< Tilbake til oversikten

-At du tør!?

Berit59 sa for siden:

Ja, det er det jeg får høre om dagen når jeg forteller om mitt liv på lavkarbo.
Jeg er så glad for å ha fått bukt med mangeårige mageplager, at jeg anbefaler jo dette kostholdet til flere med samme problemet.
Men i lys av diskusjonene som pågår om dagen er det helt tydelig at folk er blitt enda mer skeptiske til å legge om kosten.
"At du tør, tenk på hva alt fettet gjør med deg", er gjennomgangsmelodien, og jeg forsøker etter beste evne å forklare hvorfor jeg spiser lavkarbo og hva det har gjort med helsa mi, i tillegg til å miste noen kilo, som også har vært helsebringende for meg.
Det ser ut som om det er forkjemperne for fettfattig kost som hittil har trukket det lengste strået når det gjelder støtte blant folk, i hvert fall i min omgangskrets...
Nå håper jeg virkelig at lavkarbofolket står på og informerer, for det er kjedelig å måtte forsvare seg hver gang (nesten) en snakker med folk.
Jeg ser jo også at det er mediene som har skapt denne frykten blant folk, og at lavkarbo blant mange blir oppfattet som latskap og glinsende fettfråtsing.
Håper på ei skikkelig vekkelsesbølge over landet, slik at flere kan få øynene opp for hva dette går ut på, og at vi ikke er dissende fettvrak som snart stuper av tette blodårer og hjerteinfarkt.

streber sa for siden:

Æsj, skjønner hva du mener:oVeldig kjedelig ja, men jeg må forsvare meg mindre nå da, etter det omsider ble noen kilo nedover, men året uten nedgang på lavkarbo-DET var ikke enkelt.Hadde vært deilig om lavkarbo ble "standaren":rolleyes:

Nerthus sa for siden:

Alle de som spiser lavkarbo i dag er levende bevis på at det fungerer og at det er sunt.

Debattene er basert på retorikk som det strengt tatt er umulig for en lavkarbotilhenger og vinne (latterliggjøring, feilinformasjon, overdrivelser, gamle forskningsresultater, den som hyler høyest blir hørt osv), man må bare fortsette og opplyse om fakta og kilder, vise til egen helse - og drite i resten ;)

Engledans sa for siden:

Det der får jeg høre og....gjerne med beskjed om at jeg må få sjekka alt,hos legen, helst daglig....så farligt er det......:p har nettopp fått blodprøvene fra legen og alt er bare finfint:D så det så. Får mest lyst å sparke alle "bedrevitere"

Photobscura sa for siden:

Jeg må tydeligvis omgi meg med smarte folk, for bortsett fra i mediene, har jeg aldri hørt noe som en gang ligner sånne type påstander.
Men nå har jeg vært på dette kostholdet i fem år, og er på mange måter et vandrende bevis på at det er alt annet enn usunt.

Men jeg lurer litt på om dere ikke blir fristet til å parere med litt margarin-hets, f.eks? :D

Noenkiloformye sa for siden:

Er nok forskjell på folk. Ingen her som kom med negative reaksjoner, har derimot fått med meg noen. Men kanskje det er fordi de vet at jeg er så sta at jeg ikke bryr meg om hva de sier uansett? :p

babydoll sa for siden:

Ei venninne som dessverre er ganske overvektig har omsider begynt på lavkarbo, men har til tross for to konsultasjoner hos Hexeberg ikke satt seg så godt inn i informasjonen om hva det egentlig går ut på bortsett fra at det er slankende. Det skulle ett VG-oppslag om hjerteproblemer og lavkarbo og dertil kommentar fra sin kjæreste (som IALLEFALL ikke har satt seg inn i lavkarbo) om hvor farlig lavkarbo skulle være og at hun burde passe hjertet, så var det rett tilbake på høykarbokjøret igjen. Trist med slik misinformasjon.

