Hei!
Jeg er 170 høy og veier 60 kg, jeg har begynt på LCHF fordi jeg vil ha et sunt kosthold og fordi jeg vil ned 4-5 kg. Jeg trener ca 3-4 ganger i uka, både styrke on kondisjon. Men jeg går heller opp i vekt enn ned i vekt. Er dette da feil kosthold for meg? Jeg vet at vekten skal stabilisere seg, så må jeg eventuelt finne et annet kosthold? Er det noen som kan hjelpe meg med dette?
Du har ikke noe overvekt (iforhold til BMI, hva du føler er noe annet), og da tar det iallefall tid før det blir endringer. Det du sannsynligvis vil merke det best på er målebåndet. Anbefaler deg å måle - vekta kan øke - men økt muskelmasse er vel ikke å forakte?
Hvis du virkelig vil spise lavkarbo for å spise sunnere, er det bare å kjøre på! Men er du sikker på at du må ned i vekt, da? Hva om du fikk valget mellom å gå ned en buksestørrelse og veie det samme som nå, eller gå ned fem kilo på vekta men se nøyaktig lik ut?
Dersom du spiser lavkarbo og trener en del, vil du muligens se et litt høyere tall på den dingsen som måler tyngdekraftens effekt på kroppen din, men spiller det overhodet noen rolle? Er det noen andre enn deg som tenker på det tallet?
For en stund siden var det noen her inne som postet en link til denne og denne artikkelen (virkelig anbefalt lesning!), og det hjalp meg med å droppe den meningsløse veiingen. Har det utrolig mye bedre med meg selv etter at jeg fikk et litt annet perspektiv på vekt, og jeg vet at jeg ikke har blitt større siden da.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.