Etter at vi begynte på lavkarbo ser jeg at matbudsjettet har gått opp.
Litt fakta:
2 voksne og 2 barn hhv jenter 9, 12 år.
Begge voksne er på lavkarbo (mellom 50-200 gr kh daglig), ungene spiser ikke lavkarbo.
Vi handler 1 gang pr uke nå, tidligere 1 gang pr mnd. Det kjøpes inn vanlig godteri, potetgull osv osv til ungene, mens vi voksne lager eget godteri. Men ungene spiser også "vårt hjemmelagede" innimellom.
Bruker i snitt ca 11-12 000,- pr mnd til handling på Rema 1000. Det går særdeles mye i ytrefilet, indrefilet, entrecote, kyllingfileteer, kalkunfileeter, masse bra kjøttpålegg. Jeg spiser ca 1 boks med makrell i tomat hver gang jeg spiser en brødskive. Dvs opptil 4-5 bokser pr uke samt et utall av sardiner i oljebokser. Grønnsaker bruker vi fantastisk mye av og har antakelig doblet innkjøpet der ift tidligere. Typisk 4-5 pakker med egg pr uke (12 stk pr pakke) går det også med og enorme mengder med grønn te (kjøpes via iHerb da)
I tillegg handler vi mye vitaminer, mineraler og slikt noe fra iHerb. Stort sett alt av ting og tang som er sært handles hos lokale helsekostbutikker (det man ikke får på iHerb)
Poenget mitt er at jeg spiser færre måltider nå, ca 3 pr dag, enkelte dager bare 2 også. Kona spiser ca 3 måltider i snitt.
Klabert, vi spiser indrefilet/entrecote/ytrefilet osv flere ganger i uka nå, men jeg synes at lavkarbo ER en dyr levevei hvis jeg ser rent matematisk på det.
Tidligere brukte vi kanskje rundt 8-10 000,- på handebudsjettet vårt.
Andre med samme erfaringer eller har dere redusert på matbudsjettet/handlebudsjettet etter lavkarbo?
Sammenlikner vi oss med andre venner og bekjente så har vi et sinnsykt forbruk på mat og pålegg etc. For ikke å snakke om all den tid kona bruker foran grytene siden alt, og da mener jeg alt, lages fra bunnen av. Tilogmed tomatsuppen, tomatsausen er laget fra bunn av. Så strømmen har også økt kraftig.
Jeg tror derfor at å leve mest mulig rent og hjemmelaget ER forbeholdt de med temmelig stabil økonomi, men jeg ser jo at f.eks Hellstrøm på TV klarer det utroligste på lite penger.
Merker også at når jeg reiser så spiser jeg alltid på restaurant for å slippe å lage mat (noe som er vanskelig på hotell) og klabert, da koster jo restaurantmat noe mer enn hjemmelaget, men dette påvirker jo ikke handlebudsjettet på hjemmefronten.
Hva mener dere? ER lavkarbo dyrere for dere nå sammenliknet med FØR?
Nope. Vi handler lurt, tilbusvarer som fryses ned etc. Entrecotè, indrefilèt og denslags hører med til sjeldenhetene her. Hender de har slikt til halv pris på ICA, da kjøper jeg det som er og fryser ned.
Lager også absolutt alt fra bunnen av, men det gjorde jeg stort sett før også, pga kjip matallergi.
Så her er matbudsjettet rimelig uforandret, heller litt ned enn opp.
Handler når jeg ser tilbud og i Sverige av og til.. Bruker alt mellom 500 og 1200 i uka. Som oftest et sted midt i mellom. En VELDIG storspist mann, en ganske storspist meg og en normalspist toåring.
Mitt matbudsjett ligger på 2500-3000 kr. Er bare en person. Jeg er veldig bevisst på å handle på tilbud, men synes det er mye penger altså. Jeg lager også all mat fra bunnen av. Men grønnsaker og rent kjøtt koster. Det gjør også rømme og fløte.
Men så tenker jeg at det er en fin investering i helsa.
Vi handler selvsagt også på tilbud, men rent kjøtt som smaker godt er jo ofte dyrt synes jeg. Kjøttdeig feks kjøpes ikke, nesten bare vann der ift karbonadedeig bla. Men slutt på det også n, kun kylling og kalkundeig her i huset.
Hva er alternativet til det reneste kjøttet på oksen da? Tips mottas med takk.
Fisk som laks, ørret koster jo en god del også. Fisker ikke denne type fisk selv dessverre.
Jeg fatter bare ikke hvordan man kan leve bare på rent kjøtt, de gode fiskene og hvitt kjøtt uten at det koster skjorta....Jo Sverige er greit for de som bor nærmere enn 20 mil til grensen. Her bruker vi 3 timer en vei....
Tror ikke budsjettet vårt er særlig mye høyere nå. Det er så mye vi ikke kjøper lenger at det vi sparer der, gjør opp for at endel andre ting er dyrere. Handler på tilbud, stabber i fryseren og reiser til Sverige meg jevne mellomrom :)
Med untak av brødbaking, så bruker jeg ikke mer tid på kjøkkenet nå. Har alltid foretrukket å lage maten fra bunn av:) Pengemessig så lever vi billigere nå faktisk, joda, vi kjøper bedre og dyrere råvarer, men, vi sparer alle pengene vi tidligere brukte på godter, kaker, brus, bensinstasjonkaffe og pølse og snacks.
Er også opptatt av å handle når det er tilbud, utrolig mye å spare hvis man er litt bevisst.
Jeg bruker mindre nå enn før, fordi nå kjøper jeg ikke godteri lenger, kun litt mørk sjokolade. Men jeg er student, så jeg kan ikke bruke så mye heller, så lavkarbo godteri, lager jeg sjeldent, siden jeg ikke har råd til å kjøpe inn alt det man trenger.
Det finnes jo mange flere deler av slaktet enn ytrefilet og entrecote da. ;)
Handler nesten ikke biff jeg, men mer grytekjøtt og en god del svinekjøtt, bruker vel rundt +/- 2500,- på mat tenker jeg. Har ikke tilgang på Sverige men prøver å følge med på tilbud og kjøper en del billigere deler av oksen osv. Karbonadedeig er jeg glad i, og kjøper heller det enn kjøttdeig. Vet ikke hvor reelt det er men jeg føler i allefall at jeg får mer igjen for pengene med karbonadedeig siden den ikke krymper så vannvitting under steking.
