< Tilbake til oversikten

Imses enchiladas

Yonah sa for siden:

Fredagsmiddagen i dag ble enchiladas med salat og kræsja avokado. Fantastisk godt og skikkelig fredagskosfaktor.

Pannekaker lager du av ca dette:
4-6 egg
1/2-1dl fløte
en klype salt

Stek tynne pannekaker som passer formen du skal lage de i. Min form var ca 20x30 og jeg stekte av 6egg og i rundt 1dl fløte. Jeg brukte den lille ikeastekepannen, den er passe størrelse og gir små pannekaker som er lette å snu. Jeg brukte 8 av lefsene( det ble en 10-12 pannekaker, noen åt ungene opp og to ødela jeg og gav til hundene).

Stek 4-500g kjøttdeig sammen med 1/4-1/2 løk og krydre med tacokrydder som du lager med dette:
1ts salt
2 ts Spisskumin
1/2 ts malt koriander
1/2 ts chilipulver
1/2 ts hvitløkspulver
2 ts paprikapulver

Slå i 1dl vann i panna og la vannen koke bort.

I en vid kjele/dyp panne slår du 1 boks hakkede tomater/ psserte tomater og koker til den bli tykk. Ha i 1-2ts samal olek(chilipasta), litt salt, 1ts spisskummin og litt koriander.
Når sausen har kokt 10-15minutter har du oppi 2dl creme fraiche/seterrømme og koker litt til. Ha opp 1-2dl revet ost( så mye samvittigheten og lommeboka vil:D)

Ha oppi litt ost i kjøttdeigen også om du vil, det er godt:D a i ca 1/3 av sausen i kjøttet.

Så legger du på kjøtt fyll på pannekakene, ruller sammen og legger pannekakerullene tett i tett i en ildfast form. Hell over sausen, strø over ost. Stek ca 30 minutter på 225gr.

Kitt sa for siden:

Åhhh, det så bare sååååå godt ut! :sikle:

Må helt klart prøves til uken!:ja:

maysa sa for siden:

så kan jeg komme og smake :D hehe

Yonah sa for siden:

Jeg har ikke regnet på karbene enda, men det er vel ca:
egg 3kh
fløte 1.5-3kh
hakkede tomater 6kh( landlord)
creme fraiche kh
ost 1kh ( jeg regner 1 på ost uansett)..

12-13kh kanskje? Dette var mat nok til 4 personer som er sultne.. Jeg spiste nesten to pannekaker, men siste biten går til en hun, jeg orker ikke mere..

Kitt sa for siden:

Veldig god ide!:ja:

maysa sa for siden:

det syns jeg også ...hehe

Mammarosa sa for siden:

Dette så nydelige ut Imse!

Hadde du noe vann i pannekakerøra? Vi pleier å ha fylte pannekaker og har ikke hatt det siden lavkarbostart to mnd siden.

Mammarosa sa for siden:

Tror du pannekakene holder seg til i morgen om jeg steker de i dag? Har nabofuene på middag og skal ha fylte pannekaker. Alt som kan forberedes i dag er gull ;)

Yonah sa for siden:

Ikke vann i røra, kun egg og fløte. Tar ofte 3ss fløte til 2 egg når jeg lager til frokost, og de holder seg et par dager i kjøleskap. Det er omelettrøre, du bare steker de mye tynnere.

Echo sa for siden:

Det var veldig godt! Takk for oppskriften:)

Yonah sa for siden:

Så fint! Vi synes også dette er veldig godt!

Yonah sa for siden:

Dette skal vi ha til middag i dag! Jeg elsker denne retten!

Yonah sa for siden:

Dette skal jeg ha i løpet av uka har jeg bestemt meg for.

synsegulla sa for siden:

Denne digge fredagsretten skal jeg prøve meg på i dag!

Løvinna sa for siden:

Skal prøve på meg på denne i kveld :D Fredagskos!

Nekenieh sa for siden:

Dette så helt fantastisk ut, skal prøve meg på det i kveld :)

Oppdatering;
Dette smakte UTROLIG godt! Det er hvertfall ikke siste gang dette serveres i heimen ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.