< Tilbake til oversikten

Xtravaganza tull ..?

popplus sa for siden:

Heisann!
Spenst her hvor jeg bor har starta med Xtravaganza, meldte meg på og prøvd disse shakene og suppene nå i 4 dager.. smaker helt forkastelig, og er kun 500 kalorier om dagen, så det sier vel seg selv at jeg må gå ned i vekt ettersom jeg før har hatt 4-5000 kalorier om dagen.

Men er dette bra i grunn?
Har så mer enn gjerne lyst til å prøve vanlig lavkarbo mat, hvor jeg spiser normalt og kutter ut brød, pasta, ris osv i stedet.
Tror dere dette vil hjelpe?

Vibeke-67 sa for siden:

Det er ikke bare tull, det er direkte farlig for deg å bare spise 500 kalorier om dagen! Men man kan visstnok velge helfart eller halvfart (tror jeg det heter), og den hvor du ikke går på shakene, men spiser vanlig mat og får veiledning og trener sammen er ganske bra tror jeg. Jeg har en venninne som gikk der, og hun gikk ned ganske mye i løpet av 6 måneder eller mer. Jeg så på kostholdet hennes, og det ligner veldig på forstadiet til Fedon Lindberg, dvs en sen fase i Eurodietten. Jeg gikk på det (Fedon nå), og det er mindre fett og noe mer karbohydrater enn de mest dominerende diettene her inne på lavkarbo.no. Men jeg er svært fornøyd, har gått ned 25 kg. Det tok noen år, men jeg holder enkelt vekten og spiser nå Fedonkosthold som jeg er godt fornøyd med.
Så etter min kunnskap kan jeg anbefale den mindre ekstreme formen for Xtravaganza.

sarasirene sa for siden:

Jeg vil ikke si at det er bare tull, men for noen passer det kansje ikke.

Jeg har en mamma som har gått på dette og har blitt "frisk" av sin diabetes. Og er i topp form. Hun har gått over til LK- kosthold nå og holder vekta og fortsetter å gå ned i et saktere tempo. Verdiene hennes i bllodet var ekstreme, men er nå normale og hun slipper å ta insulin. Så for henne var det en reddning.

Selv har jeg begynt for fire uker siden. Første uka var tøff, men nå er det ikke noe problem. Jeg går på helfart og har til nå hvertfall gått ned 8 kg.
Jeg skal gå på helfart ut oktober, før jeg begynner så smått å spise LK kost.
Og det jeg liker ved det er at en får oppfølging i et år. og trening og kostveiledning... og du treffer gjevnlig en gruppe som er i samme sko som deg selv og vet hva du går gjennom.
Dette er en kickstart for meg, og jeg merker at jg har fått mye mer energi. Så for meg er det ikke tull hvertfall ;)

Uansett hva du velger så ønsker jeg deg lykke til... :)

(og jeg gjør dette i samråd med min lege såklart. som tar jevnlige prøver og passer på at dette går greit for meg ;) )

popplus sa for siden:

Legen min sa dette var skummelt i samråd med kostholds lege, mens de på spenst mente at de ikke visste hva dette var.
Har lest masse om LCHF nå i dag, og for meg så hører jo dette mye bedre ut.. men kan ikke helt forstå at å tvinge i seg så mye fett kan være bra igjen... hehe :)

Cherry sa for siden:

Direkte farlig er det jo ikke. Hos oss får ikke deltakerne gå på pulver i mer enn 4 uker uansett, og pulveret er for å få den kickstarten som mange kanskje trenger. Kroppen tåler en eller to uker på pulver ala 500 kcal om dagen før man begynner å introdusere måltider. Er jeg fan av pulver? Nei! Du får ikke i meg de shakene frivillig - men det er fordi de smaker pyton og syntetisk.

Modezty sa for siden:

Jeg liker ikke pulverkurer jeg heller, men har nå gått både på nutrilett og easy life..... men aldri mer.

Når det gjelder fett, er det ikke sååå mye fett i LCHF, da. Du bytter bare lettprodukter ut med ekte vare - og passer på å få i deg nok ordentlig, ren mat. Avocado er naturlig fet - og tror ingen ville advart mot å spise avocado, liksom ;) Ikke nødvendig med masse ekstra fett, hvis du ikke liker det.

Jeg spiser naturlig mye mindre (også kalorimessig - selv om det ikke er noe de fleste trenger å passe på på lavkarbo) fordi fettet gjør at jeg holder meg mett lenger. Dessuten fyser jeg ikke lenger på godis, som jeg gjorde tidligere.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.