Laks er ikke spesielt dyrt å kjøpe frossent. Tror jeg. Begynte å lure nå. :confused:
Vi skulle sikkert gjerne spist "rent kjøtt som smaker godt" hver dag, men vi bruker etter det vi har tilgjengelig av midler.:) Har man råd til luksus hver dag, så spiser man luksus hver dag, har man ikke råd til det så spiser man noe annet. Kommer vel helt ann på hva man er vant til. Synes jeg spiser luksus hver dag, selvom det ikke er så ille mye indrefilet og sånt som kommer ut av kjøkkenet her.
Kjøper på tilbud, og da kjøper jeg masse. Kiwi har helgetilbud og når det er rene produkter (uten marinader) så kjøper jeg inn masse. KJøper sjelden indrefilet og spiser ikke så veldig mye pålegg, går mest i ost og egg. Fløte koster det er uten tvil! Men jeg prøver å spinke og spare ved å være illojal og handle i flere butikker og da på tilbud. Det finnes billig kjøtt som nakkekoteletter, svinekoteletter og kylling filler i frysedisken på coop og nå fortiden kjører de 3 for 69 kampanjen og der kjøper jeg fenalår, roastbeef og laks.
Min erfaring er akkurat den samme som ts, matbudsjettet har gått opp med innføringen av lavkarbokosthold. Det til tross for at jeg stort sett handla halvfabrikata samt masse snop hver dag før i tiden. SIFO anslår et rimelig forbruk for meg å være 2020 kr pr måned. Før brukte jeg kanskje 2500 kr, nå beregner jeg ca 3000 kr.
Maten jeg spiser er ikke spesielt fancy, jeg kjøper sjeldent dyrt kjøtt f.eks. Jeg føler derimot pengene forsvinner som dugg for solen når jeg handler meierivarer, for det går det mye av. Ost, rømme og fløte er ikke billig. Grønnsaker er ikke billig det heller.
Og for ikke å snakke om all tiden det tar! Jeg lurer på hvor mange timer jeg bruker i gjennomsnitt pr måned på kjøkkenet. Jeg lager som oftest flere porsjoner i slengen, så fryser jeg ned og tar opp ettersom det passer. Men uansett bruker jeg mange ganger mer tid på matlaging nå enn før.
Til syvende og sist er det dog verdt det pga alle helsefordelene. Vektnedgang, bedre fordøyelse, finere hud, stabil energi, mer stabilt humør, færre og mindre alvorlige depresjoner, fravær av spiseforstyrrelser, null hodepine, etc.
Nei, vi bruker ikke mere penger på mat. Vi er 2 voksne og 3 barn( 5,7 og 9 år) og 2 hunder og katter i kosten( jeg regner dere mat inn i matbudsjettet). Vi bruker da 4-5000kr på mat. Vi kunne ha brukte mere, men dette er det meste vi kan strekke oss til. Men alle spiser grønnsaker til de fleste måltider og det er sjelden de andre spiser noe halvfabrikata, vi pleide å lage mat fra bunnen av før jeg la om kosten også, det er billigere og man får mere skikkelig mat for pengene. Vi spiser rent kjøtt, fisk og fugl, grønnsaker, fløte/rømme/smør/kokosmelk og fete oster.
Jeg synes uansett 11000kr for en familie er sjukt mye penger jeg, men mulig Hypah sine barn er så store og spiser mye. Jeg har enda ingen erfaring med tenåringsgutter evne til å kaste innpå med mat.
Selv er jeg ganske småspist, forskjellen er at nå spiser jeg mat og ikke vomfyll som gjør meg regelrett dårlig.
Ja, Imse, jeg synes også 11000,- er mye penger på mat, det var derfor jeg lurte på andres erfaringer. Neida, våre unger er småspiste vil jeg si, skulle ønske de spiste mer faktisk siden de er så innmari tynne. De spiser på en vanlig dag 1 skive til frokost, kanskje 1,5 skiver til lunsj. Knapt en halv kyllingbrystfilet til middag og stort sett en god del grønnsaker. Mine er mer glad i grøntfor enn annen mat. Så blir det gjerne en fullkorn cherrios eller pittelite havregryn til kvelds. De spiser oss ikke ut av huset kan man si....
Vi handler også mye svinefilet og lammekjøtt, men da gjerne lammelår, skiver og slikt no. Selvsagt kjøper vi mest mulig på tilbud og da hamstrer man gjerne noe da, det innrømmer jeg. Er det kyllingfilet på tilbud, så hiver vi nedi 8-10 pakker ja.
Men når jeg ser SIFO sine beregninger og hvordan økonomene på "Luksusfellen" setter opp matbudsjett for en familie på 2 voksne og 2 barn så ligger vi ikke mer enn rundt 3000,- over dette pr mnd. Men disse 3000,- kom altså som en følge av lavkarbo.....
Kona lagde mye mat fra bunnen av tidligere også, kjøttdeig anser hun som "restavfall" så vi har vel alltid kjøpt kyllingkjøttdeig/kalkunkjøttdeig eller evt karbonadedeig, så på den fronten er det ikke variasjon. Den største forskjellen fra før til nå er kanskje at det lages større mengder av retter i dag som fryses ned. Veldig kjekt å ha ferdig kjøttsuppe, blomkålsuppe osv osv i ferdige porsjonspakninger i frysen.
Men som andre sier, det er ganske så dyrt å lage eget godteri så der har det nok økt noe. Nå spiste ikke vi veldig mye godter fra før så tror kanskje at der har vi økt budsjett ja. Vi drikker jo ikke brus heller, kanskje en flaske farris eller 2 hver på meg og kona. ungene får jo gjerne en cola light eller pepsi max i helgene.
Jeg fatter det bare ikke, vi spiser jo det samme som dere andre her inne ser jeg..... :confused:
Jo!!! Jeg kom på noe som har endret seg drastisk!!!
Vi kjøpte jo 2 stk rasekatter av typen Bengal. De eter jo kun spesialfor fra veterinær siden de er innekatter, og det koster jo skjorta!!! Der har vi det, det utgjør sikkert en tusenlapp pr mnd vil jeg tro.
Fløte, creme fraiche, camembert, brie, graddost, cheddar og slike meieriprodukter som vi spiser MYYYE av er svindyrt. Ikke rart Tine og slike osteforretninger går så det suser. Rene ranet spør du meg.
Nja, det skal vel sies at sååå ofte blir det nå ikke da. Kanskje 3-4 ganger i uka i snitt? Men dette er som regel handlet billig fra Sverige eller Finland. Etter en slik tur har vi jo gjerne denne type kjøtt i et par måneder fremover. Men i år har det holdt særlig lenge fordi jeg (som er storspisern i familien) har vært borte i 10 uker av halvårets siste 6 måneder.
