Da er jeg helt ny, har lest ut frisk med lavkarbo, og i dag kjøpte jeg lavkarbo 100 oppskrifter.
Nå er jeg klar til en ny start!
Jeg har tenk og gå ned 10 kilo, da jeg og herremannen vil ha et til barn.
Men nå er det sånn at jeg aner ikke hvordan jeg skal spise, hvor mye, hva osv.
Jeg så det var mye egg i en del oppskrifter, magen min tåler ikke egg, så hva kan man evt spise?
Noen som har noen tips?
hvor mange karbo skal jeg spise?
hvor ofte?
Hvar og tog en liten handle rundt i dag, men siden jeg er så "blåst på dette"
så kom jeg hjem med
frosen rosenkål
frosen blomkål og brokkolig blanning.
Crem fresh
rømme
fløte
c. chees.
jalapenos
kyllingfile
bacon
hermetisk tomat
cherrytomater
og kokkos melk :P
chilli
Hjeeeeelp!
10 kilo og et lite nurk skal komme til verden. ( drømmer) ! <3
ps. Jeg har også dysleksi, så beklager dette viss noe kan være litt vanskelig og lese! :) :o
Sjekk ut nybegynnertråden til arnakristin nederst i signaturen min. Les gjennom, og les også linkene - dette er viktig startinformasjon!
I mellomtiden mens du lærer og leser til øyet blir stort og vått, kan du fint velge og leve etter lavkarbo på 3 minutter. Denne kan du skrive ut og henge på kjøleskapet. Ingen telling, enkel informasjon om hva du kan spise, hva du ikke kan spise.
Spis når du er sulten, og stans når du er mett. Drikk godt med vann :) Hold deg unna alle lavkarbokakene og sånt den første måneden til du er mer komfortabel med maten og vet hva du kan spise.
Alle har vært forvirrete ferskinger, det går over! Les og spør! :)
Hei,
Hvor mange kh pr dag er noe du må bestemme selv, lavkarbo er en paraplybetegnelse for karboredusert kosthold med inntak fra tilnærmet null til 150 kh pr dag.
Du skal spise når du er sulte og da skal du spise deg passe mett, ikke stappmett…
Anbefaler at du tar deg en tur innom nybegynnertråden der får du svar på mye men ikke minst en rask oversikt over temaet lavkarbo. i den tråden finner du link til en hendig liten brosjyre LCHF på 3 minutter, mange printer den ut og henger den på kjøleskapet.
[font=Times New Roman][/font]
Stek kyllingfileten din i tynne skiver og spis sammen med feks cherrytomater, litt bacon, en dasj CF, kanskje chili om du liker det sterkt. Ha alt i panna, smak til med krydder :)
Jeg er stor fan av salat med stekt kylling, bacon, parmesan og litt hjemmelaget aioli (hvitløksmajones) :)
Jeg er gla i sterk mat, kylling, cherrytomat, rosenkål, blomkål, jalapenos , chilli osv.
Så jeg har tenkt litt om jeg kan spise bare det i noen uker frammover , bare for og sette meg inn i hele styret?
Jeg vil anbefale at du varierer litt så du ikke blir lei.
Bruk forskjellige proteinkilder sammen med favorittgrønnsakene, biffkjøtt, svinekjøtt, sjømat, fisk osv. Husk litt fett til alle måltid. Grønnsaker er flott, spis mye grønnsaker! Bruk feks avokado og lag deg guacamole med hvitløk og chili feks :)
Liker du yoghurt, kan du spise tyrkisk yoghurt med frosne bær som du får kjøpt i butikken :) En håndfull nøtter, litt oliven, fetaost osv er glimrende mellommåltid OM du blir sulten :)
Kjøp gjerne Hexebergs kokebok for inspirasjon, eller let litt rundt på oppskriftsforumet her inne :)
Ser at man skal spise en halv advokado og egg, men kan man bytte egge mot noe annet? siden jeg ikke kan spise egg?
Utrolig takknemmelig for at dere tar dere tid og svare meg! :)
Spis en hel avokado om du vil;) Spis en halv med en god bit av din favoritt-ost:) Les lavkarbo på 3 minutter til du kan den utenat, så ser du etterhvert selv hva du kan spise.
Lær deg med en gang og lese på innholdsfortegnelsen til matvarer i butikken, hold deg til de som har under 5 g karbohydrater pr 100 gram.
Igjen, som flere har bedt deg om- les nybegynnertråden og LCHF på 3 minutter.
Rent kjøtt og fisk inneholder ikke karbohydrater, men ærlig talt- dette kan du finne ut selv. Hvor mye karbohydrater, protein, fett etc en matvare inneholder finner du i matvaretabeller på nettet (som matvareguiden), og utenpå pakningen på maten du finner på butikken.
Og ingen kan fortelle deg hvor mye du må spise for å gå ned 10 kg. Hvor mye mat vi trenger, og hvor fort vi går ned, varierer fra person til person.
I dag startet jeg med frokost.
Frokost: (tåler ikke egg)
6 Cherrytomater
1,5 skive bacon
5 biter jalapenos.
(dette stekes med litt pepper på)
1/3 del box med CC.
Blir dette greit?
Evt så laget jeg ekstra sånn at jeg kunne ha det samme til lunch ( siden jeg er på jobb)
Tja, blir du mett av det? For min del så det veldig lite ut... hiv oppi et par skiver med skinke eller annen ren protein som grillet kylling feks og en skvett fløte så blir det litt mer balansert også :)
Stikk innom biblioteket og se om du kan få lånt ketolyse-kuren, eller lignende. Der finnes mange forslag til måltider som er balanserte :)
Ja, egentlig.
Kanskje jeg kan prøve litt mere frokost da :P spe på med litt fløte?
Frokosten og lunch er det som er mest vanskelig for meg, siden jeg leser om alle som spiser egg, så jeg blir litt hemma :P
Sikker på at du ikke kan greie å venne deg til egg da? :) Syns jeg så at du bare sa at magen din ikke tåler egg...Om du ikke har fått stadfestet en intoleranse/allergi kan du vel prøve om det er varianter av mat med egg du kan greie....;)
Jeg tåler ikke egg. Så da blir det litt vannskelig :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.