Så nettopp en preview på Lørdagsmagasinet på tv2 som starter nå 18.50. Så vidt jeg fikk med meg er det Helsedirektoratet som sier dette. Spent på hva de sier :rolleyes:
Synes den var ganske grei, jeg:) De hadde hvertfall med litt fra hver leir.
Morsomt det nye argumentet om at det er uhøflig. Jeg spiser visst unormalt hos andre, for har enda ikke måttet legge igjen hverken potet eller brød, noe sted, iløpet av disse fire årene:p
Kan ikke se problemet jeg. Jeg velger å spise det jeg vil. Jeg LIKER alt, men akkurat nå har jeg valgt å tenke på meg selv. Er jeg da uhøflig??
Hva med alle dem som plukker i maten, liker ikke ditt, kan ikke spise datt.
Har burdsagsselskaper der jeg lager spagetti til en av de små. Det eller fiskeboller. Liker ikke pølse, liker ikke skive...
Hva er galt med å til en forandring tenke på seg selv?
Svigermor sukker, "hva kan jeg seervere deg da?" MÅ jeg dytte ett stort kakestykke ned for at hun skal føle seg lykkelig i verden. Hun har da sett hvor ULYKKELIG jeg var da jeg var feit!!!
Når det gjelsder mer kostfiber så er det jo masse i det. Mange tror vi bare spiser egg og bacon og det ville jo vært usunt, men her i huset er det MASSE kostfiber i maten og lesser på med litt FIBERFIN på toppen for å være på den sikkre siden.
Synes ikke akkurat at det kom fram så veldig mye nytt jeg heller, men den kommentaren om at det å si nei til tradisjonell norsk mat var uhøflig reagerte jeg litt på. Folk må da vel få lov til å spise det de ønsker uten at andre skal legge seg oppi det? Så vidt jeg vet er ikke dette et veldig stort problem for vegetarianere, for eksempel? :confused:
Potet har jeg forresten aldri spist heller, synes det er en utrolig kjedelig matvare. Kan til nød spise den om den er most eller det er i en god grateng når jeg ikke går på dette kostholdet.
Folk tvinges selvfølgelig til å spise det de blir servert, enten de er allergikere eller går på et annet kosthold, for uhøflig ønsker man selvfølgelig ikke å være :rolleyes:
jammen det er jo litt sånn. Blir man servert mat er det uhøflig å ikke spise det verten serverer med mindre man er allergisk da.
De fleste som går på lavkarbo er vel ikke allergiske?
Eller?
De fleste av oss spiste jo helt "vanlig" mat før vi la om kosten?:confused:
Men så er det vel en del (inkludert meg selv) som har funnet ut at den gamle kosten ikke var så bra for en, og at man faktisk BLIR syk at å skjeie ut...
Mulig det ikke er "mote" lenger, men det ER vitterlig vanlig forkeskikk å spise det man blir servert!:o
Vår utfordring blir følgelig ikke å å være uhøflige, men å informere verten om at det er en del ting vi ikke spiser og hvorfor.:o
Spiser vi derimot hjemme er det ikke relevant i det hele tatt!:D
Jeg må bare le oppgitt over at det går an å være så usaklig jeg. Er det helsedirektoratets opgave å uttale seg om høflighet, miljøvennlighet og sosiale normer? Det er vel et tegn på at de er på vikende front og ikke har så veldig mange andre gode argumenter å komme med ... Desperat much? :rolleyes:
Men vi kaster jo ikke brød og poteter, vi dropper bare å kjøpe det/forsyne oss av det. Dessuten spiser vi ikke bare kjøtt, det får da være grenser for tåpeligheter.
Lavkarbo er vel ikke mer uhøflig enn at man ikke spiser ting man ikke liker.
Men det at lavkarbo ikke er sunt, det kan sikkert diskuteres.
Selv har jeg prøvd alt fra generell lavkarbo til LCHF.
Jeg har stor tro på at man kan velge bort høykarbomat med stor fordel.
Levde et par mnd på LCHF jeg og gikk ikke ned i vekt med det. Åt fet mat og valgte bort alt som inneholdt for mye karber.
Om jeg tror det var sunt? Nei, langt der i fra.
Jeg kan faktisk ikke få meg til å tro at det er sunt å spise svært lite karbo og mye fett.
Generell lavkarbo har jeg fått stor tro på, det føler jeg at gir meg det beste av alt. :)
Et aspekt her som jeg synes det blir tatt lite hensyn til er at man må da virkelig skåne miljøet mye mer ved å spise naturlige og relativt ubearbeidede matvarer kontra prosesserte matvarer og halv- og helfabrikater? Hvor mye skåner man miljøet ved å velge smør foran margarin, eller biff foran grandiosa?
Jeg finner det komisk at skrivebordsretorikere fra Helsedirektoratet skal fortelle meg hva som er høflig, og at dét skal være et godt argument mot lavkarbo. Om jeg velger å spise det jeg får servert borte eller ikke, det behøver ikke bekymre disse menneskene.