Men at det er biff tilsvarende på minimum fredag og lørdag uansett, ja det stemmer nok. men kona er flink til å variere tilberedningen, så det blir ikke ensformig synes jeg.
Vi spiser 1-2 måltider om dagen, men er voksne begge to. Handler en del i Sverige.
Vi er ikke i nærheten av et slikt budsjett.
Vi spiser en del ost på Nannah sine knekkebrød, men ellers bruker vi ikke (eller i alle fall veldig sjelden) pålegg. Jeg synes det er utrolig dyrt.
Men tenker - både prismessig og kvalitetsmessig - hvorfor ikke lage eget? Egen ribberull - svinestek, hjemmelaget roastbiff eller kalkunbryst i skiver og frosset i passe porsjoner? Hjemmelaget sylte, eggesalat eller skinkesalat? Hjemmelaget ferskost av youghurt, men det er kanskje ikke så billig? Selv synes jeg hardkokt egg i skiver er godt også :) Hel spekemat som dere skjærer opp selv er heller ikke så dyrt. Kald kokt laks med majones er også godt :sikle:
Hva med å kjøpe høyrygg innimellom og koke? Med den karbokvoten dere ligger på burde sursøt løksaus et godt tilbehør. Om dere ikke er totaltavholdende i forhold til hvetemel. Søtning kan jo eventuelt testes ut med noe annet enn sukker.
Vi er to voksne og bruker i gjennomsnitt 500 kr på mat i uka. Mye mindre enn hva vi gjorde før. Da levde jeg lavkcalori og det er dyrere enn lavkarbo. Hva beløpet hadde blitt på høykarbo vet jeg ikke, for jeg har aldri spist "det billigste" liksom, men den sunneste varianten.
Vi verken kjøper eller lager godis, her holder det med maten.
Av og til en plate sjoko fra Sukkerfritt. En gang i måneden, kanskje?
Har også to katter som spiser speaialfor. Men den dyrere maten er mye drøyere, så det har faktisk blitt billigere enn billigforet. De spiser kanskje for 250 kr måneden.
Men vi beregner ikke dyreforet i vårt matbudsjett. Har ganske mange, så de har sitt eget budsjett.
Eneste jeg bruker mer penger på på lavkarbo, er ost og andre meieriprodukter. Men bruker jo mye mindre penger på annen mat enn før, så jeg tror faktisk det går ganske opp i opp.
Tenkt på om dere trenger all den dyre maten da? Så lenge proteinbehovet deres er dekket har det jo ikke noe for seg å kaste innpå med dyrt kjøtt og fisk og fjorten egg om dagen. Da kan det jo fint erstattes med billigere (og fortsatt sunn) mat.
Vi er foreldre med tre gutter på 14, 16 og 18 år. Vi har et matbudsjett på 6000 kr hver måned. Hverken mer eller mindre. Kyllingkjøttdeig kjøper jeg ikke, for det smaker søppel (synes jeg da), men jeg kjøper kjøtt og maler kjøttet selv. Vi spiser fisk, kjøtt, grønnsaker og egg i normale mengder og har mange ganger erfart at det dyreste er ikke synonymt med det beste.
Jeg finner ofte oksehøyrygg med ben på tilbud. Da kjøper jeg stort. Jeg kutter kjøttet, maler endel til fet kjøttdeig, noe kjøtt blir brunet til småstek eller grytekjøtt. Beingrinna koker jeg vel og lenge sammen med ymse grønnsaker og fryser deretter kraften i isterningposer. Laks får man ofte kjøpt rund til 30-40 kr kilo. Det samme med sei. Det går fint an å leve billigere enn 11000 kr pr mnd for fire stk.
Både lever og oksehale er rent - og billig. Men spesielt oksehalen "koster" en del i tilberedning for å få den god da. Til gjengjeld er den proppfull av glutamin... bra for tarm - og muskelbyggere. Og spiser dere lever jevnlig kan dere spare på utgiftene til a-vitaminer. ;)
Ellers vil jeg hinte at om dere er kjøttglade så kan det lønne seg å se seg om etter gårder som selger halve (parterte) dyr rett til forbruker. På samme måte kan man få hjort f.eks. Selvfølgelig er ikke alt da nødvendigvis like renskåret som det man finner under plast i kjøledisken og kan kreve litt mer etterarbeid, men som regel er det også rimeligere. Og man kan få med sånne udda biter som hjerte, lever, tunge osv.
Synes du det? Vi kjøper lammelår en gang i året, for det synes jeg er altfor dyrt. Smisker med mamma et par ganger til i året, så lager hun lammelårsmiddag til oss.
Ellers så er det vel litt rart at dere kommer opp i så mye.
Jeg har også rasekatt, men han eter ikke for mer enn 400 kroner i måneden, sammen med "kona" si. Kjøper Royal Canin i Sverige. Og helt enig med Bønna at det er billigere med dyrforet. Kjøper vi kattemat i butikken spiser de gjerne to pakker i uka. Går opp i opp.
Kyllingkjøttdeig er hvertfall restavfall. Prior er verstinger til å ikke merke produktene sine, men kjøttet er altså MUK - mekanisk utbeinet kylling. Det er derfor kyllingkjøttdeig er så fristende billig. Hellstrøm snakka også om det i et av programmene sine, men jeg husker ikke hvilket.
Mhm, men åh så godt da! Skulle gjerne sett at det var rimeligere, men forløpig lar jeg meg heller rane enn å droppe det. :ja:
Mi bruker heller ikke så mye mer penger, har ikke regnet på det, men jeg ser alltid etter det billigste....
så mi ligger på no lunde det samme. Man handler etter lommeboka, tenker jeg da....:rolleyes:
Masse gode tips her ser jeg. Oksehale spiser vi ikke, blir vel mye arbeid....
men griseknoker spiser vi mye av (relativt iallefall). Utrolig godt å koke kraft suppe og kjøtt på knoker. men du og du hvor seigt det er, selv etter å ha kokt i flerfoldige timer på lav varme.
Dog, noe av det aller beste jeg får servert er kokt torskerogn med masse majones på ei lavkarboskive...mmm nam nam. Synd rogn er sesongavhengig, for rogn må være fersk rett fra havet synes jeg.
