< Tilbake til oversikten

Bra kommentarer om lavkarbo på NRK.no

Bestemamma sa for siden:

Joda jeg forstår ordet, men jeg prøver å gå bakom det som alle tror de forstår...det finnes nemlig noe mer der enn det en skulle tro.......:p

Bestemamma sa for siden:

Virkeligheten er det enhver oppfatter...din er ulik min.........:p

Bestemamma sa for siden:

Nei, der sa du det, mange fettsyrer som ikke er bra for oss - med hensyn til kreft f.eks........
Ser du at de sier at kjøtt kan føre til endetarmskreft? Er du enig i det? Som lavkarber er det kanskje litt vanskelig å sluke slike utsagn....

Er du lavkarber eller veggis har du ikke same meninger, holdninger eller tror på de samme forskningsresultater...fordi det ikke passer inn i ditt syn......

Kan en få lov til å bruke hvilke ord en vil, eller er det restriksjoner på ordbruken ? :D

Vegard L sa for siden:

"Fakta" basert på observasjonsstudier kan fint endres over tid, ettersom nye studier gjennomføres og ny informasjon oppdages. Dette er tilfelle med linken mellom mettet fett og hjertesykdom.

Fakta som er vitenskapelig bevist gjennom kontrollerte kliniske studier, vil ikke endres. Et eksempel på dette er tyngdekraften, eller at vi er avhengig av å få i oss essensielle næringsstoffer gjennom kosten.

Vegard L sa for siden:

Det med kjøtt og kreft faller inn under kategorien "fakta basert på observasjoner". Dette er ting vi tror, ikke noe vi vet sikkert.

Du kan få bruke akkurat de ordene du vil, men når du er så bastant og bruker ord du åpenbart ikke forstår betydningen av, så vil det oppstå misforståelser.

Du må skille mellom dokumenterte fakta og meninger/observasjoner. At kjøtt gir økt risiko for utvikling av kreft, er noe vi tror, ikke vet.

amritam sa for siden:

Det hadde vært greit om man var enig om hva man diskuterer i hvert fall.

Bestemamma sa for siden:

Nye studier blir gjort hele tiden...Alle fakta står for fall før eller siden, tyngdekraften innkludert........:D

Vegard L sa for siden:

Nei, men vi kan heller ikke bare spise mat som ikke inneholder tilstrekkelige mengder av de essensielle næringsstoffene heller.

Vegard L sa for siden:

Feil, alle fakta står ikke for fall, og du er passe naiv om du faktisk tror på det du selv skriver.

Våre myndigheter forholder seg til resultatene av de studiene som er gjort i dag. De sier ikke at kjøtt gir kreft, men at de studiene vi har i dag gir en overbevisende grunn til å tro at det er en sammenheng.

Det hadde hjulpet diskusjonen om du satte deg inn i hva som faktisk står i anbefalingene, og ikke vrir på ord og uttrykk slik at meningen blir en annen.

amritam sa for siden:

Hvis vi skal diskutere ut i fra at alle fakta står for fall, så er det ikke vits i å diskutere i det hele tatt. Da må vi bare gå ut i fra at ingen av oss vet noe som helst, og derfor har vi ikke noe grunnlag for å uttale oss. Vi kan selvfølgelig gjette, men da blir alles gjetninger like gode.

Nerthus sa for siden:

Tyngdekraften? Så du mener DEN ikke er bevist heller? Har du noen som helst bakgrunn innen fysikk?

Jeg er enig i at du får bruke de ordene du vil, men velger du og "forstå" ordene på en annen måte enn den gemene hop, gjør du det ikke akkurat enkelt for deg selv når du ønsker og provosere til å tenke nytt eller forklare hva du mener... det vanskeliggjør diskusjonen ganske mye.

Nå tror jeg faktisk du bare tuller for å terge på deg andre - du om det, men vær nå heller ærlig om at det er det som er målet ditt så vi lettere kan velge og ignorere utsagnene dine...

Kanutten sa for siden:

Jeg tror kanskje Bestemamma mener relativitetsteorien grunnet greia i Cern her om dagen. :o

Nerthus sa for siden:

Ah... før de finner ut om de har gjort en feil eller ikke velger jeg og forholde meg til at tyngdekraften er reell og basert på grundige fysiske forsøk... som at det meste man slipper over gulvet faktisk faller nedover ;)

Uansett om man finner ut at ting kan bevege seg raskere enn lysets hastighet, vil ting falle nedover når man slipper de fra en viss høyde til ytre påvirkning bestemmer otherwise ;)

Kanutten sa for siden:

Tyngdekraften virker på meg i allefall.. Magen henger nedover.. :o
Og ikke mye struttepupp her i gården... :lol:

Carisma sa for siden:

Og der røyk den siste sikringen?... :cool:

Kanutten sa for siden:

Hmm, jeg sitter og ser på xfiles sesong 5 nå. Og jeg lurer på hvem DEM er som har plata chipen. :o

taraquin sa for siden:

Jeg foreslår at de som ikke tror på essensielle næringsstoffer snarest avstår fra c-vitamin (noe som ikke er vanskelig, bare å spise kun kjøtt og kornvarer), man kan også avstå fra alle omega 3 kilder ved å spise kjøtt, kornprodukter, maisolje, solsikkeolje, peanøtter, cashewnøtter etc. Se hvordan helsa blir da de nevnte næringsstoffene inneholder nær sagt alt annet du trenger. Det er vell bare en myte at tusenvis av sjøfolk døde av sjørbuk noen hundre år tilbake ;) I dare you Ray Peat!