Tula sa for siden:

Jeg får sjelden negative tilbakemeldinger fra venner/kjente/familie.
Noen bekymrede blikk har det blitt, når jeg hiver på med smør, men de sier noe sånt som at jeg vet vel hva jeg driver med.... :p

Jeg startet på lavkarbo etter et legebesøk hvor jeg fikk beskjed om følgende:
B12-verdiene var veldig lave, blodtrykket veldig høyt for en på min alder, kolestrolet var litt for høyt (det dårlige), blodsukkeret mitt var for høyt, og langtidsblodsukkeret var ikke bra. Samtidig ymtet han frempå om at jeg kunne hatt godt av å gå ned noen kg... Nå etter 7 måneder er B12 normalt, blodtrykket fint, kolestrolet fint, blodsukkeret bra, langtidsblodsukkeret bra, og i tillegg har jeg tatt av meg 20kg!

Hva er så farlig og usunt med dette...?? :)

TrillTrall sa for siden:

Svigerfar er veldig nysgjerrig på hva jeg spiser når jeg ikke spiser brød og poteter. :) Han kan ikke skjønne at det er sunt - men hvem av oss er det som er i overkant "fremtung"? :rolleyes:

Mamaphenix 85 sa for siden:

Jeg opplever heller at folk undrer på hva jeg spiser når jeg ikke spiser brød, pasta, potet, frukt osv...
Og om det ikke er veldig tungvind å ha med seg matpakke. Opplever egentlig ikke at noen er negative til lavkarbo, bare nyskjerrig;)

streber sa for siden:

herrejemini, ble så sint til slutt at jeg måtte la være å lese mer, maakan:mad:Foromsfulle folk! Jeg går da ikke å kritiserer folk rundt meg som sitter med brødskiven sin med null pålegg på, for pålegget er jo så usunt. Men Å være ufine mot folk som er lavkarbotilhengere er visst greit det uff...

Vegard L sa for siden:

Leste gjennom de øverste kommentarene, og se hva jeg fant! SURPRISE SURPRISE:

"Magne D. Antonsen sa... Bra blogg! Det er Magne fra VG her. Jeg har valgt ut innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett! Følg Lesernes VG på www.facebook.com/lesernesvg og twitter.com/lesernesvg så deler jeg det kanskje der også. Alle som har forslag til gode blogger jeg kan anbefale på VG Netts forside bør sende meg et tips på magne.antonsen [@] vg.no"

Jeg døde litt innvendig når jeg så dette :D

Berit59 sa for siden:

Ja, det er jo ikke rart at vi må forklare oss innimellom, vi "raringene", som faktisk spiser MAT! Jeg håper inderlig at dette var skrevet av et umodent menneske i ordets rette forstand, og at disse holdningene er i mindretall.
Men riktig ille er det jo at VG slenger seg på og synes at dette er godt lesestoff!
Trodde liksom verden var på vei fremover...:rolleyes:

Carisma sa for siden:

Vi kan jo spamme ham med lavkarboblogger? Lilalife, Lenabearice, Espen Rostrup, Pål Jåbekk....

nellie sa for siden:

Han har jo stadig innlegg fra lchf-bloggen.blogspot.com der, så..:p

Håper dypt og inderlig ingen tar det blogginnlegget veldig seriøst. Det var vel neppe ment som et seriøst innlegg i debatten..

Nerthus sa for siden:

Jeg sendte han en mail jeg og spurte om det var slikt nivå VG ønsket og ligge på... fikk egentlig bare svada-svar på akkurat DET, men han etterlyste gjerne gode forslag til blogger han kunne anbefale, så jeg anbefalte Espen Rostrup sin. Den hadde han sett, han skulle se om han fikk den inn i dag.

Det er bare og sende han en mail - han er nok mer åpen for forslag enn ihvertfall JEG trodde ;)

teleslynga sa for siden:

Det blogginnlegget var da bare humor, ved å reagere rasende på det beviser dere i hvert fall at lavkarbofolk ikke eier humoristisk sans, evt. har litt tungt for det.