Liten avsporing: Men, ikke tenk penger nå, hadde dere kjøpt mer renskåret kjøtt, biff, pålegg og flere lammelår om dere la oss si fikk handle for hva dere ville i butikken for resten av livet gratis? Eller hadde dere fremdeles kjøpt en halv hjort, gris eller slikt no og ordnet maten selv? Se nå bort fra sjarmen med å skyte sin egen hjort, rein, elg gris osv da. Det er noe annet :)
Jeg kjøper ikke ryper for å si det sånn, de skytes selv (bra ikke familien er avhengig av selvskutt rype......da hadde vi antakelig sultet ihjel her...haha)
MUK er restavfall ja, men ikke kyllingkjøttdeig malt av kyllingfileeter. Du må bare gå i den rette butikken for å få tak i det :) Æsj, MUK, nei det er jo ikke ren mat engang....men det er billig da. Men det kjøpes ikke her i huset, ville vært feil ift ren mat prinsippet.
Er student i Dk så bruker omkring 200kr uken på mat. Nå skal det sies at prisene her er mye snillere enn i norge. Fikk sjokk da jeg kom hjem i høsferien og skulle lage mat til meg, min bestemor og fattern og brukte 300kr på en middag. Skal si bakoversveis fikk en ny mening da jeg sto i kassa!
Foruten det lager jeg all mat fra bunnen av, ned til den minste dressing. Får ikke nok av hjemmelaget mat og blir inspirert hver dag til å eksprimentere med alt mulig snadder:D
Tror kanskje ikke det er en eneste bruker her inne som klarer leve veldig godt på 200 kr i uken på mat....Jeg synes mat faktisk er dyrt i Danmark jeg da. Ble overrasket over prisene på enkelte varer faktisk. men nå er det ca 10 år siden sist jeg var i Danmark også, så mye kan ha endret seg siden den gang.
Men å gå på restaurant var like dyrt som i Norge den gang. I matbutikken var det noe billigere ja, men jøje meg, tror allikevel jeg skulle levd temmelig sparsommelig med bare 200 kr i uka på mat, selv den gang i Danmark. Du er herved kåret til trådens mest økonomiske ! :)
Da burde du uansett prøve oksehale. Vi bruner den og koker suppe med masse rotgrønnsaker på den. Det er snadder.
Vi kjøper halv hjort (og sånn) og dykker etter kamskjell selv, og driver generelt ganske mye matauk. Ikke på grunn av økonomien, men fordi Husets Herre er matnerd og det faktisk blir kjedelig med standard muskelkjøtt og kjølediskutvalget i lengden. Vi dyrker også litt tomat, gresskar, jordskokk, mynte, rødbeter og gressløk. Bredde er tingen, og da er faktisk det å lage mat også fra de udda delene og de mer ukjente/glemte grønnsakene en del av morroa. Nå sist fikk vi en gårdsand av en kamerat. Det skal bli gøy; andebryst, andeconfit og antakelig suppe på skroget.
I sommer fikk vi f.eks "for mye" makrell og da prøvde vi oss på varmrøking i den pensjonerte kulegrillen. Det ble bra og så hev vi oppi tomatsaus og hadde hjemmelaget makrell i tomat i frysen.
for å spore tilbake til tråden: Hvor mye koster en halv hjort og det å dykke etter kamskjell da? Fryktelig lite kamskjell i innlandet her jeg bor....men mye rein. Kan dog bli dyrt å ta en rein hjem for oss som ikke lovlig eier den.
Elg og hjortejakt er vel noe av det dyreste maten man kjøper her i landet også så fremt man ikke eier terrenget selv... Er nok billigere å kjøpe ferdig elg og hjort i disken da.
Rypene mine koster ca 3000,- pr stk al inkludert. Mye billigere å kjøpe ei rype til 200,- i kjøttdisken da.....så det å skaffe sitt eget vilt er svindyrt.
Det er litt morsomt, hvordan du skriver tråder. Jeg tror alle her inne har skjønt at du har ræva full av penger:rolleyes:.
Men uansett, tilbake til temaet. Vi bruker egentlig ikke så mye penger på mat pr uke. Det jeg merker er at hvis vi er litt slakk på det å følge matbudsjettet og handler en gang pr dag så bruker vi utrolig mye mer enn hva vi gjør når vi lager en plan for ei uke om gangen.
Vi bruker sånn ca 5-700 kr i uka på mat. Noen ganger er vi oppe i 700 kr pga det blir kjøpt inn f.eks frossen kyllingfilet (som da holder til to uker). Bare for å være på sikre siden så kan vi vel si 3000 kr i mnd. Da har vi unnet oss mat ute på byen også ;) (Og vi har et høyt matbudsjett ifh til de aller aller aller fleste jeg kjenner - vi er tross alt studenter med ekstrajobber.)
Det er en fordel å planlegge handelen og handle der hvor det er rimeligst. Masse kan fåes på innvandrerbutikker:D. Og velger man rema fremfor meny har man ofte tjent inn noen kroner bare pga det.
Maten vi spiser inneholder veldig sjeldent biff o.l, men vi spiser sunt. Masse kylling og karbonadedeig (jeg kan til og med spise kjøttdeig, null problem:p).
Bra noen liker min måte å skrive på, forsøker jo være litt selvironisk og humoristisk også.Tar meg selv lite høytidelig.
Når jeg var 21 år og student så syntes også jeg alle andre hadde ræva full av penger.....det jeg glemte var vel at de også hadde ræva full av lån....øh, men det var ikke så nøye...
Men nei, jeg har da ikke ræva full av penger. Tror det er få i Norge som faktisk har det.
For å være studenter synes jeg dere har et brukbart forbruk på mat ja. Men som du sier, å handle hver dag er svært fordyrende. Meny er definitivt dyrere enn Rema 1000, men ferskvaredisken og utvalget hos Meny synes jeg er definitivt bedre. Men nå finnes jo Rema 1000 butikker som har alt også.
Men fremdeles ingen som har svart på om de ville fortsatt i samme tralten på matbudsjett om de fikk maten gratis/eller 4 doblet sin inntekt, eller om også de da ville valgt produkter som tydeligvis er ansett som luksus (biff, lam, fileter osv osv)
Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene. Jeg syns trådstarter motsier seg selv hele veien. Først handles det en gang pr mnd på Rema og tydligvis en hel masse kylling kjøttdeig som siden handles i spesialbutikker.
Så brukes det alt for mye strøm på dette kostholdet fordi kona lager all mat fra grunnen av. Etterpå kommer det fram at det gjorde hun før også.
Så kommer plutselig kattematen inn i bildet som forklarer hvorfor det har blitt så dyrt, rent bortsett fra at kattematen tydligvis nå blir kjøpt hos veterinær.
Barna spiser jo nesten ikke mat og da sitter vi igjen med to voksne mennesker som spiser for masse penger.