La evolusjonen gå sin gang! Gjør det man tror\vet inni seg selv er riktig!

smgj sa for siden:

Da må man vel spise kjøtt som ikke er gressforet ... ?

taraquin sa for siden:

Jepp, helst GMO med hveteforet NRF ;)

Bestemamma sa for siden:

Der tar du helt feil Nerthus.. det er faktisk slik at ting faller ikke nedover...de blir trukket nedover av den større massen....

Bestemamma sa for siden:

Si meg en ting...bare fordi jeg tør stikke nesa frem er jeg fritt vilt for å jaktes på? :mad:

Carisma sa for siden:

Nei, men med en så ute kommentar som at de kommer og planter chip'er i oss må man jo regne med å få en ute kommentar tilbake. Jeg regner jo med (eller håper hvertfall) at den kommentaren ikke var særlig seriøs.

Bestemamma sa for siden:

Joda, den var helt seriøs....det er bare å vente lenge nok det så ser du selv at chipen kommer den.....:)

Vibeke-67 sa for siden:

Jeg har falt av denne diskusjonen for lenge siden. Hva diskuteres her egentlig? Om vi har behov for mat eller ei? Og hva har tyngdekraften med alt dette å gjøre?

Jeg skjønner egentlig ikke helt poenget ditt Bestemamma, stille spørsmål ved endel fakta er vel og bra, men jeg synes du gjør det hele på en vanskelig måte. Jeg er enda mer forvirret nå enn før jeg. Hva er essensielt å få i seg, via mat og kosttilskudd, og hva er ikke?

Bestemamma sa for siden:

Bare ikke tenk på det du.......Jeg gjør alt på den vanskeligst mulige måten...bare for å utfordre verden liksom....:D

Det er essensielt å få i seg ren og frisk mat.....Sånn er det bare:)

Nerthus sa for siden:

Ser ingen motsetninger mellom at noe blir trukket nedover av jordas store masse og at ting faller "nedover"... for det er jo det vi ser... synes du som er så vågal i dine påstander om at "alle fakta står for fall" bør ihvertfall være litt mer åpen for bruk av andre ord og uttrykk ;)

Dessuten har jeg hatt ganske mye fysikk på høgskolen, så jeg har vært gjennom pensum om tyngdekraften blant annet :)

Bestemamma sa for siden:

Det var ikke uttrykket jeg reagerte på, det var feilen du gjorde ved å si at ting faller, for det gjør de ikke...:D

Nerthus sa for siden:

Åh, var det feil det ja... så ting "faller ikke ned" fra bordet og ender opp på gulvet, men "blir trukket mot gulvet av jordas masse"?

Snakker ikke sånn til vanlig jeg, men det gjør kanskje du? ;)

Du er ganske bråkjekk som påpeker såkalt "feil bruk av ord" hos andre, mens du selv kan boltre deg fritt i tolkning av ord og betydninger... åja, glemte det litt - DU gjør deg jo for å provosere til ny tankegang ;)

Kanutten sa for siden:

Jeg husker det var snakk om chip i armleddet den gangen jeg var lita og godtroende... For 30 år siden..

Men siden du er så fan av fremtidige greier, så vet du vel at verden skal gå under i 2012?? Ser du bort fra det da eller kommer chippen før den tid??

Bestemamma sa for siden:

Nei, jeg snakker bare om at ting ikke alltid er det de ser ut til å være....:D

Bestemamma sa for siden:

I USA har frivillige allerede begynt å teste ut det med å være chippet.....
Vi er egentlig ikke så langt fra totalovervåkning allerede, men de har litt igjen her på berget før chippen sitter fysisk i oss alle sammen........heldigvis:p

teleslynga sa for siden:

Jeg har ombestemt meg og er nå på bestemora sitt lag. Jeg synes alle skal bruke akkurat de ordene de selv føler for inni hjertet sitt og ikke brys seg om hva ordene betyr, for egentlig så er jo alle ord bare en konstruksjon og menigen er de jo vi som gir dem, og da blir det dessuten så mye lettere å diskutere alt mulig sånt en ikke helt forstår ford man kan bruke sine egne ord. Lizzom. For ikke å snakke om den chippen. Det får en jo unektelig til å tenke.

:Mange utropstegn, prikker og smilefjes:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.