< Tilbake til oversikten

Mandel og mandelmel/allergi

stompeline sa for siden:

Hei. Jeg har nettopp startet på lavcarbo, mn tåler ikke mandler/mandelmel, så lurte på hva jeg kan bruke i stedet?:cool:
Prøvde å erstatte mandler med kokosmel, samme mengde, men det ble helt feil, dvs, alt for mye kokos mel.
Noen som har noe forslag om hvordan fordelingen kan være?
Skulle være 250 gram mandler, som skulle bli mel, jeg tok da 250 gr kokosmel, men det ble alt for mye.:cool:

Yonah sa for siden:

Hva er det du ska bake da?

For sånn til vanlig trenger man ikke å spise nøtter, det er for mange en vektstopper også.

stompeline sa for siden:

Det var i utgangsponktet sjokolademufins som finnes i lavcarbo fra boka til Ulrikka Davidsson,
men prøvde å ha i det dobbelte med egg å smeltet smør å steke det, mn det ble ingen sukse. Det skulle være 250 gr mandler som man skylle kjøre til mel, så da tok jeg 250 gr med kokosmel, mn ble helt feil.....:mad:

Yonah sa for siden:

Søk på muffins på oppskrfter her inne, jeg er temmelig sikker på at det finnes oppskrift på noen med bare kokosmel.

Selv lager jeg muffins av 2 egg+3ss splenda som piskes til eggedosis. Smelter 75gsmør+100g sukkerfri sjokolade som blandes forsiktig inn når massen er litt avkjølt. Stekes på 200g 10-15 minutter og kan serveres som de er, med glasur av smeltet sjokolde, krem eller smørkrem( smør, sukrinmelis og kakao/pulverkaffe).

Kitt sa for siden:

Malte mandler er ikke helt det samme som mandelmel, akkurat som malt kokos ikke er det samme som kokosmel. I melvariantene er det også fjermet en del fuktighet, så det trekker mye mer væske når man skal bak emed det.
Brukte du kokosmel eller malt kokos? Ganske stor forskjell!

stompeline sa for siden:

Jeg brukte kokosmel

Sprettball sa for siden:

Hasselnøtter, hvis du tåler det? Det smaker jo ikke likt, men er godt. Nøttebunn, f.eks, kan man jo lage av enten mandler eller hasselnøtter. Men lurer på om det er flere karber i hasselnøtter. Husker ikke i farten, bruker det sjelden.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.