Jeg greier ikke helt å ta dette matbudsjettet alvorlig, jeg blir rett og slett litt lattermild.:liste:
Tja, siden det ikke er noe jeg savner i dagens kosthold, vet jeg ikke om jeg hadde gjort så mye annerledes, selv med "rævva full av penger".
For det første er det for meg litt dustete å bruke mye mer enn hva jeg "må", gleden over å kunne lage skikkelig og god mat på et fornuftig budsjett er er absolutt tilstede. Blir kanskje et litt moralskt spørsmål?
Om man skal fråtse i "luksusmat", hvor blir det da av følelsen av å unne seg noe ekstra til helg eller andre spesielle anledninger?
Liker at det er forskjell på helg og hverdag jeg :)
Har forøvrig en bekjent med årsinntekt på 7-8 mill. Han tenker som meg, handler på tilbud og koser seg med indrefilèten på søndag :)
Forstår ikke hvorfor det skal bli så dyrt å erstatte brød med hjemmebakt knekkebrød eller egg, og droppe potet/ris/pasta til fordel for mer grønnsaker. I tillegg til å droppe alt godteri. Om noe så bruker jeg mindre penger enn før. Det eneste som koster mer for meg på lavkarbo, er vel salaten til lunsj i stedet for niste med brødskiver.
Men altså, seifilet og svinekoteletter går finfint på lavkarbo, det. Må ikke være indrefilet. Ikke rart det er mange fordommer om lavkarbofolk.
Jeg har god råd og kan stort sett kjøpe meg det jeg har lyst på (ikke feriehus i Firenze, dessverre, men sånn i det daglige). Og jeg elsker å lage og å spise god mat. Men jeg har noen sånne skrudde tanker om miljø, bærekraft, dyrevelferd og etikk (bruke hele dyret når man først skal ale det fram for matproduksjon), helse osv. Jeg kjøper mye dyrere vin nå enn da jeg hadde lite penger, og har jeg lyst på asparges kjøper jeg det, og behøver ikke kjøpe fiskeboller og frossenfisk lenger. Men indrefilet gidder jeg ikke hver måned, altså.
Jeg kan svare - vi hadde spist det samme. Matinnkjøpet hos oss føres etter preferanse mye mer enn økonomi. Og om vi ikke brått skulle få fryktelig lyst på vaktelegg eller russisk kaviar til alle måltider så har vi råd.
Problemet er bare at vi faktisk også liker det som gjerne er rimelig mat (i tillegg til indrefileten) - som f.eks kålgrøt med middagspølse til eller for min del kyllinglever. Så dermed så spiser vi ikke over evne... :p
Dessuten er den dyreste maten den som blir kastet. Og med Husets Herre i husholdningen så skjer ikke det før maten beviselig er uspiselig (og da holder det ikke med "best før" som argument... :rolleyes:).
Høres jo fornuftig ut. I oppveksten sultet hverken jeg eller min familie, vi hadde jo så vi klarte oss såvidt. Men skal nå ærlig innrømme at når vi først fikk bedre råd, eller andre betalte så valgte vi nok heller en biff kontra en kjøttkake også i det daglige.
Dette handler ikke om å sløse i matveien, tvert imot. Slike utsagn beror mer på moral og etikk, og ikke hvor mye penger man bruker på mat mener jeg.
Vi synes rett og slett det er så mye jobb med å slakte helt-, halvt dyr selv at vi velger å kjøpe ferdig slaktede/oppskjærte dyr da. Det koster selvsagt jævlig mye mer enn å gjøre jobben selv.
Å lage ren mat med "orginale" produkter krever mye jobb og tid i en travel hverdag synes nå vi da. Jeg skrev at vi bruker mye tid på dette og at vi gjorde det før også, men tidligere så blei andelen av ferdigmat større enn nå siden ALT lages fra bunnen av. Det beste for meg hadde faktisk vært å kunne kjøpt mat som var laget fra bunnen av ferdig. DET hadde for meg vært drømmen.
Men kona er IKKE enig siden hun har matlaging som hobby og hun elsker lage flotte retter osv osv. Dette vil jeg sammenlikne med å kjøpe hus.
Jeg er flink til å snekre og lager garasjen, lekehytter og byggeting fra bunnen av. Det gir meg tilfredsstillelse å skape noe jeg vet hva er.
Andre derimot kjøper ferdigpakke (som jo koster skjorta). Andre må gjøre det selv fordi man ikke har økonomi til å la andre bygge selv, selv om de ikke synes det er noe gøy i det hele tatt (skilsmissegrunn!!! se "sinnasnekkeren" hehe)
Tror mye handler om interesse også. Til de som synes at biff er forbeholdt "festkveld" så er min mening at dette er kunstig/markedsmessig skapt. En biff er ikke noe flottere det enn oksehalen, det smaker bare anderledes.
I andre land enn Norge så koster biff på restaurant like mye som kjøttdeigen på Rema 1000.
Ser det samme med vin, i Norge er vin regnet som luksus i Frankrike like vanlig som vann med smak, og priset deretter.
Lurer på hva de i Frankrike, Spania, Italia, Romania, Bulgaria, USA koser seg med siden all mat koster stort sett det samme...
Nei, vi i Norge har et merkelig syn på hva som er "luksusmat" og ikke. Men i et land hvor bilen regnes som luksusartikkel i 2011 sier kanskje det meste, og de holdninger forplanter seg også til befolkningen.
Men nå sporet jo jeg helt av hva som var tema for tråden :D
Jeg har sikkert provosert noen her inne med et høyt matforbruk på ting som er regnet som luksus (unødvendig luksus?), men strengt tatt så er dette statsregulert. Biff er unødvendig dyrt i Norge.....:mad:
Det eneste uspiselige jeg har forsøkt trykt i meg er stekt blodpudding. DET var noe som er sunt, men klarte rett og slett ikke smaken. Men det hadde vi mye av fordi det var billig i hine hårde dager.
Det samme med sild, det var heller ikke favoritten, selv om sild har mye bra fett for oss lavkarbere. men silda var veeeldig billig der jeg kom fra og selvsagt noe vi hadde mye av fordi vi ikke hadde råd til å kjøpe noe annet. Huff min mor skulle bare visst....:)
Ikke les bibelen slik fanden leser den da...please.
Alt for mye? nei, men mer strøm ja. Hvis du ønsker dokumentasjon kan jeg gi deg dagsregnskapet fra 2007 helt frem til i dag hvor du ser en økning pr dag etter 26 august 2011 (da vi begynte på lavkarbo)
Det var en oppdagelse jeg gjorde selv mens jeg satt og skrev på tråden. En liten aha-opplevelse må være lov å ha?
