< Tilbake til oversikten

Null magerumling

Elinf sa for siden:

Det slo meg her om dagen - kan ikke huske sist magen rumlet!

Merker istedet at jeg er sulten på at energinivået sakte synker.

Andre som merker det samme, og noen teorier på hvorfor?

Bik sa for siden:

Har også merket det. Ingen promping heller :p ;)
Men i går spiste jeg en del karber pga et bursdagsselskap, og i dag er magen full av luft :(:o

Kitsu sa for siden:

Jeg må stort sett sjekke klokka for å huske å spise jeg. Men sånn har det alltid vært.

Elinf sa for siden:

Hyggelig at andre opplever det samme :-)

Og fant en tidligere tråd om noen som tvert imot fikk magerumling når de begynte på lavkarbo. Forvirrende..

Noen som vet hva magerumling faktisk er?
Tenkte først på gass, men er det logisk siden det kommer når man er sulten ( eh, tidligere kom da jeg var sulten..)?

lårannediskon sa for siden:

Samme her også :) Jeg kan tippe det kan ha noe med at vi er mette på en annen måte enn vi var før

Solli sa for siden:

Sånn er det med meg også, glemmer nesten hvor lang tid det er siden sist jeg spiste:eek: Å det skjer aldri når jeg spiser brød mat:D
I like;):D:cool:

teleslynga sa for siden:

Lite rumling og promping, ja.

smgj sa for siden:

Og mye mindre lukt etter kutting av brød for min del. Melkvarer tilbakefører litt mer luft, men for min del er det logisk siden jeg ikke tåler dem i ubegrensede mengder.

Supera sa for siden:

Googlet og fant denne:

Noen spiser mer fiber og noen spiser mindre fiber når de går over til lavkarbo. Jeg vil tro at de som får mye magerumling spiser mer fiber. Eventuelt maltitol og slikt som er fiberlignende. Jeg får i alle fall magerumling når jeg spiser fiber eller maltitol. Men ikke ellers.

Jeg spiser mindre fiber med vilje. Fiber tuller bare med tarmene uansett og jeg tror ikke på at fiber har en magisk effekt som reduserer risikoen for tykktarmskreft og slikt. Studiene sammenligner loff med grovbrød og konkluderer med at fiber virker beskyttende og utelukker at færre karbohydrater og lavere GI kan ha noe med saken å gjøre. Kreftceller trenger glukose (blodsukker). Så lavere og jevnere blodsukker må jo være gunstig hvis man vil redusere risikoen for kreft. Mindre mat til kreftcellene.

Jeg fungerer best med lite fiber. Mindre gass siden mesteparten av gassen er rester fra bakterier som går løs på fiberet og så tar vi opp større andel av vitaminer og mineraler siden maten går treigere gjennom tarmen. Og perfekt konsistens på avføringen så godt som hver gang.

Elinf sa for siden:

Ah - tusen takk for bra forklaring!

Og det du sier om fiber kan nok stemme Er heller ikke så tungt inne på fiber - funker så fint med bare grønsaker for min del :-)

smgj sa for siden:

Enkelte sier at det er grønnsaksfiber vi er tilpasset - og at fibre fra korn er for hardt for magen. Jeg vet ikke om det er tilfelle, men jeg tror vel bestemt at dersom man er raus med grønnsakene så får man nok.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.