Uansett, jeg skjønner ikke helt hvor dere møter alle disse folka som mener dere lever så usunt? Med mindre dere faktisk spiser helt hinsides? Det er aldri noen som reagerer på mine lunsjsalater med masse råkost og egg, laks eller kjøtt. Er problemet at dere prøver å misjonere lavkarbo uten å ane hva det egentlig handler om (som man kan få inntrykk av at gjelder mange her inne når man leser litt rundt..), og dermed står fast ved første motspørsmål? At det kan være en helsemessig fordel å erstatte noen av de typisk norske daglige syv brødskivene og fire potetene i f.eks. grønnsaker har jeg aldri opplevd at noen er uenige i. Kanskje noe med hvordan budskapet legges fram? ;-)

Photobscura sa for siden:

Jeg tror det faktisk har mye med å gjøre at svært få i min omgangskrets har vært særlig helse/kostholdsbevisste, ei heller jeg inntil ca fem år siden. Sånn sett har vel jeg gjort litt nybrott blant mine nærmeste, forsåvidt. De har dermed ikke vært gjennom alskens antifettpropaganda via Roedhe, Drevon og den gjengen der. Om man derimot har en masse lavfett/kaloritellere/fitness-venner/bekjente/slektninger så kanskje dette er et større tema? Bare funderinger fra min side, altså. De få gangene jeg har vært i diskusjoner om karbohydrater og fett så har det vært med random helsefriker, mens jeg sikkert kan telle på en hånd hvor mange jeg kjenner ellers som i det hele tatt f.eks har hørt om omega 6 eller dårlig kolesterol.
Og så er det litt hvordan man legger det fram. Jeg prøver å fokusere på at jeg spiser ren, naturlig og ubearbeidet mat, og allerede da legger jeg et godt grunnlag for diskusjon videre, for den som kan finne fanatisme/ekstremitet i det skal jammen lete godt.

krokodillen sa for siden:

Tror de fleste skjønner at det der var humor.

Men jeg leste noen kommentarer under det som tyder på at ikke alle skjønte det, og slengte inn litt mer anti-lavkarbo "skyts". Kanskje det er slike andre her inne på forumet treffer på?

Uansett, jeg aner ikke hvem som egentlig tar til seg kostholdsråd fra VG og andre übergrunne media.

Media har jo en laaaaaaang historie med å servere svart-hvite "sannheter" og enkle overskrifter på det meste. Før var det ananaskurer, sult, aerobics med leggvarmere og fettfobi. Så er det bacon og fløte en dag, bacon og fløte er farlig neste dag. LITT koko.

Elinf sa for siden:

Jeg tolker intensiteten i debatten nå som stadig økende desperasjon fra alle som hsr noe å forsvare og føler at argumentene skrumper inn (fikk mentalt bilde av isbjørn på lite isflak her..) Bare tenk - når man har fått status og skryt fordi man var flink til ernæring i alle år, og så fungerer ikke argumentene like godt lenger. Da er responsen gjerne høyere stemmeleie og røde ansikter..

Så hissigheten de siste ukene er egentlig et godt tegn, tenker jeg.

For det blir stadig flere som forteller om de gode erfaringene med kosthold - og flere som får se hva det egentlig handler om.

Og - slikt vinner faktisk frem til slutt. Media har ikke såå mye makt, og folk tenker selv.

Ett eksempel: partiveksten Carl I Hagen fikk til
(og nb: dette er et kjent medieeksempel, ikke ment som politisk kommentar)

Svæært få journalister støtter FrP, viser tallrike studier. Hagen har fått svært mye kritisk omtale i mange år. Likevel fikk partiet flere velgere. Selv om overskriftene var negative, så ble Hagens synspunkter likevel formidlet, og fant frem til sitt publikum.

Så mens mange tror at alle tar avisoverskrifter for god fisk, så er ikke det helt riktig.

Så tror vi skal være glade for at endelig "alle" får høre om lavkarbo. Det fenger interesse, og kunnskapen vil vokse. Blir man nysgjerrig nok så søker man informasjonen, som jo fins på steder som dette supre forumet!

Og mange her inne har også kommet med glimrende råd til "mediestrategi" :-) : snakke om ekte mat, om helse og livsstil, og vekttap som bonus, og være gode forbilder uten å misjonere med annet enn lekre matpakker og info til de som er nysgjerrige.

Appelsinpiken sa for siden:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vi har blitt ignorert. Nå er vi mellom latterliggjøringen og kamp. Det er bare et spørsmål om tid før vi har vunnet.

Camomilla sa for siden:

Oh yeah :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.