Ga dere et typisk eksempel på en vanlig dag....hver dag er ikke helt bokstavelig. Du tolker litt vel mye synes jeg, men det er min mening, ikke sikkert du gjør det ;)
Hva er årsaken til at du ikke klarer ta matbudsjettet alvorlig? Tror du det er feil, eller uriktige data på handlelappen vår? Jeg er klar over at vi spiser, lager mye mat. Mer enn vi gjorde før vi begynte på lavkarbo, det var derfor jeg lurte på om flere hadde det slik.
Noen har opplevd det samme, mens andre har ikke opplevd det. :)
og så plusser du på halv skatt for desember, så er du nok nærmere 100 000,- i desember tenker jeg :) Ergo: 120 000,- utbetalt er ikke så fryktelig mye i desember måned, ikke såå mye at man bør sperre opp øynene ut fra snittinntekten til nordmenn flest iht ssb
Om begge har lik lønn på 36 700 (som er beløpet før skatten er trekt), noen som er urealistisk, lander det på 62 203 totalt med halvskatt. (tok 36% skatt som utgangspunkt). Ett stykke igjen til 100 her gitt. ;) 1 hel måneds lønn pluss litt til i forskjell :)
Men skal ikke spolere tråden din, cluet mitt i utgangspunktet var at du skrev du ikke hadde rævva full av penger, noe jeg tror ganske mange her inne er uenig med deg i når man ser på uttalelelsen i julegavetråden ;)
Wow baby:p Vi har ca 35.000 utbetalt på en god måned. I desember, med den halve skatten blir det kanskje 45.000 da. Han jobber fulltid, jeg jobber så mye jeg kan (mellom 70-80%) også går jeg på skolen i tillegg.
Er sykt nysgjerrig på hva slags sykepleier kona di er, for jeg vil også gjerne tjene like mye da jeg blir ferdig utdannet.:D
Du spør om man ville spist annerledes dersom maten var gratis. Grunnen til at ingen har svart på det er kanskje at det er et totalt ubetydelig spørsmål?
Jeg jobba 220% i en periode da jeg var 20, singel osv og ja, da brukte jeg mye mer penger på "luksus"mat enn det jeg gjør nå. Men nå er jeg 26 år med heller lån i huet og ræva enn penger. Så hadde jeg plutselig tjent masse mer nå så hadde jeg nok ikke det. Da hadde jeg betalt litt mer på huslån, leilighetslån, billån, spart litt mer osv.
Hadde jeg ikke hatt noe lån så hadde jeg sikkert handlet litt dyrere mat, men er ganske fornuftig og sparsommelig oppdratt, så hadde neppe tatt helt av.
At vin i Norge er så mye dyrere enn i f.eks. Frankrike, er faktisk en sannhet med modifikasjoner. Ordentlig billig vin er billigere der, vi får jo ikke kjøpt den billige (og dårlige) bordvinen her i landet. God og dyr vin koster like gjerne mer der enn her, det finner du fort ut om du er vininteressert og sjekker priser på ferie. Noen er billigere, noen er dyrere.
Og når det gjelder at filet egentlig ikke er mer eksklusivt enn annet kjøtt, vil jeg anbefale deg å slakte enn elg. Så kan du veie opp filetene og se hvor mange prosent av kjøttvekta den utgjør.
Sjekket ikke linken, men husker når vi fikset oss en hav gris. Det var mye jobb syntes nå jeg den gang.
Kollegaen min jakter og de bruker sette bort oppdeling av elgkjøttet til en slakter for å få mest mulig kjøtt fra skrotten. Men det har garantert mye med teknikk å gjøre, så gjør man jo dette fote så er det ingen kunst :)
Skal gå inn på linken i helgen og sjekke, flott tips, takker!
Var på ferie der i Nice og Cannes for et par år tilbake. Synes nå vinen var billig vi da sammenliknet med hva samme vin kostet i Norge. Men har garantert mye med hva slags vin og hvor den kjøpes. Vi kjøpte på supermarkedet der nede. Kjøper sjelden norsk rødvin til 59,- pr flaske. Jeg er av den sære typen som liker vin servert på flaske og ikke kartong :o Ja jeg vet, det er tull, men er nok litt sær der. :o
Den franske solkysten er vel ikke akkurat kjent for å være et billig sted heller.
Jeg syns egentlig jeg hadde forklart relativt tydlig hvorfor jeg ikke tar dette matbudsjettet alvorlig. Du motsier jo deg selv hele veien. Tolker ingen ting jeg, bare forholder meg til det du har skrevet.
Angående aha opplevelsen din så var poenget mitt at du plutselig trekker inn kattematen du må kjøpe hos veterinær på Rema budsjettet ditt, enda du ikke handler der.
Det samme gjelder kylling kjøttdeigen du kjøper i spesialbutikker, da kan du jo ikke ha med den i Rema budsjettet ditt heller.
Jeg regner jo med at eksemplet ditt på hva barna dine spiser er representativt for resten av uka, ellers hadde det jo ikke vært noe vits i å ta det med.
Jeg er nok ikke interessert i dagsregnskapet ditt for strømutgiftene dine, bare kommenterte at du sa det hadde økt fordi kona di nå lagde alt fra grunnen av. Det er godt mulig du ikke skrev at det var for mye, men jeg gadd ikke å scrolle opp og ned for å finne de eksakte ordene dine. Det var liksom ikke poenget mitt. Du brukte vel det som et argument for at det var dyrt med lavkarbo, men du sa også at hun hadde lagd mat fra grunnen av før også så da er vel ikke det den eneste grunnen til at strøm regninga di har økt.
Hun er helsesøster. Tror hun tjener rundt 6-650 000,- i året. Ikke turnusjobb, men er mellomleder. Dog så jobber hun i perioder borte fra hjemmet og mottar klekkelig godt betalt i de periodene.
Jo, gratis var vel å dra den litt langt, men jeg tror mange (eller kanskje ikke?) ville kanskje handlet litt mer av den maten som kalles "luksusmat" i Norge om man hadde hatt råd til det? Det er kanskje litt som et trappetrinn, studenter spiser vel ikke veldig råflott og bruker all sin tid på å handle der det er billig. De med gode inntekter bruker kanskje litt mindre tid på å kjøre rundt og handle kun tilbudsvarer, men sløser fremdeles ikke, og de som har over millionen ++ i årslønn bare handler det de har lyst på uten å tenke pris?
