Kom over denne artikkelen i dag på nrk.no, og må si at jeg blir litt sjokkert over hvor lavt kunnskapsnivået er. Det er da gammelt nytt at det å bytte og blande forskjellige dietter ikke er så lurt.
Men det er jo nettop det; om du følger statens råd og spiser brød pluss spiser masse fett blir du ikke akkurat slanakere. Og om man spiser lavfett og lavkarbo blir det ikke sunt.
..............
Men altså, det sier seg selv at når navnet er Lavkarbo, så er poenget at man ikke spiser masse karbohydrater...... :rolleyes: Fordi man må velge energikilde, fett eller karbo.....
Ligger en intressant puls-episode om dette på nett-tv.
Hvis noen foreslår lav-karb-lav-fett vil jeg faktisk påstå at faste er sunnere! (Da kan kroppen konsentrere seg om å bli kvitt giftstoffer istedenfor å øke gift-nivåene gjennom protein til glukose konvertering.)
Ellers tror jeg vel det er en myte at man avgiftes ved lengre faste. Jeg prøvde å faste i fem dager en gang i tida (ikke for vektnedgang, men for detox ... etter russetida, faktisk :rolleyes:) og bare drikke peppermyntete. Jeg aner ikke om jeg ble noe avgifta, men jeg besvimte i hvert fall veldig mye.
Eneste faste har gjort for meg er å sette kroppen i sparemodus og dermed gi vektøkning... :rolleyes:
Forøvrig ang diettforvirring. Jeg blir litt matt over at folk ikke skjønner at de må ta et valg. Man kan jo ikke kjøre midt i veien og skylde på at noen land har venstrekjøring om man kræsjer liksom! :eek:
Ikke rart vanlige mennesker gjør feil... Da min samboer var hos diettiker ved sykehuset, og fortalte at han spiste lavkarbo med mye grønnsaker, ble han anbefalt å spise brød i tillegg... jaujau...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.