< Tilbake til oversikten

Nydelig snickerskake

Bik sa for siden:

Lagde denne, og den var nydelig. Anbefales sandraslavkarbo.wordpress.com/2011/09/08/lavkarbo-peanottkake-snickerskake/ :p :spisesnak:ja:

Snickerskake

Bunn:
4 eggehviter
1 dl sukrin
1 dl sukrinmelis
250 gram peanøtter (her brukt Salte Peanøtter fra Coop)

Fyll:
4 eggeplommer
4 ss sukrinmelis
2 ss Regia kakaopulver
100 gram smør
1 ts kaffepulver / 2 ss kaffe
3 dl fløte (piskes til krem separat)

Fremgangsmåte:
Eggehviten og søtningsstoffene stivpiskes i 10 minutter.
Hell i peanøttene (du kan knuse dem om du vil, men det var greit å ha hele biter også) og rør forsiktig med slikkepotten til det blir en masse.
Dette har du i en springform (24 cm dia) som er sprayet. 180°C i 35 minutter. OBS: Ikke bakepapir!

Kaken må avkjøles før du har på krem og fyll, så mens den stod på benken lagde jeg eggedosis av plommene og sukrinmelisen. Smøret smeltes sammen med kaffe og kakaopulver. Når eggedosisen tilsettes vendes alt sammen og du ser selv om du vil ha den tykkere – i så fall kan du kjøre på med sukrinmelis. Jeg lagde min litt tykk.

Fløten piskes til krem og has på den nå litt avkjølte kakebunn. Sjokoladefyllet helles på etterpå. Pyntet med peanøtter.
Denne fikk føtter å løpe på! Næringsinnholdet er regnet med 16 kakestykker.

3,01 karber pr kakestykke (om kaken deles i 16 stykker)

Furine sa for siden:

Ber om at du også legg ved oppskrifta i sjølve innlegget, slik at innlegget også gir meining den dagen linken ikkje fungerer! ;)

Bik sa for siden:

Lurt. Skal fikse det :)

Furine sa for siden:

:) Flott, takk!

MissMaja sa for siden:

fikk ikke til denne jeg :( Bunnen ble steinhard og gikk i flere biter... hva gjorde jeg galt? :confused:

Charlott sa for siden:

Ikke så godt å si hva du gjorde galt før du forteller hva du faktisk gjorde ;)
For dårlig hvispet hvite? Feil varme eller for lenge i ovnen?
Har også laget denne, og min ble veldig bra. Og god! Særlig dagen etter :sikle:

MissMaja sa for siden:

kanskje jeg pisket for lite :(

Bik sa for siden:

Tror det er viktig å piske i 10 min. ;)
Bedre lykke neste gang :)

Bokhylle sa for siden:

Tror du den er god med mandler i stedet for peanøtter? Jeg liker ikke peanøtter :o

Charlott sa for siden:

Da ville i allefall jeg ha tatt jobben med å lage salte mandler først, tror det vil mangle noe vesentlig uten det salte :)

Fibolina sa for siden:

Takk for oppskriften. Jeg prøvde meg i går.
Bunnen ble grei, men sjokoladefyllet ble ikke særlig godt og skilte seg. Kremen var krem. ;) Tror ikke jeg prøver meg på denne flere ganger. Peanøtter og mørk sjokolade ved siden av er bedre, synes jeg.

Bik sa for siden:

Skilte seg hos meg også første gang jeg lagde. Men neste gang var jeg forsiktig med smeltinga av smøret, og da gikk det bedre :)

Motle05 sa for siden:

Hvor får man kjøpt sånn melis?

MissMaja sa for siden:

helsekost ihvertfall har det. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.