Det som dog overrasker meg er at en del jeg kjenner som har gjennomsnittlige inntekter handler gjerne hver dag. DET er ihvertfall dyrt (hvis man ikke er særdeles systematisk og slave av et rigid handlemønster satt i system for hver dag). Jeg bruker tipse de om å kanskje handle 1 gang pr uke, eller enda sjeldnere for å spare penger.
Tror selv at det er et lurt triks for de som ikke er slave av et rigid innkjøpssystem hvor hver dag er planlagt på forhånd :)
Mmm, av fare for å bli feiloppfattet her så lurer jeg på om du lar deg irritere over forskjellene vi har i samfunnet i dag? Jeg oppfatter deg nemlig litt slik, men det kan jo hende jeg misforstår deg, men "senset" en viss irritasjon over vårt matbudsjett som den egentlige grunnen :confused:
Men jeg tar nok feil håper jeg. :)
Var det FØR skatt? Oi, ok da skjønner jeg. Men ja, da gikk vi bare litt fordi hverandre, jeg snakket nemlig om nettoinntekten. Skatten varierer jo så mye. Jeg betaler pokker ta meg 49% skatt så staten vet å forsyne seg grovt av en stakkars arbeider.
Husker de glade dager hvor jeg hadde rundt 25-26% i skattetrekk. Det var gode tider det :)
Egentlig burde ikke det være godt å høre for deg. Da kan du ikke bare avskrive meg som misunnelig, vet du. Jeg mener fremdeles at jeg ikke greier å ta matbudsjettet ditt seriøst, jeg får ikke opplysningene dine til å henge på greip.
Dersom du syns du har et for høyt forbruk er det nok relativt enkelt å rette på det. Er nok ikke så mange justeringer som skal til før du ser resultater i lommeboka di, dersom det er det du er på jakt etter da.
Ikke på jakt etter å spare penger, tråden var for å undersøke overfladisk om andre som har lagt om til lavkarbo også opplever et høyere forbruk på råvarer enn tidligere. Dette var interessant av 2 grunner. Media melder at lavkarbo er forbeholdt de med økonomisk bærekraft og at vi selv også har opplevd en økning i budsjett ift tidligere. Resultatet er at ja, noen opplevde det samme som oss, andre har gjort det samme som før uten endring, mens andre igjen må være nøye med å handle mye på tilbud for å leve lavkarbo, mens andre igjen har redusert sitt forbruk ift tidligere.
Synes at det blir vel snevert å ikke ta et seriøst innlegg på en såpass nedlatende tone som jeg oppfattet du gjorde bare fordi du ikke får ting til å stemme?
Ja vi handler stort sett på Rema 1000, men enkelte ting må handles på lokal kjøttvaredisk fordi Rema ikke har det vi ønsker. Tror du ble litt vel snever i der du leste og tok kun Rema som utgangspunkt? Det er greit det, trodde bare ikke at det var så innmari vesentlig...
For å kommentere ut i fra overskriften på tråden...
Her i huset bruker vi ca. 1100-1300 kr i uka når vi handler. Da inngår også husholdningsartikler som vaskemidler, såper etc. Samt bleier og NAN til minstemann...
Kan vel ikke si vi bruker mer penger nå enn før lavkarbo. Vi spiser en god del nakkekoteletter tilberedt på forskjellige måter. Vi bruker riktignok mer fløte og smør enn før, men det var ting vi kjøpte inn før også. Problemet var bare at det også ble handlet inn mengder av karbohydrater også!
Handler også inn når det er tilbud på ting vi bruker mye av. Slik som nå før jul er det gjerne tilbud på medisterdeig. Kjøper en del av det, og lager medisterkaker og kjøttpuddinger så det synger etter! Knallgodt og lettvint mat i fryseren!
Inneholder ikke medisterdeig fullt av stivelse? Men det er utrolig billig og lettvint å ha slikt fryseren, men vi handler ikke inn medisterdeig pga all stivelsen. Mulig vi har misforstått dette?
Jeg ville nok kjøpt mye mer økologisk (som i mine øyne er luksus ettersom jeg ikke kan ta meg råd til det nå). Jeg hadde sikkert valgt kjøtt ut fra smak også, og ikke spist så mye svin som jeg gjør nå, er ikke egentlig så veldig glad i det. Jeg hadde også brukt mer penger på å teste ut nye ting jeg ikke har smakt på, men som jeg er nysgjerrig på. Noen nevnte kamskjell i tråden, det har jeg f.eks. lyst til å smake på, men jeg har ikke råd til å bruke så mye penger på noe jeg kanskje ikke liker. Det gjelder forøvrig oster også, er utrolig mye jeg vil teste ut. Også hadde jeg kanskje handla mer fra ferskvaredisken framfor frysedisken, både når det gjelder kjøtt, fisk og grønnsaker.
Tja, jeg vet egentlig ikke om jeg bruker mere eller mindre på lavkarbo da jeg ikke har fulgt så nøye med på hva jeg bruker.
Jeg kom vel på rundt 4000 forrige måned (bare meg) Men jeg er utrolig dårlig på å handle lurt.
Jeg tror jeg kanskje bruker mindre penger enn før, siden jeg kaster minimalt med mat, kastet desverre mye før. Handler også mye mindre i kantine og på kafe.
Jeg prøver å være flink nå da. Handler feks kyllingfilet fryst i 2kg pakninger til 120kr kg, kjøttdeig på tilbud, Laks på bunnpris på manndager, coop ost om jeg ikke finner norwegia ol på tilbud, rent kjøtt i hel bit som jeg skjærer opp i biffer og fryser istedet for å kjøpe bare biffene, fryste grønnsaker billig på rema osv.
Om jeg greier å handle bare en gang i uka, og er flink å lage matpakke, så tror jeg matbudsjettet skal greie å komme ned i 2000 mnd.
Grunnen til at jeg skriver det er nemlig fordi kjøttet kommer partert og vakumpakket... Man kjøper en halv bruttohjort og mottar en n e t t o h j o r t pent separert og plastpakket. ;) Kilosprisen mellom brutto slakt og netto pakket kjøtt er det man betaler for slaktingen i praksis.
Og det kan være forskjell på slaktingen. Der hvor vi kjøpte nå f.eks var grytebitene grove og trenger noe etterrensing om man ikke bruker det til kjøttdeig. Til gjengjeld vet jeg at neste gang skal jeg bestille lever + hjerte - noe som ble utelatt denne gangen "by default" siden 'folk flest' ikke vil ha disse delene.
Det jeg opplever er vel at det er ferdigmat og enkelte råvarer som er dyre. Siden vi spiser lite ferdigmat/halvfabrikkata så går pengene til råvarer. Her igjen kommer det veldig an på hva man velger.
