min oppfatning, og alle er selvfølgelig ikke enige i dette.

Takk for svar alle sammen.
Litt forskjellige meninger ute å går (og det er jo helt greit), kanskje jeg skulle hørt med Fedon selv om hva han mener når han uttaler seg om ekstrem lavkarbo :)

Ble litt snurt av å få denne slengt i fleisen......

Har gått på lavkarbo i et halvt år. Lest masse, endret livsstil forandret kostholdet helt. Er nok ikke ekspert men noe kunnskap har jeg tatt til meg.

Hvis jeg ikke har satt meg inn i hva lavkarbo er, hva er det jeg har holdt på med til nå da? Kjenner at terskelen for å stille spørsmål og få hjelp her på forumet øker betraktelig hvis en skal få tilbakemelding om å være helt kunnskapsløs.

¨Bedre å spørre og virke dum en å forbli dum¨

Sorella sa for siden:

Ja, spør!!!!

Hadde vært greit å høre hva han mener Ja siden det er hans uttalelse :)

bigmum sa for siden:

Haha! Hyggelig :o. Synes vel kanskje at det trådstarter spør om IKKE akkurat tyder på uvitenhet, men et ønske om å lære mer. Som det kommer frem i alle svarene over, så er det mange som ikke helt vet hva ekstrem lavkarbo er, meg inkludert. Og jeg kan MASSE, hehe.;)

Bee sa for siden:

Jeg synes ekstrem lavkarbo høres så utrolig negativt ut, så i mitt hode forteller det om de som faktisk ikke helt vet hva de driver med, som spiser 0 karbohydrater, spiser lite og er redd for fett.
Jeg er så pisslei mediadebatten rundt temaet, at ordet lavkarbo til og med har satt seg helt i vrangstrupen. Jeg spiser sunn mat, masse grønnsaker osv, og så skal man få slengt i trynet at man er usunn og leker med livet fordi man ikke spiser frukt, sukker og mel? Aaaah, jeg er så lei!

Photobscura sa for siden:

Er ikke bare avisbruken av "ekstrem" enda et sånt forslitt agurktidbegrep? Som "fanatisk", "tragedie", "sjokk" etc? Jeg synes det blir for dumt, man tar vekk tyngden av sånne ord ved å bruke det i vanvare. Moamar Gadahfis regime er ekstremt, ABB er fanatiker, sultkatastrofen på Afrikas Horn er tragisk etc etc. Det verste er at jeg selv blir påvirket til å bruke sånne ord i litt upassende sammenhenger.

Ok, om noen seriøst lever utelukkende på fleskesvor og fløte, så kan jeg vel medgi at det i kostholdssammenheng er ganske ekstremt, men når det blir ekstremt å spise godt med kjøtt av alle typer, egg og grønnsaker, og kanskje litt meieriprodukter så blir jeg litt forvirret. Var masaiene, eskimoene og samene ekstreme før de ble påvirket av vestlig matkultur, da?

Til trådstarter: Jeg synes kostholdet ditt ser kurant ut, egentlig, uten at det er lett å si ettersom du ikke angir mengder. Kanskje du burde spise mer grønnsaker? Igjen, kanskje du spiser akkurat nok. Og jeg skjønner heller ikke helt hvor Arnakristins svar kommer fra. Det er helt legitimt å spørre hva dette ekstreme er, når jeg selv ikke helt skjønner det, etter fem år på dette kostholdet ...
At du mister hår og får flisete negler kan være fordi du går ned i vekt. Det er ganske normalt når man går ned i vekt, ofte uansett diett at man går i tellogen fase -altså at kroppen ikke prioriterer nydanning av hår og negler. For de aller fleste går det seg til.
Har ellers tipset folk om Nisim, som har avhjulpet hårtap for både meg og andre. At du skulle ha b-vitaminmangel er ikke det første jeg ville ha tenkt på, ettersom kjøtt er en av de største kildene.

Enig i det du sier ang bruk av ekstrem. Skulle til å spørre Fedon selv om hva han mente med det. Men det kosta jammen i meg 195,- kr å stille et spørsmål :eek:. Da får det heller være, får bruke sunn fornuft som mamma sier.
Takk for tips ang mat og hårtap.

Photobscura sa for siden:

Ja, det får man si var godt betalt! Tydeligvis butikk i diskusjon ... :o

En forutsetning for ekstremisme må jo være et gjennomsnitt eller en normal, ikke sant? For "jevnt de fleste" er jo det å ha brødmat, pasta, ris og frukt i hverdagskosten normalt. For meg betyr det svingende blodsukker, vektøkning og betennelsestilstander, og er dermed ikke normalt kosthold for meg. Men ekstremisme er jo ytterliggående, dermed tenker jeg egentlig at i mitt litt flåsete eksempel på baconsvor og fløte vil kunne betegnes som ekstremt, ettersom det også er et typisk parodisk eksempel som trekkes fram av motstanderne. Det har like mye hold som at "de andre" lever på bløtkake og cola. Men igjen vil jeg si at et hvert kosthold som er direkte skadelig for kroppen vil kunne sies å være ekstremt, som noen nevner her, hvor man berøver kroppen for alt av foretrukne energikilder -altså at man både kutter karbohydrater og fett inntil beinet, da snakker vi helsekadelige prosjekter som over tid fører til underærnering. Vi har jo gjennom tidene her på forumet advart sterkt mot f.eks Kimkins i den tiden det var hot shit, og de siste par årene også gått ut med advarsler både mot psmf-varianter og enkelte drøyt kalorifattige pulverdietter. Jeg står sånn sett bak at hovedfokuset i dette forumet skal være på helse, og selv om det ofte innebærer vekttap og regulering, så synes jeg det er viktig å få fram. Det lettkjøpte/kommersielle aspektet i ord som "slanking" og "kur" kan muligens forringe tanken bak "helse" og "livsstil", og dermed få noen til å nettopp gå til mer ekstreme og tidsbegrensede dietter kun for å gå ned i vekt ...

Ja, blir mye her, men dette opptar meg en del. Det hender det kommer noen kommentarer som "men nå skal du vel ikke slanke deg mer", og jeg trekker pusten tungt for å igjen forklare at det ikke er dét det handler om ...

Mammarosa sa for siden:

Ikke bare du som reagerer på denne... :rolleyes:

loone sa for siden:

"Ekstrem lavkarbo" er jo bare noe disse kunnskapsløse journalistene (spesielt fra vg) har kokt sammen som skremselspropaganda.
Men ketogene dietter som brukes som behandlingsform for epileptiske barn hvor medisiner ikke fungerer kan jo sies å være ekstreme. Det er i alle fall kosthold hvor man inntar mellom 0-5 gram karbo om dagen.
Spør du en journalist om han/hun forstår forskjellen på lavkarbo og ketogene kosthold så tror jeg man får et rimelig blankt blikk tilbake.. :p

Borealis sa for siden:

En ting er hva VI her på lavkarbo-forum definerer som ekstrem lavkarbo, - noe annet hva den gjengse Ola Nordmann legger i benevnelsen. Da vil jeg tippe at ekstrem lavkarbo er typ ketose-lavkarbo (Induksjon Atkins/Skaldeman) :rolleyes:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.