karlxii sa for siden:
er det toppede eller strøkende ts ss vi skal bruke i oppskriftene dere :) trenger virkelig hjelp her nå
karlxii sa for siden:
er det toppede eller strøkende ts ss vi skal bruke i oppskriftene dere :) trenger virkelig hjelp her nå
Muff-muff sa for siden:
Strøkne er vel stort sett spesifisert i oppskrifter. Jeg tror ikke det spiller så stor rolle i de fleste oppskrifter, dog.
Kitt sa for siden:
Niks! Strøkne er ikke spesifisert! Alle slike mål er i utgangspunktet strøkne! En ss mel er en spiseskje der man har brukt en kniv og tatt vekk det som er over kanten!
Det lærte jeg av heimkunnskapslæreren i 6. klasse på barneskolen, altså!;)
Muff-muff sa for siden:
Ok :)
Jeg holder fast ved at det spiller mindre rolle i de fleste oppskrifter, da! :p
Kitt sa for siden:
I de fleste oppskrifter, jepp! Men når man skal ha feks 6 ts JBKM er det mye med 6 toppede ts i forhold til 6 strøkne!
Muff-muff sa for siden:
Uggh, ja, det kan jeg tenke meg. Jeg brukte JBKM en gang og den slimete konsistensen var mer enn jeg kunne takle :nei:
Kitt sa for siden:
Blir ikke slimete i feks vaffelrøre, men det er totalt unødvendig å bruke mer av den dyre greia enn nødvendig. Røren må bare svelle noen minutter lenger.
Jeg fikser ikke JBKM i sauser feks. Vi er nok ganske enige om den konsistensen, ja!savner en grøss- smiley
Yrla sa for siden:
Strøkne, og med måleskje: 5 g er teskje osv.
Reason sa for siden:
Jepp, og det er i grunn litt logisk når man tenker på at man også måler flytende ingredienser med ts/ss; litt vanskelig å få en toppet spiseskje med olje ;)
smgj sa for siden:
Det er stikk motsatt hva jeg lærte av min heimkunnskapslærer. Hun sa at en ss tørrvare (med vanlig skje) skal ha en medium topp om ikke annet er spesifisert - men at dersom man bruker måleskje så skal alle mål tas strøkne.
Sitter på jobben så jeg kan ikke kontrollere om det stemmer, altså - men jeg mener at måleskjea mi er så dyp at dersom jeg skal ha like mye på en vanlig ss så må jeg ha en liten topp på. Blir håpløst i fht væske, ja... og kommer nok an på spiseskjeene (jeg mener - ikke sikkert at "mitt" og "ditt" bestikk er like stort i skjea).
Vel... har heldigvis ikke oppskrifter hvor slingringsmonnet er så lite, så dette er mer en teoretisk øvelse. ;)
Muff-muff sa for siden:
Jeg har lært som deg :)
karlxii sa for siden:
takker dere alle for de fine innleggene deres :) får finne fram de galle skole bøkene fra baker og konditor faget da litt mindre mengder her å jobbe med da.:)
Supah sa for siden:
Siden vi alle har forskjellige meninger om hva en spiseskje er, så vil det vel variere på oppskriftene her inne også.
Dersom det korrekte er at en spiseskje er strøket, så blir det jo likevel feil dersom den som har laget oppskriften mente en toppet.
Oi, det var jeg dårlig på å forklare. Hehe :rolleyes:
TrillTrall sa for siden:
Jeg bruker en mellomting dersom det ikke står spesifisert strøken eller toppet. :)
Kanutten sa for siden:
Jeg har lært at det til vanlig skal være like mye over kanten på skjea som under. Er skjea strøken skal den være uten topp, dvs kant i kant med skjea. Er den toppet skal høyden over skjea være nesten det dobbelte av høyden under kanten. Forståelig? :o
Reason sa for siden:
Ble fryktelig usikker selv nå, men etter å ha googlet litt, ser det ut som det vanligste er å bruke strøkne skjeer:
"<strong>When used for solids, such as granulated sugar, it should be measured to the flattened level of the spoon</strong>—level spoonful versus a heaping spoonful or heaped tablespoon, which is as much as can be held in the spoon, or a rounded spoonful, which is twice a level spoonful, the solids above the level roughly mirroring those in the bowl."
"One heaping tablespoon of sugar may not be equal to another heaping tablespoon of sugar. Recipes usually call for level teaspoons and tablespoons since one level spoonful is more likely equal to another level spoonful than two heaping spoonfuls are equal to each other."
Og herfra:
"If a recipe calls for a level teaspoonful of a dry ingredient (salt, flour, etc.), this refers to an approximately levelled filling of the spoon, producing the same volume as for liquids.
A rounded teaspoonful is a larger but less precise measure, produced without levelling the ingredient off nor heaping it as high as possible.
A heaping (American English) or heaped (British English) teaspoonful is a larger inexact measure, equal to the most that can be obtained by scooping the dry ingredient up without levelling it off. For some ingredients, e.g. flour, this quantity can vary considerably.
When no particular type of teaspoonful is specified for a dry ingredient it may mean a level or a rounded spoonful, never a heaping/heaped one."
Lillemy71 sa for siden:
En spiseskje i form av en måleskje er 15 ml og det er ofte det som menes i oppskrifter. Skal man derimot bruke en sånn spiseskje som man spiser suppe med kan målet bli ganske forskjellig ettersom størrelsen på skjeene varierer ganske mye. Stemmer nok som flere sier at dersom man bruker en sånn skje så må man toppe de.
krm - 1 ml
ts - 5 ml
barneskje - 10 ml
ss - 15 ml
Mariann S sa for siden:
Leste gjennom tråden her og tenkte at eg skulle svare akkurat som du :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.