Man kan f.eks lage en svært mettende oksehalesuppe med rotgrønnsaker - eller man kan spise biff. Oksehalen er full av godt fett og glutamin i tillegg til kjøttet siden det ikke er rent muskelkjøtt, men også inneholder beinmarg som kokes ut og brusk. Dette er en suppe for "lekk tarm" som i tillegg er veldig godt. Sett i forhold så blir renskåret muskelkjøtt næringsfattig.
Det som jeg nok oppfatter som ubetinget "dyrest" med lavkarbo på rene råvarer er nok tidsforbruket. Det er ikke til å komme unna. Selv om Hellstrøm lager en 3-retter på den tiden det tar å få levert en pizza må han stå på kjøkkenet, mens man kan sitte foran tv-en mens pizzabudet kjører. Matlaging fra bunnen av tar tid. For vår del har vi løst det gjennom å spise samme mat iallfall i 3 måltider. DVS at en middag lages så stor at den blir middag + 2 luncher. Dette er sånn som tradisjonelle thailendere lever. De lager en stor middag som da er lunch (og ev. frokost) dagen etter. Det går også an å lage megaporsjoner med f.eks kjøttkaker og fiskekaker og fryse ned i passe porsjoner.
Og jeg som har trodd frem til nå at Hypah var en dame.. Jaja :p Så feil kan man ta.. Men jeg spiser ganske likt deg Hypah, jeg er veldig glad i biff og "luksus"mat.. Men så har jeg ikke barn eller svære utgifter til hverken alkohol eller tobakk eller snop. Unner meg nok heller biff ja, enn ei fylle på byen.
Kunne nok spist billigere, men det problemet tar jeg når jeg ikke har råd til den maten jeg vil ha. Og jeg tjener nok bare som en gjennomsnittslig nordmann jeg. Hadde jeg tjent 60k i mnd hadde jeg vel sikkert spist samme, for jeg kjøper stort sett akkurat det jeg føler for nå også. Men 100 k i mnd er rimelig greit betalt, og du trenger ikke late som du tror at det er det "alle andre" tjener ;)
Men du Hypah skriver vel mest her for å provosere har jeg skjønt, i de fleste innleggene du skriver.. :)
Jeg har nettopp fylt frysen med 15kg assortert kjøtt fra skotsk høylandsfe som har sullet rundt og beitet i tregrensen, til 160kr kg. Det er biff, steiker, grytekjøtt og kjøttdeig (uten vann). Helt supert på smak.
Du kan også kjøpe hjort som er oppdrettet for en ennå litt lavere kilopris - det er også snilt i smaken i motsetning til f.eks. elg - som jo smaker vilt...
Bare et tips siden dere spiser så mye kjøtt uansett og legger litt penger i bra mat. Fordelen er bedre kjøtt til deg, mer penger til de som faktisk produserer kjøtt og et klapp på skulderen til bærekraftig kjøttproduksjon i norsk utmark. En win-win-win situasjon altså :)
Her mangler bestemt en link eller annen kontaktinformasjon? ;)
Såååå enig. Er litt lei av alle disse "bonden har skylda siden maten er dyr og utvalget er dårlig"-argumentasjonen. Blir litt lykkelig av sånne innlegg.
Bøndene trenger incitamenter til å gå utenom de store landbrukssamvirkene + innkjøpskjedene - så får vi mer variert og bedre mat... og forbrukeren kan påvirke direkte.
//Hopper ned av såpekassa
Jeg handler mat og annet fra matbutikk for rundt 2000 kroner i måneden. Jeg er 25 år gammel og bor alene. Jeg er litt usikker på hva jeg brukte på mat på "høykarbo", for jeg begynte å spise lavkarbo da jeg fikk meg en bedre betalt jobb. Jeg pleier å storhandle på Rema1000 to ganger i måneden, og må bare fylle på med litt rømme, grønnsaker og denslags innimellom. Jeg føler jeg har bedre råd på lavkarbo, men det er sikkert litt fordi jeg ikke bruker 500-600 kr på alkohol i løpet av helga lenger ;-)
Tror du at du brukte mer nøkternt når du hadde lavere inntekt kanskje? Man blir jo gjerne noe mer nøktern når inntekten er lav. Når inntekten øker så er ihvertfall jeg mye mindre nøktern, men det gjelder jo ikke for alle selvsagt.
Og det er vel ikke å underdrive heller. En kveld på byen for kun 5-600,- var veeeldig billig. Har ikke kommet under 1500,- jeg med inngangspenger, drinker, taxi og mat osv osv...:)
Tidligere barpike med personalpris litt her og litt der - og gangavstand hjem ;-) Ellers ville det nok blitt ganske mye dyrere. Jeg savner jo pilsen min litt, men det er viktigere for meg at forbrenninga ikke stopper opp, så nå drikker jeg kanskje én gang i måneden.
Tro der eller ei, men det blir faktisk billigere for sambo og meg å reise fra gokk til Dublin å sjalabaise der en langhelg fremfor å ta et par turer på byen her hjemme. Vi har regnet på det flere ganger og en tur til Dublin kommer deff billigst ut. Vi skal kanskje ut i kveld på konsert og regner med at det kommer til å koste 1500-2000 kr.
Jeg har alltid vært glad i og lage mat fra bunnen av. Jeg velger f.eks å kjøpe sau istedet for lam, det er billigere og har mer smak, men trenger lenger tid. Jeg lager kjøttgryter og supper med bog, høyrygg, hale, hel kylling, etc
Rimelig, mettende og godt. Jeg baker proteinbrød og knekkebrød istedet for og kjøpe "lavkarbobrød" til en liten formue.
jeg har ikke råd til og kjøpe det dyreste, jeg velger i stor grad first prize produkter og jeg utnytter salg og fyller fryseren. Rent kjøtt som f.eks indrefilet er langt fra så smakfullt som f.eks en oksehaleragu sånn til hverdags. Biff og andre dyre middager spiser vi av og til men altså ikke hver dag.
Jeg har ingen tro på at og spise rent, betyr og bare spise de dyreste bitene på dyret. Masse god næring på resten av dyret også.
Jeg trenger ikke mer proteiner på lavkarbo enn ellers, det er fettmengden jeg har økt noe, og fettet jeg bruker kommer i stor grad fra olje, nøtter fet fisk og også fra fett kjøtt. Tror det er en feil mange gjør, de kutter i karbohydrater men øker drastisk proteinmengden.
Vi bruker mellom 8 og 10000 i måneden, men vi er fem voksne mennesker (minsten er 21 år)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.