< Tilbake til oversikten

Funker lavkarbo på alle?

Evig slanker sa for siden:

Jeg har akkurat begynt på lavkarbo diett etter anbefalinger fra venner. Gikk på lavkarbo for et par år siden i ca 4-5 uker, uten ett gram ned i vekt. Er det noen det absolutt ikke funker på, eller har jeg spist feil i og med at vekten ikke rykket seg? nå er jeg som sagt tilbake igjen, men syntes det er vanskelig å finne noe å spise, det blir liksom til at jeg dropper ut en del bare og mengden blir liten. Dette fører til at jeg går småsulten hele tiden..... Kan man spise så mye bacon og fløte og annet fett man vil, eller er det begrensninger her?

Muff-muff sa for siden:

Siden du er så usikker, så anbefaler jeg at du finner en diett (Atkins, ketolyse, Fedon) som du forholder deg til, inntil kunnskapene er større :)

VSB sa for siden:

Det er vel sånn at noen må følge litt med på mengden fett og kalorier, enten spiser man for mye eller for lite, begge deler er like ille. Men du må gi det litt tid først, helst mer enn noen få uker, kanskje 2mnd. Noen ganger trenger kroppen tid til å omstille seg, lære fettforbrenning på en måte, har du spist lavkalori tidligere, kan den være underernært og trenger tid for å rette opp dette. I første omgang skal du spise til du er passe mett. Det ER mulig å få i seg for mye fett, men de fleste har motsatt problem.

Kitt sa for siden:

Har du lest vår fantastiske nybegynnertråd?

Merk deg særlig LCHF på 3 min! Den kan du printe ut og ha i vesken, så vet du hva du kan/ikke kan spise!;)

Opheliia sa for siden:

Jeg tror ikke lavkarbo fungerer på alle. Ja, jeg vet jeg er på et lavkarboforum og at stort sett alle her inne vil at det skal fungere på alle, men vi er forskjellige. Jeg tenker at den fysiske biten er i utgangspunktet ikke problemet for om lavkarbo passer eller ikke passer, det er den psykiske biten.

Det er tøft å legge om kostholdet. Å prøve ut i 4 uker er ikke bra nok, til å vite om det passer deg eller ikke, men de 4 ukene kan fortelle deg om du klarer den psykiske biten. Jeg tror en kan hvis en vil. Vil en ikke så passer det ikke. Jeg er vel en av få av de jeg kjenner som spiser lavkarbo og trener slik jeg trener, de fleste teller kalorier og skjønner ikke hvordan jeg orker å trene når jeg spiser slik jeg spiser. Psykisk. Og kroppen følger etter ut ifra hva vi tenker.

En hører jo stadig vekk at "å, jeg klarer ikke alt dett fettet". Joda, bare ikke tenk at du ikke klarer det, da klarer du ikke det.

Den beste måten å finne ut om det passer deg er å gjøre det.
Og det blir lettere å teste det ut jo mer informasjon du har. Du trenger ikke leve ketogent, du kan velge noe som er litt "lettere" (ala Fedon). Eller du kan ta en mellomting av å leve ketogent og følge Fedon sine prinsipper. Alt er opp til deg. Men jo mer du kan, jo lettere er det :)

Mammarosa sa for siden:

Vi ønsker å kartlegge ansattes erfaringer, opplevelser, tanker, forventninger, holdninger m.m.elg deg ut det fettet du liker! Jeg klarer ikke visse ting som fett på kjøtt, men elsker sprøstekt bacon. Spiser ikke krem, smør osv, men klarer en slump kremfløte i kaffen, steke i smør.

Elsker nøtter og avocado for eksempel ;)

Eirik N R sa for siden:

Du har et veldig godt poeng der Opheliia! Fysiologisk sett så passer lavkarbo for alle, fordi det er sånn vi mennesker best er skapt til å spise:)
Men om man får til å endre/ønsker det sterkt nok, det blir en annen sak som går mer på psyken..

Yrla sa for siden:

[quote=Evig slanker;1217947Kan man spise så mye bacon og fløte og annet fett man vil, eller er det begrensninger her?[/quote]nei, det er noen som har gått opp når de spiser alt for mye slikt

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.