Hvorfor kan de ikke sette inn skytset mot sukker og raske karbohydrater? Hvorfor ikke bekymre seg over unger som kommer med muffins og sjokoladekjeks i matpakka, som spiser en pakke nudler til mellommåltid? I stedet bryr de seg med å oppdra oss i folkeskikk. De burde kanskje ta seg et kurs i folkeskikk selv.
Jeg nekter å tro at jeg var sunnere da jeg veide 40 kilo mer. Mulig jeg var høfligere, men sunnere? Nope.
Jeg er uhøflig. Og velger det bevisst. Høflighet er falsk kjærlighet likevel:) Jammen bedre å bli kalt frekk og være freidig enn å være styrt av mennesker( les: egoister).
Nerthus har svart. Skuffa over Fedon, men han må vel holde seg inne med "staten" - han tjener tross alt store penger på og selge sitt kosthold og produkter...
Mest skuffa over at han ser ut til å ha så lite kunnskap om såkalt "ekstreme" lavkarbodietter. La oss heller kalle de ketogene. For de som går ned i vekt, har mye energi, mindre smerter og et bedre liv på en ketogen diett, er ikke dette "ekstremt" :)
(Jeg innrømmer at jeg ikke har så veldig mye til liv for tida - så jeg har god tid og overskudd til å engasjere meg i debatten ;) )
Tenker at Fedon har rett i sine uttalelser jeg.
Jeg synes også at lavkarbo har gått for langt.
Det er mange som lever på ekstreme lavkarbodietter og det kan neppe være sunt i lengden.
Vet det er mange her inne som lever på ekstrem lavkarbo og som har svært ensidig og fett kosthold nesten uten karbohydrater.
Vet at mange gjør dette pga de er desperate for å gå ned i vekt.
Vært der selv jeg så jeg vet at man prøver det meste for å gå ned i vekt når man finner en kur man tror virker.
Hm - kan du utdype litt mer med hva DU mener er en ekstrem lavkarbodiett?
Lavkarbo favner jo fra 0-150g kh pr dag - og forumet er jo fullt av informasjon om hvordan spise "riktig" avhengig av valgt retning.
Spiser man for lite kh OG for lite fett er dette usunt over tid - men det kan ikke kalles en lavkarbodiett. Skaldemans 50+ er vel den retningen med minst kh, men kan den kalles usunn? Ekstrem? Kanskje den er ekstrem for en Fedon-følger, mens andre synes skaldemans 50+ er perfekt for vondter i kroppen og vekttap... ;)
På et lavkarboforum synes jeg vi skal favne alle - og hjelpe de som spiser "feil" på lavkarbo til å lære mer om hva lavkarbo faktisk innebærer, uavhengig av valgt retning :)
Jeg tror det ska være plass til mange varianter, jeg. Det at mange defaulter til streng lavkarbo - lenge - uten å vurdere det nøye tror jeg ikke er bra. Men jeg tror også at strenge former for lavkarbo er et godt verktøy i perioder for mange.
Problemet er nok at det knapt nok finnes en spisemåte som er bra hele tiden. Det er nok naturlig for oss med sesongvariasjoner (eller iallfall variasjoner) i kosten. Spis gjerne skaldemann, men ta også de "sommerene" han anbefaler, tenker jeg. (Om det er rett eller ikke, vil tiden vise.)
Og så blir jeg litt :confused: når Fedon sier at Atkins er en ekstremdiett. Det er jo en diett som begynner med en ketogen fase og går trinnene opp til et mer moderat lavkarbokosthold a la Fedons eget - og Fedon har jo selv Eurodietten som i sammenligning må kunne sies å være svært ekstrem ... For noen må det til, og det er bra at det tilbys, men jeg vil nå si at Atkins induksjon er både sunnere og bedre både for kropp og sjel.
Derimot tror jeg som Fedon at svært mange ikke hadde trengt å gå så hardt til verks som å gå på en ketogen diett, og for min del skulle jeg ønske jeg hadde fått vite mer om hva det kunne medføre av endringer i kroppen min å gjøre det, siden det viste seg at det ikke var noe gunstig for meg.
Gah, variert og balansert my ass. Jeg er så lei av de argumentene. Så lenge man får i seg de vitaminer og mineraler som trengs så er det ingenting som tilsier at man må spise variert. Man kan klare seg med fem matvarer og få i seg alt man trenger. F.eks. brisling, lammelever, valnøtter, egg og grønnkål. Matglede er en ting, men nødvendighet er noe helt annet. Man må ikke spise variert for å være sunn.
Og balansert? Litt av alt blir plutselig balansert? Litt fett, litt protein, litt karbohydrat, litt alkohol, litt nikotin, litt kokain, litt fluesopp, litt diesel +++. Viktig å få i seg litt av alt, vet du. Satt veldig på spissen... Jeg vil nå heller si at balansert er den maten som faktisk er bra for oss, jeg.
Nei, alle trenger ikke å spise lavkarbo, men påstandene om at vi må ha karbohydrater reagerer jeg på. Man får fint i seg vitaminer og mineraler med et minimum av karbohydrater. Mange har ubehag i en overgangsperiode, men de aller fleste kan spise tilnærmet null gram karbohydrater.
Kjenner jeg er litt irritert etter å ha lest litt for mange teite artikler i kveld...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.